MS Windows
briani 27239
2 harddiske; Boot Sekvens
Fra : Christoffer

Dato : 23-07-03 16:45

Jeg har to harddiske sat til min pc. Den ene med XP (Master) den anden med
98SE (Slave). Er der mulighed for at vælge hvilket system, den skal køre
med, når pc'en boot'es op? Uden at gå ind i bios'en hvergang...

--
Med Venlig Hilsen
Christoffer

Fra : Peter Hansen

Dato : 23-07-03 16:57

Ja.

Sådan angives det standardoperativsystem, der skal bruges ved start

1. Åbn System i Kontrolpanel.
2.. Klik på Indstillinger under Start og genoprettelse under fanen
Avanceret.
3. Klik på det operativsystem, du vil starte, når du starter eller
genstarter computeren, på listen Standardoperativsystem under Systemstart.
4.. Marker afkrydsningsfeltet Vis en liste over operativsystemer i, og
skriv det antal sekunder, listen skal vises i, før standardoperativsystemet
startes automatisk.

a.. Klik på Start, klik på Kontrolpanel, og dobbeltklik derefter på
System, hvis du vil åbne System.
b.. Hvis du manuelt vil redigere filen med startindstillinger, skal du
klikke på Rediger. Microsoft anbefaler på det kraftigste, at du ikke
redigerer filen med startindstillinger (boot.ini). Det kan gøre computeren
ubrugelig.

Fra : Robert Eriksen

Dato : 23-07-03 17:15

Christoffer wrote:
> Jeg har to harddiske sat til min pc. Den ene med XP (Master) den anden med
> 98SE (Slave). Er der mulighed for at vælge hvilket system, den skal køre
> med, når pc'en boot'es op? Uden at gå ind i bios'en hvergang...

Den nemmeste (og kedeligste måde må være at installere en
bootmanager som f.eks. http://www.osloader.com/

Ellers må det kunne gøres kreativt med XP's egen bootloader.
Måske noget med at sætte W98 disken som primary master, XP disken som
secondary master, flytte XP loaderen over på 98-disken [1] og rette
BOOT.INI til så du har mulighed for boot på C:\ (Win98) eller
multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

Men om det vil give noget drevbetegnelsesbøvl med XP, som muligvis vil
kræve en reinstallation på dens nye Detegnelse, eller om XP kan smide
en Cetegnelse på en secondary master ved jeg faktisk ikke.
Men det problem må vel næsten opstå hvadenten du bruger XPs bootloader
eller en 3. parts. Ellers skal du over i at lægge både Win98 og XP på
hver deres primære partition på samme disk.

Jeg er heller ikke helt sikker på at BOOT.INI linien rent faktisk skal
se sådan ud. Det er bare lidt tankeeksperimentering
Hvis nogen har det lidt mere friskt i hukommelsen kunne det da være
interessant at høre.

/Robert

[1]
Et eller andet sted har jeg en .BAT fil liggende der kan backup/restore
bootsectoren. Jeg er bare ikke helt sikker på om den skriver på aktuel
partition eller konsekvent på boot-partition så jeg har ikke vedlagt den
her.