Lufuba-cichlider?
Fra : Maria Hansen

Dato : 21-07-03 17:34

Jeg er netop blevet den lykkelige ejer af lillebrors cichlidebestand, som
jeg hermed vil prøve at få at overblik over. Han siger, at to af dem er
såkaldte Lufuba-cichlider (sådan mente han, det stavedes). De skulle være
direkte importerede fra Malawi.
Siger det nogen noget?
Jeg har needless to say ikke fundet noget om en art af ovenstående navn
andre steder, så i det mindste må stavemåden være forkert.

Med venlig hilsen Maria

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 21-07-03 18:38

Maria Hansen skrev:

> Siger [lufuba] nogen noget?

Jeg kender ikke eventuelle lufuba-ciklider, men Lufuba er navnet på
en zambisk flod der flyder gennem Sumbu National Park ud i Tanganyika-
søen, hvorfra mange ciklidearter kommer, så det er ganske sandsynligt
at man har opkaldt en ciklide efter denne flod.

Se <http://xrl.us/muo>¹.

// Klaus

¹) <http://www.go2africa.com/zambia/northern-zambia/sumbu-national-park/>

Fra : Finn Møller

Dato : 22-07-03 20:25

Hej Maria
Jeg tror, at det drejer sig om en geografisk variant af Tropheus Moori, som
hedder Lufubo. D.et er i øvrigt en cichlide fra tanganyikasøen.
Vh. Finn

Fra : Maria Hansen

Dato : 24-07-03 08:17

"Finn Møller" skrev

> Jeg tror, at det drejer sig om en geografisk variant af Tropheus Moori,
som
> hedder Lufubo. D.et er i øvrigt en cichlide fra tanganyikasøen.

Yes! Tak, nu har jeg fundet Tropheus arten på Nettet, og det er helt klart
den, de tilhører. Om det så præcis er Lufuboer (eller Lufubuer som jeg også
har set det stavet) ved jeg endnu ikke. Men tak for hjælpen.

Mvh. Maria