Hvor mange rpm er normalt for 2500mhz CPU
Fra : Salva

Dato : 21-07-03 17:26

Er ikke sikker på om det er den rigtihe NG...

Hvor mange rpm er det normalt at en fankøler skal dreje rundt med til en
2500mhz CPU?

Min køler stod af så jeg satte en ny i som har siddet i en 1700+ maskine.
Lige nu er rpm på ca. 3200 (computeren laver ikke noget videre) og CPU'en er
på ca. 60 grader.

-Salva

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 21-07-03 17:51

On Mon, 21 Jul 2003 18:25:50 +0200, "Salva" <salvanone@hotmail.com>
wrote:

>Er ikke sikker på om det er den rigtihe NG...
>
>Hvor mange rpm er det normalt at en fankøler skal dreje rundt med til en
>2500mhz CPU?

Det afhænger da i den grad af køleren. Min køler er rated til 4500 omdr
+/- 10%. Og pt ligger den da og ræser rundt med 5100 Omdr. Men antal
omdr kommer meget an på din køler.
Flemming Jacobsen
(Mulig mangel på mellemrum skyldes defekt tastatur)

Fra : HKS

Dato : 22-07-03 01:57

"Salva" <salvanone@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> Lige nu er rpm på ca. 3200 (computeren laver ikke noget videre) og CPU'en

Hvis du ikke ved hvad den køler du har sat på hedder er det lidt svært at
fortælle om den er god nok.

Men at din maskine er 60 grader ved idle kunne tyde på den nok er i
underkanten af hvad der er godt i længden for din CPU. Hvis den nu kun er
rated til f.eks en 2000+

Prøv et køre en CPU burnin test med f.eks Sisoft Sandra eller Toast eller
lign og se hvad den bliver efter 15-20 min. Men hold lige øje med temp under
forløbet hvis den går helt gal.

Fra : Jonny Jensen

Dato : 22-07-03 09:55

> Hvor mange rpm er det normalt at en fankøler skal dreje rundt med til en
> 2500mhz CPU?

Det er meget forskelligt, der er ikke nogen fast regel. Lånte engang en
Dragon ORb, som kørte ved ca 7000 RPM (ja, den larmede max, men gav 43
grader for en 1400 Tbird), har en temperaturstyret nu, som ligger på mellem
1600-2500 RPM (2500 RPM er også max for denne køler, giver ca 45 grader for
en XP2700+).

På en anden maskine har jeg en 2800 RPM, som kører ved 7 volt (ved ikke hvor
mange RPM det giver, men nok omkring det halve?, dette giver en temp på ca
45-50 grader på en XP1800+). Endelig har jeg netop bygget en PC til min
søster hvor blæseren kører ca 3500 RPM. (Giver ca 42 grader på en XP1800+)

Så det kan være ret svært lige at sige, hvad normale RPM er :)

Synes 60 lyder lige lidt i overkanten dog :/

Jonny.

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 22-07-03 10:28

On Tue, 22 Jul 2003 10:54:49 +0200, "Jonny Jensen"
<jonny_jensenNOSP@Mmail.dk> wrote:

> [...]
>
>Så det kan være ret svært lige at sige, hvad normale RPM er :)
>
>Synes 60 lyder lige lidt i overkanten dog :/

Min Thunderbird-C 1400 ligger da på ca 64-65 i idle i det her vejr, og
for ca 2 dage siden vil jeg gætte påat den ramte 80 grader til tider da
min spil havde en slem tendens til at crashe.

Fra : Salva

Dato : 23-07-03 12:12

> [...]
for
> en XP2700+).
> Synes 60 lyder lige lidt i overkanten dog :/

Jeg har fundet ud af at jeg SKAL have en ny køler. Hvis jeg spiller så
lukker computeren ned lige pludselig fordi temperturen kommer op på 80
grader.

Tak for svarene :)

-salva

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 23-07-03 12:48

On Wed, 23 Jul 2003 13:11:32 +0200, "Salva" <salvanone@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>
>Jeg har fundet ud af at jeg SKAL have en ny køler. Hvis jeg spiller så
>lukker computeren ned lige pludselig fordi temperturen kommer op på 80

Det kender jeg kun alt for godr, min computer lukker dog ikke ned, men
den nøjes med at crashe mine spil i stedet for *G*