Vore fisk virker mere sultne ??
Fra : Michael Borchmann

Dato : 22-07-03 18:08

Go' aften NG!!
Lige et spørgsmål fra et par uforstående fiskeejere ... Vi har en samling
fisk (seks, forholdsvis små, scalarer, fem siambarber, fire kakadue
dværgchiclider (tre hunner og en han), fem Otocinclus affinis, tre rejer, to
balihajer, en pansermale, en sort tetra og sidst men ikke mindst en ca. 12
cm leopard sejlfinne malle) i et 325l og de bliver fodret morgen og aften,
gerne med 'tørfoder' om morgenen og så en 'brik' myggelarver om aftenen.
Når der så har været 'feeding frenzy' over det foder der bliver droppet ned
i hovederne på dem, virker især scalarer og barber skuffede ... var det
dét??!!
Så er spørgsmålet, skal vi give dem mere eller lade dem sulte en smule?? Vi
giver dem ca. to fingerspidser tørfoder og som sagt ellers myggelarver. Vi
har før haft problemer med trådalger pga. overfodring og vi er selvfølgelig
også meget bekymret for at få 'fede' fisk.
Håber der er nogle med erfaringer ... Michael og Pernille

Fra : Anders T. Pedersen

Dato : 22-07-03 18:23

En god regel er at de skal have så meget mad at det max tager 3 minutter før
foderet er fortæret... Nogle siger 1-2 min, men jeg mener 3 er ok... (men så
skal vandet også være klart igen)..

/Anders

Fra : André Høstrup

Dato : 22-07-03 19:19

> [...]
ned
> i hovederne på dem, virker især scalarer og barber skuffede ... var det

Især scalaren er god til tigge, det gør mine lige så snart man nærmere sig
akvariet hvis de da ikke er mætte, jeg fodre mine fisk flere gange om dagen,
men fodre ikke efter mål, jeg tager bare bøtten og hælder lidt i akvariet,
fiskene skal nok spise op da der er del i mit 325 liters.

Husker i mallepiller til sugemallen ?

--
M.v.h. André Høstrup aka Flymann
Mobil: 26 844 911

Fra : Jesper Buch

Dato : 22-07-03 19:53

> [...]
selvfølgelig
> også meget bekymret for at få 'fede' fisk.
> Håber der er nogle med erfaringer ... Michael og Pernille

De fleste fisk virker altid sultne . . . det er deres natur !

Fra : Plesner

Dato : 22-07-03 22:07

> Når der så har været 'feeding
> frenzy' over det foder der bliver droppet ned i hovederne på dem,
> virker især scalarer og barber skuffede ... var det dét??!!

Nu antropomorfiserer du vist. Jeg tror ikke, at en fisk er i stand til at
virke skuffede - det er sådan vi vælger at fejltolke deres adfærd.

> Så er spørgsmålet, skal vi give dem mere eller lade dem sulte en
> smule?? Vi giver dem ca. to fingerspidser tørfoder og som sagt ellers
> myggelarver.

Det lyder ikke, som om du fodrer for lidt, og da en alt for stor del af
vores fisk dør af overfodring, så er der ingen som helst grund til at øge
mængden - uanset om de så er ½ eller 5 minutter om at spise det.

plesner

Fra : Kim Gam-Jensen

Dato : 23-07-03 00:17

Hej,

> Det lyder ikke, som om du fodrer for lidt, og da en alt for stor del af
> vores fisk dør af overfodring, så er der ingen som helst grund til at øge
> mængden - uanset om de så er ½ eller 5 minutter om at spise det.

Hvilket jeg så, jfr. både dig og Anders' indlæg lige har en kommentar til:
Jeg tror, at det er på tide at skrinlægge den gamle tommelfingerregel om, at
fisk ikke skal have mere foder end de kan spise indenfor 2-3 (eller for den
sags skyld 5) minutter.

Det afhænger i høj grad af hvilke fisk man holder og hvor ofte de fodres.
Det forekommer mig at være en regel indført af en eller anden, der opfatter
det at holde fisk som noget, der blot skal pynte i hjemmet og så i øvrigt
overståes så hurtigt som muligt og i virkeligheden foregår tingene jo ikke
sådan i naturen.

Jeg praktiserer selv at fodre mine fisk over en halv times tid (et par gange
dagligt) - kald det bare hyggefodring. De får lidt foder, spiser lidt, får
lidt mere etc. Det tager lidt længere tid, men man lærer til gengæld det
enkelte akvariums fodermængde (og variation i samme) at kende og kan
samtidig benytte muligheden til at observere fiskenes sundhedstilstand.

Samtidig undgår man over-/underfodring - og så giver det et lille pust fra
den stressede hverdag

--
Mvh. Kim Gam-Jensen
http://www.gam-jensen.dk

Fra : Jesper Buch

Dato : 23-07-03 08:51

"Kim Gam-Jensen" <kim@gam-jensen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Samtidig undgår man over-/underfodring - og så giver det et lille pust fra

Man skal bare være opmærksom på at fisk spiser mere end de kan og spytter
det overskydende ud bag efter, så hvis man kan fodre over lidt længere tid
en 2 til 3 minutter er det lettere at se hvornår de er ved at være mætte.

Ovrefodrings angst er jo blevet en akvarie sygdom der rammer mange
akvarister. Hvad er egentligt problemet . . . . man skal jo bare skifte
vand og bundsuge efter det så. Hellere ovrefoder en at have underernærede
fisk.

Fra : Plesner

Dato : 23-07-03 12:57

> Man skal bare være opmærksom på at fisk spiser mere end de kan og
> spytter det overskydende ud bag efter,

Spytter det ud igen ? Hvem har dog bildt dig det ind ? Det sker jo
først ænge efter, at de har fået for meget at spise.

> så hvis man kan fodre over lidt længere tid en 2 til 3 minutter er
> det lettere at se hvornår de er ved at være mætte.

Nej, du kan først se en ændring i deres adfærd, når de er nået så langt i
deres fødeindtagelse, at de er ved at eksplodere - de ved jo ikke,
hvornår de får deres næste måltid.

> Ovrefodrings angst er jo blevet en akvarie sygdom der rammer mange
> akvarister.

Og det var da også på tide, at vi får øjnene op for de alvorlige
konsekvenser, det kan medføre. Det kan godt være, at mange mener, at det
'kun' er fisk, men derfor mener jeg alligevel, at vi bør prøve at
behandle dem ordentligt.

> Hvad er egentligt problemet . . . . man skal jo bare
> skifte vand og bundsuge efter det så. Hellere ovrefoder en at have
> underernærede fisk.

Hvordan kan vandskifte og en støvsugning af bunden løse problemer som
fedt omkring lever og andre indre organer ? Hvordan løser det problemer
med sløve, blege fisk, der er mere modtagelige overfor sygdomme ? Hvis du
har et godt svar på det, så tror jeg, at du kan revolutionere den del af
akvaristikkken, der har med sygdomme og lignende komplikationer at gøre.

Når man overfodrer, belaster man vandet uanset om alt foderet rent
faktisk bliver spist. Det ekstra foder bliver jo omdannet til meget
næringsrig og ammoniakholdig afføring, hvilket øger mængden af sygdomskim
og alger, gør vandet grumset og bundlaget sort, påvirker pH-værdien og
som en konsekvens af alt dette: fiskene stresses.

Ved konstant at fodre fiskene for meget, så får man også fisk, hvis
stofskifte kører på højtryk hele tiden. Uanset førnævnte følgeskader så
medfører det en markant lavere levealder at pace deres stofskifte på den
måde.

Seriøse eksperimenter har vist, at fisk er markant bedre til at håndtere
mangel på næring end overskud af det.

Fisk skal jo heller ikke bruge en stor del af deres energi på at
opretholde en bestemt legemstemperatur, hvilket betyder, at fisk i
forhold til pattedyr faktisk kun skal bruge 10 % af det foder, vi skal -
selvfølgelig bergnet pr. kilo fisk eller pattedyr.

Et par gode seriøse bøger om emnet fodring er:

Encyclopedia of live foods, Charles O. Masters, Tropical Fish Hobbyist
Aquarienfische gesund ernähren, Heinz Bremer, Datz

plesner

Fra : Jesper Buch

Dato : 24-07-03 10:53

"Plesner" <you@wish.net> skrev i en meddelelse

> Spytter det ud igen ? Hvem har dog bildt dig det ind ? Det sker jo
> først ænge efter, at de har fået for meget at spise.

Ja men ikke desto mindre gør de det !

> Nej, du kan først se en ændring i deres adfærd, når de er nået så langt i
> deres fødeindtagelse, at de er ved at eksplodere - de ved jo ikke,
> hvornår de får deres næste måltid.

Det er jo ikke overdrevet overfordring der er tale om.

> [...]
> har et godt svar på det, så tror jeg, at du kan revolutionere den del af
> akvaristikkken, der har med sygdomme og lignende komplikationer at gøre.

Fordi den overfordingsangst jeg taler om ikke angår fiskene men mere angst
for vandværdier forårsaget af fodder der nedbrydes i vandet. dovne
akvarister der ikke gider skifte vand.

> [...]
> og alger, gør vandet grumset og bundlaget sort, påvirker pH-værdien og
> som en konsekvens af alt dette: fiskene stresses.

Du har jo selv lige svart på det oven over så.

> [...]
> måde.
>
> Seriøse eksperimenter har vist, at fisk er markant bedre til at håndtere

Det gælder også mennesker.

Fra : Jesper Buch

Dato : 23-07-03 08:55

> [...]
selvfølgelig
> også meget bekymret for at få 'fede' fisk.
> Håber der er nogle med erfaringer ... Michael og Pernille

Du skal se på fiskenes fodertilstand og ikke, hvor meget de står ved fodder
hullet og venter på mad.

Fra : Plesner

Dato : 23-07-03 12:58

> Du skal se på fiskenes fodertilstand og ikke, hvor meget de står ved
> fodder hullet og venter på mad.

Helt klart. Det er jo lige før, at man kan sige, at det er fiskene, der har
trænet os, når de kan få os til at fodre dem, hvis de stiller sig et
bestemt sted i akvariet.

plesner

Fra : Jesper Buch

Dato : 23-07-03 13:12

> Helt klart. Det er jo lige før, at man kan sige, at det er fiskene, der
har
> trænet os, når de kan få os til at fodre dem, hvis de stiller sig et
> bestemt sted i akvariet.

Det er jo ren refleks fra fiskenes side . . . . hvis der kommer mad er
sandsynelighed at det er der . . . . . måske har de enda lært at hvis de
stiller sig der kommer der mad.

De entusiastiske akvarister ligger jo ikke under for det spil.
Entusiastiske hunde ejere har jo heller ikke fede hunde . . . . det er jo
mest hos dem der betragter dem som familiemedlemmer. Mine fisk er ikke
familiemedlemmer.