Hjemmelavet pH sænker?
Fra : Gubbi

Dato : 23-07-03 09:56

Hej Gruppe

Det piner mig at skulle give 80 kroner for en halv liter pH sænker, idet jeg
går udfra at det er en simpel organiske syre (måske en buffer opløsning).
Producenterne er jo smarte nok til ikke at skrive om indholdet på dunken...
Det må da være muligt at blande det selv?

Mvh

Nikolaj

--
Se op og smil bredt

Fra : RuneR

Dato : 23-07-03 11:25

Gubbi wrote:
> [...]
> buffer opløsning). Producenterne er jo smarte nok til ikke at skrive
> om indholdet på dunken... Det må da være muligt at blande det selv?

Jeg tror vores gruppes store Diskus ekspert Kim Gam Jensen, har en glimrende
hjemmeside hvor der bla er en vejledning til det. Prøv at kigge på
<http://www.gam-jensen.dk/vejledninger/ph-saenker.asp>

--

MVH Rune Rohleder
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Rune_Rohleder

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 23-07-03 10:33

Rune R skrev:

> Prøv at kigge på
> <http://www.gam-jensen.dk/vejledninger/ph-saenker.asp>

Jeg synes ikke at han skriver hvor meget oxalsyre det går til
fremstillingen?

// Klaus

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 23-07-03 11:11

"Klaus Alexander Seistrup" <spam@magnetic-ink.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg synes ikke at han skriver hvor meget oxalsyre det går til
> fremstillingen?

Det kan være du kan bruge en artikel fra www.aarhus-akvarieforening.dk
vælg "Artikler" - "Artikel af Poul Andersen - det handler om blødt vand" (i
bunden af siden)

Der nævnes at der bruges ca. 2,5 gram fast oxalsyre til at fjerne 1
hårdhedsgrad i 100 liter vand

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 23-07-03 12:39

Søren Nielsen skrev:

> Der nævnes at der bruges ca. 2,5 gram fast oxalsyre til at
> fjerne 1 hårdhedsgrad i 100 liter vand

Tak.

// Klaus

Fra : Ole Larsen

Dato : 23-07-03 12:15

"Gubbi" <gry@*nospam*vibede.dk> skrev i en meddelelse news:bflj1t$2nfj$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> Producenterne er jo smarte nok til ikke at skrive om indholdet på dunken...
> Det må da være muligt at blande det selv?

Lidt tanker om sænkning af pH:

1) man skal ikke forsøge at sænke pH så lange vandet har en selv beskeden bufferkapacitet ( måles som KH)
Grunden er at syren man sænker med ( og man kan kun sænke med syre ) vil medføre at (bi, hydrogen)karbonater (der er hovedansvarlige
for bufferkapaciteten) frigiver kultveilte. Når denne kultveilte er udluftet vil pH stige igen. Dette kan gentages indtil
bufferkapaciteten er opbrugt. Bufferkapacitet = Syrebindingsevnen og sidste betegnelse beskriver effekten, d.v.s.
binder syre og modvirker derved pH-sænkning.
Når så man har styr på bufferkapaciteten, kan man overveje hvad man vil opnå.
2) er det til alm. opholdsakvarie med pH~6-6.5 vil den alm. nitrifikation ofte medføre et let pH fald til dette område.
Ellers kan en god spaghnum stabilisere pH deromkring. Forudsat der ikke er karbonatkilder (kalk) i akvariet. Og forudsat at
bufferkapaciteten er tilstrækkelig lav.
3) til opdræt, hvor man ønsker _rent_ vand evt. med lavere pH, kan man gribe til yderligere kemi.
Fosforsyre eller primært kaliumfosfat har den egenskab, at de stabiliserer pH bedre i et egnet pH-område end de andre syrer.
Eks. kan een dråbe saltsyre drive pH meget langt ned, hvorimod primært kaliumfosfat ikke kan drive pH lavere end ca. 5.
Metoden tilfører fosfor eller fosfor og kalium.
En "renere" metode går ud på at syrne med vand fra en svagt eller stærkt sur kationbytter.

Konklusion: Vil du regulere pH er du nødt til at have styr på KH først hvis du ikke vil løbe ind i problemer.
www.aarhus-akvarieforening.dk

Fra : Dan Mortensen

Dato : 23-07-03 21:25

"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> Grunden er at syren man sænker med ( og man kan kun sænke med syre ) vil
medføre at (bi, hydrogen)karbonater (der er hovedansvarlige

Hmmm hvad med Co2 ?

pH, Co2 og KH hænger tæt sammen, så hvis Co2 hæves falder pH.

/DM

Fra : Ole Larsen

Dato : 23-07-03 22:46

"Dan Mortensen" <dsm@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse news:3f1eefb4$0$253$bc7fd3c@news.sonofon.dk...

> [...]
>
> Hmmm hvad med Co2 ?
>
> pH, Co2 og KH hænger tæt sammen, så hvis Co2 hæves falder pH.

Lige præcist - CO2 er syren i denne forb.
Ole

Fra : GiWeo

Dato : 23-07-03 16:33

Hejsa

>Det piner mig at skulle give 80 kroner for en halv liter pH sænker, idet jeg

i min lokale koster det da "kun" 40,- for 1 liter !

Lars Engelhardt - engelhardt@os.dk
Din startside: http://www.lars-engelhardt.dk ??
MSN: giweo@hotmail.com
ICQ: 4835755