Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
spørgsmål
Fra : jess

Dato : 19-07-03 23:35

jeg har lige købt et olympus c-750 uz

øhh. hvad er ISO ?

mvh.

Jess Reinbach

Fra : .J.S...

Dato : 19-07-03 23:57

"jess" <reinbach@nyka.dk> skrev i en meddelelse
news:bfcha2$bp2$1@news.net.uni-c.dk...
> jeg har lige købt et olympus c-750 uz
>
> øhh. hvad er ISO ?

Du indstiller lysfølsomhed med ISO indstillingen :
http://www.dpreview.com/learn/key=sensitivity

ISO er egentligt en standardiserings Organisation, hvor denne ISO standard
for filmfølsomhed jo blot er en blandt mange standarder.
For filmfølsomhed var der tidligere ASA den Amerikanske standard og DIN den
Tyske.
ISO bruger de samme tal som den tidligere ASA standard, hvor DIN var en
logaritmisk skala.

mvh/JS

Fra : den glade dreng

Dato : 20-07-03 00:06

Fra : den glade dreng

Dato : 20-07-03 00:08

"jess" <reinbach@nyka.dk> skrev i en meddelelse
> jeg har lige købt et olympus c-750 uz
>
> øhh. hvad er ISO ?
>
> mvh.
>
> Jess Reinbach

iso er noget med lysfølsomheden på filmen. DEs højere tal på filmen
des mindre lys skal du bruge for at billedet velbelyst.

VH

Per

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-07-03 00:20

den glade dreng <per1665@grafisk.dk> wrote:

> "jess" <reinbach@nyka.dk> skrev i en meddelelse

> iso er noget med lysfølsomheden på filmen. DEs højere tal på filmen
> des mindre lys skal du bruge for at billedet velbelyst.

Det er meget sjovt med det spørgsmål. Det siger lidt om tiderne og den
teknologiske udvikling. Hidtil er de fleste digitale fotografer nogle,
der er gået fra film til digitale billeder. Men efterhånden vil der
dukke flere og flere op, som ikke rigtig ved noget om at fotografere med
film. Gør man ikke det, så er ISO-begrebet jo ikke noget, der siger en
noget.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Loumann

Dato : 20-07-03 01:42

On Sun, 20 Jul 2003 01:19:33 +0200, henrik@muenster.dk (Henrik
Münster) wrote:

> [...]
>dukke flere og flere op, som ikke rigtig ved noget om at fotografere med
>film. Gør man ikke det, så er ISO-begrebet jo ikke noget, der siger en

Det er en sjov og rammende iaggtagelse. Da jeg begyndte at fotografere
hed det ASA. Men da hed "flash" også "blitz"

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : U. Pedersen

Dato : 20-07-03 02:31

Peter Loumann skrev:

>Det er en sjov og rammende iaggtagelse. Da jeg begyndte at fotografere
>hed det ASA. Men da hed "flash" også "blitz"

Ja og blitz var nogle små blå pærer

U.P.

http://www.digifoto-nord.dk (min legeplads)

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-07-03 08:19

U. Pedersen <ulf_pedersen@digifoto-nord.dk> wrote:

> Ja og blitz var nogle små blå pærer

Så er man da ikke helt gammel. Det er først, hvis det var nogle store
blå pærer, man afslører, at man er gammel.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 20-07-03 18:28

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) skrev :

>Så er man da ikke helt gammel. Det er først, hvis det var nogle store
>blå pærer, man afslører, at man er gammel.

Hvis vi holder os til blitspærer og ikke går endnu længere
tilbage, så var der oprindelig både blå og hvide, hvor de sidste
kun kunne bruges til sort/hvid og var lidt billigere.

I midten af 60'erne gik man over til kun at producere blå
blitzpærer.

Philips PF1b/PF1 og Osram XM1b/ XM1.
--
Knud

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-07-03 18:36

Knud Gert Ellentoft <knudgert@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> kun kunne bruges til sort/hvid og var lidt billigere.
>
> I midten af 60'erne gik man over til kun at producere blå

Hvis der er nogen her, er begynder at fortælle om dengang de dryssede
magnesium-pulver på en plade med et håndtag og derefter fremkaldte de
fotografiske gladplader, så begynder jeg at skrige. Jeg kan lige
forestille mig: "Da jeg begyndte på det her nye daguerreotypi..."
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 20-07-03 19:20

> [...]

>magnesium-pulver på en plade med et håndtag og derefter fremkaldte de
>fotografiske gladplader, så begynder jeg at skrige.

Må man ikke mindes sine ungdomsdage, da jeg begyndte i
fotobranchen?
(i 1967)

Iøvrigt, så for at gå videre, i en tråd blev der nævnt noget om
filmfølmsomhed og DIN og ASA blev nævnt.

Der var også en tredje, son var 10 højere end DIN, bl. Ferrania
brugte den, hvad pokker var det den hed?

Hvis der altså er andre oldinge end mig herinde.

Ferrania DIA 28, som var 18 DIN/50 ASA
Ferrani P 30, som var 20 DIN/80 ASA (sort/hvid).

Ku' ikke finde noget på google om det.

--
Knud

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-07-03 19:36

Knud Gert Ellentoft <knudgert@mail.tele.dk> wrote:

> Må man ikke mindes sine ungdomsdage, da jeg begyndte i
> fotobranchen? (i 1967)

Jo da. Du brugte vel heller ikke magnesiumpulver og en gummibold som
udløser.

> [...]
>
> Hvis der altså er andre oldinge end mig herinde.
>
> Ferrania DIA 28, som var 18 DIN/50 ASA
> Ferrani P 30, som var 20 DIN/80 ASA (sort/hvid).

Det tager ellers ikke mange sekunder, hvis det er Scheiner, du mener:

<http://www.digitalfoto-berlin.de/archiv/glossar/din-asa.htm>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 20-07-03 20:04

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) skrev :

>Det tager ellers ikke mange sekunder, hvis det er Scheiner, du mener:

Det må det jo være, kan bare ikke mindes det navn, men er også
ved at blive forkalket.
--
Knud

Fra : Michael

Dato : 20-07-03 19:40

> Hvis vi holder os til blitspærer og ikke går endnu længere
> tilbage, så var der oprindelig både blå og hvide, hvor de sidste
> kun kunne bruges til sort/hvid og var lidt billigere.

pyh - saa er jeg ikke saa gamel endda ! ;) Kan kun huske, at man koebte "en
blok" som man kunne saette paa kameraet - og hver blitz virkede en gang. Men
OK - vi er ogsaa kun tilbage i slitningen af 70'erne ....

Fra : Thomas Corell

Dato : 20-07-03 04:57

den glade dreng wrote:

> "jess" <reinbach@nyka.dk> skrev i en meddelelse

> iso er noget med lysfølsomheden på filmen. DEs højere tal på filmen
> des mindre lys skal du bruge for at billedet velbelyst.

Og des højere lysfølsomhed, des grovere/kornet bliver billedet.

--
Don't waste space

Fra : jess

Dato : 20-07-03 10:23

"Thomas Corell" <intheNOSPAMnews@corell.dk> skrev i en meddelelse

> Og des højere lysfølsomhed, des grovere/kornet bliver billedet.
>
> --
> Don't waste space

det er nok bedst at lade den køre auto indtil vider

Mvh.

Jess

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-07-03 11:36

jess <reinbach@nyka.dk> wrote:

> det er nok bedst at lade den køre auto indtil vider

Det er jo det gode ved moderne kameraer. Ved man ikke så meget om
indstillingerne, kan man bare sætte det på auto og trykke på knappen. Og
kameraerne er så "kloge", at langt de fleste billeder bliver gode
alligevel.
Dit kamera er faktisk ret avanceret og har mange indstillinger.
Du kan da så småt begynde at vove dig ud på det dybe vand og bruge nogle
af scene-indstillingerne. På dit kamera er det noget med Portrait,
Sports (action), Landscape-Portrait, Landscape-Scene, Night Scene og
Self Portrait. Det giver vist næsten sig selv, hvornår man bruger dem.
Ellers kan du læse i brugsvejledningen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : jess

Dato : 20-07-03 19:18

jeg leger da osse meget med det. og har da osse taget nogen kanon gode
billeder med det. men i hvilke
sitautioner bruges ISO 50. 100 osv op til 400 er det til nat eller dag. sol
eller skygge ?

mvh.

Jess

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-07-03 19:36

jess <reinbach@nyka.dk> wrote:

> jeg leger da osse meget med det. og har da osse taget nogen kanon gode
> billeder med det. men i hvilke sitautioner bruges ISO 50. 100 osv op til
> 400 er det til nat eller dag. sol eller skygge ?

Højere ISO giver bedre følsomhed, men mere støj i billederne. Man holder
sig altså til så lav ISO som muligt. Skal man bruge en hurtig lukkertid
for at fryse bevægelser, eller er det meget mørkt, må man gå op i ISO og
så til gengæld acceptere en dårligere billedkvalitet. De fleste digitale
kameraer stiller det vist selv, hvis man stiller det på Auto.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : thomas

Dato : 26-07-03 18:04

Var lige på biblioteket med ungerne forleden.

Der stod plusli en bog om digitalfoto (kan ikke huske, hvad den nøjagtigt
hed)

Bogen var meget letlæst for en begynder som jeg - men gav et godt indblik i
flere sider af foto - også nogle af ting, der er med fra den analoge verden.

Så rådet er.... en tur på biblioteket - det er gratis

/Thomas

Fra : Qrt Winding

Dato : 26-07-03 19:16

"thomas" <fjerndettEthomas@sook.dk> skrev i en meddelelse
> Var lige på biblioteket med ungerne forleden.

god ide

> Der stod plusli en bog om digitalfoto (kan ikke huske, hvad den nøjagtigt
> hed)

Det skulle vel aldrig være "Digital foto" med undertitlen "Fototips til den
digitale fotograf"
skrevet af Henrik Schurmann fra forlaget Globe ISBN 87-7900-032-0.

> Bogen var meget letlæst for en begynder som jeg - men gav et godt indblik
> flere sider af foto - også nogle af ting, der er med fra den analoge
verden.

Ja, det er en udemærket bog for begyndere. (som mig selv).

> Så rådet er.... en tur på biblioteket - det er gratis

Så sandt som det er sagt.

MVH
Qrt