/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
kompas-olie
Fra : Steffen Skov


Dato : 20-07-03 16:21

Hvad fylder man i et gammelt kompas der er ½ fyldt med vædske?
For mange år siden hørte jeg noget om en blanding af sprit og glyserin! Men
hvad er forholdet?
Hilsen
Steffen
Remove "X" from mailadress



 
 
Claus Tersgov (20-07-2003)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 20-07-03 19:28


"Steffen Skov" <Xsskov@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse news:bfebt3$1dc3

> Hvad fylder man i et gammelt kompas der er ½ fyldt med vædske?
> For mange år siden hørte jeg noget om en blanding af sprit og glyserin! Men
> hvad er forholdet?

Ring evt. til Iver C. Weilbach, kbh. De ved med stor sansdsynlighed, hvad der
skal i det pågældende kompas.

Pas på med for meget sprit, nogle kompasser bruger ren olie og for meget sprit
kan opløse trykket på kompasrosen.

Claus



Ivar Holm (20-07-2003)
Kommentar
Fra : Ivar Holm


Dato : 20-07-03 22:16

Hvis det er et gammelt kompas, så er der sandsynligvis hældt et miks af en
del sprit og to dele vand på. Spritten udelukkende for at gøre væsken
frostfri.

Nåletrykket skal i henhold til "Navígation for skippere" være 6-12 gram, men
dette har du ingen chance for at kontrollere.

Hvis det kun drejer sig om en boble, så fylder kompasretteren enten Brøndum
eller destilleret vand på med en engangskanyle og skifter pakningen omkring
fyldeskruen. Hvis kompasset kun er ½ fyldt, er det alvorligt utæt og skal
tætnes, inden du fylder noget på.

Man plejer at kunne lugte, om der er en spritblanding eller olie på
kompasset. Kompasolie blander sig ikke med hverken sprit eller vand, så der
går kage i det, hvis man hælder sprit eller vand i olien.

Hvis du skal have Weilbach indblandet i en reparation, så bed om en pris før
start. Det kan hurtigt blive dyrere end at købe et nyt instrument.

Ivar Holm


Steffen Skov (21-07-2003)
Kommentar
Fra : Steffen Skov


Dato : 21-07-03 08:57

Tak for svarene, jeg prøver lige at ringe til Kbh.
Hilsen
Steffen

Remove "X" from mailadress

"Ivar Holm" <IvarHolm@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3f1b0696$0$97213$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hvis det er et gammelt kompas, så er der sandsynligvis hældt et miks af en
> del sprit og to dele vand på. Spritten udelukkende for at gøre væsken
> frostfri.
>
> Nåletrykket skal i henhold til "Navígation for skippere" være 6-12 gram,
men
> dette har du ingen chance for at kontrollere.
>
> Hvis det kun drejer sig om en boble, så fylder kompasretteren enten
Brøndum
> eller destilleret vand på med en engangskanyle og skifter pakningen
omkring
> fyldeskruen. Hvis kompasset kun er ½ fyldt, er det alvorligt utæt og skal
> tætnes, inden du fylder noget på.
>
> Man plejer at kunne lugte, om der er en spritblanding eller olie på
> kompasset. Kompasolie blander sig ikke med hverken sprit eller vand, så
der
> går kage i det, hvis man hælder sprit eller vand i olien.
>
> Hvis du skal have Weilbach indblandet i en reparation, så bed om en pris
før
> start. Det kan hurtigt blive dyrere end at købe et nyt instrument.
>
> Ivar Holm
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408528
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste