Tur til Schweiz
Fra : Bo

Dato : 23-07-03 09:01

Min kæreste og jeg skal en tur til Schweiz i august.

I den forbindelse vil jeg høre om nogle af jer kender til en
campingplads vi bare bør opleve ? her tænker jeg på placering /
udsigt.

Desuden vil jeg høre om der er nogle seværdigheder / steder / byer vi
bare bør se.

Foreløbig er der planlagt +/-

Zurich
- Kunsthaus Zurich
- Spisning hos "Zigel oh Lac" i "Rote Fabrik"
- Heidi Weber Haus, Le Corbusier

Bregenz (Østrig)
- Kunsthaus in Bregenz af Peter Zumthur

Luzern
- Kulturcenter af Jean Nouvel
- The hotel af Jean Nouvel

Vals
- Therme vals af Peter Zumthur

Chur
- Home for Senior Citizens af Peter Zumthur
- Giger bar (Alien)
- Romeriske ruiner, overdækket af Peter Zumthur
- Overnatning Obera Au

Sumvitg
- Caplutta Sogn Benedetg af Peter Zumthur

Vi planlægger at rejse i 12 dage ved brug af InterRail.

Mvh
Bo

Fra : JuNi

Dato : 23-07-03 14:14

Her et par links til nærmere oplysninger om mulighederne her i Schweiz.

http://www.switzerlandtourism.ch/
http://www.tourismus.ch/
http://www.tour-de-suisse.net/
http://www.schweiz.ch/swiss-index.asp?fid=4454
M.v.h.
Ole

Fra : Bo

Dato : 23-07-03 19:15

> http://www.switzerlandtourism.ch/
> http://www.tourismus.ch/
> http://www.tour-de-suisse.net/
> http://www.schweiz.ch/swiss-index.asp?fid=4454

Tak for linksne Ole. Jeg har dog allerede besøgt dem (dog undtagen
www.tour-de-suisse.net).

Jeg tænkte da heller ikke så meget på links, nok mere "Real Life
ting", altså - jeg_var_der_og_synes_at_det_var_total_i_orden,_og_en_oplevelse_jeg_gerne_deler_
med_andre.

Mvh
Bo

Fra : Pro

Dato : 23-07-03 19:37

http://www.saas-fee.ch/index.htm

Men hvis det er på i tog er

http://www.zermatt.ch/

et must....med mulighed for vandreture eller mere i og omkring
Matterhorn....byen er bilfri....

Mvh. Kim

Fra : JuNi

Dato : 24-07-03 06:41

At opgive hvad der er godt at se her i Schweiz er lidt vanskelig idet nogle
er mere til det kulturellle andre mere til naturen. Derfor linkene så kan
man selv vælge ud lidt efter interesser. Schweiz er jo generelt kendt for en
høj kvalitets standard, så er det noget inden for det kulturelle går man
meget sjælden galt i byen. Og hvis det drejer sig om naturen, ja så er der
mange steder der kan anbefales, et lille lokalt tip desangående er at undgå
de store kendte steder, her bliver man kun rippet for penge og kan til
stadighed så i kø mellem Japanere og andet godtfolk. Vi der bor her lokalt
tager gerne andre steder hen.
Som eksempel:
http://www.alpenregion.ch/frame_som.html
Her kan man også komme til med tog til byen Meiringen, defra går det videre
til de forskellige bjerge med vores såkaldte "Postauto" der virkelig kører
til en hvilken som helst lille flække eller vandre mulighed.
Overnatning i en af de mange små lokale bjerghoteller er også en oplevelse
for sig, når man om morgenen kan vågne op op kuigge hvordan solen stiger op
over den næste bjergtop.
Men det er jo oplevelser der ligger lidt fra det du skitserede, med
kulturelt orienterede seværdigheder.
Saas-Fee og Zermatt som Kim skrev er også en oplevelse men efter min mening
et rent rip-off, hvorfor betale en hel del penge for at stå på toppen af en
asfalteret eller flisebelagt bjertop, når man kan så ude i den rigtige
natur, og høre Murmeldyrene skrige til hinanden, eller se de store rovfugle
kredse hen over områderne, samtidig med at "Milka" kørernes klokker lyder i
det fjerne, (er for øvrigt Tysk og ikke Schweiz).

Fra : Pro

Dato : 24-07-03 07:28

Enig, Saas-Fee og Zermatt er relativt dyre steder i Schweiz....

Men der er nu ikke mange fliser og asfalt belægning på gletcheren ....

Begge områder har kanon mulighed for naturoplevelser og mange vandre og
bjergbestigningsmuligheder:
http://www.viaalpina.dk/b/ch/chbjerg.htm
http://www.viaalpina.dk/b/ch/bmatter.htm
http://www.viaalpina.dk/info/ch/wallis.htm#turist

Fra : JuNi

Dato : 24-07-03 07:49

Kim
Det er selvfølgelig rigtigt, dete er også næsten umuligt , hvis muligt
havde de nok gjort det.
Min kommentar var også mere rettet mod den stærkt turist prægede indstilling
der forefindes der, i forhold til de "rigtige" natur forhold.
Ole

Fra : Bo

Dato : 24-07-03 19:56

Ud over de foreløbige planlagte stop, leder vi lidt efter en nogle
campingpladser der kunne give nogle wow naturoplevelser, og meget
gerne nogle primitive campingpladser (hvis de findes i Schweiz). Jeg
er også ved at undersøge muligheden for at benytte vores Inter Rail
billet på en af de populære Panoramatog, men har indtil nu kun fået
positiv tilbagemelding fra Golden Pass Line, og jeg overvejer om vi
skal tage turen fra Montreux til Lucerne, men er det noget der kan
anbefales ?

Mvh
Bo

Fra : JuNi

Dato : 28-07-03 14:26

De mindre campingpladser i bjergene kan her anbefales, hvor der findes
adskillige, måske et lille "geheim" tip er campingpladsen Aareschlucht
camping lige i nærheden af Aaresclucht som i sig selv er en oplevelse, og
eller i nærheden af mange andre skønne natur oplevelser. Fra denne
campingplads kan der tages bus tur til Susten, Grimsel og Fuga passene som
alle er store oplevelser. Eller ned til byen Meiringen som jeg tidligere har
nævnt.

http://www.swisscamps.ch/