Køb af data hos DDD
Fra : Arne Feldborg

Dato : 20-07-03 01:01

Er der nogen her der ved om det er muligt at købe sig til et fejlfrit
udtræk af Dansk Demografisk Database - og i så fald til hvilken pris.?

På den senst udgivne cd-rom er der så mange fejl i feltinddelingen at
den reelt er ubrugelig til statistiske formål.

Disse fejl er tilsyneladende ikke tilstede i selve databasen, men er
opstået under udtagning af data til cd-romproduktion (mestendels fordi
man har sløjfet sekvensen ";" som unik feltadskiller).

Men DDD / DDA's primære eksistensberretigelse og en del af deres
levebrød er jo at servicere den såkaldt seriøse forskning, og man må vel
formode at denne kan få fejlfrie udtræk stillet til rådighed.?

Er der nogen her der har erfaring med dette.?

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bøling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Ejvind Vestergaard

Dato : 20-07-03 06:19

On Sun, 20 Jul 2003 02:01:00 +0200, Arne Feldborg
<feldborg@haunstrup.dk> wrote:

<snip>
> [...]
>opstået under udtagning af data til cd-romproduktion (mestendels fordi
>man har sløjfet sekvensen ";" som unik feltadskiller).

Der er også utallige eksempler på at en uheldige konvertering til KIP2
format, sikkert fra diverse regneark o.lign., er grund til at mange
felter har helt forkert indhold.

Jeg er for tiden i gang med korrekturlæsning af en lang række Fynske FT
fra 1880, hvor jeg bl.a. finder ting som "Udby, Odense" under
Trossamfund og "Lutheran" i Handicapskolonnen m.v.

Disse fejl findes både i CD-ROM filerne og i DDA's on-line database.

Mvh,
Ejvind Vestergaard