Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sommer billeder taget med iso400 hvad gør ~
Fra : Insideout

Dato : 21-07-03 16:27

Hej

Lige før min ferie var jeg til Jels Vikingespil hvor jeg sidst på aften tog
nogle billeder med iso indstillet på 400.
Hele sidste uge ved Vesterhavet har jeg nu taget billeder med iso400 fordi
jeg ikke fik sat iso tilbage til auto, fuck hvor er jeg træt af mig lige nu
.

Kamera er et Canon PS G1 og billederne er taget i raw format.

Mit spørgsmål er nu, kan jeg gøre noget for at rette op på alle disse
grumsede billeder jeg tænker her på...

Konverteringen fra raw til tiff eller i Photoshop, please hjælp.

Mvh
Henrik

Fra : max

Dato : 21-07-03 16:30

> [...]
> grumsede billeder jeg tænker her på...
>
> Konverteringen fra raw til tiff eller i Photoshop, please hjælp.

Post et billede så vi kan se hvad der er galt.. -max-

Fra : Insideout

Dato : 21-07-03 16:59

"max" <ma22x@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Post et billede så vi kan se hvad der er galt.. -max-

http://home19.inet.tele.dk/nytliv/maarupkirke.jpg 851Kb

Som skrevet før så er det iso støj eller hvad det nu kaldes .

Mvh
Henrik

Fra : max

Dato : 21-07-03 17:16

> http://home19.inet.tele.dk/nytliv/maarupkirke.jpg 851Kb
>
> Som skrevet før så er det iso støj eller hvad det nu kaldes .
>
> Mvh
> Henrik

Hvis du bruger PS, kan denne action løse en del af
problemet: Digital Deluxe toolbox ver 1.0..
Den er gratis. men kan ikke lige huske hvor jeg
fandt den.. Jeg bruger den meget..
Har lavet et lille eksempel på dk.binaer
"korn"
-max-

Fra : Henning

Dato : 21-07-03 18:11

> Hvis du bruger PS, kan denne action løse en del af
> problemet: Digital Deluxe toolbox ver 1.0..

Er det den her?

http://www.2morrow.dk/75ppi/coolpix/actions/

mvh Henning

Fra : Dennis Skærup Højlun~

Dato : 21-07-03 18:16

max skrev:
> Hvis du bruger PS, kan denne action løse en del af
> problemet: Digital Deluxe toolbox ver 1.0..
> Den er gratis. men kan ikke lige huske hvor jeg
> fandt den.. Jeg bruger den meget..

Tak for tippet - URL'en til hvor man kan hente det:

http://www.2morrow.dk/75ppi/coolpix/actions/

--
Dennis Skærup Højlund Andersen
http://euph.dk

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 21-07-03 17:16

Insideout wrote:

> [...]
>
> Kamera er et Canon PS G1 og billederne er taget i raw format.
>
> Mit spørgsmål er nu, kan jeg gøre noget for at rette op på alle disse

Jeg har for nylig læst på nettet om at man med fordel kan justere
brightness+contrast
og derefter skalere billedet ned. Hans eksempler var ret overbevisende.

Jeg har selvfølgelig ikke lige linket her

Prøv det, eller se om du kan finde det på nettet. Det var i forbindelse
med debatten om purple fringe jeg fandt det på en fotoside som der blev
henvist til her fra gruppen.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : .J.S...

Dato : 21-07-03 17:27

"Insideout" <insideout@chicks.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> grumsede billeder jeg tænker her på...
>
> Konverteringen fra raw til tiff eller i Photoshop, please hjælp.

Prøv at filtrere med neatimage, det kan fjerne meget af støjen men kan
selvfølgeligt ikke opfinde detaljer som var gemt i støjen, så billedet vil
blive lidt mindre detaljeret.

De har en demo udgave :
http://www.neatimage.com/

mvh/JS

Fra : .J.S...

Dato : 21-07-03 17:58

".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse

Spøjst iøvrigt hvordan den trekantede skygge på 'klokketårnet' synes at
blive gentaget svagt oven over ?

mvh/JS

Fra : Insideout

Dato : 21-07-03 18:07

> Spøjst iøvrigt hvordan den trekantede skygge på 'klokketårnet' synes at
> blive gentaget svagt oven over ?

Ja, den ser jeg først nu, kan der være Polarizing filter som er brugt på
dette billede?

Mvh
Henrik

Fra : .J.S...

Dato : 21-07-03 18:20

> ".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse

> Ja, den ser jeg først nu, kan der være Polarizing filter som er brugt på
> dette billede?

Synes jeg ikke rigtigt når det er en skygge ? , problemer med reflekser ses
jo normalt hvis højlys såsom solen bliver gentaget.

Har lige prøvet neatimage på dit foto, det bliver rimeligt hvis man kører
filtrering på fuld størrelse og så der efter går ned i 50%

Jeg lod den lave en noise-profil på et område af himlen og det ser ud til
fungere ret godt.

mvh/JS

Fra : den glade dreng

Dato : 21-07-03 17:58

> [...]
> jeg ikke fik sat iso tilbage til auto, fuck hvor er jeg træt af mig lige

godt man ikke har de problemer med et rigtigt kamera, der bliver filmen
aflæst
og indstillet automatisk.

VH

Per

Fra : Insideout

Dato : 21-07-03 18:04

"den glade dreng" <per1665@grafisk.dk> skrev i en meddelelse
> godt man ikke har de problemer med et rigtigt kamera, der bliver filmen
> aflæst
> og indstillet automatisk.

Jeg har et ganske udmærket kamera og jeg har haft det i nogle år nu og jeg
har ingen planer om at skifte, kameraet opfylder nemlig mine behov. Jeg har
så lavet en fejl som jeg jo vil lære af. Jeg kan ikke bruge dit indlæg til
noget som helst .

Mvh
Henrik

Fra : jo

Dato : 21-07-03 19:35

> godt man ikke har de problemer med et rigtigt kamera, der bliver filmen
> aflæst
> og indstillet automatisk.
Hej

På mit analoge skal jeg altså selv indstille asa så man kan også lave denne
fejl med analogt udstyr.
jesper

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-07-03 20:48

> godt man ikke har de problemer med et rigtigt kamera, der bliver
filmen
> aflæst
> og indstillet automatisk.

Nåja, det er dig, der render rundt med et skod-analogkamera. APS er da
også et fint system til typer som dig.

--
-Jens B.

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 21-07-03 20:51

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> wrote:
> "den glade dreng" <per1665@grafisk.dk> skrev i en meddelelse

> filmen
>
> Nåja, det er dig, der render rundt med et skod-analogkamera. APS er da
> også et fint system til typer som dig.

Hvad snakker du om her? 35mm-film bliver da typisk indstillet
automatisk, og jeg mener da også at have set 120-spoler med en form for
automatisk aflæsning...

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-07-03 20:55

"Rune B. Broberg" <usenet@mihtjel.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad snakker du om her? 35mm-film bliver da typisk indstillet
> automatisk, og jeg mener da også at have set 120-spoler med en form
for
> automatisk aflæsning...

Jeg satte det bare lidt på spidsen, da "den glade dreng" tidligere har
givet udtryk for en meget barnlig og useriøs tilgang til emnet. En
tilgang, han atter benytter herover.

--
-Jens B.

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 21-07-03 20:57

> [...]
>
> Jeg satte det bare lidt på spidsen, da "den glade dreng" tidligere har
> givet udtryk for en meget barnlig og useriøs tilgang til emnet. En

Hvilket du så mener retfærdiggør et svar der ledte læseren hen på at
tro, at kun APS-film indstilles automatisk - hvilket jo er forkert?

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-07-03 21:02

> Hvilket du så mener retfærdiggør et svar der ledte læseren hen på at
> tro, at kun APS-film indstilles automatisk - hvilket jo er forkert?

Det er så din tolkning. Den konklusion har jeg selv svært ved at udlede,
selv når jeg læser mit svar til "den glade dreng" igen.

--
-Jens B.

Fra : den glade dreng

Dato : 21-07-03 21:22

Korrekt jeg har et analog kamera, det er jo det billigste og det
der giver de bedste kvalitets billeder.

VH

PER

Fra : Kenneth Villadsen

Dato : 22-07-03 11:58

Ja, vi har jo alle haft et pinhole hi hi

Kenneth ;-p

Fra : den glade dreng

Dato : 22-07-03 14:02

"Kenneth Villadsen" <kenneth@vrroom.dk> skrev i en meddelelse
> Ja, vi har jo alle haft et pinhole hi hi

hvad er det?

VH

Per

Fra : Kenneth Villadsen

Dato : 23-07-03 11:02

http://www.pinhole.com/

Kenneth

Fra : .J.S...

Dato : 21-07-03 21:32

> [...]
> nu
> >
> godt man ikke har de problemer med et rigtigt kamera, der bliver filmen

Man kan ikke rigtigt sammenligne, billederne er jo ikke fejlbelyst.
Det svarer lidt til at putte en hurtig film i kameraet hvor det ikke er
nødvendigt, så billederne bliver unødvendigt kornede.

Men med mindre dit kamera er et totalt 'idiot' kamera, så er der vel også
ting man kan gøre galt, såsom at stille på exposure kompensation, og så
glemme at stille det tilbage igen....

mvh/JS

Fra : den glade dreng

Dato : 21-07-03 23:05

> [...]
>
> Men med mindre dit kamera er et totalt 'idiot' kamera, så er der vel også
> ting man kan gøre galt, såsom at stille på exposure kompensation, og så

Det eneste jeg kan stille forkert er blænden. Men da jeg normalt stiller den
en ½ blænde højere, er en blænde forkert stillet, reelt kun en ½ for lidt.

Vh

PER

Fra : Peter Andersen

Dato : 23-07-03 19:25

den glade dreng wrote:

> Det eneste jeg kan stille forkert er blænden. Men da jeg normalt
> stiller den en ½ blænde højere, er en blænde forkert stillet, reelt
> kun en ½ for lidt.

Så er det jo nemt at sige film er bedre og nemmere når du ikke kan skrue på
andet end din blænde på dit analoge kamera.. Heldigt for dig, for så undgår
du at få stillet på noget som kan ødelægge dine billeder... og det ville da
være synd. Du kan prøve at kigge på mere professionelle kameramodeller, der
er ofte endnu flere indstillinger end på gængse DSLR kamera..

--
Vh. Peter Andersen

Fra : den glade dreng

Dato : 23-07-03 20:02

> [...]
der
> er ofte endnu flere indstillinger end på gængse DSLR kamera..

nu er det ikke et spørgsmål om hvor mange muligheder jeg har
selv med et Canon D10 ville jeg kun skulle indstille blænden.

Deter jo sådan at på mange kameraer har de kun en standard indstilling for
brug af flashanlæg, selv om mit nuværende kamera syncrohastighed kan gå
ned til 1/125 bruger jeg fast 1/60 det er rigeligt til at fryse evt.
bevægelser.

Derfor behøver jeg kun at indstille blænden.

hvad mener du med professionelle kameramodeller? et kamera ala et Haselblad
eller en af de her kassemodeller?

Vh

Per

Fra : Insideout

Dato : 22-07-03 09:34

> [...]
> jeg ikke fik sat iso tilbage til auto, fuck hvor er jeg træt af mig lige

Hi Alle

Tak for alle råd og tak til max i dk.binaer. Jeg har nu hentet Neat Image og
vil så lege lidt med den.

Mvh
Henrik