Knud Pedersen Søltoft
Fra : Arne Feldborg

Dato : 24-07-03 02:04

Er der nogen her der arbejder med denne mand, og evt. har nye
oplysninger i forhold til hvad der tidligere har været kendt.?

Jeg har prøvet at gennemtrawle de forskellige tilgængelige oplysninger
om ham. Nogle er mere pålidelige end andre.!

Det man ved med sikkerhed er at han var herredsfoged i Hammerum herred
fra 1687 til sin død ca. 1702.

Samt at han formentlig var gift første gang med en Hilleborg
Nielsdatter, og at han var var gift anden gang med Dorthe Jespersdatter,
der 1707 nævnes som enke og på den tid stadig ejede en gård i Helstrup
(Snejbjerg sogn). Hun døde 1744 hos en stedsøn der var præst i Nr.
Snede.

Hans børn og en stor del af deres slægt er kendte (bla. pga. et skifte i
Tyrsting-Vrads h.s gejstlige skifteprotokol). Det der er interessant er
derfor hvem var han selv, og hvor kom han fra.?

Og så kommer de mere usikre, som jeg gerne vil høre om der skulle være
fundet nye oplysninger om:

a.
En kilde oplyser at Søltoft familien angiveligt skulle stamme fra
England.?

b.
En kilde oplyser at han var Birkedommer ved Herningsholm Birk før han
blev herredsfoged.?

c.
En kilde oplyser at han havde hele Haunstrupområdet i fæste (vel som
betaling for jobbet), og så selv tog landgilde af de fire bønder der
boede der. Samme kilde oplyser at han også selv boede dér.?

Det første anser jeg for sansynligt. Haunstrup ligger på den tid under
Tiimgaard, som dog sikkert kun har ejet 'Herligheden', mens bønderne
mere eller mindre var selvejere.

Herredsfogeden skulle jo på den tid råde over mindst 10 Tdr. Hartkorn,
og det kunne Haunstrup lige netop klare. Jeg anser det derimod for ret
usansynligt at han selv skulle have boet der, selvom en enkelt pasus i
tingbogen godt kunne tolkes derhen.?

d.
En kilde oplyser at han kom fra Karstoft. Og ihvertfald een gang
underskriver han sig selv som "Knud Pedersen til Karstoft". Dvs. den
dengang ret forfaldne hovedgaard Nr. Karstoft i Skarrild sogn.

e.
Alle yderligere oplysninger modtages med interesse.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bøling herreder, kirkebøger Hammerum herred