Bandwidth sharing ??
Fra : Jens

Dato : 21-07-03 13:24

Hej

Jeg leder med lys og lygte efter "noget" der kan dele båndbredden på min
internetforbindelse (128/512) mellem de 4 tilsluttede PC'er.

Jeg anvender en Zyxel P314 router der ikke har faciliteter til dette.

Der må være andre der har samme problem som mig og måske har fundet en
løsning.

Jeg forestiller mig et program på hver PC der kan justeres til at begrænse
TCP/IP trafikken ind og ud af den enkelte maskine.

Man kunne så f.eks. sætte alle maskiner til max at køre 32/128 og på denne
måde sikre at een maskine ikke tager al "saften" i.f.m. store downloads osv.

Det er specielt et problem når knægtene spiller CS hvor selv en kortvarrig
afbrydelse af trafikken kan få katastrofale følger (= de bliver skudt)
samtidig med at farmand brower en side med store "billeder" på

Mvh

Jens

Fra : Morten Christiansen

Dato : 22-07-03 07:56

Hvis der skulle være et sådant program, er jeg også interesseret. CS er det
værste spil overhovedet, det stjæler båndbredde så det batter.

Morten

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 22-07-03 10:13

Morten Christiansen wrote:
> Hvis der skulle være et sådant program, er jeg også interesseret. CS
> er det værste spil overhovedet, det stjæler båndbredde så det batter.

Det har været drøftet jævnligt her i grupperne - og den absolut
billigste måde at gøre det på skulle være en gammel PC, der kører Linux
til af fordele båndbredden til de øvrige PC'er - der skulle muligheden
være indbygget.

--
M.v.h. Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Email: jan@NOSPAMjve.dk Web: http://www.jve.dk

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 22-07-03 11:43

Jens wrote:
> Hej
>
> Jeg leder med lys og lygte efter "noget" der kan dele båndbredden på min
> internetforbindelse (128/512) mellem de 4 tilsluttede PC'er.

Som det foreslås andetsteds i tråden er en Linuxboks eller alternativt
en af BSDerne den bedste løsning du kan få pris/ydelsesmæssigt.

Der findes dog noget relativt billigt Windowssoftware på
<http://www.bandwidthcontroller.com/>, men det er alt andet lige ikke
særligt godt.

<KLIP>

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 22-07-03 12:28

Jens wrote:

> Der må være andre der har samme problem som mig og måske har fundet en
> løsning.

Min løsning her er en maskine der kører freeBSD med programmet
ipfw og den sørger for at styre tingene.. Jeg har hidtil ikke
kunne finde et program til windows der kunne noget tilsvarende,
men her for nylig faldt jeg så over
<http://www.youngzsoft.net/ccproxy/>. Websiden påstår den kan lave
bandwidth control, og det ser umiddelbart ud til at fungere..

Tanken med programmet er at man lægger det på en maskine og så
browser de øvrige gennem denne, men har du ikke en maskine til det
formål så kan du også installere den lokalt.

Måden jeg testede programmet her kan måske også bruges hos dig.
Jeg installerede CCProxy på maskinen jeg sidder ved nu. Jeg
oprettede en bruger i CCProxy jeg kaldte Thomas. I min Internet
Explorer satte jeg op at den skulle bruge 10.0.0.10 (som er
ipnummeret på min maskine her) port 808 som proxy. Punktet findes
under Tools, Internet Options, Connections, LAN settings og flyt
fluebenet ned til "Use a proxy server". Hvad tingene hedder i en
dansk IE skal jeg ikke kunne sige, men det er nok noget
tilsvarende..
Herefter kunne jeg, ved at gå ind under brugerprofilen Thomas i
CCproxy, indtaste hvor meget båndbredde min IE måtte bruge. Jeg
gik ind på tucows.com og fandt en tilpas stor fil at downloade og
mens den downloadede kunne jeg så lege med hastigheden i CCProxy.

Et muligt løsningsforslag kunne fx. være at installere CCProxy på
tre af maskinerne mens knægtens forblev "unlimited". Når knægten
så skulle spille CS, kunne i andre gå ind i hver jeres CCProxy og
begrænse jer til fx. 8192 bytes/sek (eller hvad der nu viser sig
at være passende).

Alternativt kunne CCProxy installeres på knægtens maskine og de
andre tre maskiner så sættes op til at browse via proxyen på hans
maskine. Knægten fortsætter med at gå direkte til din Zyxel router
udenom CCProxy. Når knægten så vil game kan han selv starte med at
begrænse jer andre og når han er færdig kan han skrue op for jeres
tempo igen. Ulempen er at I ikke han surfe hvis knægtens maskine
ikke er tændt, men er den ikke det alligevel det meste af døgnet??
Fordelen er at knægten ikke lige bliver nakket en 3-4 gange
fordi farmand har glemt at begrænse sig selv..

Håber det kan bruges, om ikke andet så som inspiration..

--
Hygge..
Thomas