Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
G3 og "bulb" ?
Fra : Thomas, Aarhus

Dato : 23-07-03 20:29

Hejsa

Jeg vil gerne tage billeder af lyn og leder desperat efter en funktion
på mit G3 Canon som får kameraet til at tage et billede når den
opdager lys.

Det er vist det der engang hed "bulb" ?

Kan absolut intet finde i manualen eller på Canons hjemmeside.

Kan det virkelig passe at kameraet slet ikke kan det?
Kan man få noget halløj til den der "hot-shoe" som giver denne
funktion?

Mange tak.

Thomas

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 23-07-03 22:20

google@neumann.dk (Thomas, Aarhus) skrev i dk.fritid.foto:

>Jeg vil gerne tage billeder af lyn og leder desperat efter en funktion
>på mit G3 Canon som får kameraet til at tage et billede når den
>opdager lys.

>Det er vist det der engang hed "bulb" ?

Nej, 'bulb' lader lukkeren stå åben - det er med andre ord rent
mekanisk.

Det kan være, at du i stedet skal have fat i sådan en fætter (men den
kan muligvis ikke bruges til G3'eren):

http://www.lightningtrigger.com/

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Ivar

Dato : 23-07-03 22:46

Thomas, Aarhus skrev:

> Jeg vil gerne tage billeder af lyn og leder desperat efter en funktion
> på mit G3 Canon som får kameraet til at tage et billede når den
> opdager lys.

Det skal du nok lede længe efter.

Ivar

Fra : Thomas, Aarhus

Dato : 24-07-03 09:59

Hmm.. øv.

Må anvende slave-metoden. Max lukkertid og så bare vente.. igen...
igen.. og igen

Tak

Thomas

Fra : Villum Sejersen

Dato : 24-07-03 06:33

Thomas, Aarhus wrote:

> Jeg vil gerne tage billeder af lyn og leder desperat efter en funktion
> på mit G3 Canon som får kameraet til at tage et billede når den
> opdager lys.

> Det er vist det der engang hed "bulb" ?

Som bare er at stille kameraet med åben lukker i et eller andet tidsrum.

> Kan det virkelig passe at kameraet slet ikke kan det?

Jo! Sæt kameraet på et solidt stativ og find de manuelle
indstillingsmuligheder (M), indstil det til f. eks. blænde 8 og 10
sekunder. På denne årstid giver der måske for meget baggrundslys, så det
skal være blænde 11 og kortere tid. Eksperimentér lidt uden lyn, så du
ved hvad der skal indstilles når tordenvejret er der!

Jeg optog selv noget nytårsaftensfyrværkeri - fra et tredjesalsvindue i
Vanløse, København, med mit Canon S40 på den måde (blænde 8, 15 sek., 21
mm (tele)):

http://home20.inet.tele.dk/vsevisit/billeder/gennemsyn/104-0483_IMG.jpg

NB. Billedet bliver ikke liggende ret længe.

--
mvh. Villum Sejersen