Nogen må da savne, update
Fra : Winther

Dato : 22-07-03 01:14

Min røde hittemis, som jeg har skrevet om i Nogen må da savne.... kom
desværre ikke alene. Lige nu ligger hun bred og mægtig i sofaen og ser ud
som der er 10 killinger i bugen.
Det er så tæt på, at jeg ikke vil lade hende komme ud. Grunden til det er,
at hun er hjemme i ca 2 døgn, derefter ser vi hende ikke i 4-5 døgn.
Planen er at hun får lov til at beholde 1-2 killinger, (manden siger 1, jeg
siger 2).
Vi håber selvfølgelig, at vi kan få dem afsat, så hvis nogen mangler...
Nu er det lige jeg vil spørge, hvornår kan jeg få hende steriliseret?
Hvornår kommer hun i løbetid efter fødsel?
Hvad kan jeg gøre for katten efter fødselen så det bliver et godt forløb?

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 22-07-03 07:36

Hun kan gå i løbetid så tidligt som en uge efter
fødsel. Det bedste tidspunkt at få hende neutraliseret er når killingerne
kan spise selv, så
kan de bedre undvære hende, måske kunne du
købe en håndfuld p-piller af din dyrlæge, så kan du give hende en, en uge
efter fødsel og så en om ugen til hun bliver neutraliseret.

< Grunden til det er, at hun er hjemme i ca 2 døgn, derefter ser vi hende
ikke i 4-5 døgn >

Er I sikre på at hun ikke har et andet hjem, det
kunne lyde som om hun "deler" sin tid mellem
jer.

Ja lad hende beholde 2 killinger, mange hunkatte
bliver ikke "motiveret" nok af en killing, og det
kan give problemer med mælk og pasning, og
killingerne har bedst af ikke at være "enebørn"

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Fra : Winther

Dato : 22-07-03 08:03

"Marianne Hellemose" <hellemose.som@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Er I sikre på at hun ikke har et andet hjem, det
> kunne lyde som om hun "deler" sin tid mellem
> jer.

Ja det er jeg sikker på. Hun er ret forhutlet når hun kommer tilbage, meget
sulten og meget træt. Hun har fået halsbånd med tlf. nummer på, så der er
mulighed for at ringe til os. Det er jo ikke normalt, at en hunkat
forsvinder på den måde. Nu håber jeg hun finder tilbage inden hun skal føde.
Lavede sådan en ravage i nat, at hun måtte slippes ud.
Da hun kom til os første gang var hun uhyggelig tynd, så beskidt at hun
måtte i bad og fyldt med tæger. Nej , jeg tror bare hun strejfer.
Ellers tak for hjælpen.

Vh. Winther

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 22-07-03 09:17

Stakkels lille pus, jeg vil også håbe på at hun kommer tilbage til jer inden
fødslen, eller i det
mindste bringer killingerne til jer sådan der er
nogen til at tage hånd om det hele.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Fra : Winther

Dato : 31-07-03 12:11

"Winther" <falk-petersen@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at hun er hjemme i ca 2 døgn, derefter ser vi hende ikke i 4-5 døgn.
> Planen er at hun får lov til at beholde 1-2 killinger, (manden siger 1,

Så er der killinger. 4 røde og 2 sorte. Selvfølgelig, vil jeg næsten sige,
fik hun killingerne i vores seng, de første, hvor vi ikke var hjemme, sikken
svineri.
Nu skal jeg så i gang med det ubehagelige, nemlig udvælgelse og aflivning,
det vænner jeg mig aldrig til. Som sagt, så får missemor lov til at beholde
2.

Vh. Winther

Fra : Pia J

Dato : 31-07-03 12:49

"Winther" <Falk-Petersen@adslhome.dk> wrote in message news:3f28f91d$0$13231

> Nu skal jeg så i gang med det ubehagelige, nemlig udvælgelse og aflivning,
> det vænner jeg mig aldrig til. Som sagt, så får missemor lov til at
beholde
> 2.

Gør du det samme med hvalpekuld? Hvis ikke, hvad er så forskellen? Bare
nysgerrig...

:Pia, som ikke synes 6 stk er mange.

Fra : Winther

Dato : 31-07-03 20:48

> [...]
>
> :Pia, som ikke synes 6 stk er mange.

> Vi har to katte i forvejen med tilløberen, som har fået killinger. Er man
sikret afsætning var der da ingen problemer med 6 killinger. Normalt bliver
vores katte neutraliseret. Helt ærlig, er der ikke hovsakatte nok?
Mht. hunde, så har jeg prøvet at have et hovsakuld, som min afdøde tæve blev
drægtig med ved dens første løbetid. Hun var under et år, og fik 12 hvalpe.
Ja, der aflivede jeg (dyrlægen) de 11.

Vh. Winther

Fra : Katrine Nederby

Dato : 31-07-03 13:23

"Winther" <Falk-Petersen@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

[snip]
> Nu skal jeg så i gang med det ubehagelige, nemlig udvælgelse og aflivning,
> det vænner jeg mig aldrig til. Som sagt, så får missemor lov til at
beholde
> 2.

Afliver du selv?
Hvordan (husk de må ikke druknes)?

--
Mange hilsner
Katrine

Fra : Winther

Dato : 31-07-03 20:53

"Katrine Nederby" <beydanaSletDette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Winther" <Falk-Petersen@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
>
> [snip]
> beholde
>
> Afliver du selv?
> Hvordan (husk de må ikke druknes)?

De bliver ikke druknet. Ellers vil jeg ikke nærmere ind på det af hensyn til
de sarte, som mener de skal til dyrlægen. Vil lige sige, at det er kun
absolut nyfødte jeg selv afliver.

Vh. Winther

Fra : Eva Schmidt

Dato : 01-08-03 06:26

> [...]
af hensyn til
> de sarte, som mener de skal til dyrlægen. Vil lige sige, at det

Tja, hvis man er sart, fordi man ikke bryder sig om, at folk selv
fusker med aflivning af kattekillinger, så er jeg sart -
indrømmet!

Og når du ligeud skriver, at det ikke er for sarte personer, så
har jeg vanskeligt ved at forestille mig, at det foregår ligeså
smertefrit og humant som hos dyrlægen!

At du overhovedet kan få dig selv til det, bare det at skulle
vælge, hvem der skal leve og hvem, der er "affald", som skal
skaffes af vejen - og uden at det koster penge!

Eva

Fra : Jynis

Dato : 02-08-03 09:00

> [...]
> Nu skal jeg så i gang med det ubehagelige, nemlig udvælgelse og aflivning,
> det vænner jeg mig aldrig til. Som sagt, så får missemor lov til at

Nu synes jeg i skal holde op med alt den blødsødne snak. Går i også til
dyrlægen når i skal have aflivet dagganle kyllinger til jeres katte.
Jeg kan godt forstå , det kan blive nødvendig at reduksere i killingerne.
I dag ville jeg ønske at jeg ikke havde lyttet til jeres prediken om at jeg
saktens kunne komme af med hittemisses 5 killinger, der er stadig 3 der
mangler gode hjem.
Her hos os hakker vi også selv hovedet af fjerkræet, og skyder grisen osv.
Når aflivning bliver gjort så human som mulig er der ikke noget galt i det.
Mvh.
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : Lene Vang

Dato : 02-08-03 09:00

> [...]
> Her hos os hakker vi også selv hovedet af fjerkræet, og skyder grisen osv.
> Når aflivning bliver gjort så human som mulig er der ikke noget galt i

Når jeg læser at hun siger at det ikke er for sarte sjæle, så kan jeg ikke
forestille mig at det komme til at foregå på en human måde. Gasning af
kyllingerne er efter min mening, gjort på en human for at aflive dem. Men
det er selvfølge kun min mening.

Hilsen Lene

Fra : Winther

Dato : 02-08-03 23:18

"Lene Vang" <lenevang@FJERNMIGwebspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> forestille mig at det komme til at foregå på en human måde. Gasning af
> kyllingerne er efter min mening, gjort på en human for at aflive dem. Men

Fordi en aflivning er human, behøver den da ikke være smuk....

Med sarte sjæle, tænker jeg på dem som tror, at bla. kød vokser i fryseren i
brugsen...

Vh. Winther

Fra : Katrine Nederby

Dato : 02-08-03 10:18

"Jynis" <jynisFJERN@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Her hos os hakker vi også selv hovedet af fjerkræet, og skyder grisen osv.
> Når aflivning bliver gjort så human som mulig er der ikke noget galt i

Nej, ikke så længe "Bekendtgørelse om slagtning og aflivning af dyr" er
overholdt

Jeg har intet problem med, at man ønsker at aflive uønskede killinger (Så
længe man altså ikke ligefrem "spekulerer" i det a la "Det er smadder sjovt
at have killinger, så min hunkat får lov at få alle dem hun vil, og så
afliver vi bare overskuddet" eller "Jeg gider ikke ofre penge på
neutralisering..Det er billigere bare at aflive de killinger, der nu
kommer."). Og det er også tilladt selv at aflive killinger inden for den
første uge efter fødslen. Mit spørgsmål er mest stillet i nysgerrighed, men
også med en lille frygt i maven. Det er ikke ret mange år siden jeg sidst
hørte om aflivning af gårdkattekillinger ved at kyle dem hårdt imod
gulvet...eller var det en væg Dette er i mine øjne ikke forsvarligt, og
jeg vil gerne vide, hvad man så egentlig gør, når man gør-det-selv-afliver i
overensstemmelse med lovgivningen?

Fra : Winther

Dato : 02-08-03 23:22

"Katrine Nederby" <beydanaSletDette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

..
Det er ikke ret mange år siden jeg sidst
> hørte om aflivning af gårdkattekillinger ved at kyle dem hårdt imod
> gulvet...eller var det en væg Dette er i mine øjne ikke forsvarligt,

Og hvorfor er det ikke det?

Vh. Winther

Fra : Eva Schmidt

Dato : 03-08-03 00:00

> Det er ikke ret mange år siden jeg sidst
forsvarligt,

> Og hvorfor er det ikke det?
>
> Vh. Winther

Hvorfor er det i dine øjne forsvarligt?
Hvad er der i vejen for at tage de uønskede killinger til
dyrlægen og få dem aflivet ?

OK, det koster penge, men kald mig bare blødsøden eller hvad du
ellers vil, men at smadre killingerne mod en væg eller mod
jorden - jeg troede egentlig man skulle være temmelig rå, for at
gøre den slags!

Men selvfølgelig har man gjort det tilstrækkelig mange gange, så
kan det vel blive en vane - og så kan man jo altid dunke de
blødsødne i hovedet og fortælle dem, at de ikke aner en dyt om
livet!

Jeg kan absolut godt forstå, at det kan være nødvendigt at aflive
killinger, som der ikke er hjem til. Men det skal foregå på en
ordentlig måde - og det er hos dyrlægen med en sprøjte, så de
sover stille og roligt ind!

Eva

Fra : Winther

Dato : 03-08-03 00:19

"Eva Schmidt" <safeni@privat.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> hårdt imod
> forsvarligt,

> Hvorfor er det i dine øjne forsvarligt?

Det kan jeg meget nemt svare dig på. Nemlig at killingen øjeblikkelig mister
bevidstheden, derfor er det lige så humant som at få en kanyle jaget ind i
maven hos dyrlægen til sød musik fra kasseapparatet. Har du set det, det har
jeg nemlig.

> [...]
> ellers vil, men at smadre killingerne mod en væg eller mod
> jorden - jeg troede egentlig man skulle være temmelig rå, for at

Ja, jeg kalder dig blødsøden.

> [...]
> kan det vel blive en vane - og så kan man jo altid dunke de
> blødsødne i hovedet og fortælle dem, at de ikke aner en dyt om

Måske er jeg lystmorder, prøver at vænne mig til tanken...

> [...]
> killinger, som der ikke er hjem til. Men det skal foregå på en
> ordentlig måde - og det er hos dyrlægen med en sprøjte, så de

Så du synes det er humant at perforere indevoldene med en giftkanyle, det
lyder ikke rart i mine ører...

Vh. Winther

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 03-08-03 15:44

In article <3f2c46f6$0$13169$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Winther
<Falk-Petersen@adslhome.dk> wrote:

> Så du synes det er humant at perforere indevoldene med en giftkanyle, det
> lyder ikke rart i mine ører...

Jeg tror (håber!) at du refererer til den metode, hvor dyrlægen stikker
kanylen direkte ind i hjertet? Jeg er heller ikke vild med den metode,
har hørt om tilfælde, hvor dyret ikke døde øjeblikkelig .-(
Det er dog også mit indtryk at de fleste dyrlæger giver en beroligende
sprøjte først (i nakken) og derefter en overdosis bedøvelse (_ikke_
gift!) i et forbens vene. Men når den førstnævnte metode bruges er det
hjertet der stikkes i - _ikke_ indvoldene. Hvis du har set andet, må
det da forhåbentlig have været er grum fejl fra dyrlægens side?

Fra : Pil

Dato : 03-08-03 17:30

> [...]
> killinger, som der ikke er hjem til. Men det skal foregå på en
> ordentlig måde - og det er hos dyrlægen med en sprøjte, så de

Lige en sidebemærkning: jeg har én gang fået aflivet en 5 døgn gammel
killing - han skrantede, havde tilsyneladende fået vand i lungerne, og da
han fik diarré, var der ikke mere vi kunne gøre for ham

Og det var *absolut* ikke en "stille og rolig" oplevelse ( Det foregik
(selvfølgelig) en søndag aften hos vagthavende dyrlæge, og aflivningsformen
var mere end ubehagelig: killingen blev stukket midt i maven med en *enorm*
kanyle, og han skreg hjerteskærende og i tydelig smerte, i adskillige
sekunder (det føltes som timer...). Det er 4 år siden, og jeg kan stadig
næsten ikke holde ud at tænke på det, endsige skrive om det - det var en
*forfærdelig* oplevelse

Siden har vi talt meget om hvorvidt vi selv kunne aflive en spæd killing,
hvis det skulle blive nødvendigt. Det har, 7-9-13, endnu ikke været
tilfældet, men min mand mener at han godt kan gøre det, hvis det skal være -
og også gøre det mere humant og hurtigt end den pågældende dyrlæge...

Pil

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 03-08-03 17:50

In article <BB530532.7A1%bissekat@jubiimail.dk>, Pil
<bissekat@jubiimail.dk> wrote:

> [...]
> var mere end ubehagelig: killingen blev stukket midt i maven med en *enorm*
> kanyle, og han skreg hjerteskærende og i tydelig smerte, i adskillige

Åh nej! Det var da væmmeligt... Det er da forhåbentlig ikke
almindeligt? Som jeg skrev tidligere havde jeg da opfattelsen af, at
den udbredte måde var at give noget beroligende først og så - hvis det
endelig _skal_ være på den måde - sigte efter hjertet?
Hvis det er den almindelige måde for små killinger begynder jeg at
forstå at man kan få tanker om at gøre det på anden vis, men det burde
da slet ikke være nødvendigt - eller? Jeg er lidt rystet hvis dét er
den gængse fremgangsmåde - håber at andre har oplevet noget mere
humant? Please?

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 03-08-03 18:30

On Sun, 03 Aug 2003 18:49:53 +0200, Ann Rudbeck
<webmaster@FJERNESsiamis.com> wrote:

>Som jeg skrev tidligere havde jeg da opfattelsen af, at
>den udbredte måde var at give noget beroligende først og så - hvis det
>endelig _skal_ være på den måde - sigte efter hjertet?

Jeg kan ikke se hvordan man IKKE kan lave den beroligende først ?
Uanset hvad, så kan du altid bedøve dyret. Altid. Og hvor man så
stikker det, når først det er faldet i søvn, det lægger det nok ikke
mærke til. Det skal bare være en hurtig død derefter.

Hvis jeg nogensinde kommer ud for, at skulle have aflivet en af mine,
og dyrlægen ikke bedøver ham først, ja så ender jeg sgu' med en
voldsdom for at have stukket en kanyle i maven på dyrlægen. Hold kæft
jeg ville blive møgstikhamrende tosset.

--
Jacob

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 03-08-03 18:48

In article <aghqiv8hjg8ms3e00hmqs0da9fcnk779in@4ax.com>, Jacob Saaby
Nielsen <dont@have.one> wrote:

> [...]
> stikker det, når først det er faldet i søvn, det lægger det nok ikke
> mærke til. Det skal bare være en hurtig død derefter.

Ja - lige præcis.
Det lød bare på Pils historie til at det ikke var sådan det foregik
Jeg håber bare at andre har bedre erfaringer.. altså at hun "bare" har
været ude for en dyrlæge, der var en skovl til sit job.

Fra : Pil

Dato : 04-08-03 16:23

On 03/08/03 18:49, in article
030820031849530988%webmaster@FJERNESsiamis.com, "Ann Rudbeck"
> [...]

> den udbredte måde var at give noget beroligende først og så - hvis det
> endelig _skal_ være på den måde - sigte efter hjertet?

Såvidt jeg forstod (nu var jeg ret så rystet og stortudede, så det var svært
at få rede på det hele i situationen), så mente dyrlægen ikke at det var
nødvendigt med noget beroligende først, når der var tale om en så lille
killing som "næsten" allerede var bevidstsløs Og det er da muligt at
hun sigtede efter hjertet - hun ramte det måske også, hvad ved jeg - jeg
kunne bare konstatere at aflivningen set med mine øjne var alt andet end
human, fordi det a) tog *alt* for lang tid og b) tydeligvis påførte
killingen smerte, en smerte som han overhovedet ikke havde behøvet at opleve
i sit lille, korte liv (((

> [...]
> da slet ikke være nødvendigt - eller? Jeg er lidt rystet hvis dét er
> den gængse fremgangsmåde - håber at andre har oplevet noget mere

Jeg håber også at andre har prøvet noget mere humant, for min oplevelse
ønsker jeg aldrig for andre, hverken ejere eller katte. Og det foregik
desværre ikke hos en JBH-type, nej, det var hos det dyrehospital som flest
københavnske dyrlæger har vagtordning med, og som tager sig rigeligt betalt
for deres ydelser. Så ikke nok med at jeg fik en mareridtsoplevelse som nok
vil følge mig i adskillige år endnu; jeg fik også lov til at betale over
1000 dask for det, inkl. aftengebyr. Det er vel overflødigt at nævne at jeg
ikke siden har været tilbage på det pågældende dyrehospital...?

Pil - som stadig næsten ikke kan holde ud at tænke på det

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 04-08-03 17:21

In article <BB5446E1.80F%bissekat@jubiimail.dk>, Pil
<bissekat@jubiimail.dk> wrote:

> Det er vel overflødigt at nævne at jeg
> ikke siden har været tilbage på det pågældende dyrehospital...?

Hej Pil

Tak for dit svar. Hvis det er dér hvor jeg tror det er, så er du vist
ikke den eneste, der ikke er - hm - voldsomt begejstret

> Pil - som stadig næsten ikke kan holde ud at tænke på det

forståeligt - sådan et billede sidder godt fast på nethinden i årevis,
kan jeg forestille mig Stakkels lille pjevs...

Fra : Pil

Dato : 04-08-03 17:37

On 04/08/03 18:20, in article
040820031820391431%webmaster@FJERNESsiamis.com, "Ann Rudbeck"
<webmaster@FJERNESsiamis.com> wrote:

Hej Ann,

> Tak for dit svar. Hvis det er dér hvor jeg tror det er, så er du vist
> ikke den eneste, der ikke er - hm - voldsomt begejstret

Jo, det er sikkert dér, men dengang havde jeg ikke hørt om dem, og vidste
heller ikke hvad jeg ellers skulle gøre Jeg kender faktisk også folk
som er yderst tilfredse med dem, så en gang i mellem må de jo gøre noget
rigtigt. Men jeg og mine misser skal ikke derud mere

KH

Pil

Fra : Kate

Dato : 05-08-03 09:43

Pil <bissekat@jubiimail.dk> wrote in

> [...]
> faktisk også folk som er yderst tilfredse med dem, så en gang i
> mellem må de jo gøre noget rigtigt. Men jeg og mine misser skal

Jeg deler også et par ikke så gode oplevelser, men har også haft et par
gode.
Jeg synes jeg hører begge sider, men på den anden side så er det jo
omegnens dyrlæger som skiftes til at ha' vagt så nogle gode dyrlæger
_må_ der jo være derinde.
Og hvad skal man dog gøre når ens elskede kræ bliver syg fredag kl
17.05, for det gør de jo

--
Kate

Lad adresse være ved privat svar
Leave the address on privat answer

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 05-08-03 09:59

Kate skrev
<Og hvad skal man dog gøre når ens elskede kræ bliver syg fredag kl 17.05,
for det gør de jo >

Hmm...........kan de overhovedet blive syge på andre tidspunkter )

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Fra : Kate

Dato : 05-08-03 10:14

"Marianne Hellemose" <hellemose.som@mail.dk> wrote in

> Hmm...........kan de overhovedet blive syge på andre tidspunkter
> )

Hhahaha, jada. Sidst Johan blev syg var jeg så heldig at han blev det
om morgenen så jeg kunne tage fri fra arbejde og få ham til dyrlæge om
formiddagen, men indrømmet de ynder at blive syge udenfor
konsultationstid.

Fra : JensenJS

Dato : 03-08-03 22:35

In article <BB530532.7A1%bissekat@jubiimail.dk>, bissekat@jubiimail.dk
says...

> [...]
> og også gøre det mere humant og hurtigt end den pågældende dyrlæge...

Det lyder som en ægte JBH ting
mvh JensenJS

Fra : Katrine Nederby

Dato : 03-08-03 03:10

> [...]
>
> .
> Det er ikke ret mange år siden jeg sidst

Fordi de ikke nødvendigvis døde i første forsøg

Fra : Winther

Dato : 03-08-03 10:42

> "Winther" <Falk-Petersen@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Fordi de ikke nødvendigvis døde i første forsøg

Nej, men de mister bevidstheden, så kan man kappe hovedet bagefter. Metoden
skal bruges inden for det første døgn eller to for at være forsvarlig efter
min mening. Er dette ikke mulig, så vælger jeg også dyrlægen.

Vh. Winther

Fra : Nina El Falaki

Dato : 03-08-03 16:13

Iflg. min dyrlæge findes det to humane måder at aflive nyfødte killinger på:
Dyrlægen
Halshugning der lykkes i første hug

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Winther

Dato : 02-08-03 23:14

> [...]
> Her hos os hakker vi også selv hovedet af fjerkræet, og skyder grisen osv.
> Når aflivning bliver gjort så human som mulig er der ikke noget galt i

Tak Jytte.