Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Batterier og kort - spørgsmål
Fra : Bente Feldballe

Dato : 23-07-03 23:29

I går hjembragte jeg i triumf mit nye Olympus C-5050z medfølgende et hold
opladelige batterier + et stk xd-kort 256 MB. Men, men, sådan en fætter
*æder* jo strøm, så det rækker jo ikke så langt med et sæt.

Nu passer det så fint, at jeg om en uge får besøg fra Tyskland, og dermed
kan få medbragt forstærkning derfra og til tyske priser

I den forbindelse nogle spørgsmål:

Jeg har fundet nogle batterier af forskellige mærker til rimelig pris, fx

Oege-Energy 8 stk 2000 mAh
McFun 8 stk 2000 mAh
begge slags til en dansk stk-pris på ca. 17 kr ved køb af 8 og inkl.
forsendelse indenfor Tyskland.

Kender nogen disse mærker, er de gode nok? Jeg vil hellere give lidt mere og
få en ordentlig kvalitet.

Hvad er forskellen i ydeevne op til de dyrere batterier på 2200 mAh, har det
med levetiden at gøre, eller hur?

Vedr. kort:
C-5050z kan tage både SmartMedia, CF- og XD-kort, men er der forskel på,
hvad disse kort kan (bortset fra størrelsen)? XD koster jo en hel del mere
end de andre.

Af SmartMedia kan jeg ikke finde højere end 128MB, så valget står mellem CF
og XD. Hvis forskellen kun ligger i prisen, må det blive CF, for det koster
kun rundt regnet det halve.

Der tilbydes et 256 MB CF-kort af mærket ExtreMemory til ca. 62 euro og et
SanDisk til 67 euro, hvorimod et Olympus XD-kort af samme størrelse ligger
til 117 euro.

Kender nogen mærket ExtreMemory?
Hvad - om noget - får man mere for de ekstra penge til XD-kortet?

På forhånd tak for svar fra en lettere forvildet nybegynder udi det
digitale.

Venlig hilsen

Bente Feldballe

Fra : Olesen

Dato : 24-07-03 07:53

"Bente Feldballe" <bfFJERNDETTE@milloup.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er forskellen i ydeevne op til de dyrere batterier på 2200 mAh, har
det
> med levetiden at gøre, eller hur?

Det jeg har erfaret til dato er, at 2200 mAh er billigere
end både 1800 og 2000 mAh batterierne.

Så prisen er en sær ting hvad batterier angår.

Jeg købte 4 stk. 2200 mAh batterier i Merlin
til 139,-, godt nok dyrere end de stk.priser du nævner,
med de hed så også HAMA og vil jeg betegne
som et kvalitetsprodukt.

Fra : Peter Schrøder

Dato : 24-07-03 08:08

"Bente Feldballe" skrev
> Kender nogen disse mærker, er de gode nok? Jeg vil hellere give lidt mere
og
> få en ordentlig kvalitet.

De fleste Ni-Mh batterier er mærker som er ukendte herhjemme.
Jeg har ikke hørt om problemer.

> Hvad er forskellen i ydeevne op til de dyrere batterier på 2200 mAh, har
det
> med levetiden at gøre, eller hur?

I teorien 10% længere levetid. I praksis kan man nok
ikke mærke den store forskel.

> [...]
> hvad disse kort kan (bortset fra størrelsen)? XD koster jo en hel del mere

SM og XD kort har en højere skrivehastighed end
CF kort. Dvs. at kameraet hurtigere kommer af med data til
kortet. (hvis kameraet kan udnytte den højere hastighed)
XD kort produceres pt. kun få steder, hvilket er årsagen til den
højere pris.

> [...]
CF
> og XD. Hvis forskellen kun ligger i prisen, må det blive CF, for det

SM laves ikke større end 128MB. Det er grænsen for typens
kapacitet. Bl.a. derfor blev XD kortet lanceret.
CF kort findes i et hav af kvaliteter. Det kan ikke altid
betale sig at købe det billigste...

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Tony L

Dato : 24-07-03 21:19

> CF
> koster

Tillykke med kameraet - har det selv - og har også købt et ekstra sæt 2000
batt. Kan kun tilslutte mig, at mærket
sjældent betyder noget for batt. levetid. Og hvad så hvis det holder 10%
kortere til 8 kr. stk.

Mht. kort har jeg udover mit 128 MB xD kort, suppleret kameraet med et 512
MB Kingston CF kort (923 kr.) og kan
kun anbefale dette. Og så er det jo fedt at have et kamera, der tager flere
forskellige slags kort og så på samme tid. Jeg køber
ikke xD kort igen, før de falder i pris, de er hurtigere end CF, men også
dobb. så dyre - så jeg venter

Sidst vil jeg anbefale dig at undersøge priserne på edbpriser.dk og ikke
købe de dyreste CF-kort - de er ikke garanti for de bedste.
Vælg CF kort fra RI data eller Simple Tech :
http://www.dpreview.com/articles/mediacompare/
eller fra Trancend:
http://www.digit-life.com/articles2/cftest/cftest-2k2-2.html
De lå bare ikke lige på lager da jeg skulle ud og rejse og skulle have mit
kort her og nu, men ovenstående kort er forholdsvis billige og gode.

God fornøjelse.

TonyL

Fra : Bente Feldballe

Dato : 25-07-03 16:00

Hej alle,

Tusind tak for de forskellige råd som svar på mine spørgsmål.

Peters og Tonys bemærkninger om hastigheden af de forskellige kort fik mig
til at revidere min opfattelse af, at valget stod mellem CF og XD. I den
sidste ende blev det i stedet 2 stk 128MB SM-kort af mærket Samsung til
samlet pris ca. 370 kr. Så vidt jeg kan se hos edb-priser osv er det vist ca
hvad et af slagsen koster her i landet.

Et tillægsspørgsmål til Tony, som selv har en C-5050z:
Kan du evt fortælle mig, hvordan man kvæler lyden i kameraet? Jeg har fundet
ud af at slå bip-lydene fra, men de brøl kameraet udstøder, når man tænder
og slukker det, har jeg indtil videre ikke fundet en løsning på. Meningen er
ved lejlighed at tage kameraet med på arkiv til affotografering af
arkivalier, og der bliver man *meget* hurtigt upopulær, hvis man sidder med
sådan en larme-fætter ;-((

Med venlig hilsen

Bente Feldballe

Fra : Tony L

Dato : 25-07-03 15:37

">
> [...]
> ved lejlighed at tage kameraet med på arkiv til affotografering af
> arkivalier, og der bliver man *meget* hurtigt upopulær, hvis man sidder

Sæt programvælgeren f.x. på P -

- gå i menu ind i Mode Menu
- gå ned til sidste tab - Setup
- gå ind i pw on setup
- gå ind i sound og vælg off (Nu er der ikke lyd på opstartsbilledet)

gentag med "pw off setup" - sound - off (for at fravælge lyden når kameraet
slukkes).

God fornøjelse

TonyL

Fra : Felix

Dato : 25-07-03 16:59

On Fri, 25 Jul 2003 16:00:02 +0100, Bente Feldballe wrote:

> [...]
>samlet pris ca. 370 kr. Så vidt jeg kan se hos edb-priser osv er det vist ca

Hvor kan man købe dem til den pris? Gerne et link.

m. v. h.

Fra : Bente Feldballe

Dato : 31-07-03 23:41

"Felix" <Felix@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvor kan man købe dem til den pris? Gerne et link.

Jeg har haft problemer med min mailserver, derfor først svar nu (hvis det
ellers kan få lov at komme igennem..)

Kortene er købt hos den forhandler, der havde dette tilbud hos tyske E-bay:

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2940637353&category=10594

Netop dette tilbud er forlængst udløbet, men man kan kigge under "Andere
Artikel des Verkäufers" og se, om de skulle have flere tilbud af samme
slags. Du skal også være opmærksom på, at ikke alle tyske butikker er
villige til at levere ud af landet.

Min tyske veninde havde kortene med i dag, og de virker upåklageligt.

Venlig hilsen

Bente Feldballe

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 25-07-03 15:21

On Thu, 24 Jul 2003 22:18:57 +0200, "Tony L" <lindkoldNOSPAM@city.dk>
wrote:

> [...]
>forskellige slags kort og så på samme tid. Jeg køber
>ikke xD kort igen, før de falder i pris, de er hurtigere end CF, men også

Sammenlignet med SM kort er xD kort altså ikke så dyre igen.
Flemming Jacobsen
(Mulig mangel på mellemrum skyldes defekt tastatur)