Store Palais i København samt Sprøjte- "væ~
Fra : Jean Seeberg

Dato : 22-07-03 06:35

Hej.

Med hjælp fra Arne "aafe" har jeg fået konstateret at en af mine aner Poul
Zeberg Skomagersvend i 1816, er ansat ved Store Palais Sprøjte, 1ste Rode
No. 18 i København. Nu kunne jeg godt tænke mig at vide hvilket "Store
Palais" der evt. kan være tale om, hvis der er nogen der ved det.

Jeg har en ide om at det kan være Gyldenløves Palæ på Kongens Nytorv i
København, det nuværende Charlottenborg opkaldt efter Charlotte Amalie

( kan ses på: http://www.thorshoj.dk/carl_og_sophie_hedvig.htm ) men ved
ikke om det er rigtig !!.

En anden ting jeg gerne vil høre om er.

Når nu ovennævnte Poul Zeberg er uddannet skomager, (i øvrigt hos sin far)
men ansat ved Store Palais Sprøjte, er det så mon som brandmand eller kan
han være ansat som skomager der ??

Og er der nogen der ved noget om Sprøjte- "væsenet" og 1ste Rode No. 18 i
København ?

Hilsen og fortsat god sommer til alle.

Jean

jean@seeberg.dk

Fra : Erling Vester Jacobs~

Dato : 22-07-03 11:47

Kære Jean Seeberg,

De brandmænd, jeg er stødt på i 1700- og 1800-tallet, var alle
frivillige og havde arbejde ved siden af.

Men du kan få mere at vide i denne udmærkede bog:

Hassø, Arthur G.
Københavns Brandvæsens Historie : et Bidrag til Københavns Historie
1931. XIV, 685 sider, illustreret
Forlag: Kjøbenhavns Brandforsikring
Opstilling i folkebiblioteker: 69.89

måske også lidt i denne:

Sahmel, C. B.
Fortegnelse over de Herrer Over- og Under-Officerer ved Kjøbenhavns og
dens Forstæders Brandcorps
Udg. fra Brandmajorens Comptoir
1859. 65 s.

Venlig hilsen - fra 35 graders sommervejr i Beijing

Erling Vester Jacobsen

Fra : Jean Seeberg

Dato : 23-07-03 11:22

Hej Erling.

Tak for dine tips ang bøger som jeg vil låne snarest mulig, det lyder som
spændende bøger.

Fortsat god sommer.

Hilsen Jean ...........i næsten 30 graders dansk sommervejr.