Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Montering af dias. Hvordan?
Fra : Morten Frederiksen

Dato : 21-07-03 11:07

Hej

Jeg sidder og skal til at montere mine første dias i rammer og kom i tvivl
om hvordan de skal vende. Skal det ikke være sådan at når rammen betrages
fra den hvide side, så er diaset retvendt?

Grunden til at jeg kom i tvivl, er at jeg har rammer, hvor der kun er glas i
den hvide side, hvilket resulterer i at emulsionssiden ikke er beskyttet
(såfremt jeg monterer som ovenfor). Men der er måske en god forklaring på at
det skal være sådan.

mvh
Morten Frederiksen

Fra : max

Dato : 21-07-03 11:17

> [...]
> (såfremt jeg monterer som ovenfor). Men der er måske en god forklaring på at

Er det noget nyt med kun et glas.. Er aldrig stødt på det,
men filmen buer som regel lidt, så mon ikke glasset skal
være på den side der bure ud ad.. Hmm, håber du kan
få lidt bedre forklaring af en expert.. Hvorfor er der ikke
brugs anvisning med..?? -max-

Fra : www.analogfoto.dk La~

Dato : 21-07-03 11:32

"Morten Frederiksen" <mortenf@no.more.spam.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg sidder og skal til at montere mine første dias i rammer og kom i tvivl
> om hvordan de skal vende. Skal det ikke være sådan at når rammen betrages
> fra den hvide side, så er diaset retvendt?

Ja, det er helt korrekt.

> [...]
> (såfremt jeg monterer som ovenfor). Men der er måske en god forklaring på

Jeg har aldrig set rammer med kun et glas, efter min mening bør man undgå
glas, der kan opstå mug/svamp mellem glas og dias, da man ikke mere må bruge
de helt "gode" sager til at skylle filmen med efter fremkaldelsen.
Når du bruger glas er der også 6 flader der skal være fri for støv, mod kun
2 uden glas.

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Lars

Dato : 21-07-03 19:45

"www.analogfoto.dk Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Køb og salg af brugt fotoudstyr: www.analogfoto.dk
> Jeg samler på kameraer og fotoudstyr, har du noget ?

Det er kun ved montering at man skal arbejde så klinisk hvis det er rammer
med glas.
Jeg har aldrig været ude for mug eller svamp på sådanne glasrammer.
Fordelen er at de kan behandles mere hårdhændet når først de er monteret og
at filmen forbliver plan selvom der kommer meget varme på i fremviseren.

Jeg må indrømme at jeg heller aldrig har hørt om at der kun er glas på den
ene side. Det må helt sikkert være en fejl.

Hilsen
Lars

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 21-07-03 21:05

"Morten Frederiksen" <mortenf@no.more.spam.dk> wrote in message
> [...]
> (såfremt jeg monterer som ovenfor). Men der er måske en god forklaring på

Hej Morten
har set sådanne rammer en sjælden gang - overbevist om at det er nogle
billige indretninger.
Jeg tror ikke du får bedre forklaring end at prisen er lavere med kun et
glas i rammen

Har også prøvet at skille sådanne rammer ad - vi ku' ikke affotografere dias
i glasrammer, når vi sku' duplikere dias. Sikke noget l.... at stå og rode
med !

Gør dig selv en stor tjeneste: "tab" resten af disse rammer ud af vinduet og
køb GEPE's klaprammer med glas - men sørg for at rammerne er med pinde (til
at sætte filmen fast på - passer i de firkantede huller i kanten af filmen).
Har monteret xxxxxxxxxxx dias i hånden og aldrig fundet lettere rammer at
håndtere og mere solide. De eneste i Københavns-området, der ikke var
tilfredse med disse rammer var Planetariet og så en til, jeg ikke lige kan
huske navnet på. Grunden var at de begge har så kraftige fremvisere at dias
skal monteres i specielle højtemperatur-rammer ! Samtidig var vi nødt til at
lave et lille trick, når de lavede noget med store, sorte baggrunde: lave et
ekstra dias af baggrunden alene og montere det i samme ramme som det
komplette dias. Hvorfor ? Fordi disse store projektorer ellers lavede den
fine sorte baggrund grå !
Jesper

GS500E når vejret spiller -
Volvo når det spilder.....

Fra : complex@pc.dk

Dato : 22-07-03 05:43

Den hvide del skal vende ind imod lampen i projektoren
(varmen afvises)

Lars (København nord)
complex@pc.dk

Fra : jcjensen

Dato : 23-07-03 09:16

"Jesper Hedegaard" <jesper@pissoff.dk> wrote in

> har set sådanne rammer en sjælden gang - overbevist om at det er nogle
> billige indretninger.
> Jeg tror ikke du får bedre forklaring end at prisen er lavere med kun
> et glas i rammen

Det er nu ikke tilfældet. Gepe leverer rammer med kun et glas. Ideen er, at
der kun skal et glas til at holde dia'et plant under fremvisningen. Man kan
derfor lade emulsionssiden "ånde" frit og undgå de problemer med
glasrammer, som andre har nævnt.

Med venlig hilsen
Jens Chr. Jensen