MX-record / Exchange / hvordan?
Fra : Niels Henrik Egebjer~

Dato : 24-07-03 13:22

Hej!

Jeg har netop udskiftet en router på en lokation i forbindelse med en ny
internetopkobling. Bag routeren sidder et lille netværk med bl.a. en
exchangeserver. MX-recorden ændres så den nu peger på den ny IP. Mit spm er
følgende:

Hvordan får exchangeserveren fat i de mails der kommer ind?

Jeg ville jo umiddelbart tro der skulle konfigureres noget på routeren, som
jo er den der i første omgang får trafikken! Jeg synes bare ikke der ser ud
til at være konfigureret noget på den gamle router?

mvh
NHE

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 24-07-03 13:32

"Niels Henrik Egebjerg" <nhe@mail.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> Mit spm er følgende:
>
> Hvordan får exchangeserveren fat i de mails der kommer ind?

Når en person sender en mail, vil domænet blive slået op i DNS serveren.
Her skal MX recorden samt hosten så pege på den IP, Exhcange serveren
sidder bag.

Routeren skal så være åben for indgående SMTP trafik (TCP 25)

Port 25 skal være åben

--
Bjarke Andersen

Fra : Torben Brøndum

Dato : 24-07-03 13:46

"Bjarke Andersen" <usenet@*spammer*bjoeg.dk>

> Routeren skal så være åben for indgående SMTP trafik (TCP 25)

......og trafikken på port 25 forwardes i routeren til den Lan-ip, hvor
du gar din mailserver til at stå.

Torben Brøndum

Fra : Niels Henrik Egebjer~

Dato : 24-07-03 14:33

> .....og trafikken på port 25 forwardes i routeren til den Lan-ip, hvor
> du har din mailserver til at stå.

Det er lige præcis dette jeg ikke kan finde i konfigurationen på den gamle
router. Jeg anvender en Cisco 1721 hvor der på ethernet-in

[running-config]
interface Ethernet0
ip address A.B.C.D 255.255.255.252
ip access-group 113 in
access-list 113 permit tcp any host A.B.C.D eq smtp

Lad os sige Exchangeserveren heddder 192.168.1.100.
Hvad mangler jeg så at konfigurere her? (ip route ....) ?

mvh
-NHE

Fra : Niels Henrik Egebjer~

Dato : 24-07-03 20:22

> [...]
>
> Lad os sige Exchangeserveren heddder 192.168.1.100.
> Hvad mangler jeg så at konfigurere her? (ip route ....) ?

Jeg har nu prøvet følgende:
ip nat inside source static tcp 192.168.1.100 25 A.B.C.D 25

Det virker ikke! jeg har godt nok først fået ændret MX-record i dag - kan
jeg checke om det er gået iorden?

mvh
Niels Henrik

Fra : Henrik Walther

Dato : 24-07-03 21:22

On Thu, 24 Jul 2003 21:22:19 +0200, Niels Henrik Egebjerg wrote:

> Jeg har nu prøvet følgende:
> ip nat inside source static tcp 192.168.1.100 25 A.B.C.D 25
>
> Det virker ikke! jeg har godt nok først fået ændret MX-record i dag - kan
> jeg checke om det er gået iorden?

Du kan checke MX recorden på nedenstående måde:

Gå i en CMD prompt og skriv:

nslookup -> set type=mx og skriv dit.domæne.dk der kan du se din MX - Mail
Exchanger.

--
Henrik Walther
http://whos-on.dk - Realtime Log analyzer til din webserver

Fra : Niels Henrik Egebjer~

Dato : 24-07-03 21:35

> nslookup -> set type=mx og skriv dit.domæne.dk der kan du se din MX - Mail
> Exchanger.

Tak! Jeg kan så konstatere at mx står rigtigt , men jeg modtager stadig ikke
mail. ;-(.

- NHE

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 24-07-03 22:00

> Tak! Jeg kan så konstatere at mx står rigtigt , men jeg modtager
> stadig ikke mail. ;-(.

Har du bekræftet at din NAT entry virker? Prøv med telnet mail.domæne.dk 25
og så helst fra en maskine udenfor det interne net.

--
Bjarke Andersen

Fra : Jeppe Søndergaard

Dato : 24-07-03 22:25

hej allesammen
er der en som kan hjælpe mig jeg forstor ikke hvorfor jeg får den her besked
når jeg vil tjekke min xm

C:\Documents and Settings\Admin>nslookup -> set type=mx js-support.dk
Usage:
nslookup [-opt ...] # interactive mode using default ser
nslookup [-opt ...] - server # interactive mode using 'server'
nslookup [-opt ...] host # just look up 'host' using default
nslookup [-opt ...] host server # just look up 'host' using 'server'
mvh jeppe

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 24-07-03 22:35

"Jeppe Søndergaard" <jeppe.s@spamnet.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> 'server' nslookup [-opt ...] host # just look up 'host'
> using default nslookup [-opt ...] host server # just look up 'host'

huskede du at trykke enter efter set type=mx??

Jeg har tjekket lidt din MX-record. Den står til at pege på 212.10.34.72.

Eneste port af mest kendte porte som er åben på denne er port 80 (HTTP
trafik) og webserveren svarer også fint.

Men som sagt port 25 som bruges til mail er lukket.

--
Bjarke Andersen

Fra : Jeppe Søndergaard

Dato : 25-07-03 00:08

hej igen men hvad skal jeg så skrve hvis jeg trykkepå enter ¨
hilsen jeppe

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 25-07-03 00:14

> hej igen men hvad skal jeg så skrve hvis jeg trykkepå enter ¨

Start -> kør -> Nslookup -> set type=mx [Enter] -> js-support.dk [enter]

I visse tilfælde kan det være du skal skifte til den server som hoster DNS
for domænet for at lave et brugeligt opslag, dette gøres med kommandoen
server [IP eller hostnavn på DNS server] fx server ns2.viborgnet.dk

--
Bjarke Andersen

Fra : Niels Henrik Egebjer~

Dato : 24-07-03 23:22

Hej NG!

Tak for hjælpen - der var en fejl i min "IP NAT INSIDE ... " Nu fungerer
det!

mvh
Niels Henrik