Hurtig dataoverførsel?
Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 02-04-01 23:37

Jeg er ikke helt stiv i det her, og har lovet at undersøge det...
Kaldes det HSCSD eller GPRS? Har disse to begreber noget at gøre med
hinanden?

Jeg kan se at en 6210 giver mulighed for HSCSD, er det gennem alle
udbydere, dvs. jeg betaler alm. mobiltakst mens jeg er på?

GPRS lyder ifølge TeleDanmark til at være betaling pr. MB i stedet,
kan 6210 lave sådan noget halløj, og i så fald, hvilken af de to
løsninger er billigst?

Lidt mindre kompliceret: Hvor finder jeg den billigste løsning på at
få data overført over mobilnettet med lidt mere end de 9'600bps?
--
venligst
/Lasse

Send gratis SMS med bekræftelse: http://sms.fergusons.dk/

Fra : Erik Einum

Dato : 02-04-01 23:56

"Lasse Hedegaard" <laxxe@nospam.dk> skrev
> [...]
>
> Lidt mindre kompliceret: Hvor finder jeg den billigste løsning på at
> få data overført over mobilnettet med lidt mere end de 9'600bps?

HSCSD = High Speed Circuit Switched Data. Det kalles også High Speed og gir
høyere overføringshastighet ved å bruke flere tidsluker. En normal samtale
utnytter en tidsluke - 9,6 kBps. Med to tidsluker får man en hastighet på
19,2 kBps. Nokia 6210 støtter også 14,4 (som en tidsluke faktisk er) og kan
ha 3x14,4 kBps nedlasting og 14,4 kBps opplasting eller 2x14,4 kBps begge
veier

GPRS = General Packet Radio Service. Oppgradering av GSM-nettet og nye
telefoner skal gjøre det mulig å sende pakkedata. Det innebærer umiddelbar
oppkobling. Med GPRS er du alltid pålogget.

At HSCSD og GPRS ikke er det samme, eller har noe med hverandre å gjøre ser
du på 6310 (som kommer om halvt - et år) den har begge deler.

Prisen, som du spør om er avhengig av abonnement (selvsagt!) samt om du
overfører mye eller lite.

--
///Mvh. EE

Nokia 6210

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 03-04-01 00:10

Erik Einum skrev:

> [...]
>ha 3x14,4 kBps nedlasting og 14,4 kBps opplasting eller 2x14,4 kBps begge

Det lyder til det er HSCSD vi skal vælge.
Koster det forskelligt efter hvor hurtigt man kobler på, eller er det
alm. minuttakst, også når man kører med flere gange 14,4?

Understøtter alle danske operatører HSCSD eller hvem skal vi vælge?

Er det muligt at _uploade_ med 3x14,4 og downloader med 1x14,4?
Det er nemlig primært til at uploade en hjemmeside.

Fra : Peter Rongsted

Dato : 03-04-01 02:49

Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> wrote:

>Det lyder til det er HSCSD vi skal vælge.
>Koster det forskelligt efter hvor hurtigt man kobler på, eller er det
>alm. minuttakst, også når man kører med flere gange 14,4?

Minuttaksten er den samme, men det kræver et data-abonnement.

>Understøtter alle danske operatører HSCSD eller hvem skal vi vælge?

Pt kun Sonofon og TeleDanmark. Sonofon kan køre 14,4 per timeslot hvor TDC kun
kan klare 9,6. De skulle dog være på vej med 14,4. Hverken Telia eller Mobilix
har lagt planer frem for HSCSD.

>Er det muligt at _uploade_ med 3x14,4 og downloader med 1x14,4?
>Det er nemlig primært til at uploade en hjemmeside.

Nej, 6210 kan køre 3+1 eller 2+2 ned+op.

Peter

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 03-04-01 08:58

Peter Rongsted skrev:

>Minuttaksten er den samme, men det kræver et data-abonnement.

OK, men det går nok, det gør alm. 'gammeldaws' dataoverførsel vel
også, right?

>Pt kun Sonofon og TeleDanmark. Sonofon kan køre 14,4 per timeslot hvor TDC kun
>kan klare 9,6.

OK, dvs. der er kun valget mellem disse to? Hvis jeg vælger andre er
det så overhovedet ikke muligt at komme på nettet? - med hvilke
hastigheder? Jeg mener jeg hørte at man også kunne hos WOL - er det
rigtigt? De HAR i alt fald "mobil internet" til 1,- kr./m.
1,- kr. er jo ganske billigt i forhold til der intet abonnement er, så
mon ikke det er løsningen, HVIS de understøtter HSCSD?

>Nej, 6210 kan køre 3+1 eller 2+2 ned+op.

Dvs. 43,2bps ned og 14,4bps op eller 28,8bps hver vej hos Sonofon.
Eller 28,8bps ned og 9,6bps op eller 19,2bps hver vej hos TDK-mobil?

/me hopper lige ind og ser om han kan finde noget på WOLs sider...

Fra : jan steen sørensen

Dato : 03-04-01 11:57

> [...]
kun
>kan klare 9,6. De skulle dog være på vej med 14,4. Hverken Telia eller

Korrekt, til trods for at udstyret står klart... - venter bare på at det
bliver officielt.

hilsen Jan

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 03-04-01 12:03

jan steen sørensen skrev:

>Korrekt, til trods for at udstyret står klart... - venter bare på at det
>bliver officielt.

Jeg har lige snakket med Tele Danmark Mobil, de siger at man godt kan
køre 4x14,4kbps hos dem.

Men det var måske det med Telia og mobilix du svarede på?

Desværre er de dataløsninger der findes ikke helt billige, jeg undrer
mig over, at der ikke findes en løsning, hvor man bare betaler pr.
forbrug, slut færdig. Om så taksten er lidt høj, det går nok...

Det er ærgerligt at vi skal betale dyre oprettelsesafgifter og
kvartalsafgifter, når vi nok kun skal bruge det en eller to uger om
året... resten af tiden skal mobilen for det meste ligge slukket i et
skab.

Fra : Erik Einum

Dato : 03-04-01 12:30

> Jeg har lige snakket med Tele Danmark Mobil, de siger at man godt kan
> køre 4x14,4kbps hos dem.

Men Nokia 6210 (og Nokia CardPhone2) støtter maks 3 timeslots nedlasting,
uansett hva nettet støtter.

Ang. abonnement så kan jeg med Telenor (Norge) koble meg på med 9,6 (og
14,4) uten dataabonnement, men hvis jeg vil utnytte HSCSD så må jeg ha
dette, og det koster dobbel takst når man bruker det. Hvordan det er i
Danmark vet jeg av naturlige årsaker ikke.

--
///Mvh. EE

Nokia 6210

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 03-04-01 13:14

Am Tue, 3 Apr 2001 13:30:08 +0200 schrieb "Erik Einum"
<erik-ein@nospam.online.no>:

> [...]
>dette, og det koster dobbel takst når man bruker det. Hvordan det er i
>Danmark vet jeg av naturlige årsaker ikke.

Med E-Plus (Tyskland) kan jeg bruge data uden saerligt abonnement med
9k6 for ca. kr. 1,- pr. minut. Naar jeg roamer i Danmark, kan jeg
ogsaa foretage dataopkald med 9k6).

HSCSD kan jeg kun bruge, naar jeg betaler ca. kr. 60,- pr. maaned for
hscsd-abonnementet, for ca. kr. 1,- pr. minut. Naar jeg roamer i
Danmark, kan jeg saa foretage dataopkald med 28k8 (=3 * 9k6) hos TDC.
Sonofon virkede ikke. ??

Mvh
Rainer Schöbe
@mail: rainer_schoebe@topmail.de

Fra : jan steen sørensen

Dato : 04-04-01 07:08

Lasse Hedegaard skrev i meddelelsen ...

>Jeg har lige snakket med Tele Danmark Mobil, de siger at man godt kan
>køre 4x14,4kbps hos dem.

Jeg kan godt lide at du skriver "KAN"!
TDC mobil kan/vil ikke garantere 4x14,4 kbps, men kun som mulig max.
hastighed - såfremt den ekstra kapacitet er til rådighed, geografisk
betinget.

>Men det var måske det med Telia og mobilix du svarede på?

Jeps, det var det...

Men det handler jo meget om udbud og efterspørgsel, samt viljen på at ville
satse på disse services.
(Ofte "politisk" bestemt, samt om det kan faktureres korrekt)

Jan