udstødning over vandlinien ?
Fra : Jess Mathiasen

Dato : 21-07-03 23:30

Hej
På mine ture på Silkeborgsøerne har jeg nu flere gange observeret mindre
snekker som LARMER.
Når de kommer tæt nok på kan jeg se at deres udstødning munder ud lige OVER
vandlinien.
Hvorfor dog det ?
I dag så jeg så en lidt større snekke - også med udstødningen over
vandlinien - den larmede bare overhovedet ikke....
???
Mvh
Jess M

Fra : Fly

Dato : 22-07-03 10:05

En bil larmer heller ikke voldsomt - syntes du?
Det er vel noget med en lydpotte inde i båden!?!

--
-Fly
doktor_flyMONKEY@hotmail.com

Fra : Kurt Becher

Dato : 24-07-03 16:31

Hejsa

Jeg har også udstødningen over vandlinien men jeg synes nu ikke den larmer
specielt meget (43HK Perkins).

Fordelen er at jeg altid kan høre kølevandet plaske ned bag båden og det er
faktisk rart at vide at pumpen fungerer!!

Jeg har engang prøvet (på en anden båd) at kølevandspumpen røg. En af
gasterne bemærkede at udstødningslyden ændrede sig og ganske rigtigt - nul
kølevand. Vi kunne stille og roligt sejle lidt væk fra løbet (det var lige
uden for Marstal) uden alarmer og andet stressende, sætte en fok og få
skidtet repareret.

Jeg ved ikke om Snekker sender kølevand ud andet steds end udstødningen, men
da vand virker meget lyddæmpende ville det da være tåbeligt!?!?

MVH

Fra : Jens Lundgaard

Dato : 24-07-03 22:35

"Kurt Becher" <kurtbecher@pedal.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
men
> da vand virker meget lyddæmpende ville det da være tåbeligt!?!?

Det kan være du har mødt en båd med 'airsep' eller lignende... Det er et
arrangement hvor man efter lyddæmpningen 'sorterer' kølevandet fra igen, og
så sender det ud under vandlinien. DEt giver en fuldstændigt stille
udstødning. lækkert at slippe for den evindelige plasken...
Når man hører udstødningen betyder det at der ikke kommer noget kølevand ud
af motoren.

Jens Lundgaard