Afstand, hvis Jorden er en kugle?
Fra : Tais

Dato : 24-07-03 14:57

Nogen der kan vise mig en beregning på hvor langt man vil kunne se, hvis man
antager at man er 2 m høj og at Jorden er en perfekt kugle? Altså hvor langt
er der til punktet længst væk?

Mvh Tais Claridge

Fra : Henning Makholm

Dato : 24-07-03 15:29

Scripsit "Tais" <taisclaridge@hotmail.com>

> Nogen der kan vise mig en beregning på hvor langt man vil kunne se, hvis man
> antager at man er 2 m høj og at Jorden er en perfekt kugle? Altså hvor langt
> er der til punktet længst væk?

Prøv at læs de 5-6 nyeste tråde. Men ellers er det:

Din sigtelinje, linjen mellem horisontpunktet og jordens centrum, og
linjen mellem jordens centrum og dig udgør en retvinklet
trekant. Brug Pythagoras.

Med tal i kilometer er det sqrt(6370,002²-6370²) = 5.

--
Henning Makholm "Okay, okay, life's a beach."

Fra : Tais

Dato : 24-07-03 22:56

Tak for den fine beregning... Jeg havde ikke lige overvejet Pythagoras'
læresætning.

Tais Claridge