Mere om højde på hegn
Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 21-07-03 17:54

Hej,

Jeg har sat et 1,25 m højt dyrehegn op for at min schæfer ikke skal
hoppe ud og skælde postbudet ud, men jeg er egentlig i tvivl om om det
er højt nok.
Er der nogen som har erfaring med at hunde, specielt schæfere, er
sprunget over 1,25 m højt hegn for at komme ud?

Mvh
Søren

Fra : Ladycatwoman

Dato : 21-07-03 19:17

"Søren Lausten-Hansen" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er der nogen som har erfaring med at hunde, specielt schæfere, er
> sprunget over 1,25 m højt hegn for at komme ud?

Hej Søren.

Mine forældres schæfer sprang over et lignende hegn, da han blev bange for
en knallert, der "skød". Min egen Cujo har dog aldrig så meget som overvejet
at springe over vores hegn, der er nogenlunde samme højde og det har være
til trods for andre hunde og andet, der kunne være spændende at komme ud
til.
Jeg tror ikke man kan slå alle hunde over en kam, og derfor er et højt hegn
altid at foretrække.

Med venlig hilsen Cujos mor.

Fra : Spraka og Tyra

Dato : 21-07-03 21:51

> [...]
> Er der nogen som har erfaring med at hunde, specielt schæfere, er
> sprunget over 1,25 m højt hegn for at komme ud?

Vores Islandske Fårehund(e) (43 cm) springer let og elegant over 90 cm - og
sikker også over et højere hegn. Når vi skal have sat hegn op, bliver det
sikker ikke under 1.60 meter !

/Svend

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 21-07-03 22:08

> [...]
> Er der nogen som har erfaring med at hunde, specielt schæfere, er
> sprunget over 1,25 m højt hegn for at komme ud?

Schæfere kan komme over utrolig høje, lodrette ting...! Den ville sikkert
uden problemer kunne hoppe over 1,25
Jeg tror man skal over 2 m. for at være bare nogenlunde sikker på at holde
en hund inde...
De er jo udbrydderkonger hvis det stikker dem!:)

Rinnie

Fra : Georg

Dato : 21-07-03 22:40

At tro et 1,25 meter højt (eller lavt) hegn kan holde en schæfer inde, er
ligeså optimistisk som at prøve at stoppe et lokomotiv ved at lægge en klat
tyggegummi på skinnerne

Fra : Eifelvuf

Dato : 21-07-03 23:34

"Søren Lausten-Hansen" skrev d. 21-07-03 17:54 dette indlæg :
> [...]
> Er der nogen som har erfaring med at hunde, specielt schæfere, er
> sprunget over 1,25 m højt hegn for at komme ud?

Hej Søren.

I PH lærer vufferne at springe nydeligt over 1,5 meter lodret "hegn"
(lodret springbræt, med skråt nedspring bag hegnet).

Så vidt jeg kan bedømme, kan en Schäfer der VIL ud af haven, af den ene
eller anden desperate årsag - godt klare 2 meter, uden de helt
fantastiske anstrengelser.

Med venlig hilsen

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Anja Bjerke

Dato : 22-07-03 00:17

Søren Lausten-Hansen wrote:
> [...]
> Er der nogen som har erfaring med at hunde, specielt schæfere, er
> sprunget over 1,25 m højt hegn for at komme ud?

Min svogers beagle klatret over 2,5 meter..... De måtte ha tak over hegnen.

Hilsen Anja

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 22-07-03 22:10

Tak for jeres bidrag.

Det kan godt se ud som om jeg skal overveje at forhøje hegnet.

Indtil videre er hun i hvert fald ikke klar over at hun kan springe
over. Hun har heller ikke noget stort ønske om det bortset fra når
skraldemanden, avisbudene og postbudet kommer forbi.

I øvrigt skal man nok skelne mellem hvilken højde en hund kan klatre
over og hvad den kan flugtspringe over. For jeg tror ikke den kan
forcere et trådhegn ved at klatre.

Mvh
Søren

Fra : Benny Mortensen

Dato : 23-07-03 00:21

> [...]
> Er der nogen som har erfaring med at hunde, specielt schæfere, er
> sprunget over 1,25 m højt hegn for at komme ud?

Hej Søren

Efter som de vist ved Politihunde prøven forserer et 190 cm højt plant hegn,
så er 1,25 m nok ikke nok til at holde den inde, hvis den absolut vil ud.
Men du kunne jo lære hunden, at alt uden for hegnet er off limit uden
følgeskab.

M.V.H......Benny..

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 23-07-03 16:54

On Wed, 23 Jul 2003 01:21:05 +0200, "Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.dk>
wrote:

>Men du kunne jo lære hunden, at alt uden for hegnet er off limit uden
>følgeskab.
>
>M.V.H......Benny..

Hej Benny,

Generelt har hun ingen ønske om at springe over, og til forleden kunne
et nedjokket hegn for gravhunde holde hende inde. Men når posten
kommmer forbi kan hun blive helt afsindig, bl. a. fordi hun har en
overdimensioneret forsvarsdrift, og så kan der være fare for at hun
springer over hvis hun bliver klar over at hun kan. Jeg arbejder på at
lære hende at posten ikke er farlig, og måske det kommer hen ad vejen.

Mvh
Søren

Fra : Eifelvuf

Dato : 23-07-03 23:02

"Benny Mortensen" skrev d. 23-07-03 00:21 dette indlæg :

> [...]
ud.
> Men du kunne jo lære hunden, at alt uden for hegnet er off limit uden

Hej Benny.

En lille rettelse.

Ved Politihundeprøven (kåringen til politihund) skal - som jeg ligeledes
skrev ovenfor - hunden forcere et lodretstående "hegn", der er 1,5 meter
højt.

Med venlig hilsen

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Eifelvuf

Dato : 24-07-03 19:54

"Søren Lausten-Hansen" skrev d. 23-07-03 16:45 dette indlæg :
> Tak for jeres bidrag.
>
> Det kan godt se ud som om jeg skal overveje at forhøje hegnet.

Hej Søren !

Ja

> I øvrigt skal man nok skelne mellem hvilken højde en hund kan klatre
> over og hvad den kan flugtspringe over. For jeg tror ikke den kan
> forcere et trådhegn ved at klatre.

Egentlig er det vel ligegyldigt om hunden klatrer eller laver et
flugtspring - kommer den over, ja så kommer den jo over.

I øvrigt er vores eget hegn kun ca. 60 cm. højt - vi har p.t. 2 Schæfere
(Eifel + hans kæreste) - og ingen af dem springer over dette latterlige
lille hegn. Hvorfor ? Fordi vi konsekvent har fortalt dem, at det er
dødhamrende forbudt !
De kan blive NOK så fristede af alt mellem himmel og jord - men de
springer altså ikke over.

Jooee, konsekvens i indlæring er såmænd en rigtig god ting

> Mvh
> Søren

Med venlig hilsen

Eifel & Co.