Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Varme - kamera og CF-kort?
Fra : JH

Dato : 20-07-03 08:53

Relevant spørgsmål i disse varme dage:
Hvor meget varme kan CF-kort
og kamera (Canon PowerShot S45)
tåle inden det giver problemer.
I min S45 manual står der ca 40 grader,
hvilket jo ikke er ret meget, hvis
man har kameraet med sydpå.
Hvad sker der hvis kameraet
bliver for varmt?
Hvad sker der med CF-kortet,
hvis det bliver for varmt?
Ødelægges indholdet, kan det ikke
gemme billeder eller hvad?

Vh JH

Fra : Arne

Dato : 20-07-03 09:17

De 40 grader er "ambient" sikkert ikke hvor kameraet må blive

Nå det er sagt - så brænder man jo hænderne ved 60 grader - så du opdager
nok hvis kameraet bliver så varmt

Du kan evt købe CF kort med udvidet temperaturområde - disse er dog nok
svære at skaffe for private.

Jeg vil regne med at hvis kameraet bliver for varmt - begynder det at opføre
sig som en PC der er for varm
Regner forkert - laver underlige ting osv osv - billederne kan sikkert også
blive gemt forkert på kortet - men mit
gæt er at kameraet står af før kortet.

Eivind

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-07-03 09:53

Arne <Eivind.Olsen@ARNEimage.dk> wrote:

> De 40 grader er "ambient" sikkert ikke hvor kameraet må blive
>
> Nå det er sagt - så brænder man jo hænderne ved 60 grader - så du opdager
> nok hvis kameraet bliver så varmt

Jeg er også snart på vej til Italien med mit S45. Jeg tror heller ikke,
du skal være urolig. Hold bare kameraet i skyggen så vidt muligt. Det er
ligesom med alle andre kameraer.
40 grader er faktisk ret meget. Temperatur skal måles i skyggen.
Jeg ved godt, at folk kommer hjem fra ferie, og der har både være 45 og
56 grader, når de fortæller. Men det er simpelthen umuligt. Det har
enten været et dårligt termometer, eller også har det været udsat for
direkte sol. De allerhøjeste temperaturer, der måles her i verden, det
er i Gobi-ørkenen, og de ligger omkring 48 grader. Så er der altså ikke
over 40 grader på en almindelig charterferie i Italien.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Arne

Dato : 20-07-03 10:19

Der er nu også ret varmt i Death Vally i USA - men du har selv ret i at det
nok er solen - men i de der ørkener er
det jo svært at finde skygge - jeg kan huske at jeg ikke kunne have mit
Kamera i Solen (Canon S10) da det så blev
så varmt at jeg ikke kunne holde på kameraet

Eivind

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-07-03 11:36

Arne <Eivind.Olsen@ARNEimage.dk> wrote:

> Der er nu også ret varmt i Death Vally i USA - men du har selv ret i at
> det nok er solen - men i de der ørkener er det jo svært at finde skygge

Det er sikkert rigtigt. Men det er jo ikke så meget et spørgsmål om,
hvorvidt der er skygge. Det er mere, at man definerer temperatur på den
måde. Man måler lufttemperaturen. Står termometret i solen, udsættes det
for strålevarme. Den gør det svært at sammenligne temperatur fra sted
til sted. Termometrets farve, størrelse og materiale vil pludselig
spille ind. Derfor måles temperatur pr. definition i skyggen, så der
ikke er strålevarme.

> - jeg kan huske at jeg ikke kunne have mit Kamera i Solen (Canon S10) da
> det så blev så varmt at jeg ikke kunne holde på kameraet

Under anden verdenskrig kunne de spejle æg på kampvognene i Nordafrika.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 20-07-03 10:52

"Henrik Münster" <henrik@muenster.dk> wrote in message
> [...]
> er i Gobi-ørkenen, og de ligger omkring 48 grader. Så er der altså ikke
> over 40 grader på en almindelig charterferie i Italien.

48????

Nope, se bare her fx:
http://servlet.dmi.dk/rejsevejr/servlet/RejseServlet?city=500216003&name=Tozeur

45 grader på fredag?

Jeg tror altså at den har været meget længere oppe.

\MK
Der var på Kreta for 3 uger siden, hvor der ifølge græske aviser blev målt
44 grader!!!

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-07-03 12:36

"Morten Klostergaard" <mgk@teraDOTdk> wrote:

> 48????

> [...]

OK, jeg er ikke meteorolog. Det var lidt et tal, jeg slyngede ud. Men
jeg har nu hørt andre slynge det ud, så jeg har ikke selv fundet på det.
I hvert fald er det et faktum, at folk i almindelighed ikke aner,
hvordan man måler temperaturen. Folks beretninger om høje temperaturer
på feriesteder er vildt overdrevne.

> Jeg tror altså at den har været meget længere oppe.

"Tror" er ikke så videnskabeligt korrekt.

> Der var på Kreta for 3 uger siden, hvor der ifølge græske aviser blev målt
> 44 grader!!!

Måske nævnte aviserne det, fordi det var den højeste temperatur, de
havde målt i 100 år. Over 40 grader er ekstremt. Det sker altså ikke så
tit. Jeg har også været på ferie sydpå mange gange, og jeg kan ikke
huske, der har været mere end midt i trediverne. Og så er det dæleme
varmt. Men man går selvfølgelig ikke med et termometer på sig hele
tiden, og man læser jo heller ikke altid de lokale aviser.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 20-07-03 14:14

> [...]
> jeg har nu hørt andre slynge det ud, så jeg har ikke selv fundet på det.

> "Tror" er ikke så videnskabeligt korrekt.

Det er det vel heller ikke når du bare "slynger et tal ud" du har hørt et
eller andet sted.

Jeg mindes noget om, at der f.eks. var/er ret varmt for soldaterne i Irak.
Noget med 50-60 grader...?

Jeg søgte lige, og fandt dette:
http://www.dr.dk/nyheder/Indland/article.jhtml?articleID=105171
Citat: "Temperaturer på op mod 60 grader..."

> I hvert fald er det et faktum, at folk i almindelighed ikke aner,
> hvordan man måler temperaturen.

De fleste ved sikkert godt nok, at de skal måle det i skyggen, men der er
bare flere faktorer der spiller ind, som mange ikke lige tænker over, så som
vind, læ, opvarmning af flader osv.

Jeg mindes noget om at dmi måler temperaturen i skyggen af små tremmehuse
(så vinden kan blæse igennem) 1 meter over jorden.

> Folks beretninger om høje temperaturer
> på feriesteder er vildt overdrevne.

Mange gange, ja.

mvh Frank

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 20-07-03 16:09

On Sun, 20 Jul 2003 15:14:08 +0200, "Frank K. Jensen"
<fkj@ifa.au.dk> wrote:
klip

>Mange gange, ja.
>
>mvh Frank

Der er en meget stor forskel på, om det er tør eller fugtig
varme.
Man kan vist tåle op til 80 grader tør varme, men prøv Shanghaj,
hvor man kun kan ryge en halv cigarret, før den er gennemvåd.
mærk også forskel på dampbad og sauna
mvh Ebbe

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-07-03 16:48

"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Man kan vist tåle op til 80 grader tør varme,

Jeg har da tålt lang over 100 grader "tør varme" i sauna ved mange
lejligheder.

> mærk også forskel på dampbad og sauna

Vand kan vel skolde ved allerede 60-70 grader.

--
-Jens B.

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 21-07-03 13:25

"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> [...]
> Man kan vist tåle op til 80 grader tør varme, men prøv Shanghaj,
> hvor man kun kan ryge en halv cigarret, før den er gennemvåd.

Jeps, jeg husker stadig da jeg for nogle år siden var i Calcutta, føj hvor
var det varmt De havde hedebølge i Indien på det tidspunkt, og ja, der
var da også varmt i Delhi og de andre byer vi nu var i, men luftfugtigheden
i Calcutta satte lige prikken over i'et Jeg mener at den var på 98% og
så 42-45 C.

Så lige på dmi at New Delhi har en luftfugtighed på 100% i dag

OT: Hvordan regner man egenlig luftfugtigheden ud? Er det den mængde vand,
der er i luften i forhold til mætningspunktet (eller hvad det nu hedder)?

mvh Frank

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-07-03 19:25

Frank K. Jensen <fkj@ifa.au.dk> wrote:

> "Henrik Münster" <henrik@muenster.dk> wrote in message

> Det er det vel heller ikke når du bare "slynger et tal ud" du har hørt et
> eller andet sted.

Pokkers, du gennemskuede det Jeg mener nu ikke, tallet er så
skævt.

> [...]
>
> Jeg søgte lige, og fandt dette:
> http://www.dr.dk/nyheder/Indland/article.jhtml?articleID=105171
> Citat: "Temperaturer på op mod 60 grader..."

Se, det er jo et eksempel på, at det er direkte usandt, når folk kommer
hjem fra udlandet og beretter om de vanvittigt høje temperaturer. Og
fordi de siger det i fjernsynet, så behøver det altså ikke passe.
Jeg har ikke tid til at læse meterologisk information fra hele
verden. Jeg har lige skimmet det igennem. De højeste normaltemperaturer,
jeg kan se, er 45 grader. Naturligvis ligger verdensrekorden højere, men
det er nok ikke så meget. Du er meget velkommen til at komme med en
reference.

> [...]
>
> Jeg mindes noget om at dmi måler temperaturen i skyggen af små tremmehuse
> (så vinden kan blæse igennem) 1 meter over jorden.

Netop. Det gennemgås netop på DMI's hjemmesider. Man skal måle i
skyggen, men "skyggen" skal være velventileret. Det nytter ikke at måle
indeni en matsort boks. Det er ganske vist i skygge, men boksen bliver
varmet en del op.

> Mange gange, ja.

Og det skyldes folks manglende kendskab til fysik. De fleste aner altså
ikke, at man måler i skyggen. Det er min erfaring.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 21-07-03 13:41

> Pokkers, du gennemskuede det Jeg mener nu ikke, tallet er så
> skævt.

Jeps, jeg er ikke sådan at snyde

> [...]
> hjem fra udlandet og beretter om de vanvittigt høje temperaturer. Og
> fordi de siger det i fjernsynet, så behøver det altså ikke passe.

Ja, jeg har ikke selv været der, men jeg ser da ingen grund til ikke at tro
på det.

> [...]
> jeg kan se, er 45 grader. Naturligvis ligger verdensrekorden højere, men
> det er nok ikke så meget. Du er meget velkommen til at komme med en

Nææ, Selvom at jeg er nysgerig, så synes jeg heller ikke lige, at jeg gidder
at bruge tid på det Fandt dog lige denne dejlige 350 siders store tabel:
http://dmi.dk/f+u/publikation/tekrap/2001/Tr01-17.pdf

Men hvad er de temperature som dmi giver, middel, max,...? Og det kan jo
også sagtens være varmere lokalt i visse områder.

Det står sørme lige her: http://dmi.dk/vejr/faq/emner/temp.html

> Og det skyldes folks manglende kendskab til fysik. De fleste aner altså
> ikke, at man måler i skyggen. Det er min erfaring.

Jamen, så vi de have et kursus i fysik

mvh Frank