apporthjælp
Fra : Charlotte Jensen

Dato : 22-07-03 08:27

Jeg har en cocker spaniel på 4 år, som jeg begyndte at gå til hundetræning
med i dch for ½ år siden (bedre sent end aldrig), men hun vil ikke
apportere. hun er slet ikke interesseret i apporten, hun snuser til det, men
så heller ikke mere. Jeg har prøvet penalhus med mad, bold, pivedyr, jeg er
ved at købe mig fattig i ting, men intet hjælper.
Er der nogle der har et godt råd?

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 22-07-03 09:55

> [...]
> så heller ikke mere. Jeg har prøvet penalhus med mad, bold, pivedyr, jeg er
> ved at købe mig fattig i ting, men intet hjælper.

Hvad siger de ved DCH? Hvordan reagerer hunden hvis du f.eks. kaster bolden? Er
den tilstrækkelig oppe i byttedrift?

/Kim

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 22-07-03 17:36

On Tue, 22 Jul 2003 09:27:23 +0200, "Charlotte Jensen"
<charlotte78@mail.dk> wrote:

> [...]
>så heller ikke mere. Jeg har prøvet penalhus med mad, bold, pivedyr, jeg er
>ved at købe mig fattig i ting, men intet hjælper.

Du bevæger apporten rykvis foran snuden på hunden for at udløse dens
byttedrift.
Når den er blevet opmærksom på apporten stiller du bag hunden og
holder den i halsbåndet medens du med en fod sparker apporten, som nu
ligger på jorden, lidt frem. Du lader hunden følge efter så langt frem
at den lige præcis ikke kan nå apporten. Derefter sparker du igen, og
gentager dette nogle gange til hunden bliver helt vild efter at få
apporten. Så lader du hunden få apporten og leger ruskeleg med den.
Denne øvelse gør du en gang imellem, men husk at hunden må aldrig få
apporten for sig selv. Så skal jeg love dig at den bliver interesseret
i apporten.

Mvh
Søren

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 22-07-03 17:36

"Søren Lausten-Hansen" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Denne øvelse gør du en gang imellem, men husk at hunden må aldrig få
> apporten for sig selv. Så skal jeg love dig at den bliver interesseret

Giver det ikke dårlig vildt-behandling?

Rinnie

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 22-07-03 18:15

On Tue, 22 Jul 2003 18:36:15 +0200, "Rinnie Ilsøe"
<admin@NOSPAMflatcoated-retriever.dk> wrote:

>Giver det ikke dårlig vildt-behandling?

Hvis det er til jagt skal jeg ikke gøre mig klog, det aner jeg intet
om.
Det jeg beskriver er for almindelig lydighedstræng/brugshundeprogram.

Mvh
Søren

Fra : Tine Jensen

Dato : 22-07-03 21:02

"Charlotte Jensen" skrev:

> [...]
er
> ved at købe mig fattig i ting, men intet hjælper.

Hej Charlotte (og hund),

Har du prøvet klikkertræning? Jeg har set og trænet hunde der ikke værdigede
apporten det fjerneste blik blive "tændt" vha. klikkeren. Der er masser af
info på nettet i fald du ikke har prøvet at kliktræne før

Pøj, pøj med projektet,

Kh. Tine.

Fra : Kimmi

Dato : 23-07-03 03:32

Hej Charlotte.
Så vidt jeg kan læse ud fra dit indlæg ( nu må du ikke tage det som et
personlig angreb for det er det bestemt ikke!)
er ikke et spørgsmål om hvad du kan lære din hund,men er et spørgsmål om
hvad den kan lære dig.
Glem apportbukken, det er alt for tidlig for din hund, det er en af de
sidste øvelser man lære sin hund. Og det gør man kun når alle de
grundlæggene elementer er lagt på plads, og disse elementer består i at :
undervise/lære/bevise dens værdi/sikkerhed.
Så efter min mening er der et fundamental element du ikke har fået lært, og
det er at du må lære at lege med din hund.Og det er en leg hunden allerede
kender og som vi kalder bytte lege eller byttedrift, also noget med at fange
et eller andet der bevæger sig i hurtige stop og start,zig zag osv osv den
samme måde som en mus bevæger sig på!. At lære sådan en leg udføres efter
min mening først med at man finder en let lille klud, støvklud e.lign binder
en tynd snor i den ene ende, og forsøger så at få kluden til at bevæge sig
på samme måde som en mus.På et eller andet tidspunkt vil det opfange hundes
opmærksomhed og den vil forsøge at fange dette bytte. I dette sammenhæng er
det vigtig at hunden vinder byttet. Her efter kan legen så vidre bygges. Har
du problemer med det, og som andre også foreslår, er jeg også helt sikker på
at der er nogle nede i klubben der kan hjælpe dig.
mvh/kimmi