Opdateringshastighed for øjet
Fra : Nis

Dato : 20-07-03 17:01

Jeg har bemærket at med de mange nye diode-trafiksignaler kan jeg tydeligt
på afstand se forskel på om signalet er af den gamle type med glødepære
eller den nye type med dioder. De af mine bekendte jeg har talt om det med
kan ikke se denne forskel.

Forskellen for mig at se er at glødepærene tænder og slukker blødere end
dioderne som går fra slukket til tændt i et nu. Mine øjne opdaterer
tilsyneladende hurtigere end mine bekendtes da kun jeg ser en forskel. Hvor
store variationer er der mellem opdateringshastigheden af synet for
almindeligt seende mennesker?

Kan man evt måle hastigheden på en nem måde? Overvejede at lave et
computerprogram der blinkede på skærmen med variabel hastighed og når man
ikke længere kan se at det blinker, så har man nået sit øjes grænse - eller
man har nået skærmens. Skærmen er vel i praksis en større begrænsning end
øjet.

Alternativt kan man lave elektronik der blinker en diode hurtigere og
hurtigere til den igen ser konstant tændt ud. Det er nu lidt besværligt. Så
kunne man lave en skive med et hul i og anbringe en lysgiver bag skiven
(udfor hullet) og lade skiven rotere til man når en hastighed hvor man ikke
ser lyset blinke. Igen lidt besværligt da man skal kunne måle frekvensen.

nogen ideer?

Fra : Søren Christensen

Dato : 20-07-03 21:23

"Nis" <nis@home.no.mail> skrev i en meddelelse
> [...]

ikke
> ser lyset blinke. Igen lidt besværligt da man skal kunne måle frekvensen.

Jeg har læst nogle steder at 85hz er den grænse hvor øjet ikke oplever noget
som blinkende mere...
Jeg tror det passer meget godt. Prøv at indstille din skærm til f.eks 75hz
eller endnu bedre hvis du selv kan
bestemme. Og prøv derefter med 85hz. Jeg oplever personligt 75hz som let
flimrende men 85hz oplever jeg som
et ikke opdaterende billed. Dvs helt roligt... Men det er klart at man
oplever de gamle trafiksignaler som nogle der
slukker blødere som skyldes den gamle alm pære der gløder ud, modsat diode
typerne...

Venligst

Fra : LR

Dato : 20-07-03 21:54

> Jeg oplever personligt 75hz som let
> flimrende men 85hz oplever jeg som
> et ikke opdaterende billed.

Præcis det samme her.

Mvh,

Lasse

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 20-07-03 22:30

"Søren Christensen" <master.clioÅL@12move.dk> wrote in message

> [...]
> oplever de gamle trafiksignaler som nogle der
> slukker blødere som skyldes den gamle alm pære der gløder ud, modsat diode

Jeg og et par af mine venner lavede for et stykke tid siden en blind test.

Det kørte på skifte, hvor en var forsøgs dukke, en skrev ned og en styrede
PC'en.

Der var stor forskel på os, en kunne kun se forskel ved 71 Hz hvorimod jeg
kan se om en skærm er over eller under 92 Hz.

Der er iøvrigt også stor forskel hvilke billede der bliver vist. Vi foretog
testen med windows standart skrivebord.

\MK

Fra : Søren Christensen

Dato : 21-07-03 07:19

"Morten Klostergaard" <mgk@teraDOTdk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan se om en skærm er over eller under 92 Hz.
>
> Der er iøvrigt også stor forskel hvilke billede der bliver vist. Vi

Prøv at gøre den med hvid baggrund. Så vil resultatet nok ændre sig...
Jeg kan meget tydligere se forskel på en hvid baggrund end på en farvet...

Venligst

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 28-07-03 23:41

Nis skrev:
> [...]
Hvor
> store variationer er der mellem opdateringshastigheden af synet for

Husk på at der er ret stor forskel på _hvilken_ del af sysnfeltet,
blinkeriet befinder sig i.

Det som er i lige midt i fokus skal op og vende i hjernen, før det bliver
opfattet. Det tager sin tid, og derfor skal der ikke så mange blink til, før
det opfattes som konstant lys.

Ude ved kanten af synsfeltet derimod, bliver en del informationer behandlet
helt ude ved øjet (det er derfor man kan nå at lukke øjet lige inden fluen
når at flyve ind i det), og denne behandling går langt hurtigere.

Hvis du kigger direkte på f.eks. en computerskærm, vil den oftest ikke se ud
til at blinke, men befinder den sig ved randen af synsfeltet, vil man ofte
kunne se at blinker.

Det er min opfattelse at der er ret stor forskel på hvor "gode" mennesker er
til at opfatte blinkeri. Ofte kan jeg konstatere strømudfald (lyset
blinker), som ingen andre i familien opdager, men vores videoafspiller
markerer at der har været strømudfald.

-------
Tomas