øl flyder, sodavand synker
Fra : Mann

Dato : 20-07-03 20:15

Hejsa

Igår aftes var jeg til fødselsdagsfest hos en kammerat. Vi sad ude i haven,
og her havde værten stillet en kæmpe murespand frem fyldt med vand. Det
interessante var at dåseøllene flød ovenpå, mens sodavandene sank. Så
spørgsmålet er, hvorfor?

På forhånd tak - Richard

Fra : Morten Guldager

Dato : 20-07-03 20:30

Sun, 20 Jul 2003 at 19:15 GMT Mann wrote

> [...]
> og her havde værten stillet en kæmpe murespand frem fyldt med vand. Det
> interessante var at dåseøllene flød ovenpå, mens sodavandene sank. Så

Fordi det er praktisk. Tænk hvis det var omvendt......

Nå, men ellers kunne det måske være noget med at trykket er højere
i en sodavand. (har jeg hørt, ikke selv målt)
Og er der ikke noget med at alkohol er lettere end vand?

/Morten

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 20-07-03 21:10

Morten Guldager skrev:

> Og er der ikke noget med at alkohol er lettere end vand?

Og sukkervand er tungere end vand.

// Klaus

Fra : Claus Nielsen

Dato : 22-07-03 00:32

>Og sukkervand er tungere end vand.

Ja, og der er jo også et lille hulrum, da dåserne ikke er fyldt. Men
det hulrum burde naturligvis være lige stort i begge dåser.

Man skulle kunne kende en light-sodavand fra en almindelig sodavand
ved at light'en flyder og den almindelige sodavand synker til bunds
pga. det store sukkerindhold, der hæver densiteten kraftig.

Er der nogle der har haft dåsesodavand med til stranden i dette varme
vejr? Kunne jo være praktisk at kunne habe en sodavand til at følge
efter en, på bølgetoppene Jeg ved ikke om der er salt nok i
vandet til at det kan lader sig gøre. Tvivler på det.

/Claus

Fra : Johannes Clausen [64~

Dato : 20-07-03 23:01

On Sun, 20 Jul 2003 21:15:11 +0200, "Mann" <manndecker@tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
>og her havde værten stillet en kæmpe murespand frem fyldt med vand. Det
>interessante var at dåseøllene flød ovenpå, mens sodavandene sank. Så

Var sodanvandene også dåser?

Mvh
Johannes Clausen

Fra : Kman

Dato : 21-07-03 08:42

"Johannes Clausen [6440]" <johannes@jay.net> wrote in message

> Var sodanvandene også dåser?
>
> Mvh
> Johannes Clausen

Ja det må da være en absolut forudsætning.

Fra : Mann

Dato : 21-07-03 09:00

Ja, det var både dåsesodavand og som sagt dåseøl

Richard

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 21-07-03 09:09

In news:bfg6ii$qar$1@sunsite.dk ,
Mann <manndecker@tdcadsl.dk> typed:

> Ja, det var både dåsesodavand og som sagt dåseøl
>

> Richard

Kan det have noget at gøre med at det ene hold dåser var ALU og de andre FE
(jern ?)
Vi sad nemlig også og drak den anden dag, hvor vi havde en blanding af tyske
dåseøl (altså uden pant) og nogle alm Ceres top som var købt i Danmark -med
pant. Og -kan dog ikke huske hvad der var hvad- her så vi, at nogle af dem
var af Fe mens andre var af alu.... Vi mente selv vi kunne mærke forskel på
de tomme dåser, men der var det vist blevet sent, så helt videnskabelig var
den undersøgelse nok ikke :)

--
/ Bjarke
http://www.setiathome.dk

Fra : Petersen_Michael

Dato : 26-07-03 20:09

"Bjarke Ravn-Jonsen" <usenet@mandril.dk> skrev i en meddelelse

> Kan det have noget at gøre med at det ene hold dåser var ALU og de andre
FE
> (jern ?)

er du sikker på, at nogle "drikke dåser" er fremstillet af jern?

mig bekendt benyttes kun aluminium, og rustfaststål

da alm. jern / stål ikker er FDA godkendt

og ja, rustfast stål vejer en del mere end aluminium
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : hobz

Dato : 21-07-03 17:51

"Mann" <manndecker@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> og her havde værten stillet en kæmpe murespand frem fyldt med vand. Det
> interessante var at dåseøllene flød ovenpå, mens sodavandene sank. Så

Måske har det noget med CO2'en at gøre ?

Fra : Martin Larsen

Dato : 21-07-03 19:09

"Mann" <manndecker@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:bfepnv$97d$1@sunsite.dk...
> [...]
> og her havde værten stillet en kæmpe murespand frem fyldt med vand. Det
> interessante var at dåseøllene flød ovenpå, mens sodavandene sank. Så

Det er meget enkelt:
Forudsat at dåsernes volumen er ens, må den med øl være tungest.

Mvh
Martin

Fra : hobz

Dato : 21-07-03 19:28

> Det er meget enkelt:
> Forudsat at dåsernes volumen er ens, må den med øl være tungest.
>
> Mvh
> Martin

Du mener vel at sodavandene er tungest.

Fra : Martin Larsen

Dato : 21-07-03 19:45

"hobz" <hobz@nospam.nu> skrev i en meddelelse news:bfhbc6$1nl5$1@news.cybercity.dk...

> Du mener vel at sodavandene er tungest.

Ja, øllen slår tungest.

Mvh
Martin

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 21-07-03 19:47

Hmmm...

Er betingelserne ens?
Hvor fyldte er øldåserne?
Hvor fyldte er sodavandsdåserne?
Er tomrummet luft?
Normalt tryk, overtryk eller vakuum?
Hvad vejer sukkeret i sodavand?
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Morten Guldager

Dato : 21-07-03 20:50

Mon, 21 Jul 2003 at 18:47 GMT Herluf Holdt, 3140 wrote

> Hvor fyldte er øldåserne?
> Hvor fyldte er sodavandsdåserne?

Her er det nok det samme. Jeg antager at han skriver om 33cl dåser.
De har samme ydre mål og er begge specificeret til at indeholde 33 cl.

> Er tomrummet luft?

Næppe, det ville skade indholdet. Der er nok CO2 i den del af
dåsen der ikke indeholder vædske.

> Normalt tryk, overtryk eller vakuum?

Øh, joker du? Der er altid overtryk i både sodavand og øl.
Men trykket er ikke altid det samme.

> Hvad vejer sukkeret i sodavand?

Hmm, sukker vejer nok altid det samme, men mængden kan naturligvis
variere.
Hvordam mon en sukkerfri sodavand ville reagere i baljen?

/Morten

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-07-03 22:01

Martin Larsen skrev:

>Det er meget enkelt:
>Forudsat at dåsernes volumen er ens, må den med øl være tungest.

Vi venter spændt på hvordan du bruger denne enkelhed til at
forklare eksperimentet.

--
Bertel

Fra : Bjarke Dahl Ebert

Dato : 21-07-03 23:18

> Det er meget enkelt:
> Forudsat at dåsernes volumen er ens, må den med øl være tungest.

Hehe - du er ikke nem at narre.

Den form for logik minder mig lige om et "Court room quote":

Q: ...any suggestions as to what prevented this from being a murder trial
instead of an attempted murder trial?
A: The victim lived.

(fra http://homepage.ntlworld.com/ulysses/lawyers.htm)

Bjarke

Fra : Ivar

Dato : 21-07-03 23:41

Mann skrev:

> Det interessante var at dåseøllene flød ovenpå, mens sodavandene sank.

Flydere er tegn på fiberrig kost - så hold dig til øllene

En dåse flyder hvis dens samlede densitet (massefylde) er mindre
end vands. Hvis det er drikkelse i aluminiumsdåser, må de to vigtigste
faktorer være densiteten af væsken og mængden af luft/CO2 i dåsen.

Ivar