Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sommerfuglenes svar på Q8
Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 23-07-03 18:27

Hej,

Nu hvor jeg har haft mit ALDI-kamera i en uges tid, er jeg langt om
længe faldet over et motiv, som jeg rent faktisk synes der er noget
ved. Samtidig fik jeg en lejlighed til at afprøve makro funktionen på
et MD 7425, så jeg synes det er relevant at henlede opmærksomheden på:
<http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/Medion_MD7425-makro.html>

Jeg vil meget gerne have kritik; både på den tekniske og den
æstetiske side. Især omkring beskæringen - skulle jeg i stedet gå
efter et mere traditionelt 4:3 format, og have taget noget mere af
baggrunden med? Der er et link til det oprindelige billede, og så
længe der ikke er et direkte kommercielt mål med brugen af det, må i
bruge det til hvad i vil.

Men jeg vil stadig gerne have en kommetar, også selvom den er negativ.

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>

Fra : .J.S...

Dato : 23-07-03 19:01

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@bakkelygaard.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bruge det til hvad i vil.
>
> Men jeg vil stadig gerne have en kommetar, også selvom den er negativ.

Er det det tætteste man kan komme på ?
Måske er det lidt svært at bedømme størrelsen af blomsterne, men umiddelbart
synes jeg ikke der er meget macro over det ?

Et eksempel med en Canon S50 :
http://home5.inet.tele.dk/joska/pics/fluemag.jpg.html
Der er tale om et udsnit, da det kan gå ned til ca 10 cm i bredden.

mvh/JS

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 23-07-03 19:19

"J" == J S <mr_nobody@nowhere.com> writes:

> Er det det tætteste man kan komme på ?

Jog tog 3 andre billeder, der alle var slørede. Om det var på grund
af dårlig håndføring kan jeg ikke afgøre, men dette var taget på
ca. 60-75 cm afstand. Umiddelbart vil jeg sige ja.

> Måske er det lidt svært at bedømme størrelsen af blomsterne, men umiddelbart
> synes jeg ikke der er meget macro over det ?

Det er der nok ikke med et andet kamera, men nu er det det jeg har,
og der har været en del snak om ALDI's tilbud, så jeg syntes det var
relevant at vise eteksempel på hvad man kan komme frem til.

> Et eksempel med en Canon S50 :
> http://home5.inet.tele.dk/joska/pics/fluemag.jpg.html
> Der er tale om et udsnit, da det kan gå ned til ca 10 cm i bredden.

Det ville jeg nok ikke kunne konkurrere med, og slet ikke i hånden.

Du tager iøvrigt nogle pæne billeder, især bwt og todbjerg kirke.

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>

Fra : .J.S...

Dato : 23-07-03 20:38

> [...]
> af dårlig håndføring kan jeg ikke afgøre, men dette var taget på
> ca. 60-75 cm afstand. Umiddelbart vil jeg sige ja.

Fandt noget info her , hvis det da er det samme kamera :
http://www.xs4all.nl/~gej/nieuwecamera/skanhex410z3.html

Ser ud til at macro er 0.2- 0.8 m ?

Prøv at lave nogle eksperimenter op mod en flad væg eller noget andet som er
nemt at focusere på.

På min S50 afhænger det også af zoom, hvor den kan gå tættest på i
vidvinkel.

mvh/JS

Fra : rAnders

Dato : 23-07-03 19:25

> [...]

> æstetiske side. Især omkring beskæringen - skulle jeg i stedet gå
> efter et mere traditionelt 4:3 format, og have taget noget mere af

Jeg tror ikke du er tæt nok til at udnytte makrofunktionen på dit kamera,
makro er normalt afstande i centimeter ikke afstande i meter.
Det meste af billedet er uskarpt, kun et lille område er skarpere og slet
ikke skarpt nok.
Angående bekæring ville jeg tage mere af planten med og ikke så meget af
marken. Jeg ville dog gå noget tættere på så sommerfuglene blev skarpere
hvis det overhovedet er muligt med det kamera, men jeg tvivler stærkt på
det. Jeg har endnu ikke set skarpe makro billeder taget med et Medion
kamera.

Et billede jeg selv har taget i dag på stevns (canon a60):
http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=35486

rAnders.

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 23-07-03 19:56

"rAnders" == rAnders <rand@hotmail.com> writes:

> "Anders Wegge Jakobsen" <wegge@bakkelygaard.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror ikke du er tæt nok til at udnytte makrofunktionen på dit kamera,
> makro er normalt afstande i centimeter ikke afstande i meter.

Det er som sagt en afstand på 60-75 cm, og det det bedste jeg har
stabilitet til.

> Det meste af billedet er uskarpt, kun et lille område er skarpere og slet
> ikke skarpt nok.

Det kan jeg godt se, men men er det en konsekvens af kameraet eller
motivet? Den stilk af blomsten der er tættest på, hældte ind mod
mig. Så som jeg forstår optikken, ville jeg under alle omstændigheder
få et delvist sløret billede. Skarpheden i den nederste del (går jeg
ud fra?) kan jeg ikke forholde mig til, men jeg tager din kommentar
til efterretning.

> Angående bekæring ville jeg tage mere af planten med og ikke så meget af
> marken. Jeg ville dog gå noget tættere på så sommerfuglene blev skarpere

Jeg er lidt mystificeret? Ville du bøjes med en del af planten på det
beskårne billede, eller tænker du på den oprindelige udgave?

> hvis det overhovedet er muligt med det kamera, men jeg tvivler stærkt på
> det. Jeg har endnu ikke set skarpe makro billeder taget med et Medion
> kamera.

Dette billede er som sagt det bedste ud af fire. Det kunne nok blive
bedre med stativ og et bedre kendskab til konsekvenserne af de
forskellige indstillinger, men det er som det er.

> Et billede jeg selv har taget i dag på stevns (canon a60):
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=35486

Det niveau når jeg nok næppe med mit kamera.

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>

Fra : rAnders

Dato : 23-07-03 20:19

> [...]
> få et delvist sløret billede. Skarpheden i den nederste del (går jeg
> ud fra?) kan jeg ikke forholde mig til, men jeg tager din kommentar

Ved den afstand skal du så ikke bruge Macro funktion så bliver det meste af
motivet på den afstand skarpt.

> Jeg er lidt mystificeret? Ville du bøjes med en del af planten på det
> beskårne billede, eller tænker du på den oprindelige udgave?

Jeg tænkte på at få hele planten med så du kommer tættere på sommerfugle som
er essensen af billedet synes jeg, men så du ikke kommer til at beskære
planten.

> Dette billede er som sagt det bedste ud af fire. Det kunne nok blive
> bedre med stativ og et bedre kendskab til konsekvenserne af de
> forskellige indstillinger, men det er som det er.

Ok, men som sagt det bliver sikkert bedre hvis du ikke benytter makro fra
den afstand.

> Det niveau når jeg nok næppe med mit kamera.

Nej men det er også vigtigt at kende kameraets begrænsninger.

hilsen rAnders.

Fra : Peter Schrøder

Dato : 24-07-03 09:16

"Anders Wegge Jakobsen" skrev
> Dette billede er som sagt det bedste ud af fire. Det kunne nok blive
> bedre med stativ og et bedre kendskab til konsekvenserne af de
> forskellige indstillinger, men det er som det er.

Der er mange små detaljer i naturen der kan gi'
nogle spændene billeder. Du behøver ikke absolut et stativ.
Et knæ til støtte når man sidder på hug, eller albuen
i jorden, når man ligger helt ned i møjet.
Jeg har selv (i mangel på bedre) brugt en kæp, som
jeg krammede i håndfladen på den hånd som holdt om
kameraet. Det er vigtigt at billedet ikke rystes. Skarpheden
er såmænd svær nok i makrobilleder.
Jo tættere du kan komme, jo mere kritisk bliver
skarpheden.

> Det niveau når jeg nok næppe med mit kamera.

Se'fø'li gør du det. Læg mærke til at billedet er
taget i delvis modlys. Der fremhæver detaljer som ville
gå tabt en dag med overskyet vejr eller bare, hvis lyset
var kommet lige forfra. Dit motiv ville have vundet en del
hvis du f.eks. havde kunnet luske et stykke sort karton
ned bag planten.
En rolig baggrund er vigtig. "Rigtige" makrobilleder har
så ringe en skarphedsdybde at det næsten sker
automatisk. Man kan så nøjes med at sikre sig at
lyse motiver kommer på en mørk baggrund og vice versa.

Sommerfuglene var nok fløjet i dit tilfælde, men så
sætter man sig og venter på næste flok. De skal nok
komme igen. Mange "spontane" billeder er temmeligt
arrangerede...

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : rAnders

Dato : 25-07-03 11:35

"Peter Schrøder" <nospample@se> skrev i en meddelelse
CUT

> Se'fø'li gør du det... SNIP.

Det næste du vil bilde ham ind er vel at Julemanden eksisterer. Manden har
et Medion kamera og min påstand er efter at have set en del Medion billeder
at de kan ikke tage gode Macro billeder.
Om du så bruger 14 dage på at vente på det rigige øjeblik og det rigtige lys
bliver billederne ikke bedre. Jeg tvivler ikke på at Medion kameraer kan
tage gode billeder, men Macro dur de altså ikke til. Hvis nogen kan
modbevise dette ved at lægge et skarpt macro billede op taget af Medion
kamera så vil jeg meget gerne indrømme jeg tager fejl.

rAnders. alias Søren

Fra : Kurt Hansen

Dato : 25-07-03 12:32

Fri, 25 Jul 2003 12:35:13 +0200, skrev rAnders:

> [...]

>et Medion kamera og min påstand er efter at have set en del Medion billeder
>at de kan ikke tage gode Macro billeder.

Nu er der vel nogle helt specifikke krav/forventninger til netop et
macrobillede, men ellers vil jeg da opfordre Medion-ejere til at skyde
løs og dele med os andre. Vi skal ikke være så teknikfikserede. Det er
sansen og blikket for motivet og situationen der giver et godt
billede.

Gå på biblioteket og lån en masse billedbøger (det har jeg lige gjort)
og du vil konstatere, at halvdelen af de kendte kunstfotografer bruger
et Medion-kamera (sådan ser det i hvert fald ud).

Ved at øve sig og få kritik, vokser forhåbentlig lysten til at
fotografere og hen ad vejen få et bedre kamera, så billederne også kan
blive skarpe, få gode farver og kontrast.

Venlig hilsen
Kurt Hansen
(Ret min spamsikring i e-mail adressen, hvis du skriver til mig direkte)

Fra : Peter Schrøder

Dato : 25-07-03 13:18

"rAnders" skrev
> Det næste du vil bilde ham ind er vel at Julemanden eksisterer. Manden har
> et Medion kamera og min påstand er efter at have set en del Medion
billeder
> at de kan ikke tage gode Macro billeder.

Nu ved jeg ikke hvad du forstår ved et godt makrobillede?
Hvis du udelukkende taler skarphed, kunne det godt tænkes
at Medion Kameraet har nogle begrænsninger. Men så findes
der andre måder at komme tæt på motivet på.
Det kunne også tænkes at motivet var så "godt" at
beskueren bar over med mindre tekniske fejl.

> [...]
> modbevise dette ved at lægge et skarpt macro billede op taget af Medion
> kamera så vil jeg meget gerne indrømme jeg tager fejl.

Har du aldrig overvejet om de mennesker som synes
at Meidion kameraet lever op til deres budget, måske ikke
stiller helt de samme krav til teknik som dig?
Alle, der fotograferer, bevæger sig gennem 3 faser i deres
"karriere" som fotograf.
1. fase hvor begejstringen bobler over, at der overhovedet er
kommet noget på strimmelen.
2. fase hvor begejstringen bobler over, når billedet er
skarpt, velbelyst og man faktisk kan se hvad det forestiller.
3. fase hvor man begynder at tænke over det færdige resultat
allerede inden man har trykket på udløseren.
Mange kommer aldrig til 3. fase...
Alle gode billeder, også makrobilleder, er 90% fotograf
og 10% teknik. I dit makrobillede på Fotokritik er forholdet
omvendt...

Fra : rAnders

Dato : 25-07-03 14:55

> Nu ved jeg ikke hvad du forstår ved et godt makrobillede?
> Hvis du udelukkende taler skarphed, kunne det godt tænkes
> at Medion Kameraet har nogle begrænsninger.

Det er jo bare det jeg påstår. De færreste vil vel påstå at et uskarpt Macro
billede, er et godt billede uanset motivet.

> Men så findes
> der andre måder at komme tæt på motivet på.
> Det kunne også tænkes at motivet var så "godt" at
> beskueren bar over med mindre tekniske fejl.

ENIG med MINDRE tekniske fejl.

> lys
>
> Har du aldrig overvejet om de mennesker som synes
> at Meidion kameraet lever op til deres budget, måske ikke
> stiller helt de samme krav til teknik som dig?

Ja det tænker jeg da meget på.

> [...]
> 3. fase hvor man begynder at tænke over det færdige resultat
> allerede inden man har trykket på udløseren.

Vil påstå at mange aldrig kommer til fase 2, ene og alene pga kameraet, men
er da generelt enig i at det er de faser man gennemgår.

> Alle gode billeder, også makrobilleder, er 90% fotograf
> og 10% teknik. I dit makrobillede på Fotokritik er forholdet
> omvendt...

Jeg kan kun udlede af ovenstående postulat at du synes mit billede er
dårligt. Det er da også ok for mig, men skarpt er det da
Hvis jeg skal være helt ærlig så tror jeg bare du er lidt sur på mig fordi
jeg er lidt skarp i min kritik som folk selv beder om. Hvis folk ikke kan
lide kritik kan de lade være at spørge.

Jeg påstår på ingen måde at folk er dårlige fotografer, eller folk er dumme
ved at købe et budget kamera. Men man må dog indse at kameraet har nogle
begrænsninger uanset man er prof eller ikke prof fotograf. Billedet er altså
ikke bedre end det der dannes på ccd'en. eller cmos'en for den sags skyld.

Hvis nogen har følt sig støt af mine udtalelser er jeg ked af det, det var
ikke meningen, men jeg kan nu bedst lide at sige min ærlige mening, i stedet
for at forgøgle folk noget.

rAnders.

Fra : Peter Schrøder

Dato : 26-07-03 15:32

"rAnders" skrev
> [...]
var
> ikke meningen, men jeg kan nu bedst lide at sige min ærlige mening, i

En computer er et udmærket våben, hvis man vil genere folk
uden at stå ansigt til ansigt med dem. Og man kan sagtens være
ærlig uden at være grov. Jeg mener ikke at du har været direkte grov
men skelner skarpt mellem kritik og konstruktiv kritik.
Thomas H's svar som antyder at Anders bør lade sig undersøge
for Parkinsson kunne have været fulgt op af et råd om hvordan
man undgår at ryste billeder. Min mor troede, næsten til sins dødsdag,
at jo hurtigere hun trykkede på knappen, jo hurtigere tog
kameraet billedet. Selv sønnens velmenende formaninger hjalp
ikke en døjt. Det var først da hun hørte det fra gimperne på kontoret
at hun indså sammenhængen. Til gengæld blev hun så ked af det, at hun
holdt
op med at tage billeder...

Fra : Thomas H.

Dato : 24-07-03 17:04

> [...]
> bruge det til hvad i vil.
>
> Men jeg vil stadig gerne have en kommetar, også selvom den er negativ.

Meget ringe farver vil jeg nok mene!
Kontrastfattigt er det også, og motivet er uskarpt, for at være
helt ærlig, synes jeg det er et meget dårligt billede
Og hvorfor vil du have stativ, til at tage et billede i højlys solskin?
billedet er taget med 1/338 del sekund, der skal man da have en
seriøs omgang Parkinson, hvis ikke man skulle kunne klare det

Var det ærligt nok?