Hvordan gør man en fil downloadabel
Fra : Thomas Klausen

Dato : 24-07-03 21:59

Hvis jeg nu ønsker at brugerne på min hjemmeside, skal have
muligeheden for at downloade f.eks en mp3, jpeg eller zipfil hvad gør
man så????

Har ledt overalt på nettet efter svar på det spørgsmål - håber at du
kan hjælpe!

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 24-07-03 22:22

"Thomas Klausen" <thomas.klausen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis jeg nu ønsker at brugerne på min hjemmeside, skal have
> muligeheden for at downloade f.eks en mp3, jpeg eller zipfil hvad gør
> man så????

Du linker til den. Det er brugerens indstillinger som bestemmer om hvordan
en fil skal behandles.
Dog vil mange opleve at *.pdf bliver åbnet i browseren, det samme gælder for
*.doc, men en *.zip vil for det meste resultere i at brugeren bliver spurgt
om den skal gemmes eller åbnes (hvor den jo også bliver hentet)

*.jpeg og *.gif bliver genkendt af browseren, og den besøgende skal selv
downloade filen, så pak den som zip hvis brugeren skal spørges.

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : Ricki Susic

Dato : 27-07-03 17:21

[snip]
> [...]
spurgt
> om den skal gemmes eller åbnes (hvor den jo også bliver hentet)

Lige et tillægsspørgsmål: Hvordan sikrer man sig at brugeren kan hente en
..doc fil som downloadable uden at zippe den? Jeg har prøvet at uploade en
word-fil og linke til den, men det virker ikke. Hvad kan der være galt?

Hilsen Ricki

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 27-07-03 17:38

"Ricki Susic" <ricki@NOSPAMjoin-in.dk> skrev i en meddelelse

> Lige et tillægsspørgsmål: Hvordan sikrer man sig at brugeren kan
> hente en .doc fil som downloadable uden at zippe den?

Du kan ikke sikre dig at filen ikke vises i browseren. Du kan dog skrive at
brugeren skal "højreklikke og vælge gem destination som"

Jeg fant lige et word doc på nettet:
http://myphliputil.pearsoncmg.com/student/bp_horngren_costacct_11/tutorial.doc
I IE6.0 bliver den åbnet i browseren. (hvilket jeg ikke merer er særlig
smart, men på jeg har jo Opera)
I Opera 7.11 bliver jeg spurgt, så du kan ikke være sikker, da det afhænger
af browseren og denne opsætning

> Jeg har prøvet
> at uploade en word-fil og linke til den, men det virker ikke. Hvad
> kan der være galt?

Hvad virker ikke? linket /åbner den i browseren/ bliver du spurgt hvad du
vil med filen

Så det letteste er at zippe filen, *.doc er også et format som fylder meget,
hvilket ikke er smart for dem som sidder med en langsom forbindelse. Desuden
kan du jo linke til hvor man kan hente winzip eller et andet program til at
pakke filen ud med.