Duelighedsprøve / Yachtskipper 3 / bådleje~
Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 21-07-03 10:33

Hej ng;

Er der nogen som ved hvad der kræves for at få lov til at leje båd i
udlandet? Er der steder hvor man forlanger visse kvalifikationer fra
myndigheders side (udover de berømte tyske havnefogeder)? Vi taler her om
relativt beherskede bådstørrelser, skal vi sige sejlbåde op til 10m.

Jeg har duelighedsbevis, det tog jeg for ca 20 år siden da jeg var 15 eller
16. Den gang gjorde man vist ikke så meget ud af den praktiske del, vi
syntes i hvert fald det var for let. Terorien er unægteligt lidt langt
tilbage (det kan jo læses op), men rent praktisk har jeg sejlet en masse
jolle + lidt kølbåd.

Jeg overvejer nu om jeg skal begynde på Yachskipper 3. Dels af interesse for
området, men også fordi jeg tror det kunne være nyttigt hvis vi skifter
Furesøen ud med de lidt større have en dag.

De som har YS3, hvor nyttigt har det været? Både papiret og den viden som
følger med?

mvh

Martin Sørensen

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 21-07-03 10:45

Jeg tog duelighed bevis for en 4-5 år siden og tog Y3 to år efter. Jeg
fortryder jeg ikke bare startede med Y3. Teorien i duelighedbeviset er
ganske tynd. Det der "slog hovedet på sømmet" for mig var, at man ikke lærer
at rette for strøm, hvilket jeg finder ret grundlæggende.

MEN Y3 er jo også 100% teori !!

/Bjarke

"Martin Sorensen[2840]" <santana.sorensen@FJERNESget2net.dk> wrote in
message news:3f1bb363$0$1653$d40e179e@nntp05.dk.telia.net...

Fra : Peter F.

Dato : 21-07-03 11:47

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> wrote in message
> [...]
lærer
> at rette for strøm, hvilket jeg finder ret grundlæggende.

Når du skriver at I ikke lærte at rette for strøm, mener du så at I ikke
lærte at tage det med i beregningerne til udregning af kursen, eller mener
du, at I ikke lærte at bedømme hvor meget strømmen sætter båden. Da jeg tog
duelighedsbevis rettede vi da både for strøm og afdrift (vind).

Peter

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 21-07-03 12:48

Begge dele. Din lære må være gået ud over minimums pensum.

/Bjarke

Fra : Niludo

Dato : 21-07-03 16:09

"Bjarke Christensen" skrev d. 21-07-03 10:45 dette indlæg :
> [...]
lærer
> at rette for strøm, hvilket jeg finder ret grundlæggende.

Da jeg tog duelighedsbevis på Hou Maritime Idrætsfterskole for en 4-5 år
siden, lærte vi at rette for strøm og jeg er næsten sikker på at vi
også, til eksamen, brugte det.

http://www.kandu.dk/

Fra : Kurt Becher

Dato : 21-07-03 11:38

Hej Martin

Jeg tog Y3 i '95 og siden startede jeg på Y1, men er aldrig blevet færdig
(man har "kun" 4 år).

Hvis du interesserer dig for navigation og synes det er sjovt at sidde og
lægge kurser ud i søkortet (personligt kan jeg bruge timer med næsen
begravet i det) så gå endeligt i gang. Det er faktisk hamrende interessant
og så tager det jo kun en vinter.

Personligt har jeg aldrig, i disse GPS-tider, haft reelt brug for den ekstra
viden man fik. De fleste steder hvor der f.eks. er strøm, der er værd at
regne med, er der alligevel landkending eller godt markeret! Men man får i
hvert fald cementeret sine evner som navigatør og så er papirer altid gode
at have!!!

MVH

"Martin Sorensen[2840]" <santana.sorensen@FJERNESget2net.dk> skrev i en
meddelelse news:3f1bb363$0$1653$d40e179e@nntp05.dk.telia.net...

Fra : Niludo

Dato : 21-07-03 16:17

"Martin Sorensen[2840]" skrev d. 21-07-03 10:33 dette indlæg :
> [...]
om
> relativt beherskede bådstørrelser, skal vi sige sejlbåde op til 10m.

Har engang lejet en båd i Sverige, de ville gerne se et duelighedsbevis,
men det var udlejeren der ville det.

> [...]
> syntes i hvert fald det var for let. Terorien er unægteligt lidt langt
> tilbage (det kan jo læses op), men rent praktisk har jeg sejlet en

Efter min 3 års ferie i år, ville jeg håber at man gjorde lidt mere ud
af det praktiske i duelighed. Det var næsten en gang om dagen man kunne
se alt for "små" skippere med alt for store både, sejle ind i pæle og
andre både. Jeg lærte da i det mindste at lægge til.

> [...]
> området, men også fordi jeg tror det kunne være nyttigt hvis vi
skifter
> Furesøen ud med de lidt større have en dag.

Jeg overvejer stærkt at begynde på YS 1 eller 3. Jeg har været enormt
gld for den overkvalificering som duelighedsbeviset har givet mig(i
disse GPS tider). Desuden syntes jeg absolut at den danske lystflåde
generelt kunne trænge til lidt uddannelse.

> De som har YS3, hvor nyttigt har det været? Både papiret og den viden
som
> følger med?

Jeg har desværre ikke YS3 men som nævnt ovenfor, er jeg meget
interesseret og jeg har hørt at det er en god uddannelse, som er både
udbytterig og spændende.

Niels Mathiasen

http://www.kandu.dk/

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 21-07-03 16:33

Ja, når man hører og ser det, kunne man fristes til at rippe om i den gamle
debat, om ikke det burde være opbligatorisk. Det blivere sværere og sværere
at få kørekort til en bil på 1 ton, men en lystbåd på 5 ton kaster man sig
bare ud i.

Bjarke

man fristes jo til at rippe op i den gamle debat

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 21-07-03 20:59

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en meddelelse news:bfh13m$17b5$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> bare ud i.
>
> Bjarke
>
> man fristes jo til at rippe op i den gamle debat

Havhav.

På vores sidste generalforsamling var der en motorbådsejer (stor mobo), der beklagede sig over, at sejlbåde chikanerede ham ved at
sejle i zigzag foran ham, når han skulle ud af havnen. (undertrykt latter fra salen).
Nogen prøvede vist bagefter at tale lidt fornuft med manden, men jeg ved ikke, hvordan det gik.

--
Henning _/) _/) _/)
For sejlere og sejlskibsromantikere:

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 21-07-03 21:49

Bjarke

Hvorfor skal alting friseres og rettes til, nu om dage kan man ikke engang
få lov at vaske et lokum uden at man har papirer på det...
Alle har muligheden for at tage duelighedsbevis, eller Yachtskipper hvis de
har lyst... og dem som ikke har lyst kan lade være...

Uanset hvad man vælger er alle underlagt de respektive søvejsregler og skal
overholde disse... så har en sejler ikke tilegnet sig de nødvendige
forkundskaber, enten ved selvstudium, eller ved prøve... har vi jo allerede
en lov, der vil dømme... såfremt de ikke overholder den... hvad skal vi med
flere love!!!

Faktisk er der jo en stor del sejlere uden duelighedsbevis der er i stand
til at føre sin båd på forsvarligvis...

Slutteligt vil jeg lige nævne at jeg ikke mener man kan sammen ligne en bil
på 1tons, der kan køre 160km/timen, men en båd på 5 tons det kan sejle
10-15km/time...

Jeg ser bestemt ingen grund til at stramme op, eller lave om på dette
område...
Jan Rasmussen

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 21-07-03 22:14

Jeg synes bare, at det er så nemt at tage et duelighedbevis, og hvis
kritikkerne er så gode som de påstår, så er det vel ingen sag at tage
beviset. I modsætning til et bilkørekort er der jo ingen krav om at følge
undervisning, men man kan blot gå op til prøven og bestå (hvis man er så god
som man påstår). Det er 10 min indsats for teoridelen og en times tid for
den praktiske. Jeg synes det virker mistænkeligt, at de "gode gamle" sejlere
ikke vil investere så lidt tid i at få et bevis på de er så gode som de
påstår.

Jeg er enig med dig i, at man skal passe på ikke at regulere for meget, men
duelighedsbeviset er altså så *lidt*, at det mener jeg ikke man kan få det
dårligt over. Det er jo hverken Y3 eller Y1 jeg argumenterer for.

- og tænk så på, at det jo vil højne niveau'et for dem der *ikke* kan sejle
forsvarligt. - og det kommer jo os *alle* tilgode.

Bjarke

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 23-07-03 22:24

Ja Bjarke

Sådan starter alting.... først er det duelighedsbeviset der bliver
obligatorisk, efter nogle år, så skal der også en læge erklæring til, efter
endnu et par år ska der bestås en synsprøve... og efter efter skal man have
endnu nogle beviser... pludselig er det ikke alle forundt at sejle...

Endelig er der et økonomisk aspect... dem der lever af at sælge disse
kurser... Allerede idag reklameres der med spedbådskørekort på en weekend...
VHF certifikat på et par aftener, mellem linierne, du er sikker på at bestå
blot du er tilstede... og har de respektive 1800-2000kr. sådan et kursus
koster...

Jan Rasmussen

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:bfhl22$25fj$1@news.cybercity.dk...

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-07-03 00:52

"Jan Rasmussen" <jr@XXXvejen-net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> blot du er tilstede... og har de respektive 1800-2000kr. sådan et kursus

Det er *ikke* rigtigt, der skal i alle tilfælde aflægges en prøve hos en
uvildig censor, der er godkendt af staten. Jeg har da selv set folk dumpe til
duelighedsprøven, så det sker altså af og til.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-07-03 00:57

"Jan Rasmussen" <jr@XXXvejen-net.dk> skrev i en meddelelse news:bfhj57

> Faktisk er der jo en stor del sejlere uden duelighedsbevis der er i stand
> til at føre sin båd på forsvarligvis...

Det er heller ikke dem, man regulerer eller lovgiver imod, det er alle dem, der
*ikke* er i stand til at føre en båd på forsvarlig vis!

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 24-07-03 11:31

Nemlig. Ligesom at et køre kort ikke rigtigt har nogen effekt på mig (20
år*30.000 km, elite bilist). Effekten er, at naboens knægt på 18 ikke sætter
sig ind i hans nyindkøbte (rustne) BMW før han har fået lidt instruktion.
Ganske betryggende, synes jeg.

Jeg ville ønske vi havde den samme regel på vandet for sejlbåde, ligesom vi
heldigvis har fået det for planene både.

/Bjarke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-07-03 14:48

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ville ønske vi havde den samme regel på vandet for sejlbåde, ligesom vi
> heldigvis har fået det for planene både.

Jeg er faktisk dybt uenig med dig, og kan egentlig godt følge Rasmussens
tankegang. Det burde være muligt at færdes frit på vandet. Desværre er der bare
mange erfaringer, der taler imod.

Problemet skal nok ses i en helt anden sammenhæng, nemlig den at vores kultur
og livsmønster har ændret sig totalt siden krigen. Der var engang, hvor
ansvarlighed, høflighed, omtanke, sund fornuft, respekt og andet i den dur, var
noget man fik med hjemmefra!

Sådan er det ikke længere, og det er nok grunden til, at vi må acceptere, at vi
kommer til at leve i et samfund, hvor alt er gennemreguleret via love og
paragraffer.

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 24-07-03 18:05

Ja, det gælder jo alle love. Hvis alle opførte sig fornuftigt kunne man jo
fjerne alle love, inkl hastighedgrænser, promillegrænser, kørekort,
forbrugerbeskyttelse, konkurrencelovgivning, lukkelov, overenskomster,
mindstelønninger osv osv.

- men sådan er verdenen jo desværre ikke.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-07-03 21:21

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en meddelelse

> - men sådan er verdenen jo desværre ikke.

Enig, men den bliver værre og værre i et tempo, der ikke er sundt..

Claus

Fra : No1

Dato : 28-07-03 23:20

> Enig, men den bliver værre og værre i et tempo, der ikke er sundt..

Som jeg ser det, er det primært reglerne/systemet der gør det værre.
Overregulering flytter ansvaret fra personen til systemet.

Er folks opførsel, kundskab og vaner til søs blevet dårligere de sidste 50
år? Hvis ja, er det så meget? Ville en obligatorisk prøve og kontrol hjælpe?

Jeg tror det ikke og kan ikke se hvad det skal nytte. Forsikringsselskaber
kan jo vælge at give rabat hvis man har duelighedsbevis. Udlejere kunne
nægte udlejling, havne kunne nægte ophold uden beviset osv. Søfartsreglerne
gælder stadig uanset hvad.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-07-03 23:47

"No1" <cccccccccc@nonexisting.doooooomain.com> skrev i en meddelelse

> Er folks opførsel, kundskab og vaner til søs blevet dårligere de sidste 50
> år? Hvis ja, er det så meget? Ville en obligatorisk prøve og kontrol hjælpe?

Ja, det er jeg helt overbevist om.

Der er kommet en masse nye folk på vandet, som har en hel anden tilgang til det
at sejle og færdes på vandet, end man havde før i tiden.

Disse nye sejlere er som folk ellers er flest i samfundet, og der kan man jo
tydeligt se, at f.eks.:

Cykeltyverier har aldrig værret større end nu
Antallet af overfald på embedsmænd har aldrig værret større end nu
Vold mod politiet har aldrig været større end nu
Omfanget af hærværk har aldrig værret større en nu
Antallet af røverier har aldrig været større end nu.
Respekten for autoriteter har aldrig været mindre end nu
Respekten for diverse love har aldrig været mindre end nu

Dermed konkluderer jeg *IKKE*, at nye sejlere er kriminelle i hobetal, men
blot, at der er en generel udvikling i samfundet, der er betænkelig. Samtidig
er der kommet bedre velstand blandt folk generelt, og det betyder naturligvis
også, at mange af disse mennesker i kraft af deres penge finder vej til vandet.

Et andet og meget tankevækkende fænomen er folks opførsel i trafikken. Antallet
af voldsepisoder i forbindelse med trafikskænderier er steget *eksplosivt* og
selv almindelige, fornuftige mennesker går bananas i et omfang, der er ganske
forurolignende. Det er især et kæmpe problem i england og USA, men det er også
en kendt fænomen for politiet herhjemme.

Så når hele samfundet ændrer sig, så er det vel ikke underligt, at mentaliteten
på vandet også ændrer sig. Det hele skal jo ses i en sammenhæng.

Claus

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 25-07-03 08:01

> [...]

at vi
> kommer til at leve i et samfund, hvor alt er gennemreguleret via love og

OK, så i kommer begge to til den konklusion at det vil være en god ide med
obligatorisk duelighedsbevis.

Så vil jeg gerne høre hvad grænsen burde være, idet jeg ikke tror nogen af
jeg ville forlange Duelighedsbevis af optimistsejlerne. Hvad med en simpel
grænse på 4hk? Det burde klare langt de fleste sejlbåde og praktisk talt
alle motorbåde. Og uden unødigt at genere de jollesejlere som ikke kan bruge
ret meget af det der gennemgås til duelighedsprøven.

mvh

Martin

- som er uforbedrlig jollesejler med duelighedsbevis. Måske køber jeg en
flerskrogsbåd når jeg bliver gammel.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 25-07-03 09:23

Ja, og vi har jo alligevel i søvejreglerne en 7 meter regel (for
lanterneføring). Så måske en rimelig regel kunne være, at kræve uddannelse
når man fører et skib der er over 7 meter og/eller har over 4HK. Det ville
jeg have det fint med.

Vi skal jo ikke genere opti-sejlerne med den slags (som iøvrigt mange af dem
er rigtigt dygtige taget "skibets" ejendommelige konstruktion i betragtning)

/Bjarke

"Martin Sorensen[2840]" <santana.sorensen@FJERNESget2net.dk> wrote in
message news:3f20d5b1$0$1641>

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-07-03 18:43

"Martin Sorensen[2840]" <santana.sorensen@FJERNESget2net.dk> skrev i en
meddelelse news:3f20d5b1

> [...]
> alle motorbåde. Og uden unødigt at genere de jollesejlere som ikke kan bruge
> ret meget af det der gennemgås til duelighedsprøven.

Nej, min holdning til obligatoriske prøver og beviser er meget ambivalent, jeg
tror ikke, at det løser problemerne...

Selv om de unge har kørekort, så kører de stadig som åndsvage og der sker
stadig ulykker........

Sluttelig er en grænse på motorheste en dårlig ide. Det kan friste folk til at
sætte en mindre motor på en sejlbåd, blot for at slippe for duelighedbevis. En
motor der er alt for lille kan også give nogle utilsigtede ulykker/ uheldige
episoder, og så er der jo intet vundet.

Claus

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 26-07-03 23:31

Ja, jeg kan forstå på det hele, folk VIL have regler, og folk VIL betale i
dyre domme for deres aktiviteter....

Så kære politikkere om der er nogen der læser her... så få da sat gang i
sagerne så vi kan komme af med nogle penge.. og nogle må erkende at sejlads
ikke er for fattigrøve... og andre undersorter...
Jan Rasmussen

Jan Rasmussen

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:bfocgc$2b5u$1@news.cybercity.dk...

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 22-07-03 07:33

> [...]
sværere
> at få kørekort til en bil på 1 ton, men en lystbåd på 5 ton kaster man sig

Nu er det mig bekendt _yderst_ sjældent at førere af ikke-planende
lystfartøjer slår andre end sig selv ihjel (for den sags skyld er det
sjældent at de slår sig selv ihjel), og det er derfor ikke noget stort
samfundsmæssigt problem.

For mig indikerer forsikringsselskabernes ret begrænsede rabat at det ikke
gør så stor forskel i antallet af skader - hvis det gjorde en stor forskel
ville det være dyrere for "ikke-duelige" at forsikre båd. Måske afspejler
det bare at det store flertal sejler helt fornuftigt, med eller uden bevis.

Man kommer jo også hurtigt til at skulle definere hvornår det er nødvendigt
med et bevis. Tl Optimist? Til Større jolle? Over 2 tons?

Jeg synes ikke det er en skidt ide at folk lærer navigation, men da der
efter min mening ikke er et større problem mener jeg ikke der er grund til
at indføre flere regler. Vi har så sandelig rigeligt af dem her i
Dronningeriget i forvejen.

mvh

Martin

Fra : Claus Tersgov

Dato : 22-07-03 15:42

"Martin Sorensen[2840]" <santana.sorensen@FJERNESget2net.dk> skrev i en
meddelelse news:3f1cdaa9

> [...]
> lystfartøjer slår andre end sig selv ihjel (for den sags skyld er det
> sjældent at de slår sig selv ihjel), og det er derfor ikke noget stort

Blot fordi folk ikke dør, så er det ikke ensbetydende med, at der ikke er en
masse farlige episoder. For det er der. Hvert eneste år er der sager, der ender
med tingskade, politianmeldelse osv. Desværre forsvinder mange af disse
syndere, inden man kan nå at gøre noget ved det.

Problemet er særligt stort ved festivaller, badestrande, koncerter og steder,
der tiltrækker disse unge mennesker og deres både.

Personligt har jeg oplevet dem ved 5 øren mange gange, og særligt et par gange
er det gået rigtigt galt, hvor den ene gang nærmest endte med, at manden blev
lynchet. På det tidspunkt havde han påsejlet syv både og ville sejle derfra,
som om intet var hændt. Naturligvis var han fuld, ligesom båden var lånt!

Så episoderne er der - osse selv om folk ikke dør!

Claus

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 22-07-03 15:49

Jeg tror gerne på dig - men lagde du mærke til at jeg skrev ikke-planende
både?

De planende er jo (rimeligt nok) omfattet af reglerne for speedbådskort. Det
er mit indtryk at det er speedbåde der har givet de fleste af de problemer
du beskriver.

mvh

Martin

Fra : Claus Tersgov

Dato : 22-07-03 23:41

"Martin Sorensen[2840]" <santana.sorensen@FJERNESget2net.dk> skrev i en
meddelelse

> Jeg tror gerne på dig - men lagde du mærke til at jeg skrev ikke-planende
> både?

jaj, det så jeg godt, men det problem er jo heldigvis ved at være løst...

> De planende er jo (rimeligt nok) omfattet af reglerne for speedbådskort. Det
> er mit indtryk at det er speedbåde der har givet de fleste af de problemer
> du beskriver.

Jeg tror problemet er det samme med mindre motorbåde. Selv om det ikke er
planende både, så er der stadig en række små motorbåde og kabinebåde med
udenbordsmotor, der er forholdsvis billige og som pga. prisen tiltrækker folk
med absolut inden erfaring i at begå sig på vandet.

Det er nok noget man må lære at leve med...

Claus

Fra : Christian Gammelgaar~

Dato : 23-07-03 14:30

> [...]
steder,
> der tiltrækker disse unge mennesker og deres både.

Disse unge mennesker der fosvinder efter de har påført andres både skade,
fås også i en ældre version.......
Jeg har selv været ude for at en ældre mand påsejlede mig hvorefter han uden
at sige et ord sejlede væk.....

Jeg vil bare sige at det ikke kun er unge mennesker.....
Det er sku' lige så meget ældre og midaldrende mennesker der dummer
sig...... de er måske begyndt at sejle i en sen alder og derfor ikke har
føling med skivet!

Vh Christian

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 23-07-03 22:18

Ja, du svarer jo selv på det "han var naturligvis fuld" Det er jo ikke kun
folk uden duelighedsbevis der er fulde når de sejler... Den eller de
personer du omtaler, er du sikker på han eller de ikke havde dueligheds
bevis?
Jan Rasmussen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-07-03 00:54

"Jan Rasmussen" <jr@XXXvejen-net.dk> skrev i en meddelelse news:bfmtip$2hf7$

> [...]
> folk uden duelighedsbevis der er fulde når de sejler... Den eller de
> personer du omtaler, er du sikker på han eller de ikke havde dueligheds

Ja, det var hans første gang i en båd, som endda var lånt. Det kom frem under
forsikringsudredningen.

Claus

Fra : Mikkel Xbrahm

Dato : 22-07-03 12:05

Hej Martin.

Jeg har både bestået prøverne til duelighed og Y3. Y3 er en rent teoretisk
overbygning der som minimum kræver bestået praktisk prøve i duelighed eller
speedbådsbeviset.

Min oplevelse af den teoretiske del af dueligheden samt af Y3 er, at man
lærer en del nyttige ting - især på Y3. Bl.a. lærer man på duelighed (i
følge bekendtgørelsen fra Søfartsstyrelsen) at korrigere kursen for afdrift,
strøm, misvisning og deviation og på Y3 lærer man envidere ved hjælp af
strømtrekanter (vektorregning) at udlede strømmens sætning i grader på
kursen ud fra strømmens fart og retning. Dette er alt sammen nyttigt - selv
med en GPS om bord - af to årsager.

Dels kan en GPS svigte, f.eks. hvis strømmen går eller hvis antennen
svigter. Jeg har faktisk prøvet det en enkelt gang på vej gennem
Snekkeløbet - og var glad for at jeg vidste hvordan jeg skulle krydspejle
for at lave stedbestemelse og bestiksejlads frem mod bøjen ved løbet.

Dels påvirkes en båd der navigeres med GPS jo også af strøm og vind. Den
mindre erfarne sejler med begrænset kendskab til navigation kan fristes til
at bruge GOTO WAYPOINT og så bare følge GPS'ens bearing. Denne vil jo ændre
sig hele tiden og hele tiden pege mod målet. Men så laver man nemt en
"banan" og kan derfor sejle hen over grunde mv. Derfor er kendskabet til de
bagvedliggende kræfter - strøm og vind - lige så nyttige for både med GPS,
som for dem der sejler på kompasset.

Herudover rummer Y3 en masse nyttig viden om meteorologi, brudstyrker og
sikkerhedsfaktorer på tovværk og løbende rig, stabilitet og krængning,
brandbekæmpelse, osv. Alt sammen god baggrundsviden for alle tilfældes
skyld. NB: Dette er det NYE Y3 pensum indført fra og med 2002.

I øvrigt ved jeg (da jeg selv tog intensiv duelighed på 14 dage men til
daglig er bådfører i en sejlklub med duelighed over en hel sæson), at der er
stor forskel på hvor meget man lærer på duelighed. I vores egen sejlerskole
her i Jyllinge går vi en del op i at lære godt sømandskab, dvs. alt det der
skal til for at man kan færdes trygt (også for andre) på havet - og ikke kun
det der skal til for at bestå eksamen. F.eks. arrangerer vi to årlige
weekendture med natsejlads, så men også har lidt erfaring med længere ture
og med sejlads i mørke. Det er bestemt ikke alle steder man gør det.

Slutteligt vil jeg sige om udlejning i udlandet, at det faktisk er
sønæringsbevis og ikke eksamensbevis man KAN forlange. Dvs. du skal efter
eksamen til en godkendt læge og have en syns-/høreprøve, før dine papirer
officielt er noget værd. Det er ikke alle der er klar over det - heller ikke
i udlandet - men faktisk giver eksamen ikke nogen kompetence - heller ikke
Y3 og Y1 eksamen! Men jeg har nu lejet båd i Sverige uden at vi skulle vise
noget som helst - så det er ikke alle der går lige meget op i det.

Mvh.
_/)_ SejlerMikkel _/)_

PS: Y1 kræver i øvrigt i dag min. 6 måneders fartstid på en båd mellem 15 og
24 meter.

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 26-07-03 18:26

"Mikkel Xbrahm" <xmxbrahm@hotmail.dk> skrev i en meddelelse news:3f1d1a5c$0$24729$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
> sig hele tiden og hele tiden pege mod målet. Men så laver man nemt en
> "banan" og kan derfor sejle hen over grunde mv.

Uden det store kendskab til GPS vil jeg alligevel mene, at dette udsagn "ikke holder vand".

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 26-07-03 18:52

Så har du hverken kendskab til GPS eller almindelig navigation i farvande
med strøm og afdrift. (beklager den hårde tone). Mikkels udlægning er nemlig
helt korrekt.

GPS' kan kun give den sande kurs på slutdestination (den beholdne kurs).
Hvis ikke man retter for strøm og afdrift (samt deviation og misvisning, men
de fylder ofte ikke ret meget i regnestykkey), så kommer man til at sejle i
en bue. Under vejs i sejladsen vil man konstatere, at GPS'en kurs mod
destinationen langsom drejer i den ene eller den ande retning.

/Bjarke

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 26-07-03 19:03

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en meddelelse news:bfuf3c$29i3$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> en bue. Under vejs i sejladsen vil man konstatere, at GPS'en kurs mod
> destinationen langsom drejer i den ene eller den ande retning.

Alt forladt. Jeg kender en del til navigation, har Y3, men som sagt ikke noget videre kendskab til GPS. Derfor har jeg forespurgt
hos en ven, der er godt kendt med Garmin. Her er hans svar:

Det med GOTO til waypoint mener jeg ikke er rigtig.
Med GOTO til Waypoint laver man netop en tænkt lige linie fra hvor man
befinder sig til det ønskede Waypoint, og denne linie bibeholdes i
navigatoren, indtil man laver en ny GOTO. Man vil så styre sådan at man
følger linien. Hvis man benytter visningen med "Landevej" vil man tilmed
hele tiden få angivet hvor langt man er væk fra den tænkte linie.
Hvis der er strøm (på tværs) og man ikke benytter GPS og holder stævnen mod
et mærke, vil man netop sejle "banan"

Det svarer til den smule erfaring, jeg har med GPS.

--
Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 26-07-03 21:22

Hmmm... Det kostede mig lige 2 timer med snuden nede i min garmin manual.
Det fremgår faktisk ikke tydeligt, om det din ven siger er korrekt. *Hvis*
han skulle have ret, så skulle navigatoren være i stand til at detektere, at
man var på vej væk fra linie (drive ud af "bananen") og på en eller anden
måde beregne hvor meget den skal korrigere styringen og så vise dette på
displayet (eller korrigere de signaler den sender til selvstyren)

Jeg har fundet følgende i min garmin eTrex manual:

"The bearing pointer will always point directly to the destination, NO
MATTER WHAT YOUR CURRENT LOCATION MIGHT BE". Det kunne indikere, at den ikke
har den form for "intelligens".

Lidt senere står der dog, at man kan få vist en "course deviation indicator"
sammen med "the bearing pointer" på displayet. Om man umiddelbart (med
øjnene og hjernen) kan korrigere kursen med denne og således finde en
estimeret "styret kurs" er mig lidt uklart. I alle eksemplerne er "course
deviation indicator" sat til visning i nm (altså afstanden ftil den optimale
linie) og så er omregningen til en kurskorrektion jo ikke nogen simpel sag.

Yderligere er det mig uklart om nogle af de større og dyrere GPS'er er
klogere en min og har nogle bedre faciliteter til dette.

Er der andre der har sat sig ind i dette ?? Jeg tvivler fortsat lidt på at
Hennings ven har ret, men jeg er åben for (uddybende) argumenter eller
citater fra manualer .....

Over to you ...

Fra : Kurt Becher

Dato : 26-07-03 22:57

Hejsa!

Jeg tror nok langt de fleste GPS'er på markedet i dag har indbygget den
glimrende funktion, der i folkemunde hedder "motorvej".

Hvis man i starten af sin sejlads laver GOTO (= gå til) et waypoint laves
der en ret linie til waypointet. Det vises grafisk på skærmen som en vej med
stiplet midterlinie (det er sikkert deraf navnet kommer). Hvis man ikke
piller mere ved maskineriet vil det holde øje med at du holder dig på den
rette vej og fortælle dig hvor langt du er fra den optimale kurs i sømil.
Man sejler altså den direkte vej og forsøger man at holde sig på
midterlinien retter man automatisk for strøm og afdrift! Det er således ikke
skibets kompas du skal styre efter men GPS'eren. I praksis finder man dog
lynhurtigt en kompaskurs at styre efter (man bliver jo gal i hovedet af at
stå og glo på digitalen) og vupti - så kender du din afdrift og strømmens
sætning!

Hvis man ikke kan holde snitterne fra knapperne og laver et nyt GOTO er den
gamle position som regel glemt og du ligger midt på en ny motorvej, men det
er IKKE den optimale kurs fra det oprindelige udgangspunkt (det var den
første motorvej jo).

Hvis man sætter sig lidt ind i at lægge ruter, er man bedre hjulpet hvis man
er en pilfinger (som undertegnede)!!

MVH

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:bfunti$2hir$1@news.cybercity.dk...

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-07-03 23:41

"Henning Rasmussen" <henningrasmussen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Havhav.
> Uden det store kendskab til GPS vil jeg alligevel mene, at dette udsagn "ikke
holder vand".

Interessant. Kunne du ikke begrunde dit udsagn ganske nøje, det kunne da ellers
være mægtigt interessant!

Claus

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 27-07-03 20:45

"Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:bfv00r$2ovv$1@news.cybercity.dk...

> Interessant. Kunne du ikke begrunde dit udsagn ganske nøje, det kunne da ellers
> være mægtigt interessant!
>
> Claus

Havhav.

Jo, det gør jeg ved at henvise til Kurt Bechers indlæg, som jeg mener fuldt ud dækker, hvad jeg mener. Jeg kan tilføje for egen
regning: Det må være en af fordelene ved GPS, at man kan lave en sti, track, motorvej eller hvad man vil kalde det, frem til næste
wp. Ellers kan man da lige så godt stikke kursen ud på papir og sejle efter kompas. Selv om man har lavet en motorvej, kan man da
godt styre efter kompas og så tjekke GPS'en en gang imellem, om man trækker til en af siderne og derefter rette kompaskursen.

--
Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-07-03 22:08

> [...]
> godt styre efter kompas og så tjekke GPS'en en gang imellem, om man trækker
til en af siderne og derefter rette kompaskursen.

GPS'en viser kun retningen til dit waypoint fra din *aktuelle* position. Det er
vi vel enige om?

En GPS kompencerer *ikke* for afdrift, det er jo ikke en autopilot. Så hvis du
har en væsentlig afdrift og hvis du ikke kompencerer for denne afdrift, når du
styrer, men blot styrer efter GPS'ens retning til dit waypoint, så kan du i
praksis risikerer at have sejlet i en *stor* bue for at komme til dit
waypoint....

Claus

Fra : Kurt Becher

Dato : 27-07-03 22:24

> [...]
> styrer, men blot styrer efter GPS'ens retning til dit waypoint, så kan du
> praksis risikerer at have sejlet i en *stor* bue for at komme til dit

Hejsa

Det mener jeg ikke er korrekt! GPS'en kan sagtens beregne en ret linie
mellem to punkter. Dermed også enhver position på denne linie og hvor langt
du befinder dig ud af normalen på denne.

GPS'en er altså en slags autopilot, det er bare dig, der er servomotoren.

Det har i hvertfald fungeret for mig under 10 dages sejlads fra Lissabon til
Dublin (jeg måtte simpelthen ikke lege med dyret i 10 dage, nøøøøj hvor det
kløede)

MVH

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-07-03 02:57

"Kurt Becher" <kurtbecher@pedal.dk> skrev i en meddelelse news:3f2442d2$0$5176

> [...]
> du befinder dig ud af normalen på denne.

> GPS'en er altså en slags autopilot, det er bare dig, der er servomotoren.

Det her fører ikke til noget! Du ved tilsyneladende for lidt om GPS'er og
navigation!

Claus

Fra : Kurt Becher

Dato : 28-07-03 03:17

> Det her fører ikke til noget! Du ved tilsyneladende for lidt om GPS'er og
> navigation!
>
> Claus

Kære Claus

Jeg kan da ved den søde grød ikke se hvad der skulle bringe dig ud af en ret
linie hvis den er lagt foran dig i din navigator og du ellers kan kende
forskel på styrbord og bagbord!! Kan vi blive enige om at en navigator kan
lave en ret linie fra et punkt til et andet? Det håber jeg for ellers er det
dig, der skal konsultere et par håndbøger om emnet. Godt så!

Du skriver at en GPS kun viser vejen til et waypoint fra din aktuelle
position. Det kan godt være at din GPS "kun" kan det og det jo også fint,
men en Shipmate RS5800 (plus en del andre, så vidt jeg er orienteret) kan så
åbenbart noget andet. Det andet består i at huske den position, hvor du bad
om en bearing til dit waypoint, lægge en ret linie til det waypoint og så
fortælle dig hvor langt du er fra denne linie mens du er på vej!

Dette skulle vist nok opklare, hvem der ved for lidt om GPS'er og mine evner
som navigatør behøver jeg ikke at debattere her!!!

Med venlig hilsen

Kurt Becher

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 28-07-03 03:20

"Kurt Becher" <kurtbecher@pedal.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]

> om en bearing til dit waypoint, lægge en ret linie til det waypoint og så
> fortælle dig hvor langt du er fra denne linie mens du er på vej!

Det kan min lille Magellan 330M håndholdte GPS da.

Hvis en marine-GPS ikke kan det, er det noget gudsjammerligt bras.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Kurt Becher

Dato : 28-07-03 03:46

"Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3f24885e$0$48907$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]

> Det kan min lille Magellan 330M håndholdte GPS da.
>
> Hvis en marine-GPS ikke kan det, er det noget gudsjammerligt bras.

Tak Hr. Bjørn

Men derfor behøver det ikke at være bras. Det kan være at den opfylder
ejerens behov 100 %. Jeg gik på Y3 med en der nægtede at skifte sin gamle
DECCA-navigator ud med en GPS fordi han ikke kunne finde en på markedet der
viste de relevante informationer han havde brug for på en gang. Det gjorde
hans DECCA så den beholdt han. Det skal lige siges at det er nogle år siden!

Jeg har lige siddet og kigget nogle tråde igennem. Jeg synes det er en
underlig tone faglige debatter bliver ført i! Folk har enormt travlt med at
fortælle andre folk hvad de IKKE er gode til.

Skal det være sådan, at hvis man åbentlyst giver udtryk for at man TROR NOK
at noget forholder sig på en måde, så skal man slagtes på faglighed og
personlighed og hvad ved jeg, fordi der er en der mener at vide bedre og
samtidig kan man - gud bedre det - læse her på NG'en, at verden er af lave
og folk ikke længere er hensynsfulde. Hvad bliver det næste? Skal vi til at
rette stavefejl???

Et forum som dette er guld værd, så længe der er folk, der vil skrive til
det. Værn om det! Det er ligegodtsatans hvis man lige har bidt hovedet af
den mand, der sidder inde med svaret på et af dine problemer.

Det var vist moral nok for i dag....

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 28-07-03 03:53

"Kurt Becher" <kurtbecher@pedal.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Men derfor behøver det ikke at være bras. Det kan være at den opfylder
> ejerens behov 100 %.

Naturligvis ikke ... der foer blot en lille djævel igennem mig...

> Det var vist moral nok for i dag....

Problemet ligger nok i, vi læser tingene på forskellig vis.

Os unge .... der er blevet lidt ældre... .... misforstår nok nogen gange
det skrevne sprog skrevet af yngre...

og

de unge .... der ikke er blevet lidt ældre... .... misforstår også mange
gange os.

Ordet 'generationskløft' finder garanteret indpas den dag i dag og er ikke
noget, vi havde patent på ... i vores ungdom...)

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Kurt Becher

Dato : 28-07-03 04:02

"Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3f248ff2$0$48888$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
>
> Ordet 'generationskløft' finder garanteret indpas den dag i dag og er ikke
> noget, vi havde patent på ... i vores ungdom...)

Jeg kender godt den djævel...... ))

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 28-07-03 04:04

"Kurt Becher" <kurtbecher@pedal.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg kender godt den djævel...... ))

Det pokkers ved den djævel er, den giver nogen gange en så forbandet kløen i
fingrene..

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-07-03 15:54

"Kurt Becher" <kurtbecher@pedal.dk> skrev i en meddelelse news:3f248e5d$0$5180

> [...]
> og folk ikke længere er hensynsfulde. Hvad bliver det næste? Skal vi til at

Når man åbentlyst påstår noget sludder, så må man da lytte til dem, der
argumenterer imod i stedet for at blive stædig og fasthold sine udsagn.

Og når man samtidig bliver gjort opmærksom på, at debeatten mere eller mindre
forgår med en "tredieperson", så er det vel ikke underligt, at man trækker sig
ud for ikke at spilde sin tid unødigt!

Sluttelig er der ***ingen*** i denne tråd, der har anfægtet eller angrebet din
personlighed. Jeg har tilladt mig at kommentere dine navigatoriske evner alene
af den grund, at det er et navigations spørgsmål, du *selv* har valgt at
bestride, og det udlukkende, fordi du selv indtil flere gange henleder
opmærksomheden på, at du er Y3 skipper.

Hvis du ikke kan tåle at blive sagt imod og endda føler dig "slagtet", og at
folk kommenterer dine faglige evner i faglige spørgsmål, så får du da en hård
tid på usenettet.

Er det meninegn at vi skal have medlidenhed med dig efter ovenstående svada?

Claus

Fra : Kurt Becher

Dato : 30-07-03 20:43

> [...]
hård
> tid på usenettet.
>
> Er det meninegn at vi skal have medlidenhed med dig efter ovenstående

Hej Claus

I al din angrebsiver, er det gået din næse forbi, at jeg ikke klager over
din behandling af mig i dette forum (det er der nok af andre folk, der har
gjort før mig . Det er ment generelt. Andre steder i dette, ellers
udemærkede, forum mere end antydes det, at nogle anser andre for at være
mindre begavede og de bør have deres skolepenge tilbage. Det er fuldstændigt
overflødige kommentarer til en ellers interessant debat. Hvad er det vi
forsøger at "tænde" i hinanden? Er det en lyst til og mulighed for faglig
"opgradering" eller et verbalt slagsmål, der kun irriterer f.eks. mig,
hvergang jeg med glæde åbner NG'en og ser at der er X antal ulæste
meddelelser og med sorg kan konstatere at en god procentdel af indholdet
handler om "hvor dumme de andre er". Jeg mener, at man normalt kan få sit
budskab igennem uden at ty til formuleringer, der er en 12-årig værdig.

> Når man åbentlyst påstår noget sludder, så må man da lytte til dem, der
> argumenterer imod i stedet for at blive stædig og fasthold sine udsagn.

Tit og ofte har man jo kun den andens udsagn for, at det man siger ikke
passer. Så er vi jo lige vidt!

Til sidst mener jeg ikke, mit indlæg ligefrem kan opfattes som en svada. Jeg
har ikke fulgt med i denne NG så længe (ca. en måneds tid) og det er mere
ment som en betragtning. Men jeg mener stadigt helt seriøst at tonen i visse
indlæg kan afholde mange fra at skrive hertil!!!

MVH

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 29-07-03 18:54

Enig, men sandheder findes ved at man vender, drejer, vrider og udfordrer
det påstande og argumenter der kommer frem. -lige indtil man står med det
skudsikre argument og den overbevisende forklaring. Det er vi ikke nåte til
endnu i nedenstående tråd.

Desværre det ofte sådan at beskedenhed og høflighed ikke avler andet en;
well; mere beskeden og mere høflighed.

Jeg har ikke ment at affærdige nogen ligesom jeg holder af at få mine
påstande udfordret.

Lige som dig, sætter jeg stor pris på værdien af gruppen.

/Bjarke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-07-03 15:30

"Kurt Becher" <kurtbecher@pedal.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan da ved den søde grød ikke se hvad der skulle bringe dig ud af en ret
> linie hvis den er lagt foran dig i din navigator og du ellers kan kende

Som jeg har skrevet før og som andre også har skrevet før. AFDRIFT! Vind, strøm
og bølger!

En GPS kan ikke kompenserer for afdrift, det er ikke en autopilot! Det eneste
du kan se, det er din "off-track" værdi og den er i denne henseende ligegyldig,
fordi den ikke beregner på noget set i relation til din kurs over grunden
kontra gennem vandet.

> [...]
> om en bearing til dit waypoint, lægge en ret linie til det waypoint og så
> fortælle dig hvor langt du er fra denne linie mens du er på vej!

Og så må man jo bare lukke øjnene og krydse fingrene og håbe på, at der ikke
kommer en grund, en kyst eller en kirke i vejen, der hvor du skal sejle!

> Dette skulle vist nok opklare, hvem der ved for lidt om GPS'er og mine evner
> som navigatør behøver jeg ikke at debattere her!!!

Men du formår tilsyneladende ikke at læse, hvad man skriver. Det er flere gange
blevet nævnt, at man skal rette for afdrift, altså vind og strøm for at undgå
at sejle i en bue. Det er det, du bestrider...

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-07-03 15:40

"Kurt Becher" <kurtbecher@pedal.dk> skrev i en meddelelse news:3f248780$0$5136

> [...]
> lave en ret linie fra et punkt til et andet? Det håber jeg for ellers er det
> dig, der skal konsultere et par håndbøger om emnet. Godt så!

Er vi enige om, at hvis man skal rette for afdrift, altså vind og strøm, så
kan man ikke styre den rette linje, som ens navigator angiver???

Det er simpel navigation, og det er udsagn som ovenstående, der får mig til at
konkludere, at dit kendskab til GPS og navigation er for ringe.

Tilbage til håndbøgerne, Kurt...

Claus

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 28-07-03 21:02

Havhav.

Minder lige om, at mit oprindelige indlæg gik på, om en GPS kan udstikke en motorvej, altså en lige linie fra et punkt til et andet,
og fastholde det, indtil et nyt Goto. Det er jeg stadig ret sikker på, at de fleste/alle kan. Og derfor mener jeg ikke Mikkels
udsagn var rigtig.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-07-03 23:26

> [...]
indtil et nyt Goto. Det er jeg stadig ret sikker på, at de fleste/alle >kan. Og
derfor mener jeg ikke Mikkels udsagn var rigtig.

Det er det nu, fordi din GPS ikke kan rette for vind og strøm. Hvorfor er I så
fokuserede på rette linjer, det er kun på et skrivebord og et kort uden
afdrift, de forekommer.

Udsagnet gik på, at hvis man styrer efter GPS'ens heading til et waypoint, så
risikerer man at sejle i en stor bue pga. afdrift. Kurt, der er Y3 skipper
påstår endda, at en GPS'en er en autopilot og selv kan rette for afdrift!

Naturligvis kan en GPS angive en ret linje fra punkt A til punkt B, den kan
ikke angive andet end rette linjer, fordi den ikke har nogen mulighed for at
beregne eller registrerer bådens afdrift uden kompasoplysninger. Problemet
opstår så, når båden ikke følger denne rette linje, og der vil GPS'en så ændre
sin heading mod B hele tiden i takt med, at den får en ny aktuel position. Men
dette har absolut intet med at rette for afdrift at gøre. Dette kan i praksis
betyde, at båden i sine bestræbelser mod at komme til punkt B kan have drejet
næsten en hel omgang i forhold til sin egen akse og kompasrosen.

Plotter man så sejladsen ind på et kort, vil man se, at man i praksis har
sejlet i en stor bue....

Claus

Fra : Kurt Becher

Dato : 30-07-03 20:51

KLIP

> [...]

> påstår endda, at en GPS'en er en autopilot og selv kan rette for afdrift!

Jeg skriver den lige, da jeg glemte den første gang:

"GPS'en er altså en slags autopilot, det er bare dig, der er servomotoren
"

Det må du undskylde!

MVH

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-07-03 23:36

"Kurt Becher" <kurtbecher@pedal.dk> skrev i en meddelelse news:3f282155$0$97230

> Jeg skriver den lige, da jeg glemte den første gang:
> "GPS'en er altså en slags autopilot, det er bare dig, der er servomotoren
> "
> Det må du undskylde!

Om du så skriver det hundrede gange, så *er* og bliver det noget vrøvl!

Claus

Fra : Kurt Becher

Dato : 30-07-03 23:45

> Om du så skriver det hundrede gange, så *er* og bliver det noget vrøvl!
>
> Claus

Hej Claus!

Det var 'en, for hunden da.....

MVH

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 29-07-03 19:19

Ja, en lige linien, OK, Det kan de. Helt enig. No problemos!

Problemet er bare at den kurs de angiver for den rette linie ikke
*umiddeltbart* kan bruges til at sejle efter, med mindre der hverken er
strøm, afdrift, deviation eller misvisning (eller de er ubetydelige i
størrelse). - eller man er i besiddelse af en intelligent GPS der kan
kompensere for dette og angive/udlæse en "korrigeret kurs" = Styret kurs.

Konklusionen efter at have læst mange timer i min Garmin eTrex manual er, at
intelligensen kun rækker til at angive hvorlangt man er (drevet) fra den
rette linie mellem punkt A og B. Den er IKKE i stand til at regne dette om
til en korrigeret kurs. Det skal man selv gøre med sine navigationsevner,
prøve sig frem eller acceptere, at man sejler i "banan".

Eksempel: Man befinder sig i punkt A og laver en GOTO punkt B. Den venlige
navigator udregner derefter hvilken sand kurs over grunden der fra punkt A
til B samt angiver distancen. Så sejler man kursen medens man kigger på
"motorvejen". Når man så driver væk fra den lige linie mellem A og B (pga
strøm, afdrift og lidt misvisning/deviation) så kan navigatoren udregne hvor
langt man er kommet væk fra den lige linie mellem A og B og det viser den på
"motorvejen" samt udregner hvor mange sømil man er kommet væk fra den lige
linie. Den kan sørme også udregne en ny kurs for den rette linien mellem det
aktuelle sted og B; men det er jo stadig den lige linie overgrunden uden
hensyntagen til afdrift og strøm. Den er bedre en den oprindelige mellem A
og B, men det er stadig ikke den rette. Eneste mulighed man har er at
beholde den oprindelige motorvej og langsomt ændre ens kurs indtil man
befinder sig på A-B linien. Man kan IKKE aflæse den kurs man skal styre
nogle steder. Man må styre efter motorvejen og efter lidt "erfaringstid"
konkludere hvilken kurs man skal styre for at holde sig præcis på linien A-B
(midt i "motorvejen"). Forskellen på denne kurse man sjusser/justerer sig
frem til og den oprindeligt udregnede kurs fra A-B må være summen af
afdrift, strøm, diviation og misvisning (som man så har fundet ved en
empirisk metode).

Kan vi blive enige om det ?? Eller findes der navigatorere med så meget CPU
kraft at de sammen med selvstyren kan "prøve sig frem", finde kurs
korrektionen og rette ind efter dette ??

Hvis man er meget GPS-tro og kan leve med ikke at styre efter en kurs, men
efter en grafisk motorvej, kan man selvfølgelig være ligeglad med om kursen
er 143, 145, 148 eller 154 grader. Det falder bare mig fjernt, men jeg har
jo selvfølgelig også kun navigatoren tændt når jeg skal i ukendt farvand.

Sidstnævnte giver mig iøvrigt den tanke, at vi måske er enige om en GPS
navigators evner, men at vi blot bruger/tolker/accepterer det lidt
forskelligt. Tankevækkende efter alle de indlæg.

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 29-07-03 20:38

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en meddelelse news:bg6dqg$1ke9$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> navigators evner, men at vi blot bruger/tolker/accepterer det lidt
> forskelligt. Tankevækkende efter alle de indlæg.

Enig.

--
Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 29-07-03 20:53

"Henning Rasmussen" <henningrasmussen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Enig.

Det kan jeg såmen også godt tilslutte mig.

Jeg har ikke de store problemer i brugen af og med min MAP 330M, når jollens
V8 lukker op for sine 250 Hk og jeg tuller af sted med 50 til 52 knob...

Jeg føler i hvert fald ikke at have sejle i en stor bue, når jeg i magsvejr
(for speedbåde) sejler fra Vejle havn til eks. Bogense havn.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 29-07-03 21:02

Er der ikke en "tracking" funktion i 330'eren, så du efterfølgende kan SE om
du har sejlet i et ret linie. Det er jo ikke noget (efter min erfaring) man
kan "fornemme" ude på vandet.

Bjarke

"Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> wrote in
message news:3f26d082$0$48912$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 29-07-03 21:27

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:bg6jrm$1smv$1@news.cybercity.dk...
> [...]
om
> du har sejlet i et ret linie. Det er jo ikke noget (efter min erfaring)

Jep .... der er en back track funktion.

Naturligvis kan man ikke fornemme en alvorlig afdrift ude på vandet og
sejler du i usigtbart vejr, er det helt galt.

Når jeg endelig har haft brug for min GPS, er det forbavsende, hvor lige man
egentlig har sejlet.

Anvendes der mange waypoints (altså tætliggende) har kursen været en rimelig
lige landevej uden det store (alvorlige) svinkeærinder.

Jeg vil mene, hvis man anvender et PC-baseret program, laver sin rute med
rigtig mange waypoints og således oploader dette til 330M´eren at ruten
bliver meget lige og nøjagtig.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 29-07-03 21:37

OK, men hvis man bruge mange waypoints, så bliver "banan-effekten" (nyt
sejlerbegreb er født) jo heller ikke til en stor banan, men til mange små
bananer og dermed mindre betydende.

Rimelig lige ... Ja well, med 50 knob kan det vel næsten ikke blive andet
<smile>. - men jeg har prøvet at tænde GPS'eren, lægge den ned om læ og så
sejle fra A til B uden at se på GPS'en (om natten med mange kryds,
springende vind og lav fart). I guder, selvom jeg gjorde mig umage, så
lignede det på tracken noget min lille datter havde tegnet. Jeg var ikke
helt stolt.

message news:3f26d87c$0$48895$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 29-07-03 21:43

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:bg6lu0$1veq$1@news.cybercity.dk...

> OK, men hvis man bruge mange waypoints, så bliver "banan-effekten" (nyt
> sejlerbegreb er født) jo heller ikke til en stor banan, men til mange små
> bananer og dermed mindre betydende.

Det er vel også det, der er pointen ved en "husmandsautostyrer".

> Rimelig lige ... Ja well, med 50 knob kan det vel næsten ikke blive andet
> <smile>.

Nope --- men det er jo også lidt uretfærdigt, jeg sammenligner æbler
(sejlbåde) og pærer (speedbåde).

Jeg sejler da heller ikke i jeres magsvejr. Det kan mine nyrer ikke holde
til...

> [...]
> springende vind og lav fart). I guder, selvom jeg gjorde mig umage, så
> lignede det på tracken noget min lille datter havde tegnet. Jeg var ikke

Hvis jeg ikke anvender waypoints på min GPS, så tegner den en linie direkte
fra A til B.

Det er lidt uheldigt, hvis jeg gerne vil sikkert fra Vejle havn til eks.
Middelfart havn.

Lillemor skal i hvert fald stå klar med 2,5-tons traileren efter potten på
nøje udvalgte steder...

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 29-07-03 23:04

Med 50 knob og en tilstrækkeligt fladbundet båd, må det vel være muligt at
passere en stump Jylland uden vand <smile>

message news:3f26dc61$0$48889$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 29-07-03 23:20

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:bg6r00$25qn$1@news.cybercity.dk...
> Med 50 knob og en tilstrækkeligt fladbundet båd, må det vel være muligt at
> passere en stump Jylland uden vand <smile>

Jeg tør sgútte prøve...)

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-07-03 23:40

> [...]

> Jeg føler i hvert fald ikke at have sejle i en stor bue, når jeg i magsvejr
> (for speedbåde) sejler fra Vejle havn til eks. Bogense havn.

Prøv at regne lidt på, hvad sølle fem graders kursafvigelse i bare 15-20
minutter ved 50 knob betyder.......

Claus

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 30-07-03 23:57

"Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Prøv at regne lidt på, hvad sølle fem graders kursafvigelse i bare 15-20
> minutter ved 50 knob betyder.......

Meget.

Trods det, er jeg nu glad for min "husmandsautostyrermedhjælper" og så kan
den endda vise retningen selv om jeg står stille.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Niludo

Dato : 29-07-03 21:19

"Bjarke Christensen" skrev d. 29-07-03 19:19 dette indlæg :

> [...]
meget CPU
> kraft at de sammen med selvstyren kan "prøve sig frem", finde kurs
> korrektionen og rette ind efter dette ??

Dejligt med et opsamlende indlæg som vist rettede op på det skel der var
mellem de forskellige parter i debatten. Jeg vil mene at da antallet af
kurser man kan styre ikke er endeligt(f.eks 89 ; 89,5 ; 89,53...) Vil en
computer(eller GPS'er) ikke kunne beregne det. Til gengæld vil en GPS'er
med en selvstyre tilsluttet(og et passende samarbejdsmodul) kunne
aproximere("prøve sig frem til en kurs"). Dog tror jeg den vil få
problemer i meget modstrøm og andre (for computeren) skøre forekomster.
Desuden vil en computer der aproximere være glad for at få et start gæt
fra brugeren.

Mange hilsner og tak for en spændende debat

Niels Mathiasen

http://www.kandu.dk/

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-07-03 23:43

"Niludo" <Niludo.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse news:3f26d76b$0$48895

> [...]
> problemer i meget modstrøm og andre (for computeren) skøre forekomster.
> Desuden vil en computer der aproximere være glad for at få et start gæt

En GPS tilsluttet en selvstyrer er noget absolut ganske andet. Og det er det,
fordi den modtager information om styret samt sejlet kurs fra pilotens kompas.

Claus

Fra : Kurt Becher

Dato : 31-07-03 00:11

> [...]
det,
> fordi den modtager information om styret samt sejlet kurs fra pilotens

Vil det sige, at hvis GPS'en kan kommunikere med bådens kompas, så kan man
kompensere for afdrift og strøm?

Fra : Claus Tersgov

Dato : 31-07-03 02:42

"Kurt Becher" <kurtbecher@pedal.dk> skrev i en meddelelse news:3f285040$0$97192

> Vil det sige, at hvis GPS'en kan kommunikere med bådens kompas, så kan man
> kompensere for afdrift og strøm?

Ja, både og. Strømmen er jo lidt kritisk, men kender man den er det jo en
variabel, der nemt kan tastes ind. Men det forudsætter naturligvis, at din gps
har denne feature indbygget. Det er ikke standard i en almindelig gps, men
måske i de nyeste gps'er. specielt beregnet til maritim brug.

Det eneste, der kræves er jo blot at sammenholde sejletkurs med planlagt kurs
og så data fra kompasset, altså styret kurs samt data fra loggen. Så har man jo
princippet afdriften.

Ellers kan en kortplotter jo gøre det. (stadig kun med kompas- og logdata).
Men jeg vil tro, at een af de store gps'er med NMEA 0183 kan gøre det.

Kig evt i din manual. Du skal kigge efter "Set and drift calculations"....

Claus

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 11-08-03 15:13

Min "data tilstand" ombord (en 36 fods sejlbåd), hedder en "større Garmin
MAP GPS" en nyere Raytheon4000+ og en PC med DLSK og OZI.

Efter en lang sommer er min konklusion følgende:
Raytheon'en udregner ganske pålideligt hvilken kurs den skal styre for at
følge "motorvejen"
Af manual læsning tror jeg at selvstyreren baserer sine første antagelser på
XTE, COG, BRG og SOG (eller speed gennem vandet hvis tilgængeligt)
Men ovenstående syntes selvstyreren at finde en HDG som når jeg
efterfølgende checker med OZI eller DLSK er nærmest snorlige på
"motorvejen". Jeg har registreret
mere end 30 graders forskel mellem BRG og fluxgate kompasset's HDG, afhængig
af strøm, vind osv. Når XTE er 0,0 NM

mvh
/Børge