problem med ATA controller på MSI 865PE ne~
Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-07-03 15:49

Hej

Jeg har følgende system:

MSI MSI 865PE neo2 fis2R

P4@800mhz 2,4Ghz hybertread
Club3d radeon 9700
dualchannel sæt: 2*512 geil pc 3200 ram, dem med metalskelet på....

Når jeg starter computeren op, og scanner efter IDE enheder.. SÅ finder den
ikke noget om skriver "bios not installed"

Jeg har nemlig sat min Plextor brænder til det gule slot som sidder lidt
nede på bundkortet.. Brænderen sidder alene. Jeg bille ellers have min
Maxtor til at sidde på dette slot, som systemdisk.. Men da dette ikke
virkede satte jeg den bare til ATA1 controlleren...

Bundkortets bios har jeg ikke opdateret endnu.

Men det burde jo virke, nogen der ved hvorfor den siger "bios not installed"
? jeg synes ikke der er noget jeg kan installere fra de medfølgende cd´ere
og disketter..

Desuden da jeg installerede driverne til lydkortet.. ville computeren ikke
noget som helst.. og da jeg prøvede at afinstallerede dem igen, gjorde den
det ikke... SÅ jeg måtte geninstallere windows XP. og så disable lydkortet..
Men jeg skal nok heller ikke lige bruge det til noget da jeg har et audigy..
dette sad IKKE i da jeg installerede driverne til det indbyggede.

Så er der også lige mine ram.. det er et dualshannel sæt.. Men jeg kan ikke
lige se om de kører dualchannel.. De er sat i hvert sit channel slot på
bundkortet... Den ene i slot 1, den anden i slot 3

Da de begge klodser sad i slot 1&2 fejlede XP installationen med STOP fejl

I bios står ram til at køre 400Mhz.. er dette rigtigt?

Hvis jeg opdatere bios kan jeg så klokke cpu og ram, hver for sig? Multib.
står til locket i bios.

Fra : JK

Dato : 24-07-03 08:04

On Wed, 23 Jul 2003 16:48:35 +0200, "Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@*REMOVE*.spamfilter.dk> wrote:

> [...]
>
>Når jeg starter computeren op, og scanner efter IDE enheder.. SÅ finder den
>ikke noget om skriver "bios not installed"

Den kender jeg fra asus a7v med en sekundær promise controller. Det er
ikke bundkort bios, men controller bios. Hvis ikke der er noget
forbundet til den controller, installeres den bios ikke. Men den
finder tilsyneladende ikke din plextor brænder. Denne skal vel sidde
på et ata66-133 kabel, da controlleren er en sådan. Et gammelt ata33
kabel er nok ikke godt. desuden skal den sidde i enden af kablet, hvis
den er jumped som master.

> [...]
>Maxtor til at sidde på dette slot, som systemdisk.. Men da dette ikke
>virkede satte jeg den bare til ATA1 controlleren...

Windows kalder alle ekstra controllere for scsi controllers, selv om
de er IDE. Du kan godt installere windows med maxtor på den
controller, men så skal du fodre windows med drivere, når man kan
trykke F6 for SCSI drivere. Det er ret tidligt under installationen.

>Bundkortets bios har jeg ikke opdateret endnu.

Lad da også være med det.

> [...]
>Men jeg skal nok heller ikke lige bruge det til noget da jeg har et audigy..
>dette sad IKKE i da jeg installerede driverne til det indbyggede.

Du skal så disable lydkortet i bios først og fremmest

>Så er der også lige mine ram.. det er et dualshannel sæt.. Men jeg kan ikke
>lige se om de kører dualchannel.. De er sat i hvert sit channel slot på
>bundkortet... Den ene i slot 1, den anden i slot 3

det er korrekt, 1 &3
>Da de begge klodser sad i slot 1&2 fejlede XP installationen med STOP fejl
>
>I bios står ram til at køre 400Mhz.. er dette rigtigt?

Ja, så kører de reelt 200 MHz (2x200=400) og det er en fsb800 cpu du
har. Right ?
>Hvis jeg opdatere bios kan jeg så klokke cpu og ram, hver for sig? Multib.
>står til locket i bios.

Multiplier er altid låst med Intel. Det er fsb, du kan tune. Men da
den allerede kører 200, så kræver det noget høj kvalivare ram.

Dine ram burde nok kunne køre 440 (2x220), især hvis du sætter
spændingen på dem til 2.8 volt (ikke højere).

Men overvåg lige cpu temperatur med et monitor program, i dette varme
vejr.

hilsen

John

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 24-07-03 16:59

"JK" <johnknuhtsen@FJERNmail.dk> wrote in message

> [...]
> på et ata66-133 kabel, da controlleren er en sådan. Et gammelt ata33
> kabel er nok ikke godt. desuden skal den sidde i enden af kablet, hvis

Brænderen er nu sat for enden af et ata66/100/133 kabel, og sat som master

Men den siger stadig "bios not installed"

Prøv at se i dk.binaer

> [...]
> controller, men så skal du fodre windows med drivere, når man kan
> trykke F6 for SCSI drivere. Det er ret tidligt under installationen.

Der fuldte drivere på diskette med til Promise 376/378 controlleren..

Det ser også ud til at windows har fundet controlleren...

Den "Passer" vist også 2 SATA stik ud over ata 100 udtaget.'

IRQ 0 System timer OK
IRQ 1 Easy Internet Keyboard OK
IRQ 3 Communications Port (COM2) OK
IRQ 4 Communications Port (COM1) OK
IRQ 5 Intel(R) 82801EB SMBus Controller - 24D3 OK
IRQ 5 Multimedia Audio Controller OK
IRQ 6 Standard floppy disk controller OK
IRQ 8 System CMOS/real time clock OK
IRQ 9 Microsoft ACPI-Compliant System OK
IRQ 12 Universal Serial Bus (USB) Controller OK
IRQ 13 Numeric data processor OK
IRQ 14 Primary IDE Channel OK
IRQ 15 Secondary IDE Channel OK
IRQ 16 RADEON 9700 PRO OK
IRQ 16 Intel(R) 82801EB USB Universal Host Controller - 24D2 OK
IRQ 16 Intel(R) 82801EB USB Universal Host Controller - 24DE OK
IRQ 17 Creative SB Audigy OK
IRQ 18 Intel(R) PRO/1000 CT Network Connection OK
IRQ 18 Intel(R) 82801EB USB Universal Host Controller - 24D7 OK
IRQ 18 OHCI Compliant IEEE 1394 Host Controller OK
IRQ 19 Intel(R) 82801EB USB Universal Host Controller - 24D4 OK
IRQ 20 WinXP Promise SATA378 (tm) IDE Controller OK
IRQ 21 VIA OHCI Compliant IEEE 1394 Host Controller OK

> Lad da også være med det.

Tjaa, det gjorde jeg nu igår.. efter det har computeren været ustabil,
fatter det ikke.

> Du skal så disable lydkortet i bios først og fremmest

Den står til Auto som default, og den findes ikke i windows svjv.

> Ja, så kører de reelt 200 MHz (2x200=400) og det er en fsb800 cpu du
> har. Right ?

JO
Multib.

> Multiplier er altid låst med Intel. Det er fsb, du kan tune. Men da
> den allerede kører 200, så kræver det noget høj kvalivare ram.

Ja de kører 2*200mhz, men er lidt ustikker på delay settings og alt det
der..

> Dine ram burde nok kunne køre 440 (2x220), især hvis du sætter
> spændingen på dem til 2.8 volt (ikke højere).

Computeren går vist ret hurtigt ned, når det kommer over 208mhz

> Men overvåg lige cpu temperatur med et monitor program, i dette varme
> vejr.

Cpu temp er der vist ikke noget galt med.... Bundkort, cpu og harddiske
ligger under 50grader.. Dog synes jeg bundkort temp er rimelig varm..
omkring de 40 grader... på mit gamle, kom det aldrig over 5 grader fra
rumtemperatur