En bøn om hjælp
Fra : Grit Wessel

Dato : 24-07-03 14:02

Hejsa

Jeg har fået en mail fra nogle katteejere, der beder om hjælp til en
kræftoperation på deres ene kat:

Hjælp vores lille familie!
Vi er en familie på 4 to voksne og to piger på henholdsvis 4 og 7 år.
Samt vores to norske skov katte, Fabian på 2 år og så Simba på 3 år.
Simba er desværre gået hen og fået kræft i næsen.
Og nu ligger landet sådan at vi efter flere operationer ikke har råd mere.
Da vi begge er på kontanthjælp/ er lang tids syge..
Og vi har fået flere tilbud fra dyrlæger / dyrehospitaler.
Med positivt nyt.
Simba kan få kemoterapi, vores lille simba kan redes, men med lidt
Økonomisk støtte fra jer kan dette lade sig gøre. Bare dette lille mirakel

kan hjælpe os, fra at få dette dejlige dyr aflivet, i en alder af kun 3 år.
Så HJÆLP!!!!

Mange taknemlige hilsner
Simba, Ole og Jette

Derudover er der også navn, adresse, telefonnummer og email, men det vil jeg
ikke bringe i nyhedsgruppen. Er der nogen, der vil hjælpe (og ikke selv har
fået den mail - jeg har på fornemmelsen, at den er sendt til maaaaange
mennesker), så send mig en mail, så får I deres email/tlf.

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Winther

Dato : 24-07-03 14:25

"Grit Wessel" <ng@dk-ginkgo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> kan hjælpe os, fra at få dette dejlige dyr aflivet, i en alder af kun 3

Efter flere operationer kan katten få kemo... Der er ingen, absolut ingen
garanti for at kemo kan gøre katten rask. Der må da være en grænse for, hvad
man skal udsætte et dyr for. At man så også vil have andre til at betale for
det, det er bare for meget.

Vh. Winther som mener det er egoistiske hensyn, og absolut ikke kattens
tarv.

Fra : Jacob Nordestgaard

Dato : 24-07-03 14:37

Jeg er helt enig. Der må være en grænse, og derudover skal man da ikke
anskaffe sig husdyr hvis man ikke har råd til at have dem!!
Vibeke

Fra : Helle

Dato : 24-07-03 16:23

"Jacob Nordestgaard" <jnordestgaard@tdcadsl.dk> wrote in message
> Jeg er helt enig. Der må være en grænse, og derudover skal man da ikke
> anskaffe sig husdyr hvis man ikke har råd til at have dem!!
> Vibeke

Man kan alle komme ud for uforudsete udgifter i forbindelse med
dyrlægeregninger. Man går jo ikke lige hen og regner med at katten får
kræft. Da jeg måtte aflive min maine coon, Mikkel, (efter røngten, narkose
og alt muligt) fik jeg stor økonomisk støtte fra denne nyhedsgruppe MEN jeg
bad ikke om hjælp. Et eller andet sted bryder jeg mig ikke om, at folk beder
andre om hjælp økonomisk til at vi kan betale for deres dyrlægeregning. Da
jeg fik hjælp herfra var det folk i gruppen som tog initiativ og ikke mig
selv der kom og "tikkede" om penge.
Jeg ville ikke udsætte min kat for kemo og har den kræft...ja, så ville jeg
hellere give den fred nu end lade den lide under adskellige dyre
behandlinger og som måske så ikke virker alligevel.

Jeg ved ikke hvem de mennesker er, som ønsker økonomisk hjælp til kemo
terapien og jeg har ikke lyst til at give penge til folk som jeg ikke
kender.
Hvis jeg kendte dem (vidste hvem de var) og kunne huske at de havde skrevet
i nyhedsgruppen, ville jeg måske nok give et lille bidrag økonomisk.

Bare min mening.

Mvh Helle

Fra : jysch

Dato : 24-07-03 16:43

Hej Helle!

Jeg kan kun give dig ret i dit indlæg - på mig virkede Grit's indlæg
også negativt, og hvor har jeg ondt af katten.

Selv om det gør ondt og er meget hårdt, så skal man for alt i verden
ikke holde dem i live og lade dem gennemgå alt for mange lidelser. Man
kan jo ikke forklare katten hvad som sker, og man har jo heller ikke
nogen garanti for at behandlingen virker.

Mvh Jysch

http://www.kandu.dk/

Fra : Jacob Nordestgaard

Dato : 24-07-03 17:01

Var måske lidt grov. Selvfølgelig regner man ikke med at dyret bliver så syg
og det er da meget synd for både katten og familien. Det jeg mener er at man
ved det måske kan komme, desværre...så det skal man jo være forberedt på...
i hvert fald efter min mening.
som du selv siger så kender man ikke personerne og så er det måske lidt
frækt bare at bede om pengene.

Fra : Helle

Dato : 24-07-03 18:44

> [...]
på...
> i hvert fald efter min mening.
> som du selv siger så kender man ikke personerne og så er det måske lidt
------------------------------
Selvfølgelig skal man være forberedt på at der kan ske sådan nogle ting men
alligevel...
Da min Mikkel blev syg var vi til adskellige undersøgelser for hårboller og
sådan noget. Det blev dyrt og til sidste fik han røngten i narkose som så
vidste sig at det var en hjertefejl. Havde kun haft ham i 1½ mdr. Folk her
på gruppen bad om mit kontonummer så de kunne hjælpe mig økonomisk da jeg
har været så mange ting igennem før med syge katte. Det var så sødt. én kemo
behandling er sikkert ikke nok og har man ikke råd til én behandling så bør
man aflive katten og lade den få fred. (bare min mening).
Men jeg tror, som sagt, hvis jeg kendte disse folk så ville jeg nok bidrage
lidt økonomisk.
Da jeg fik penge her fra gruppen, fik jeg ca. 1700 kr. Det er ret vildt og
jeg vil lige benytte lejligheden IGEN til at side TAK for den enorme støtte!

Mvh Helle

Fra : Jacob Nordestgaard

Dato : 24-07-03 18:59

Ja det var meget flot gjort, og det var da synd for dig. Dejligt nogen vil
hjælpe når man har brug for det.

Fra : Helle

Dato : 24-07-03 19:45

> Ja det var meget flot gjort, og det var da synd for dig. Dejligt nogen vil
> hjælpe når man har brug for det.

Ja det var virkelig flot af folk herfra og ja, det varmer når nogen vil
hjælpe.

Mvh Helle

Fra : Nina El Falaki

Dato : 24-07-03 17:36

Bed dem henvende sig til Hunde Journalen, der kan de få adresser på fonde,
der hjælper.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Miver og Mulle's mor

Dato : 24-07-03 22:23

>klip>
>
> Jeg har fået en mail fra nogle katteejere, der beder om hjælp til en
> kræftoperation på deres ene kat:
/klip>

Hej Grit
Kender du familien? Jeg sidder med en dum følelse af at dette kunne udvikle
sig i en uheldig retning, hvor alle til sidst bad alle om økonomisk tilskud
til deres katte.
Hvis det var nogle af mine bekendte, ville jeg da gerne låne dem nogle
penge, men ligefrem at betale for andres, for mig ukendte personers, kattes
dyrlægeregninger, dèr går min grænse.
Det er skam ikke uvilje og jeg har den største medfølelse for katten...
Prøv at kikke på dette link, hvor man kan søge tilskud:
http://www.feca.dk/vethjalp.htm

Venlig hilsen Miver og Mulle's mor Heidi

Fra : Grit Wessel

Dato : 25-07-03 10:40

> Kender du familien?

Hej Heidi

Nej, jeg kender dem ikke. Jeg vil ikke selv hjælpe dem - 1. fordi jeg ikke
har råd. 2. fordi jeg i samme situation ville aflive katten og 3. fordi jeg
ikke kender dem. Men selv om *jeg* ikke vil hjælpe dem, syntes jeg, at de
skulle have chancen for hjælp hos andre. Vores grænse for, hvor meget man
vil gå igennem (dvs. lade katten gå igennem) for at redde en kat er jo
forskellig.

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Nina Sørensen

Dato : 25-07-03 11:20

> [...]
> fået den mail - jeg har på fornemmelsen, at den er sendt til maaaaange
> mennesker), så send mig en mail, så får I deres email/tlf.

Nu kender jeg minus til kontanthjælp systemet, men mon ikke der skulle
være en paragraf der kunne bidrage lidt til uforudsete udgifter?

Med venlig hilsen
Nina Sørensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Pia J

Dato : 25-07-03 11:21

> Nu kender jeg minus til kontanthjælp systemet, men mon ikke der skulle
> være en paragraf der kunne bidrage lidt til uforudsete udgifter?

Nej - katte er luksus.

:Pia

Fra : Nina Sørensen

Dato : 25-07-03 12:07

> Nej - katte er luksus.
>
> :Pia

Så hvis man står med en regning der var akut, så er der ingen hjælp at
hente?
Hvad gør de der vandre rundt på gaden med en vovse?

Fra : Pia J

Dato : 25-07-03 12:14

"Nina Sørensen" <mailKATTE@BAKKEtendertribes.dk> wrote in message

> Så hvis man står med en regning der var akut, så er der ingen hjælp at
> hente?
> Hvad gør de der vandre rundt på gaden med en vovse?

Tja, de kan ikke engang få hjælp til en bolig, og så kan hunden jo få mad
for det som vi andre betaler strøm og husleje med! Ellers tigger de sig
måske til det, jeg ved det ikke.

I princippet er der ikke mange "ekstra-regninger" som ikke er selvforskyldt.
Går der ild i din lejlighed og tøjet brænder? - Jamen du havde vel en
forsikring. Osv. Sådan er systemet indrettet i dag.

:Pia

Fra : Nina El Falaki

Dato : 25-07-03 13:53

De bruger Landbohøjskolen i København, hvor du kun betaler for evt. medicin.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Ida

Dato : 25-07-03 16:22

--
> [...]
> hente?
> Hvad gør de der vandre rundt på gaden med en vovse?

De folk - der af den ene eller den anden grund - vandrer rundt på gaden med
deres hunde, kan rent faktisk via bistandssystemet, få extra penge udbetalt
til foder, men ikke til dyrlæge.
Jeg har forgæves forsøgt at finde den gældende paragraf, men ved den er der.

Ida

DK CorkyCoon
www.maine-coons.dk - killinger til salg

Fra : Lene Vang

Dato : 25-07-03 16:30

> [...]
udbetalt
> til foder, men ikke til dyrlæge.
> Jeg har forgæves forsøgt at finde den gældende paragraf, men ved den er

Jeg mener ikke at det står i nogen paragraf, men noget nogle kommuner gør
for at hjælpe.
Men de gør det vist kun til dem med hunde.

Jeg syntes at havde hørt om det da jeg arbejdede på en kommune, men I må
ikke hænge mig op på det.

Hilsen Lene - som lige har fået et vikariat :)

Fra : KatjaStrofen

Dato : 25-07-03 14:46

> Nej - katte er luksus.
>
> :Pia

Må også erkende, at jeg synes der er grænser for hvad skatten skal gå til.
Som samfundet ser ud idag, hvor der skæres på vigtige områder som
ældreområdet og børneområdet osv.. må jeg erkende at jeg ville blive godt
muggen hvis jeg fandt ud af kommunen støttede folks dyrehold.

Ens dyr er ens eget ansvar. Jeg er skam udemærket klar over der kan komme
uventede udgifter - det ved man jo når man anskaffer sig et dyr. Jeg er selv
på SU.. hvilket da betyder at skal jeg pludselig skaffe 3.000 til en dyrlæge
regning vil jeg havde et problem. Det ved jeg.. og det vidste jeg også, da
jeg tog chancen og valgte at få kat. Men det kan aldrig blive samfundets
problem, højst mit eget - og desværre også kattens i nogles tilfælde.
Grunden til jeg tog chancen er, jamen jeg ved, jeg nok skal kunne skaffe de
penge, enten ved at tigge moar *GG* eller gå i banken. Sådan er forholdene
når man har sat sig for hårdt, til uventede udgifter. Det gælder jo også
hvis ting går i stykker i ens hjem osv. Livet er hårdt.. men sådan er det!

Katja

Fra : Helle

Dato : 25-07-03 12:03

> Nu kender jeg minus til kontanthjælp systemet, men mon ikke der skulle
> være en paragraf der kunne bidrage lidt til uforudsete udgifter?

> [...]

Nej. Jeg er modtager af kontanthjælp og selv mine kontaktlinser er luksus! I
følge systemet kan jeg bare anskaffe mig et par billige briller til 69
kr/mdr. Og katte er luksus ligesom så meget andet er. Kontanthjælp skal KUN
lige dække mad og tag over hovedet.

Mvh Helle

Fra : Niels Peter

Dato : 25-07-03 13:19

Nina Sørensen wrote:

> Nu kender jeg minus til kontanthjælp systemet, men mon ikke der skulle
> være en paragraf der kunne bidrage lidt til uforudsete udgifter?

Med det, jeg kender til systemet (bl.a. som mangeårig hjemmehjælper) kan
der allerhøjst blive til en aflivning

Niels Peter

Fra : Pia J

Dato : 25-07-03 13:36

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> wrote in message news:3f212019$0$48916

> Med det, jeg kender til systemet (bl.a. som mangeårig hjemmehjælper) kan
> der allerhøjst blive til en aflivning

I denne situation ville jeg heller ikke anbefale andet.

:Pia

Fra : ira

Dato : 25-07-03 19:14

> [...]
> fået den mail - jeg har på fornemmelsen, at den er sendt til maaaaange
> mennesker), så send mig en mail, så får I deres email/tlf.

After reading all the answers of the members of this group(people who
according to my first impression should care for animals) I became
speechless. Some are talking about the limits - cancer means that the cat
should be killed. What if your mother or a child gets sick? Let us kill them
too. Why make them suffer from chemo-terapi? But no, here their insurance
will pay.But if you lived in Russia where people do not have insurances
andhave to paythemselves? There is no Kommune to get help, so PEOPLE help
each other. That is why we have strong families, good friends and children
who will not send us to the home for old peoplefor the state to take care
of them, our children are responsible for the old parents, and you are
discussing that it is too much to sent some krones to help a sick cat. You
are all disgusting!

Some found an excuse that they do not know the owners, if they were the
people they know then, may be...... and so on. So go and meet these
owners.Denmark is not so big, or call, may be you will meet some nice
people. But no - this did not happen to us - so it is not our problem. Wake
up! Try to experience how nice it feels to help others.Is it the weather in
Denmark that makes you so cold and heartless. Irina

Fra : KatjaStrofen

Dato : 25-07-03 19:29

Fra : maz

Dato : 25-07-03 19:43

Dear Irina.

1)You have NO right to come in here and judge people as you please: it is
way out of line!

2) You choose to make a cultural comparison that is completely irrelevant!

3) When you take a feline into your household, IN DK it is your *full*
responsability. Amongst those: paying vet bills if your cat gets sick! So,
please: do yourself and others a favour: read our laws first !

4) Did you ever consider this money request might be a fake?? Oh, yes it has
happened before!

5) I'm sorry, but PLEASE DO acknowledge the fact that in DK our cultural
values and ideological way of living may differ from yours. I.e. we don't
give money to every stranger on the street !

6) There are in this country - if you had even bothered looking into it ! -
numerous of charity funds, that grants money to cases such as this! It is a
matter of applying + documentation of household income! I.e. : You take a
loan in your bank, pay the vet bill and apply the funds afterwards!

7) I myself have had one cancer cat: she went through 4-5 costly operations;
it didn't stop the cancer; chemotherapy would'nt either; she'd been through
enough suffering at the age of 12, so she was put to sleep (our choice) to
prevent her from going through any more suffering! That's the human way to
do it !

8) PLEASE don't compare cats to humans when it comes to choice! A human has
the right to determine it own destiny -the cat does not! So we as human
beings have the *full* responsability to prevent our cats from unnecessary
suffering!

maria

Fra : Kate

Dato : 25-07-03 21:23

"ira" <irinalehmann@softhome.net> wrote in

> [...]
> who according to my first impression should care for animals) I
> became speechless. Some are talking about the limits - cancer

Well, be as speechless as you will. I never answered this plea for help
for one reason. I don't believe you should put any animal through kemo
or radiation or any such thing. I have seen what this treatment do to
people and some of them just want to die. I know some one right now
going through kemo it's not a pretty picture but humans can understand
the pain, can accept it but why on earth should you put an animal
through such horrors? Well, I loved my two cats, one was 8½ when he was
sick with cancer the other was almost 13 when her yaw practically was
eaten by cancer. My loved for them meant I wouldn't put them through
more pain and they were put to sleep, killed, euthanized called what
you want, in my book it was love. Sometimes I wish it was legal to do
the same for humans because I've seen people I care for suffer

--
Kate

Lad adresse være ved privat svar
Leave the address on privat answer

Fra : skingur

Dato : 06-08-03 11:01

Humanity is what humans do for animals, not for humans. Sometimes it
would be better if it was legal to put away (kill) people too.

http://www.kandu.dk/

Fra : Winther

Dato : 26-07-03 10:05

"ira" <irinalehmann@softhome.net> skrev i en meddelelse

> [...]
in
> Denmark that makes you so cold and heartless. Irina

Sådan en gang bavl. Skulle du ikke vide det, så er der altså forskel på
mennesker og dyr.

Vh. Winther

Fra : Doris

Dato : 27-07-03 18:34

Er der nogen herinde, der ved hvor mange penge, det drejer sig om ?

Fra : Ida

Dato : 28-07-03 00:40

--
"Doris" <xdoris@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen herinde, der ved hvor mange penge, det drejer sig om ?

Doris - jeg ved ikke hvor mange penge det drejer sig om, men kemoterapi er
ikke blot én behandling, men mange behandlinger og det kræver derfor ikke
blot et enkeltbeløb.
Jeg er bange for, at det er at gøre både disse mennekser og katten en
bjørnetjeneste, hvis der først er samlet penge ind én gang.
Det er forståeligt, at disse mennesker gerne vil holde fast i deres kat og
tanken om at beholde den, men hvad er prisen katten må betale ?
Det er sagt flere gange i andre tråde, at det aldrig kan være synd for et
dyr at være dødt, men det kan være synd for det at leve og kemoterapi vil i
langt de fleste tilfælde - hvis det er virksomt - udsætte kræftdøden.
Denne kat har kræft i næsen og kan en kat ikke bruge sin lugtesans, så vil
den ikke spise.
Katten er i behandling med Prednisolon - måske i håb om at øge appetitten,
da denne medicin bla. får slimhinderne til at trække sig sammen, men det er
en medicin med mange bivirkninger :-/

Der kan læses mere om kat og kemo på dette link :

http://www.netdyredoktor.dk/Tema/Tema_Kemoterapi/tema_kemoterapi.html

Fra : Kate

Dato : 28-07-03 08:19

"Ida" <corkycoon@hotmail.com> wrote in news:bg1nuc$llg$1@sunsite.dk:

> http://www.netdyredoktor.dk/Tema/Tema_Kemoterapi/tema_kemoterapi.html

Jeg må jo indrømme at der her tegnes et mere "lyserødt" billede af kemo
end jeg føler at det er. Ifølge artiklen er det ikke så slemt for dyr
som for mennesker, jeg tænker bare på: hvor nemt er det at vide om
dyret ikke har ubehag og hvornår er det for meget.
Jeg håber at de mennesker som be'r om hjælp har en god dyrlæge, som kan
råde og vejlede dem godt.

Fra : Ida

Dato : 28-07-03 10:11

--

"Kate" <mowgliNOT@oliwer.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> dyret ikke har ubehag og hvornår er det for meget.
> Jeg håber at de mennesker som be'r om hjælp har en god dyrlæge, som kan

Hej Kate *s*

Jeg glemte at skrive, at denne artikel er skrevet af en dyrlæge fra et
dyrehospital der tilbyder kemo som behandling og det er teksten *muligvis*
farvet (lyserødt) af.
Det har desværre været den eneste artikel jeg har kunnet finde om dyr og
kemo, men jeg synes faktisk, at selv denne tekst viser nogle af de mange
prøvelser der er forbundet med kemo: citat begynd "Når et dyr starter på
kemoterapi, skal det typisk til behandling _én gang om ugen i de første
måneder_." citat slut - alene denne, ville være nok til at at *jeg* ville
vælge anderledes for mit dyr *s*

Fra : Kate

Dato : 29-07-03 22:37

"Ida" <corkycoon@hotmail.com> wrote in news:bg2pci$4lu$1@sunsite.dk:

> Det har desværre været den eneste artikel jeg har kunnet finde om
> dyr og kemo,

Ja, der henvises godt nok til en anden side, men der kan jeg ikke finde
noget somhelst om deres behandling med kemo.
Nå, jeg tror nu aldrig jeg selv kommer til at give et dyr kemo-
behandling netop fordi jeg _tror_ det er synd for dyret.