Et problem med køb af brugt akvarium...
Fra : Jonas Mannov

Dato : 23-07-03 21:11

Jeg står for at skulle købe et brugt akvarium med det hele... hvilket
problematisk nok også vil sige fisk...

Hvis jeg tømmer akvariet og putter fiskene i spande el. poser, flytter hele
moletjavsen og stiller det op hjemme hos mig selv, ender fiskene jo med at
ryge direkte i umodnet vand hjemme hos mig selv, da jeg ikke regner med at
kunne flytte tilstrækkeligt vand til et 160l. akvarium...

Fiskene er scalarer, platyer og "en eller anden sugemalle der bliver ret
stor", jeg er sådan set kun interesseret i at beholde scalarene (de andre
kan jeg måske slippe af med til en ven eller en dyrehandel), men de er vel
også ret følsomme i denne sammenhæng???

Det skal siges, at jeg i forvejen har et 160l. akvarium - men uden noget
udstyr. Tilsyneladende er det den billigste mulighed at købe et helt nyt
(brugt sæt. Måske kan jeg udnytte det gamle? Jeg har også et par små
akvarier 20-30l.... kan de måske bruges til midlertidig opbevaring indtil
vandet i det store er modnet? Det virker jo ikke som meget plads til
scalarer, men de er jo også rimeligt tætpakket hos dyrehandleren, så måske
for en kort periode??

Jeg håber at nogen har en god metode... ellers må fiskene jo ryge til en
dyrehandler el. lign.

VH.

Jonas

Fra : tarzan

Dato : 23-07-03 21:36

Jeg ville nok sørge for, at modne så meget vand du kan nu (feks. i dunke)
det tager kun 24 timer at komme af med de farligste ting (sæt en luftpumpe i
vandet)

Det du skal tænke mest på er, om filtret bliver slukket i for lang tid..
især hvis det er en udvendig sag. De baktusser der sidder der, er det
vigtigste i dit nye akvarium.

Jeg har før prøvet denne løsning, og ikke haft nogle problemer overhovedet!

Henrik Rask Petersen

Fra : Simon Rasch

Dato : 23-07-03 23:59

Hvor i landet?

Kunne måske være interesseret i mallen.

Mvh
Simon

Jonas Mannov <jonas.mannov@tiscali.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:p_BTa.35802$Kb2.1441843@news010.worldonline.dk...

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 24-07-03 07:52

> [...]
> vandet i det store er modnet? Det virker jo ikke som meget plads til
> scalarer, men de er jo også rimeligt tætpakket hos dyrehandleren, så måske

Den vigtigste del af det nye akvarie er efter min mening filteret - hvilken
type er det?

Hvis det kan flyttes, og afstanden er overskuelig (< 1h), vil jeg gøre som
følger:

Stil dit 160l op, fyld vand og evt noget klor-fjerner i hvis du bor et af de
steder. Det skader ikke, det gør en luftpumpe heller ikke. Nåja, husk at
efterlade plads til vandet fra poserne

Når vandet har en rimelig temperatur (stuetemperatur for tiden) flytter du
filteret og sætter det til, og du kan nu flytte fiskene efter den sædvanlige
strategi med at hælde små skvulp vand i posen over 20min - 1 time.

Nu kan du så flytte det etablerede akvarie. Hvis der er planter i skal de
heller ikke have for voldsomt et chok; du kan passende fylde op ved at tage
vand fra dit gamle 160l (der hvor fiskene er nu) og hælde over. Når det så
er fyldt på passende vis kan du flytte filter og fisk tilbage dertil.

Der er mange trosretninger mht modning af vand. Jeg vil dele det op i 2:
vand og bakteriekultur. Bakterierne bruger mindst 2-3 uger på at etablere
sig (hvis man ikke poder, se anden tråd) og det er der ikke så meget at
gøre ved.

Vandet er en anden historie. Langt det meste vand her i landet kan, efter
fjernelse af evt klor, uden videre bruges til fisk. Nogle fisk bryder sig
måske ikke om hårdheden, men det har ikke med det at gøre. For at illustrere
det, så skifter diskus-farmerne i Singapore 80% vand hver dag. Tror du det
bliver modnet?

Derhjemme (Holte) skifter jeg typisk 30% vand ad gangen; det nye ryger
direkte i fra hanen (med en slange).

God fornøjelse!

/Martin

Fra : Jesper Buch

Dato : 24-07-03 11:53

> For at illustrere det, så skifter diskus-farmerne i Singapore 80% vand
hver dag. Tror du det
> bliver modnet?

Du kan slet ikke sammenligne vandhane vand her med det de bruger der . . .
det er jo en hel industi og de har jo industrielle anlæg til det. De
avler med 100% garanti ikke diskus i noget der ligner vores vandhane vand !!

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 24-07-03 12:59

"Jesper Buch" <jesperbuch@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> det er jo en hel industi og de har jo industrielle anlæg til det. De
> avler med 100% garanti ikke diskus i noget der ligner vores vandhane vand

Nej, dansk vandhanevand er med stor sikkerhed hårdere (med få regionale
undtagelser). Jeg brugte de mest til at illustrere at man ikke behøver nogen
magisk "modning" af vand.

Sammenlignet med mange lande (og specielt Nordamerika) er vandet i DK af en
fremragende kvalitet. Hvis man ellers tager sig klor hvis vandet er
kloreret, er der efter min opfattelse ikke grund til yderligere modning af
_vandet_.

Mvh

Martin