Skærme
Fijala 3554
Hyundai skærm.
Fra : jens v

Dato : 22-07-03 14:12

Hej her
Jeg er efter total nyindstallering af min pc-er nået til skærmen. Skærmen er
en Hyundai DeluxScan 7770, som jeg efter installationen kun har 16 farver og
en opløsning på 640x 400. Før var der meget mere af både farver og
opløsning.
Så kan I jo spørge hvorfor jeg har formateret den. Jeg fik virus -- mange.
Og enden på det blev at jeg måtte formatere harddisken for at slippe af med
dem. Surt, men nu virker det igen, undtagen skærmen, så jeg håber der er en
kløgtig fyr der kan hjælpe.
Operativsystem er win 98.
Jeg har førsøgt at finde en driver på nettet, men den jeg finder er den
samme som den der er installeret. Hjælp... hulk hulk

mvh jens v

Fra : Peter Hansen

Dato : 22-07-03 15:10

Du har næppe fået installeret driveren til skærm**kortet** korrekt.

Driver (som ikke er nogen driver, men en tekstfil med oplysninger om
opløsninger m.v.) til selve skærmen, har sjældent nogen stor betydning.

v.h.

Fra : jens v

Dato : 22-07-03 15:40

"Peter Hansen" <ph@p.h> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Driver (som ikke er nogen driver, men en tekstfil med oplysninger om
> opløsninger m.v.) til selve skærmen, har sjældent nogen stor betydning.

Skærmkortet ser ud til at være installeret som en standart grafikkort, det
er jo ikke til at se hvad det er for et kort, eller...
mvh jens v

Fra : Morten Holberg Niels~

Dato : 22-07-03 17:04

"jens v" <jens_verner_fjern@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> "Peter Hansen" <ph@p.h> skrev i en meddelelse

> Skærmkortet ser ud til at være installeret som en standart grafikkort, det
> er jo ikke til at se hvad det er for et kort, eller...
> mvh jens v

Hvis du har et grafikkort i din maskine, skal du bruge driverne til dette.
Detonator til Geforce og Catalyst til ATI.

Hvis det er onboard grafik, skal du højst sandsynligt også ud og downloade
drivere.

Lidt specifikationer om din computer vil gøre opklaringen lettere.

Som en anden nævner, er det knap så vigtigt med en driver til skærmen. Det
er driveren til grafikkortet der er flaskehalsen i dit tilfælde.

--
Morten Holberg Nielsen
in an interstellaaaaarrr buuuurrssst im baack to saaaavee the

Fra : jens v

Dato : 22-07-03 17:18

"Morten Holberg Nielsen" <Holberg19@DELETEofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> Som en anden nævner, er det knap så vigtigt med en driver til skærmen. Det
> er driveren til grafikkortet der er flaskehalsen i dit tilfælde.

Kortet er ikke onboard, men PCI. Jeg er hjemme nu, og kan derfor ikke give
flere detaljer før i morgen. Kan man se på et grafikkort hvilket mærke det
er ? Hvis det nu var onboard hvordan finder man så ud af hvilken driver der
skal bruges? Jeg er meget lidt vidende omkring de ting og vil gerne vide
mere.
mvh jens v

Fra : Morten Holberg Niels~

Dato : 22-07-03 17:54

> [...]
> flere detaljer før i morgen. Kan man se på et grafikkort hvilket mærke det

Ja, muligvis.

> Hvis det nu var onboard hvordan finder man så ud af hvilken driver der
> skal bruges? Jeg er meget lidt vidende omkring de ting og vil gerne vide
> mere.

Nu ved jeg ikke om det er din computer, men hvis det er, burde du kunne
huske, eller vide det.

Alternativt: Kig i materialerne, som blev leveret med computeren.

Måske optræder det i kontrolpanel->system og derefter enhedshåndtering under
"skærmkort".

Fra : jens v

Dato : 22-07-03 18:09

> [...]
> Det

> Ja, muligvis.

> Nu ved jeg ikke om det er din computer, men hvis det er, burde du kunne

Det er min computer, men den er købt sammen med 3 andre da vi overtog et
firma. De har så kørt indtil nu, vi har rodet meget rundt for at finde
disketter og cd'er med drivere, men det har ikke været mulig. Du mener at en
løsning kan være at sætte et nyt grafikkort i maskinen og så bruge den gamle
skærm? -- Og så gemme driveren et sikkert sted

> Alternativt: Kig i materialerne, som blev leveret med computeren.

Jeg tror desværre de er gået tabt.

> Måske optræder det i kontrolpanel->system og derefter enhedshåndtering
under
> "skærmkort".

Kigger i morgen på arbejde.
Tak for hjælpen. Jeg er da kommet lidt længere.

Fra : Morten Holberg Niels~

Dato : 22-07-03 18:45

> [...]

gamle
> skærm? -- Og så gemme driveren et sikkert sted

Tjae. Det vil jo være den yderste konsekvens. Men det er jo ærgerligt at
smide et velfungerende (mangler jo bare et par drivere) grafikkort ud.

Prøv at spørge i dk.edb.hardware.grafikkort. Her kan du muligvis finde andre
løsningsmodeller. Eventuelt programmer der kan genkende dit grafikkort som
værende et fra ATI eller Geforce. Der er sikkert også andre muligheder for
at genkende grafikkort, selvom der ingen drivere er. Men det har de styr på.

Der er størst sandsynlighed for at det er et kort fra ATI/Geforce. Hvis
dette er tilfældet er det let at finde drivere fra disses hjemmesider.

Du kan jo hurtigt opklare om det er onboard eller ej: Åbn maskinen, og se om
der sidder et kort. Som sagt tidligere kan du jo være heldig at der er en
betegnelse på. Evt logo.

Jep.

Fra : jens v

Dato : 22-07-03 19:31

> [...]

> Der er størst sandsynlighed for at det er et kort fra ATI/Geforce. Hvis
> dette er tilfældet er det let at finde drivere fra disses hjemmesider.

Kiggede lige ind til ATI og jeg tror alligevel der var en CD med det logo
på, så det kan være at sagen hen af vejen løser sig Mit problem er jo at
jeg ikke ved så meget om de ting, men nogle timer her i nyhedsgruppen har
givet en del inspiration.

> [...]
om
> der sidder et kort. Som sagt tidligere kan du jo være heldig at der er en

Grafikkortet er PCI . Det med onboard var en "tænkt situration"

Fra : Erik W.

Dato : 22-07-03 22:09

"jens v" skrev i en meddelelse
> [...]
at
> jeg ikke ved så meget om de ting, men nogle timer her i nyhedsgruppen har

Du skal ikke begynde at installere en driver uden at vide om det er til det
rigtige kort. Som foreslået bør du åbne maskinen og kigge på skærmkortet, -
der står næsten altid et eller andet på kortet. Det er chipsættet, der er
det mest interressant, men hvis du ser grafikkortets varemærke og
modelnummer, kan vi hurtigt finde ud af hvilken driver du skal bruge. En
anden mulighed er at kigge efter når de første sætninger kommer på skærmen
efter opstart. Det første som skriver på skærmen er som regel Grafikkortets
bios. Her plejer Grafik chipsættets navn som regel at stå i et kort øjeblik
inden bundkortets BIOS går i gang med at fylde skærmen.

Mvh Erik

Fra : Peter Hansen

Dato : 22-07-03 23:18

Ja, og kigger man bagpå computeren, kan man sikkert også se, om det er
onboard eller løst kort :-=

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 22-07-03 18:49

"jens v" <jens_verner_fjern@yahoo.com> skrev i en meddelelse news:3f1d6fb5$0$5188$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> "Morten Holberg Nielsen" <Holberg19@DELETEofir.dk> skrev i en meddelelse

> korrekt.

> grafikkort,
klip--
Hej Jens
Lige i starten når bios starter "plejer" den at skrive hvad grafikkort den finder dette står i toppen af skærmen
men kun kortvarig men forhåbenligt længe nok til at du kan nå at se det.
Paul Ø. Sørensen
www.paul.sorensen.as
paul_at_sorensen.as

Fra : jens v

Dato : 23-07-03 07:24

"Paul Østerby Sørensen" <paul@sorensen.as> skrev i en meddelelse

> "jens v" <jens_verner_fjern@yahoo.com> skrev i en meddelelse

Hej
Det hele virker nu, det var et ATI kort. Tak for hjælpen.
mvh jens v