AMD-bundkort i Pentium PC?
Fra : lcj snabela webspeed~

Dato : 21-07-03 11:12

Jeg har fået et bundkort forærende, som er beregnet på
AMD-processorer. Vil jeg uden problemer kunne bruge det i en computer,
der pt. er udstyret med en Pentium III-processor ? (hvor jeg
naturligvis skifter processoren ud).

vh
KS

Fra : KeNzO

Dato : 21-07-03 11:47

Er det rigtig forstået at du ville sætte en pentium processor i en amd
bundkort ?
Hvis det er tilfældet kan det ikke lade sig gøre....desværre det skyldes at
det har noget med socket at gøre som ikke passer sammen.
Eller vil du sætte et AMD bundkort i en kabinet hvor der tidligere er/har
været en pentium siddende ?
Hvilket hedder bundkortet ?

Fra : JK

Dato : 21-07-03 11:52

On Mon, 21 Jul 2003 12:11:39 +0200, lcj snabela webspeed dot dk
<lcj@webspeed.dk> wrote:

> [...]
>AMD-processorer. Vil jeg uden problemer kunne bruge det i en computer,
>der pt. er udstyret med en Pentium III-processor ? (hvor jeg

Det er jo et spørgsmål næsten ud i den blå luft.

Hvilket kabinet har den P3 computer ? Er det stort nok til en eller
flere kabinetblæsere ? er det med ATX strømforsyning og standard (ej
mærkevare som IBM eller Compaq for at nævne de mest ukompatible).

Næste: hvilket bundkort er det AMD-baserede ? er det ATX ? hvilken
type ram ? er det den samme type ram som på P3 bundkortet. Er det AMD
bundkort socketA, eller slotA eller socket7 ?

hilsen

John

Fra : kelds snabela ofir d~

Dato : 21-07-03 12:54

On Mon, 21 Jul 2003 12:52:01 +0200, JK <johnknuhtsen@FJERNmail.dk>
wrote:

>Det er jo et spørgsmål næsten ud i den blå luft.

Det tænkte jeg nok

>Hvilket kabinet har den P3 computer ? Er det stort nok til en eller
>flere kabinetblæsere ? er det med ATX strømforsyning og standard (ej
>mærkevare som IBM eller Compaq for at nævne de mest ukompatible).

Kabinettet er et SQUARIUS Micro-Tower med nedenstående
specifikationer:

High performance Squarius Micro-Tower personal computer system.
Low-profile design saves space compared to standard desktop systems.
Rear panel expansion slots for sound, video or other adapter cards.
A total of four disk drive bays, as two third-height bays and two
half-height bays, for optional disk drive(s) or similar devices (1
third-height bay is internal) and one internal bracket for a hard disk
drive. By default, your computer is shipped with:
CD-ROM drive (standard).
3.5" Floppy disk drive (standard).
Power supply-mounted fan improves system cooling.
145 watt power supply.
Dimensions (approx.): 365mm x 190mm x 395mm (HxWxD).
Weight (approx.): 8.7 kg. (incl. 3.5" FDD and CD-ROM Drive).

>Næste: hvilket bundkort er det AMD-baserede ? er det ATX ? hvilken
>type ram ? er det den samme type ram som på P3 bundkortet. Er det AMD
>bundkort socketA, eller slotA eller socket7 ?

det nye bundkort hedder Kudoz 7x med nedenstående specifikationer:
(hvis det kan hjælpe noget, ja´har jeg tilføjet det gamle moterboards
specifikationer allernederst)

North bridge:VIA KT400
South bridge:VIA 8235 1. DDR400 support
2. VIA V-link interconnect(533MB/s)

Bus Type 6 PCI slots
1 AGP
1 CNR(optional)
CPU Support Socket A AMD Athlon , AthlonXP and Duron Processors
AMD AthlonXP
1500+/1600+/1700+/1800+/1900+/2000+/2100+/2200+/2400+/2600+
AMD Athlon
650/700/750/800/850/900/950/1000/1000-266/1100/1133-266/1400/1400-266
AMD Duron 600/650/700/750/800/850/900/950/1000/1100/1200/1300

System Memory
Three 184 pin 2.5V DDR DIMM sockets, Support DDR 400
Supports up to 3G DDR module maximum

Power Management ACPI V1.0 and APM compliant
Supports S0, S1, S3, S4, S5 ACPI power status
Support Suspend to RAM

USB 6 USB (2 for I/O panel and 4 for front panel with optional cable)
USB 2.0 specification compliant

Bus Speed 200/266/333 MHz FSB

BIOS 2 Mbit Flash ROM
Licensed advanced AWARD BIOS
Supports Plug and Play
Supports ACPI and OS directed power management

Storage system Two PCI Master IDE ports support up to 4 IDE devices
Supports ATA 100/133
One floppy port support up to two 3.5¡± or 5.25¡± floppy drives
( 360K/720K/1.2M/1.44M/2.88M)
Supports LS-120 floppy disk drive and ZIP drive

I/O Feature 2 High Speed Serial Ports (16550 Fast UART Compatible)
1 Enhanced Parallel Port Support EPP/ECP/SPP
1 PS/2 keyboard port
1 PS/2 mouse port
IrDA port support up to 115.2Kb/s transfer rate
All I/O ports can be enabled/disabled by BIOS setup

Graphics AGP 8X interface
Universal AGP Slot
Transfer rate up to 2.1 GB/s (Can not support AGP 2X Card)

Onboard Audio KuDoz 7X: No Audio
KuDoz 7X-6A:Support AC'97 5.1 channel audio

Advanced Feature Wake up on LAN
Wake up on Modem
Trend ChipAwayVirus on Guard
Norton AntiVirus™ 2002

QDI Innovative Technology StepEasy II(option), RecoveryEasy II,
LogoEasy II, BootEasy, BIOS-ProtectEasy, CPU Triple protection
System Health Monitoring CPU temperature, System temperature, CPU fan
speed
Chassis fan speed, 5 System Voltages

Board Size ATX: 305x238MM

Gammel motherboard (m. P3-processor i)

Form Factor
µATX, 24.4 x 19.0 cm (9.6” x 8.1”).
CPU Support: Standard Intel ZIF (Zero Insertion Force) Socket 7,
Supported processors: Intel® Pentium® processors with MMX™ technology
operating at 166, 200 or 233 MHz with 64kb of Level 1 cache.
Cyrix 6x86MX, 6x86L and MII processors.
AMD K5, K6 and K6-2 processors.

Level 2 Cache
512kBytes of second level, Write Back Direct Mapped organisation,
Pipeline Burst cache is soldered on the motherboard.
Core Logic (Chipset)
SIS 530 & 5595 chipset.
Integrated cache control for Write Back Pipeline Burst SRAM.
Integrated DRAM control.
Host-to-PCI bridge supports up to 4 PCI masters, rotating priority,
asynchronous and synchronous PCI clock.
PCI-to-ISA bridge translates PCI cycles into ISA cycles and is PCI 2.1
compliant.
Plug & Play compatible PCI IDE.
PCI Bus mastering.
IDE PIO 0, 1, 2, 3, and 4 support.
Multiword DMA mode 0, 1 and 2.
Ultra DMA 33 compliant.
Supports up to 4 IDE devices through two busses.
USB host/hub.
OpenHCI host controller.
Supports two USB connectors.
Support for legacy devices.
Overcurrent detection.
Integrated Real Time Clock.
Century rollover.
CMOS SRAM with battery backup.
Keyboard controller.
Supports PS/2 keyboard and mouse.
Hot key wake-up.
System Memory
Memory type and size are automatically detected.
Supports 8MB to 512MB SDRAM in one or two 168-pin sockets.
Supports 100MHz SDRAMs. 66MHz SDRAMs can only be used when a processor
with a clock speed of 66 MHz is installed on the motherboard.
Supports only 64-bit (non-parity) 3.3V, 60ns, CAS latency 2, single or
double sided 8MB, 16MB, 32MB, 64MB, 128MB, 256MB SDRAM DIMMs with
gold-plated contacts. ECC memory checking is not supported.
I/O Controller
Winbond W83877TF Super I/O Controller, ISA Plug and Play compatible.
Controls up to two (1.2, 1.44 or 2.8MB) floppy disk drives or
compatible tape drives.
Supports 1 multi-mode bi-directional ECP and EPP parallel port.
Supports 1 16550 compatible UART serial port with 16 byte FIFO.

Fra : Leony

Dato : 21-07-03 13:06

"kelds snabela ofir dot dk" <kelds@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> 145 watt power supply. [Gammelt kabinet]

Jeg er ret sikker på, at du kommer til at skifte den ud med en på
minimum 300 Watt.

Du skal have fat i noget DDR-RAM til dit nye board.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : JK

Dato : 21-07-03 13:07

Ok, ud af den lange forklaring har jeg hæftet mig ved:

- kabinet er micro tower og med en 145 watt strømforsyning, og er
derfor meget uegnet til en cpu af 2 GHz klassen, der skal 300 watt
strømforsyning mindst og plads til udluftning med blæsere.

- dit gamle bundkort bruger sdram, er det ikke en k6-2 eller pentium,
og ikke P3 ?

- det nye bundkort er sikkert udmærket. Det bruger DDR ram.

Derfor vil jeg råde dig til ikke at genbruge/slagte din gamle PC.

Køb et nyt kabinet, ny ram, og begynd mere eller mindre fra grunden af
med det.

hilsen

John

Fra : kelds snabela ofir d~

Dato : 21-07-03 18:01

On Mon, 21 Jul 2003 14:06:30 +0200, JK <johnknuhtsen@FJERNmail.dk>
wrote:

> [...]
>
>Derfor vil jeg råde dig til ikke at genbruge/slagte din gamle PC.
>
>Køb et nyt kabinet, ny ram, og begynd mere eller mindre fra grunden af

Det var ærgeligt - men tal for hjælpen alligevel

vh

Fra : @(rem)dm-data.dk

Dato : 22-07-03 00:39

JK wrote:

> - dit gamle bundkort bruger sdram, er det ikke en k6-2 eller pentium,
> og ikke P3 ?

PIII Kan også bruge sdram, det gør min da.

--
Morten Dybdal

Fra : Olesen

Dato : 21-07-03 18:08

> [...]
> AMD-processorer. Vil jeg uden problemer kunne bruge det i en computer,
> der pt. er udstyret med en Pentium III-processor ? (hvor jeg

Ja selvfølgelig kan du det !

Hvis dit kabinet følger ATX specifikationerne,
så er det aldrig et problem.
Dog kan du erfare, at din I/O Shield (stikkene bagpå,
hvor du sætter lyd, tastatur, mus osv. til), ikke passer
helt. Du kan dog fjerne shielded helt eller se om
din lokale pusher ikke har et løst et liggende.