opsætning af wap T310
Fra : Odense

Dato : 22-07-03 08:00

Jeg skal til at opsætte min wap ordenlig og vil gerne høre om hvad
forskellen på alt det der gprs osv. er ??

Legede med den på et tidpunkt og der lå en masse lort inde i den til sidst.

Hvad er det bedste at opsætte den til ? jeg har telia mobil & tdc internet

På forhånd tak

Mvh. Bente

Fra : Thorolv Valentinsen

Dato : 22-07-03 09:12

"Odense" <bente76@"FJERN"privat.dk> skrev i melding
> [...]
sidst.

> Hvad er det bedste at opsætte den til ? jeg har telia mobil & tdc internet

WAP er jo et slags internett for mobil-utstyr, men mye enklere. Det vil
blant annet si at sidene er mye enklere oppbygget, og det krever mye mindre
dataoverførsel enn vanlige internettsider. Man kan således lese nyheter,
overføre bilder og ringetoner osv. fra sin mobiltelefon.

Du kan overføre wapsider til din telefon på to måter.
GSM overføring skjer med vanlig telefonoppringing til en server. Man ringer
opp et telefonnummer, og så overføres signaler, på samme måte som når du
snakker i telefon. Du betaler en oppstartpris pr. oppringing, samt for den
tiden du er oppkoblet. Dersom du sitter og ser på én side i 30 minutter,
koster det det samme, som om du snakket i telefonen i 30 minutter. Og hver
gang du kobler deg på betaler du oppstartsprisen.

GPRS er en teknikk kun for dataoverføring. Datasignalene går raskere enn ved
GSM-overføring, og du ringer ikke opp i vanlig forstand. GPRS har ingen
oppstartpris, du betaler for de data som overføres til og fra din telefon.
Altså har det ikke noe å si hvor lenge du er oppkoblet. GPRS kan være
tilkoblet hele tiden, eller slås av etter behov.

Telefonen din skal innstilles med en WAP-profil, samt en GPRS-profil. På
TDCs hjemmeside finner du hvordan du skal sette opp de nevnte profiler.
Dersom man har Nokia eller (Sony)Ericsson, vil du sannsynligvis kunne få
overført innstillingene automatisk. Prøv det med din T310. Du kan også få
satt opp innstillingene fra Sonyericssons hjemmeside www.sonyericsson.com
.. Du mottar da en SMS med innstilling for hver profil, og velger å lagre
disse på telefonen. Så velger du hvilken av profilene som skal være aktiv,
altså den som telefonen automatisk skal bruke når du wapper. Som oftest vil
telefonens wap-leser vise om telefonen bruker GPRS.

Det beste er GPRS, dersom du ikke skal overføre store datamengder. Det er
raskt, og rimeligere enn GSM. Prisene ser du på TDCs hjemmesider.

På din T310 finnes det også en e-postleser. Her skal det settes opp en egen
dataprofil for e-postleseren. Data til e-postleseren overføres nemlig ikke
via wap. Både dataprofilen og innstillingene i selve e-postleseren kan du få
tilsendt fra TDC eller Sonyericsson, som beskrevet ovenfor.

Det finnes ennå en teknikk, HSCSD, men det brukes helst til overføring av
større datamengder, og til vanlig internett fra mobiltelefoner, håndhåldte
datamaskiner eller PCer. Da bruker man mobiltelefon for å koble seg opp.
Prisen her regnes ut fra tid, slik som GSM.

Jeg har selv en T310, og er veldig godt fornøyd med den. Har levert den inn
på verksted for å få oppgradert programvaren til nyeste versjon. Den nyeste
versjonen har nemlig en skikkelig kalender, ikke bare den liksom-kalenderen
T310 opprinnelig var utstyrt med. Nå leveres telefonene standard med
kalender, men jeg var en av de første som kjøpte T310, så jeg har ikke den
kalenderen, kun "hendelser".

Lykke til!

Vennlig hilsen

Thorolv Valentinsen