MS Windows
briani 27239
Lidt blandet
Fra : Thomas

Dato : 22-07-03 01:20

Hejsa

Ak ja... Skovlen her (jeres undertegnede) var så smart at formattere
harddisken, og geninstallere Windows XP, uden at installere et anti-virus
program... Efter 1½ måned uden antivirus, kom jeg så i tanke om at
lægge et program ind.... Som sjovt nok fandt 95 inficerede filer... Ikke en
eneste kunne renses... Nederen... En af de inficerede filer, var en vigtig
Windows system-fil, hvilket resulterede i, at virus-programmet kom med
advarsler ca. hvert ½ sekund, hver gang man brugte computeren...

Nu er computeren formatteret igen, og virussen er væk... Jeg har dog et
par blandede spørgsmål nu, om opsætningen af nogen styresystemer...

1. Jeg har hidtil kørt med Windows XP installeret på C drevet, og Win98
på et andet drev...
Nu har jeg geninstalleret, (Kun Windows XP) og af en eller anden grund er
min menu, hvor jeg kunne vælge hvilket styresystem jeg villle starte,
forsvundet.
Skal jeg bare installere Windows 98 igen, for at den kommer væk?
Jeg mener det var sådan jeg gjorde sidst

2. Når det er gjort, hvordan vælger jeg så at det er WinXP den skal starte
automatisk... Og hvordan sætter jeg tiden til at vælge styresystem ned fra
de 30 sekunder til f.eks. 5 sekunder??
(Der er så vidt jeg ved et sted i Win XP hvor man kan indstille begge dele.
Jeg kan bare ikke finde det...)

Mvh. Thomas

Fra : Lars Stokholm

Dato : 22-07-03 06:11

In dk.edb.system.ms-windows, Thomas wrote:

>Skal jeg bare installere Windows 98 igen, for at den kommer væk?

Mener du for at den kommer *tilbage*? Jeg har ikke så meget forstand
på det, men man kan vel bare indsætte en linje i stil med:

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\blah-blah-blah, i filen...

>(Der er så vidt jeg ved et sted i Win XP hvor man kan indstille begge dele.

....C:\BOOT.INI

I øvrigt forstår jeg ikke hvorfor menuen er blevet væk, XP-installa-
tionen burde da gerne kunne finde ud af, at du har et styresystem til.

--
Lars Stokholm

The case of George the Wipe, oh God I can't stop laughing,
this sense of humour of mine, it isn't funny at all. (KT)

Fra : Leo E

Dato : 22-07-03 12:52

"Thomas" <Thomas.Elbo@NOSPAMprivat.dk> wrote in message news:<3f1c832d$0$13183$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...
> [...]
> de 30 sekunder til f.eks. 5 sekunder??
> (Der er så vidt jeg ved et sted i Win XP hvor man kan indstille begge dele.

Du bør kunne ordne begge spørgsmål fra: MSCONFIG
Hilsen: Leo

Fra : Edmund

Dato : 22-07-03 14:49

Thomas skrev:

> [...]
> Nu har jeg geninstalleret, (Kun Windows XP) og af en eller anden
> grund er min menu, hvor jeg kunne vælge hvilket styresystem jeg

Er det ikke fordi du har formateret C-drevet inden du installerede XP,
selv om Win98 er på et andet drev, er bootfilerne altså stadig på
C-drevet, så hvis de er væk, laver XP ikke en bootmenu.

Hvis du ikke har formateret burde der være en fil i roden af c-drevet
der hedder bootsect.dos og så kan du lave en ny boot.ini.
Men for at se boot.ini og de andre systemfiler skal du i stifinder /
funktioner /mappeinstillinger / vis
ændre så du kan se skjulte filer + at den skal vise beskyttede
systemfiler.

[Boot Loader]
timeout=5
Default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[Operating Systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP"
/fastdetect
C:\="Microsoft Windows 98"

Du kan så med Notesblok lave en ny boot.ini

> Skal jeg bare installere Windows 98 igen, for at den kommer væk?
> Jeg mener det var sådan jeg gjorde sidst

Man skal installere Win98 først, for det er XP som laver bootmenuen

For at en bootmenu med win98 skal virke skal c-drevet være formateret
med FAT32, du er vel ikke kommet til at formatere den nye installation
med NTFS

Mvh Edmund