Tryk og gas?
Fra : Tais

Dato : 23-07-03 12:58

Er der nogen måde hvorved man kan beregne det tryk der skal til, før at en
gas ved stuetemperatur (propan, butan fx.) skifter til væskeform?

Mvh. Tais Claridge

Fra : Torben Simonsen

Dato : 23-07-03 15:53

"Tais" <taisclaridge@hotmail.com> writes:

> Er der nogen måde hvorved man kan beregne det tryk der skal til, før
> at en gas ved stuetemperatur (propan, butan fx.) skifter til væskeform?

Når du skriver "beregne", så mener du sikkert noget med, om man kan
angive en nogenlunde simpel formel, som giver det ønskede resultat.

Det kan man desværre ikke. Skiftet mellem de forskellige faser (fast form,
væske, gas) angives i et såkaldt fasediagram, som angiver skillelinjerne
mellem de forskellige faser som funktion af temperatur og tryk. Disse
fasediagrammer fremstilles på baggrund af eksperimentelle resultater.

Jeg er ikke helt klar over, om man teoretisk set kunne tænke sig,
at det for simple stoffer (f.eks. enatomige gasser (ædelgasser)) ville
være muligt at beregne sig frem til udseendet af fasediagrammet, men
det ville i hvert fald involvere nogle meget kompliceret kvantemekaniske
beregninger og sikkert også en del computerkraft. For mere komplicerede
stoffer er det sandsynligvis i praksis umuligt at regne sig frem til
fasediagrammets udseende.

Du kan finde eksempler på fasediagrammer for forskellige stoffer
ved at søge på Google. Prøv f.eks. at søge på "propane phase diagram",
"water phase diagram" eller "carbon dioxide phase diagram".

--
-- Torben.

Fra : Tais

Dato : 23-07-03 18:40

Da jeg søgte lidt på nettet efter "propane phase diagram", stødte jeg på
denne tekst
(http://www.cae.wisc.edu/~bmedesgn/spring02/fruitfly/docs/Progress%20reportM
ar12.pdf); og hvis man kigger under "DIFFICULTIES", ses det at Gretchen ikke
har kunne finde et diagram, men at personen var "able to get an equation
which should give the same information". Her postuleres det, at sådanne
ligninger eksisterer, dog har jeg ikke kunne finde disse.

Nogen der ved mere om disse ligninger?

Mvh. Tais Claridge

Fra : Torben Simonsen

Dato : 23-07-03 18:55

> [...]

> which should give the same information". Her postuleres det, at sådanne
> ligninger eksisterer, dog har jeg ikke kunne finde disse.

Der er helt sikkert tale om en ligning, som er bygget på empiriske
resultater. Altså en ligning som er fremstillet ved at tage et
eksperimentelt bestemt fasediagram (eller en kurve over damptryk)
og så finde en ligning, som nogenlunde passer med kurven.

Jeg kommer i tanke om, at jeg burde have skrevet i mit sidste indlæg,
at du også kan prøve at søge på "propane vapor pressure". Damptrykket
for en væske er netop det (partial-)tryk, som vil være i gassen over
en væske ved en given temperatur.

Hvis du finder en kurve eller tabel over propans damptryk, hvilket
skulle være muligt ved at søge på "propane vapor pressure", så har
du dine oplysninger om, hvad trykket vil være i en lukket beholder
med flydende propan ved forskellige temperaturer.

--
-- Torben.

Fra : Niels L. Ellegaard

Dato : 23-07-03 19:25

Torben Simonsen <ts@biograferne.dk> writes:

> Når du skriver "beregne", så mener du sikkert noget med, om man kan
> angive en nogenlunde simpel formel, som giver det ønskede resultat.

Jeg vil forestille mig at dette er en opgave på et sommerkursus i
termodynamik og at hans lærer har givet ham lov til at bruge en
databog :)

1) Antag at væskefasens volumen og energi er tilnærmelsesvis
uafhængigt af trykket. Tag et kig på standard entropier og standard
enthalpier i databogen men husk at de er angivet ved 1 atmosfære. Nu
kan du finde et udtryk for den molære Gibbs energi af væskefasen som
funktion af trykket.

G = U + P*V - T*S

2) Antag at gassen er en idealgas: P*V = n*k*T. Jeg kan ikke lige
huske hvordan standard entropier og standard enthalpier er angivet i
databogen, men du skal finde et udtryk for den molære Gibbse energi af
gasfasen som funktion af trykket.

3) Find det tryk hvor de to faser er i ligevægt

> [...]
> kvantemekaniske beregninger og sikkert også en del
> computerkraft. For mere komplicerede stoffer er det sandsynligvis i

Jeg er ikke ekspert i kvantekemi, men jeg har aldrig set en artikel
der kombinerer kvanteberegninger med fasediagrammer i væsker. Til
gengæld har jeg set folk der regner på simple modeller af molekyler.
Med hensyn til ædelgasserne er der tradition for at benytte Lennard
Jones parpotentialet.

U^par(r) = const *((r/a)^-12 - (r/a)^-6) (a er også en konstant)

http://polymer.bu.edu/Wasser/robert/work/node8.html

Her er en tilfældig webside med en simpel model af ethen. Modellen er
bygget op af lennard Jones partikler der er bundet sammen af fjedre.

http://molsim.chem.uva.nl/course/course/node69.html

Der findes sikkert også mere indviklede modeller på markedet.

--
Niels L Ellegaard http://dirac.ruc.dk/~gnalle/

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 24-07-03 11:00

Niels L. Ellegaard wrote:
> Jeg er ikke ekspert i kvantekemi, men jeg har aldrig set en artikel
> der kombinerer kvanteberegninger med fasediagrammer i væsker.

Årsagen er at du med kvantekemi kun kan regne på relativt få atomer,
måske 100-1000. Det er ikke særligt meget hvis man ønsker at sige
noget om væskers termodynamiske egenskaber.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 04-08-03 09:26

"Tais" <taisclaridge@hotmail.com> writes:

> Er der nogen måde hvorved man kan beregne det tryk der skal til, før at en
> gas ved stuetemperatur (propan, butan fx.) skifter til væskeform?

Disse stoffer er kølemidler, så du kan hente Refrigeration Utilities
http://www.et.dtu.dk/coolpack

I denne findes en regnemaskine som kan beregne trykket for dig.
--
Brian (remove the sport for mail)
http://www.et.dtu.dk/staff/be

Fra : Thomas Ellegaard

Dato : 06-08-03 20:22

> Disse stoffer er kølemidler, så du kan hente Refrigeration Utilities
> http://www.et.dtu.dk/coolpack

Eller du kan benytte dig af formlen: pv = nRT
hvor p er trykket, v rumfanget, T temperaturen, R er Boltzmann's konstant og
er molære koncentration (mol/liter).

Med venlig hilsen
Thomas Ellegaard

Fra : Thomas Ellegaard

Dato : 06-08-03 20:25

"Thomas Ellegaard" <thomas.ellegaard@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Eller du kan benytte dig af formlen: pv = nRT
> hvor p er trykket, v rumfanget, T temperaturen, R er Boltzmann's konstant

Jeg har slået R op. Det er ikke Boltzmann's konstant, men gaskonstanten.
således gælder: R = 0,0821 (liter * atm)/(mol * grad)

Med venlig hilsen
Thomas Ellegaard

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 06-08-03 22:24

Thomas Ellegaard wrote:

> Jeg har slået R op. Det er ikke Boltzmann's konstant, men gaskonstanten.
> således gælder: R = 0,0821 (liter * atm)/(mol * grad)

Sandt nok. Men gaskonstanten R er nu alligevel Boltzmanns konstant på
en måde, blot målt pr. mol i stedet for pr. enkeltmolekyle.
http://physics.nist.gov/cgi-bin/cuu/Value?eqk

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Torben Simonsen

Dato : 06-08-03 20:35

"Thomas Ellegaard" <thomas.ellegaard@wanadoo.dk> writes:

> Eller du kan benytte dig af formlen: pv = nRT
> hvor p er trykket, v rumfanget, T temperaturen, R er Boltzmann's konstant
> og n er molære koncentration (mol/liter).

Hvordan vil du bære dig ad med at bruge idealgasligningen til at
afgøre, hvornår en gas fortættes til væske?

(n er i øvrigt ikke den molære koncentration (mol/liter), men stofmængden
i mol.)

--
-- Torben.