Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Tetenal Colour Tabs -erfaringer: det virke~
Fra : Lars-Peder Nyrup Bøg~

Dato : 23-07-03 09:14

Da en del her på gruppen har været interesseret i at høre hvordan det går
med mine erfaringer med Tetenals C-41 farve fremkalder tabletter (TABS) vil
jeg lige fortælle, at jeg nu igen har været igang med dem...
Seneste brug var forleden aften ved en koncert i den gamle Vor Frue kirke i
Skive. Interessant koncert med middelaldermusik på middelalderinstrumenter.
Jeg forudså håbløse lysforhold. Sad forneden i kirken og havde taget min
mest lysstærke Nikkor optik med. En 80mm F1.8
Jeg regnede med at måtte presse en af mine "lager film" (Fuji Superia XTRA
400asa) et par blænder...
Det viste sig at være rigtigt. Så den blev eksponeret og fremkaldt til 1600
asa, i føromtalte Colour Tabs. Det gik fint. Der kommer korn, men ikke mere
end man kan leve med det og kun synlig ved udsnitsforstørrelser i den
"seriøse ende" ( i mangel af en længere tele med stor lysstyrke).
Så jeg kan også anbefale disse tabs til den slags specialopgaver.
(Hvad jeg derimod IKKE har så gode erfaringer med er at fremkalde mere end
een film i samme suppe... Det ser ud til i manualen at det KAN lade sig
gøre, men Tetenal opgiver nu godt nok også kun at man kan fremkalde een film
per tablet på pakningen, så der er ikke noget fup der...)
Et glimrende alternativ (sammen med en filmscanner) til et dyrt digi-SLR...

Mvh,
Lars-Peder