Båd søges - men hvilken.
Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 24-07-03 09:32

Hej,

Jeg har set en princess 32 sejlbåd og den er jo ganske køn/praktisk, men der
er ikke mange til salg af dem.

Det som jeg ønsker af min nye båd er:

(pris under 200.000)

God plads i cockpitet og salon.
Ståhøjde i salon (ca. 1.80 m)
rat-styring
U-sofa/bord i salon - vigtig
Pantry langs båden, modsat U-sofa/bord - vigtig
Toilet - vigtig
meget stuve-rum
Stabil, og helst ikke en der krænger for meget. (Hvis sejlbåd, hvis muligt)
Gerne halvplanene (Hvis motorbåd)
Indenbords motor.

Har i nogle forslag til sejl eller motorbåd der opfylder mine ønsker ?

/Hans-Henrik Andresen

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 24-07-03 11:25

Du skal starte med at afgøre med dig selv, om det skal være sejl eller
motor. "Sejl" er naturligt, lydløst og besværligt (man kalder det en
"sport"). "Motor" er larmende, lugtende og nemt.

Husk også på at en krængende sejlbåd kan være grænseoverskridende for folk
der ikke har sejlerfaring, men når man lige mentalt har accepteret at verden
er lidt på skrå, så ligger en sejlbåd mere stablit i vandet end en motorbåd
(som ligger og gynger og vrider sig oven på bølgerne)

Bjarke
SEJLer

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 24-07-03 11:42

Hej,

> Du skal starte med at afgøre med dig selv, om det skal være sejl eller
> motor. "Sejl" er naturligt, lydløst og besværligt (man kalder det en
> "sport"). "Motor" er larmende, lugtende og nemt.

Jeg har selv sejlet både motor og sejlbåde, og interessen er der for begge
både.
Bare indretning og pris er rigtig.

/HHA

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 24-07-03 12:48

OK. Jeg kender kun til sejlbåde. Det du nævner passer altsammen på Maxi 87
(syvogfirs). Den fås både med pind og rat. Jeg havde en med pind. Var meget
glad for den. De ligge lige omkring 200. Jeg kan sende dig nogle billeder.

Bjarke

Fra : Christian Gammelgaar~

Dato : 24-07-03 16:43

Jeg vil også gerne have nogle billeder!
Jeg har også hørt meget godt om den...... men aldrig set en indvendigt...

Vh Christian

Fra : ThomasT

Dato : 24-07-03 16:58

Jeg vil også meget gerne have nogel billeder, man skal jo på et tidspunkt
have en lidt større model end Maxi 77 , så kunne 84 eller 87 godt blive
aktuelt.

Thomas Thomsen

thth@teliamail.dk

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 24-07-03 18:01

Bare send jeres mailadr med oplysninger om hvor mange mbytes I kan modtage
til bjarke@grevestrand.dk, så sender jeg billederne til Jer.

/Bjarke

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 24-07-03 17:32

Hej,

Tak for alle billederne, det er en utrolig tiltalende båd må jeg sige. Jeg
har tilladt mig at lægge dem ud på nettet eftersom der er flere der spørger
efter dem.

www.rhce.dk/maxi87

Jeg har i dag fundet ud af at luna 26 som er en/kan være en motorsejler også
har opbygningen som jeg ønsker.
Den er måske mere efter min kone's ønske (motorbåd) og så kan jeg sætte sejl
en dag hvor jeg har rigtig god tid, for den sejler vist ikke særligt godt
for sejl - Er der nogen der ved det ?

/Hans-Henrik Andresen

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 24-07-03 18:21

Smart nok. Tak. Til de andres orientering så er de føste billeder (lav
opløsning) af en der lå til salg i Helsingør. Resten er af min "Julene" som
jeg havde for nogle år siden og solgte til to fra Lynetten.

Det er ikke så pokkers mange motorsejlere fra 70'erne der sejler særligt
godt. Hvis du skal have en fra 70'erne tror jeg det er en mere sikker vej,
at vælge en lidt "stiv" sejlbåd. - eller droppe sejlene helt.

/Bjarke

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 24-07-03 18:23

Dumt svaret. Jeg ser nu en Luna 26 *er* en motorbåd. Prøv at glem jeg er her

Bjarke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-07-03 21:30

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en meddelelse

> Dumt svaret. Jeg ser nu en Luna 26 *er* en motorbåd. Prøv at glem jeg er her

Den bliver pokker tager mig også solgt med mast!

Hvad masten skal bruges til, er mig ganske ubegribeligt......

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-07-03 21:29

> jeg havde for nogle år siden og solgte til to fra Lynetten.

Var det Kenneth?

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 24-07-03 22:20

No, Bruno og Bo så vidt jeg husker .... Bro 2 eller 3. Kan kendes på verdens
tungeste (og stærkeste) bådstativ. Vist nok svejst af en fra DSB.

Hvis du hører om dem/kender dem er vil jeg gerne høre om de stadig har den
og er tilfredse.

/Bjarke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-07-03 22:28

> No, Bruno og Bo så vidt jeg husker .... Bro 2 eller 3. Kan kendes på verdens
> tungeste (og stærkeste) bådstativ. Vist nok svejst af en fra DSB.

Der er gået lidt ged i kommunikationen her...

Jeg troede, at det var en Luna, du solgte, men af dit forrige indlæge kan jeg
forstå, at det ikke er tilfældet.

Nogen gange er det svært at gennemskue, hvad du svarer på, når du ikke
topcitere det, du svarer på.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-07-03 21:28

"Hans-Henrik Andresen" <hha@unixhaj.dk.REMOVETHIS> skrev i en meddelelse

> [...]
> en dag hvor jeg har rigtig god tid, for den sejler vist ikke særligt godt

Ja, jeg kender flere, der har sådan en. Den sejler elendigt!

Uden at fornærme dig, så tror jeg at du skal tænke lidt mere over, hvilken
bådtype, du og din kone eftersøger. Set i lyset af de forslag, du selv er
kommet med, så virker det ikke helt velovervejet.......

Du går fra en princess 32, som er en havsejler over motorbåd - til en Luna 26,
det virker på mig lidt kaotisk...

Claus

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 25-07-03 09:13

> Ja, jeg kender flere, der har sådan en. Den sejler elendigt!

HMM - Som motorbåd eller som sejlbåd ?

> [...]
> kommet med, så virker det ikke helt velovervejet.......

> Du går fra en princess 32, som er en havsejler over motorbåd - til en Luna

Du fornærmer mig ikke spor - og som 'rigtig' sejler kan jeg også godt forstå
hvis det lydder som om jeg ikke ved om jeg vil til højre eller til venstre.

Jeg har sejlet olietanker på verdenshavene tidligere og jeg sejler nu i
marinehjemmeværnet og får nogle gode oplevelser der.

Men jeg vil også gerne have min kone med ud og sejle, og der er det mere
komforten der tæller. Jeg syntes det er praktfuldt at slukke motoren og lade
sig 'skubbe' af vinden, men konen syntes det er øv at ligge sidelæns
konstant, især når der skal laves mad. Og så er der alt det tovværk der er
over hele båden.

Omvendt er det nu også rart at side med kroppen den rigtige vej i en
motorbåd, frem for at skulle side med siden til og have hold i nakken efter
en lang sejltur.

Båden skal også bruges lidt som weekend-sommerhus i havnen, derfor er en
stor og lys kahyt også at foretrække.

/HHA

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-07-03 19:35

"Hans-Henrik Andresen" <hha@unixhaj_REMOVE_.dk> skrev i en meddelelse

> Du fornærmer mig ikke spor - og som 'rigtig' sejler kan jeg også godt forstå
> hvis det lydder som om jeg ikke ved om jeg vil til højre eller til venstre.

Der er mange i dette forum, der ikke bryder sig om, når jeg siger tingene
direkte

> [...]
> sig 'skubbe' af vinden, men konen syntes det er øv at ligge sidelæns
> konstant, især når der skal laves mad. Og så er der alt det tovværk der er

Her har du en besværlig opgave. Koner er meget mystiske! De vil gerne have
alting, bare det ser pænt ud og ikke er for stort. De er styret af noget, vi
mænd ikke fatter en brik af, og de har en besynderlig logik, og i langt de
fleste tilfælde, har de ingen anelse om, hvad de går ind til, fordi deres mænd
kun har fortalt alle de rosenrøde histrorier, som vi jo alle ved udgør mindre
end ti procent af den totale bådoplevelse, når alt regnes med

Hvilken sejlererfaring har din kone? Det er vist *ret* væsentligt, inden I
køber båd.. !!

Det er rigtigt, at en sejlbåd krænger, men til gengæld er den meget stabil.
F.eks. var min gamle 8 tons spidsgatter helt ligeglad, hvis f.eks. Amin Jensen
stillede sig helt ud i borde og hoppede, den rørte sig ikke en tomme. En
motorbåd kan også meget levende. Tag en lille motorbåd på 3-4000 kg og med en
dybgang på en halv meter. Den ligger ikke i vandet, den ligger *på* vandet og
er naturligvis underlagt vandets og bølgernes bevægelser. Jeg har selv sejlet i
en lille motorbåd, der skøjtede rundt som en prop på vandet i magsvejr, og tro
mig, mine tarme holder ikke til den slags

Den eneste fornuftige måde, I finder en båd på, er at I snakker meget grundigt
sammen. Meld jer ind i den aktuelle sejlklub og begynd at mænge jer med folk.
Kig de bådtyper ud, som kunne have jeres interesse, og snak med folk om at få
en tur. Inviter evt. folk på frokost i en anden havn, og spørg, om I ikke kan
sejle med. Sig tingene som de er, sejlere er generelt meget hjælpsomme. Tag
også ud og kig på både hos mæglere og bed om en evt. prøvesejlads. På den måde
får både du og din kone en fornemmelse af båden og dens størrelse og
begrænsninger. Sæt evt opslag op i den nærmsete havn:

"Dejlig Frokost med snaps byttes med sejltur!"

(en din kone lidt kønnere/slankere end skipperens, så er der med sikkerhed
altid gevinst)

Det er den eneste måde, I kan finde ud af, hvilken bådtype I skal have. Både
skal prøves, prøves og atter prøves. At købe båd er noget helt andet end at
købe bil, thi alle både opfører sig meget forskelligt.

I burde også melde jer ind på en sejlerskole - også din kone!!!!

På den måde får hun en *uvurderlig* erfaring i at sejle og dermed en
selvtillid, der kan vise sig altafgørende i de rigtige situationer - og det
helt uden at du står og råber og skriger ad hende, fordi situationen er
tilspidset, og fordi, hun dybest set synes, at du snakker marsmandssprog!

Ovenstående situation er ikke opdigtet. Jeg har boet på min forhenværednde båd
i tre år, og jeg har set den scene *mange* gange. Det er lige til at ødelægge
et godt ægteskab og er helt sikkert med til at ødelægge sejleroplevelsen for
den stakkels kvinde, det går ud over.

Så ned til sejlerskolen og meld jer ind. Skulle det så vise sig, at din kone
slet ikke bryder sig om at sejle, så har i gjort jer den erfaring og
sandsynligvis sparet mange penge.

> Omvendt er det nu også rart at side med kroppen den rigtige vej i en
> motorbåd, frem for at skulle side med siden til og have hold i nakken efter
> en lang sejltur.

Hvad er budgettet? Du kan ikke undgå at gå på kompromis. Alle både er et
kompromis.

> Båden skal også bruges lidt som weekend-sommerhus i havnen, derfor er en
> stor og lys kahyt også at foretrække.

Plads, komfort, sejlegenskaber, sikkerhed, pris og 117 andre ting hænger
sammen. Hvis der er tale om en lille båd, og det er under 32 fod, så er er det
store krav, du stiller....

Jeg kan ikke komme med bedre forslag, før I har gjort op med jer selv, om det
skal være motor- eller sejlbåd. Det er i mine øjne ret væsentligt. Men uanset
hvad I køber, så køb en kendt og eftertragtet båd. Lad være med at købe en
gammelt, ukendt og måske billig bådtype. Hvis det viser sig, at I har begået en
fejltagelse med valg af bådtype, så kan det være en svær båd at komme af med.
Det er ikke nemt at sælge både lige for tiden - og slet ikke outsidere...

Din kone læser naturligvis med her??!!

Claus

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 28-07-03 09:54

> "Hans-Henrik Andresen" <hha@unixhaj_REMOVE_.dk> skrev i en meddelelse

- mange fornuftige ting (det gør han tit, man skal bare være forberedt på
måden .

Jeg vil bare tilføje at I skal få prøvet både også når det ikke er specielt
spændende vejr - helst både blæst og byger.

Familien (helt uerfaren kone, søn på 3 + undertegnede) var ude at prøve en
Dragonfly 25 trimaran hvor det blæste 10-12m/s (vel 15 i pust) og regnede
seriøst i 1/2-1 time. Vi var da vinden var flovet til omkring 8 ude i
Kattegat med bølger på 1-1,5m. Vi syntes alle langt bedre om den end en
10m-type ved 7-8m/s. Der lærte vi en del om vores præferencer. (Desværre var
25eren for lille under dæk).

God fornøjelse,

Martin

Fra : Niludo

Dato : 24-07-03 23:28

Jeg synes at hvis man overhovedet har overvejet sejl skal man finde en
der kan bruge sejlene. Ikke en motorsejler som har masten til pynt.

Med hensyn til krængning er det et spørgsmål om ikke at sejle i meget
hårdt vejr og ellers begrænse sejlstørrelsen. Dermed ikke sagt at nogen
både ikke er hurtige til at lægge sig ned med det samme. Hvis man har en
motorbåd er man sikker på at den mindste sø vil give, ikke krængning,
men ihvertfald ville bevægelser.

Desuden skal jeg tilføje at vind er gratis, mens benzin og diesel af
flere årsager ikke er helt enkelt at komme i nærheden af. En tursejlbåd
i den prisklasse har oftest en god indenbordsmotor.

Mange sejl hilsner

Niels

http://www.kandu.dk/

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 25-07-03 00:18

Tja... måske derfor manhar lavet "motorsejlere" så har man jo det bedste fra
begge verdener... også når det er vindstille...
Jan Rasmussen

Fra : Christian Gammelgaar~

Dato : 26-07-03 12:14

En Luna 26 ligger ikke særlig stabilt i vandet, men masten er god til at
stabilisere båden i større bølger.....
Den er meget lys og rummelig.
Den sejler ikke så godt for sejl, men den kan da komme fremad...
Vh Christian