Foder til hvalpe???
Fra : S. Hansen

Dato : 22-07-03 22:50

Hejsa,
jeg håber I kan hjælpe os!! Vi har et kuld dansk/svenske gårdhundehvalpe på
7 uger. Alle 5 er glade, legesyge og energiske. Problemet ligger i at der er
stor forskel på den mindste og den største hvalp. Begge er tæver, men der er
800 grams forskel. Vi har fodret efter råd fra dyrlægen med opblødt
hvalpefoder og diverse surmælksprodukter, men det er som om de ikke rigtig
kan lide det...
Har I nogle forslag?? En smagsoplevelse for hvalpe, om man vil!!!?
Er der samtidig nogle der ved hvad normalvægten for en hvalp på 7 uger er?

Hilsen Susanne.

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 22-07-03 22:56

> Har I nogle forslag?? En smagsoplevelse for hvalpe, om man vil!!!?
> Er der samtidig nogle der ved hvad normalvægten for en hvalp på 7 uger er?
>
> Hilsen Susanne.

Hej Susanne

Jeg tror dine hvalpe er ved at være trætte af søbe-mad!
Prøv at nøjdes med at lade foderet bløde 1 eller 1/3 op så der også er noget
at gumle i.

Jeg synes størrelses-forskellen er stor! Jeg ved ikke med vægten for DS'ere,
men en flat-hvalp på 8 uger er omkring 5-6 kg.

Hvordan serverer du maden? Får de hver deres skål eller spiser de af samme
skål? Det øger tit lysten til at spise og giver i øvrigt gode manerer hvis
hundene spiser snude-om-snude i samme skål. Du skal da blot sørge for at den
lille får nók... så ikke de store spiser for næsen af den. Start evt. med
lige at lade den spise et par minutter inden du lukker de andre ind.

Rinnie

Fra : S. Hansen

Dato : 22-07-03 23:25

Tak for svaret!
Vi har prøvet opblødt i alle "blødheds"grader.. Intet hjælper. De spiser
næsten intet. De spiser af samme skål. Kun hvis to eller flere viser maden
interesse går alle i gang med maden. I samråd med vores dyrlæge prøver vi nu
flg.:
Hvalpedåsemad (det kan de lide - men ikke i de mængder de burde) serveret i
10 minutter. Så tager vi det fra dem. Efter 5 timer det samme igen. Det er
det foder vi har prøvet de spiser mest af. Dyrlægen anbefaler at vi efter at
hvalpene er indkørt i denne vane at blande mere og mere tørfoder i.. Dette
skulle så lette overgangen. Men jeg er ikke glad ved dåsemad. Vandprisen er
jo enorm...
Håber dette giver ideer til mere!!!!

Hilsen Susanne.

Fra : mathilde

Dato : 23-07-03 07:08

Da vi købte vores ældste tæve, havde hun hos opdrætteren fået tørfoder,
som ikke var opblødt. Alle hvalpene fungerede fint.
Vi skiftede dog mærke da vi fik hende hjem, for hun spiste ikke så
meget. Det nye foder , det kunne hun lide, og nu 1½år senere glider det
stadig ned, med og uden lidt ekstra godt i skålen.

Mathilde

http://www.kandu.dk/