Peder Sørensen, tilflytter til Ringsted 17~
Fra : Lars Skovvang Larsen

Dato : 23-07-03 22:48

Har nogen i gruppen kendskab til en Peder Sørensen, der i 1788-91 flyttede
fra Vallebo i Fakse sogn til Ringsted? Et skifte efter ham med eventuelle
søskende nævnt ville være guld værd for mig:

I lægdsrulle nr. 35 for Fakse sogn 1791 er Peder Sørensens 2 sønner, Casper
på 12 år og Søren på 8 år opført; der står, at de flytter til Ringsted med
faderen.

Peder Sørensen er nævnt i Severin Kjærs bog "Fra Stavnsbaandets Dage" (1888)
side 84: Det sidste Fribrev, der findes nævnt i Faxe Herreds Tingbog, er
udgivet af Ivar Rosenkrantz til Totterupholm (Rosendal) den 20de Maj 1788,
Maanedsdagen før Stavnsbaandets Løsning, til en Gaardmand, Peder Sørensen,
af Vallebo med samt hans Børn. Bonden havde i næsten 18 Aar beboet Gaarden
her paa Godset, og Rosenkrantz skriver i Fribrevet, at "Peder Sørensen nu
faar sin Frihed ved Foreneing under Dags Dato indgaaet, hvorved han har
tilfredsstillet mig for de Rettigheder, jeg hos hannem tilkom for Besætning
og Inventarium ved Gaarden, saavelsom ogsaa for Fødestavns Rettighed; nu er
han Frimand med frie Børn. Bemeldte Peder Sørensen haver vel behandlet sin
Jord og Avling, vel opbygget og vedligeholdt Gaarden, saa er han og oplyst i
adskillige nyttige Ting udenfor det almindelige, som findes ved andre
Bønder. - og anbefaler jeg, hans Husbond, ham derfor paa det bedste".

Med venlig hilsen

Lars Skovvang Larsen, Fakse

www.skovvang.net