Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon EOS 10D - bedste arbejdsgang?
Fra : KNL DtP

Dato : 22-07-03 11:25

Hej!

Det må være sommervarmen der gjorde udslaget... Jeg bestilte 10D i
Tyskland her i weekenden (efter tråd her i NG'en), og kan slet ikke
vente med at få fingre i kameraet.

Jeg har dog lige et par spørgsmål til arbejdsgangen. Jeg har planer om
at tage alle billeder i højeste opløsning og i RAW-formatet, for at have
det bedst mulige kildemateriale. Har bestilt en kortlæser til USB 2.0 og
vil overføre billederne til PC med denne. Bruger I Canon's ZoomBrowser
eller XP's
flyt-over-i-mappe-efter-dato-og-slet-på-kortet-bagefter-funktion?
Sidstnævnte har jeg brugt med stor tilfredshed på et lånt A40.

Konverterer I alle RAW-filerne om til TIF eller hvordan? Jeg tænker også
på arkivering. Vil naturligvis gemme RAW-filerne, men de kan jo ikke
umiddelbart læses. Bør man smide en (justeret) TIF kopi med på CD'en?
Understøtter TIF forresten EXIF-info som JPG?

Har I andre små fif, som letter arbejdsgangen og sparer en for
ærgrelser?

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Kenneth Villadsen

Dato : 22-07-03 11:51

Hej Kristian,

Først og fremmest tillykke med dit valg af kamera, jeg købte selv et for 3
uger siden, og du kan godt glæde dig.

Jeg bruger selv med meget stor tilfredshed XP's
flyt-over-i-mappe-efter-dato-og-slet-på-kortet-bagefter-funktion. Indtil nu
via USB 1.0 men planen er et PCMCIA kort (jeg har kun en bærbar) men jeg har
været meget tilfreds med denne måde at overføre på indtil nu. Jeg har ikke
midstet et billede endnu på denne måde, og jeg nærmer mig de 600 billeder
nu!

Alle billeder jeg har taget indtil nu er taget i max opløsning og gemt som
jpg jeg er endnu ikke begyndt at lege rundt med RAW men min plan er lissom
dig at tage alt i RAW for ikke at gå glip at billedeinfo. Rom blev ikke
bygget på een dag

Hilsen Kenneth

Fra : Kenneth

Dato : 22-07-03 12:00

> [...]
> umiddelbart læses. Bør man smide en (justeret) TIF kopi med på CD'en?
> Understøtter TIF forresten EXIF-info som JPG?

Du burde kigge på disse konverteringsprogrammer: Jeg har iøvrigt aldrig haft
installeret Canon Zoombrowser, da jeg fik at vide, det stinker.

BreezeBrowser: http://www.breezesys.com/BreezeBrowser/
Meget nemt at gå til. Resultatet er flot! Så enkelt kan det siges.

PhaseOne
Capture One DSLR Limited Edition: http://www.phaseone.com/en
En del sværere at gå til, men laver tilgengæld et meget flot resultat. Du
skal registrere dig for at hente det. Prøv det.

Desuden har jeg prøvet Adobes RAW plugin til PS 7.0, men det bryder jeg mig
ikke om. Den aflæser ikke hvidbalancen i billedet, når den previewer, så den
skal man selv finde. Jeg ved ikke, om de har lavet til 10D. Jeg har D60. Det
kan også være, jeg gør noget forkert.

Kenneth
www.ziax.dk

Fra : Kenneth

Dato : 22-07-03 12:02

> [...]
den
> skal man selv finde. Jeg ved ikke, om de har lavet til 10D. Jeg har D60.

Niks! Understøtter ikke 10D.

Kenneth
www.ziax.dk

Fra : max

Dato : 22-07-03 12:10

> mig
> den
> Det
>

> Niks! Understøtter ikke 10D.
>
> Kenneth
> www.ziax.dk

Det skal du ikke være så ked af, det er ikke så godt,
som man burde kunne forvente fra Adobe, håber de får
rettet på det til PS8.
Bibble har nogle rigtig gode features, men også nogle hangups
i win udgaven, der er en nyere version til mac, ved ikke hvordan
den kører..

Fra : Peter Andersen

Dato : 22-07-03 13:16

Kenneth wrote:

> Niks! Understøtter ikke 10D.

Jo, det gør det faktisk Ved hjælp af en HEX editor og en søgning på D60
som du retter til 10D, så kan det importeres.

Min mening er at Capture One er det allerbedste... dog irriterer programmet
mig :-/ der er nogle tåbelig irriterende funktioner i det, bl.a. at zoomer
man ind mere end 100% så får man ikke vist billedet i højopløsning...
Preview området er for lille, man burde kunne flytte lidt mere rundt på
funktionerne m.m. Nå, men det er jo en anden snak...

Men ellers vil jeg anbefale at tage alt i RAW og så bagefter koncertere til
JPEG i Capture One. Det giver absolut den bedste kvalitet i billedet.

--
Vh. Peter Andersen

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 22-07-03 12:21

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> wrote in news:bfj3dm$bqi$1@news.cybercity.dk:

> [...]
> flyt-over-i-mappe-efter-dato-og-slet-på-kortet-bagefter-funktion?
> Sidstnævnte har jeg brugt med stor tilfredshed på et lånt A40.

Jeg kopierer først alle filerne (RAW og JPG) over i en folder med samme navn
på computeren

> [...]
> umiddelbart læses. Bør man smide en (justeret) TIF kopi med på CD'en?
> Understøtter TIF forresten EXIF-info som JPG?

Dernæst starter jeg BreezeBrowser (http://www.breezesys.com/BreezeBrowser) og
kigger billederne igennem. Den læser RAW filer ligeså hurtigt som JPG filer,
så du kan browse alle billederne utrolig nemt. Det billede du ser på skærmen
når du browser en RAW fil er naturligvis konverteret med nogle standard
parametre. Jeg vælger så hvilke billeder jeg gerne vil arbejde videre med og
konverterer dem til TIF 16 bit med den indbyggede konverter i BreezeBrowser.
Så starter jeg Photoshop op og arbejder videre..

> Har I andre små fif, som letter arbejdsgangen og sparer en for
> ærgrelser?

Tag tit backup

Billeder direkte fra Canon DSLR er typisk ikke særlig skarpe i forhold til
andre digicams, men til gengæld kan du selv gøre dem så skarpe du har lyst til
uden at der kommer støj i billedet. CTRL-Q i BreezeBrowser skifter mellem
Normal og High Quality, som hhv. viser billedet som det er og viser billedet
med (standard) skarphed tilføjet, så man bedre kan få en ide om hvordan
billedet kan komme til at se ud..

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at TRAPdarling dot dk - REMOVE TRAP
Photos at http://www.darling.dk