Familiehund?
Fra : HappyDane

Dato : 20-07-03 03:26

Hej NG.

Vi leder efter en god familiehund,
vi har tre børn (5, 4 år og en på 4 mdr).
Papegøje, kanin og katte har vi også.
Vi bor på landet, tæt ved befærdet vej.
Meget udenomsplads, og gode skove til gå-ture.

Vi har jo begge racer som vi helst så kom ind i huset,
er dog ikke helt enige. Hun ønsker border collie,
han ønsker schæfer eller golden retriever.
Så vi har skrevet på hvert vores stykke papir,
hvilke kvaliteter vi ønsker af VORES hund.

Vi har begge tidligere haft hund, så lidt erfaring har vi,
både hvad det angår daglig pleje og opdragelse (lydighedskurser).

Vi har fundet frem til flere hunde der matcher vores ønsker.
En af disse, rhodesian ridgeback, opfylder mange af vores ønsker.
Men efter søgen og læsen på nettet, er vi i syv sind.
Efter læsen på nettet, har vi fået indtryk af,
at den er tung i optrækket
ikke altid samarbejdsvillig
krævende ( vi har læst os til, den keder sig nemt ved
lydighedstræning og hele tiden kræver nye udfordringer)

Nogle af vores ønsker er:
børnevenlig (selvfølgelig
lydig
vagtsom
trofast
selskabelig
venlig, men reserveret over for fremmede
kan passe sig selv (skal ikke aktiveres hele tiden )
kan være alene hjemme nogle timer om dagen
lærenem
tålmodig

Spørgsmålet er så, om vi er for krævende?
Har I nogen erfaring med RR?
Eller andre forslag til en god og alsidig familiehund?
Vi har ikke i sinde at ændre vores hverdag markant
blot for at "få" en hund.
Vi går ture, der bliver fisket, og ofte når vi forlader huset,
er der mulighed for "hunden" kan tage med.
Vi er indstillet på at skulle gå til lydighedskurser,
men ikke at der skal motioneres 10 km med hunden hver dag.
Så er vi egnet til at have hund?

Med venlig hilsen

Christina og Martin

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 20-07-03 05:46

"HappyDane" <ae@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG.

<snip>

Hej Christina og Martin

Det bliver lge helt kort da jeg er på vej ud af døren, men en guide kan være
denne...

http://animal.discovery.com/guides/dogs/selector/selector1.jsp

Den giver et indtryg af hvad det er for en hund i leder efter!
Så vil jeg lige skynde mig at rose jer for de seriøse overvejelser i gør!
Hvor er det dejligt at se nogen mennesker ta' det så seriøst i valg af
hund!

Et tip jeg kan gi' er i øvrigt at skrive de ønsker i har til en hund i
rækkefølge sådan så de kvaliteter i synes er vigtigst står øverst.

Så skal i også huske at selvom en hund i racebeskrivelsen er børnevenlig,
vagthund, godmodig, klog eller andet kan man godt få en fra noget dårligt
avl, så den måske er noget hø og matcher overhovedet ikke det indtryk man
havde af racen!

Held og lykke med jeres søgen.

Rinnie
-Der håber på mange krydsede fingre nu Jenna skal i ringen fr første gang i
dag!

--
Flatcoats: Ciko (250692) Balto (170602) og Jenna (050403)
Golden: Chili (160796)

Fra : Bodil Clausen

Dato : 20-07-03 09:44

"HappyDane" <ae@tdcadsl.dk> wrote in message news:<3f19fdc8$0$76076$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> [...]
> Vi er indstillet på at skulle gå til lydighedskurser,
> men ikke at der skal motioneres 10 km med hunden hver dag.

Hej Christina og Martin

Med de ønsker i har tror jeg en Golden Retriver er det som kommer
tættest på, men jeg ville vælge en hvalp fra et sted hvor tæven er
familiehund og fra et sted hvor man har børn.
En Border Collie er udelukket, den skal aktiveres rigtig meget,
Rhodesian Ridgeback tror jeg også er en hund som skal aktiveres meget,
men jeg kender ikke racen ret godt, det kan være en fordel at tale med
nogle ejere af racen.
Jeg syntes bestemt i er egnet til at have hund, når man undersøger
hvilken hund der passer til familien skal det nok gå.
M.V.H. Bodil

Fra : Osvald

Dato : 21-07-03 12:35

"Bodil Clausen" <leifcla@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> "HappyDane" <ae@tdcadsl.dk> wrote in message

<klip>

> [...]
> Jeg syntes bestemt i er egnet til at have hund, når man undersøger
> hvilken hund der passer til familien skal det nok gå.

Tja... Golden retriver bar osse det første jeg kom til at tænke på,
Et par fra min familie har haft seks mens jeg har levet de passede sådan her
på det:

træt af børn(den er ved at være for gammel t at lege 13 år), går bare når de
kommer...
kan trænes til at lade fremmede være (det er føre hunde, så kan andre hunde
vel osse? det er jo osse ofte retrivere de bruger til det...)
bare inlæres, men de vil meget gerne have opmærksomhed...
meget forskelligt hvor tålmodig mennesker er, selvom vi er samme race ikk?

Men man kan jo altid ricikere at få en "smutter"....

Men Knus Herfra

<( . . )>
/ ( v ) VUF!!!
-(,,)-(,,)-

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 20-07-03 12:13

On Sun, 20 Jul 2003 04:26:14 +0200, "HappyDane" <ae@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>er dog ikke helt enige. Hun ønsker border collie,
>han ønsker schæfer eller golden retriever.

Hej,

Der er masser af schæfere som opfylder alle nævnte krav incl. moderat
behov for motion og aktivering. For min egen schæfers vedkommender har
der været perioder hvor hun af personlige grunde (sygdom i huset) er
blevet overordentlig lidt aktiveret og motioneret uden at det har
givet sig udslag i problematisk adfærd.

Men man skal være omhyggelig med at få en hund som er egnet til
familiehund, og ikke en brugshundetype som skal aktiveres tre timer
hver dag. Her må man nok kontakte Schæferhundeklubben for at få hjælp.

Man skal også være opmærksom på at det kan være en viljestærk hund som
hvalp, så man skal kunne fortælle hvor skabet skal stå.

Mvh
Søren

Fra : bettina

Dato : 21-07-03 09:03

så må jeg som Ridgeback ejer jo hellere indskyde et par bemærkninger:

> [...]

> Men efter søgen og læsen på nettet, er vi i syv sind.
> Efter læsen på nettet, har vi fået indtryk af,

hmmm..ja det kommer da vist an på definitionen. Da jeg fik min første
Ridgeback tog det mig et år at "forstå" hans sprog. Indtil jeg fattede det,
troede jeg også han var lidt tungnem, men det viste sig, at det bare var mig
der havde benyttet de forkerte træningsmetoder. Da jeg første lærte hans
sprog, blev han noget af det nemmeste og dygtigste på holdet.
Da jeg så 8 år senere fik RR nr. 2 - Mocka - blev hun meget hurtigt og uden
jeg egentlig synes jeg havde trænet ret meget med hende...forfremmet til
voksenhundeholdet, da hun kedede sig sammen med de der unghunde, der ikke ku
finde ud af at blive siddende/liggende eller komme når der blev kaldt..eller
gå uden snor osv osv. Jeg vil i hvert fald ikke kalde dem tunge i
optrækket...faktisk tværtimod. Det handler 99% om at lære at tale deres
sprog.

> ikke altid samarbejdsvillig

Det ved jeg så heller ikke lige. Det er helt korrekt, at en RR ikke kan
trænes som fex en schæfer. Du kan IKKE tvinge den til noget som helst. Og jo
mere du råber af den, jo mere vil den ignorere dig. Men hvis træningen
foregår som et samarbejde med respekt for hunden, kan du få en fremragende
hund der vil gøre hvad som helst for dig. bare ikke for enhver pris.

> krævende ( vi har læst os til, den keder sig nemt ved
> lydighedstræning og hele tiden kræver nye udfordringer)

det er ikke helt forkert. Du får ikke en boldhund, der gider løbe 30 gange
efter en bold og aflevere den til dig. 2 gange højst, så ka du selv hente
den ka du.
Krævende..ja, den kræver disciplin...dvs konsekvent opdragelse, ellers kan
især hanhundene overtage føringen. Men det er vist ikke meget anderledes end
fex rottweileren.

> Nogle af vores ønsker er:
> børnevenlig (selvfølgelig - absolut

> lydig - ja, hvis du træner den

> vagtsom - helt sikkert. Den gør dog kun når der er noget at gø af (hvilket
jeg synes er en fremragende egenskab)

> trofast - 100%

> selskabelig - mjah....med sin familien...og ligger gerne hen over gæsterne
hvis der ellers ikke er plads til den i sofaen

> venlig, men reserveret over for fremmede - jep

> kan passe sig selv (skal ikke aktiveres hele tiden ) - det kan man roligt
sige. Min sover i hvert fald en stor del af dagen. Er så temlig aktiv når
hun kommer ud, men det er jo også det rette sted at være det. Hendes
ynglingsbeskæftigelse er at ligge i sofaen helt op af mig og blive nusset i
nakken mens hun småblunder

> kan være alene hjemme nogle timer om dagen - jo da, det er bare et
spørgsmål om træning...tror jeg iøvrigt ikke er særlig raceafhængigt.
> lærenem - ja absolut.
> tålmodig - øøøh, hvad mener du med det?
>
> Spørgsmålet er så, om vi er for krævende?
> Har I nogen erfaring med RR?

Den kræver jo motin, men gør alle store hunde ikke det? Mocka kommer ud 1-1½
timer hver dag, men jeg kan forstå på en del andre ridgeback ejere, at hun
åbenbart er priviligeret. Jeg ville dog ikke nøjes med mindre, da det trods
alt er en "jagthund" der skal ud og røre sig og ha motioneret hjerneceller
også (dem er der nemlig mange af hos en RR)

> [...]

> Vi er indstillet på at skulle gå til lydighedskurser,
> men ikke at der skal motioneres 10 km med hunden hver dag.

ja, mon ikke? 10 km er jo ikke en nødvendighed...men gåture skal der jo
til...hver dag!!
Har I læst brochuren "skal det være en ridgeback" på klubbens hjemmeside?
www.ridgebackklub.dk. Den kan varmt anbefales, da den fortæller meget om de
"spøjse" sider af en RR og hvad man skal være opmærksom på hvis man
overvejer denne race.

Nu ved jeg ikke hvor I bor henne i verden, men den 9. august er der
Ridgeback dag i Rødovre. Det var måske en ide at komme med på en kigger og
få en snak med et pra hunde og deres ejere. Ellers modtager jeg gerne
besøg...men det er så på amager

bettina

PS: hvor er det dejligt at I gør jer alle de overvejelser i stedet for at
fare ud og købe en border collie...der nok er en af de mest krævende hunde
jeg kan komme i tanke om.

Fra : bettina

Dato : 21-07-03 09:18

> [...]
de
> "spøjse" sider af en RR og hvad man skal være opmærksom på hvis man

nå, linket på deres hjemmeside virker vist ikke
Så læs i hvert fald den her:
http://rrcus.org/assets/html/breedinfo/For_you.htm
og den her:
http://rrcus.org/assets/html/breedinfo/thumb.htm

bettina

Fra : mollymor

Dato : 24-07-03 07:28

Hej

Vi er i samme situation som jer idet vi siden december har kigget efter
en ny hund, så vi har også brugt meget tid på at lede efter den rette og
så er det endda ikke vores første hund, så vi startede ikke på bar bund.
Det er ret sjovt, for vi har været omkring nøjagtig de samme racer som
jer, så jeg kan da videregive nogle få af de råd/informationer vi har
fået undervejs i forløbet af opdrættere, ejere og klubber:

- køb en tæve. De vil normalt ikke, i samme stil som hannerne, have
behov for at kæmpe med børnene om pladserne i hierakiet.

- vær opmærksom på, at golden retrievere IKKE er egnede som vagthunde og
sikkert vil hilse fremmede med glæde eller i hvert fald ligegyldighed.

- Border Collies er ikke egnede som familiehunde, da de er brugshunde i
stor stil og har brug for meget aktivering. de kan nemt blive
frustrerede hvis de ikke bliver brugt og så kan man ende med en
problemhund.

- Rhodesian Ridgback kan være en absolut skøn hund (vores bekendte har
en dejlig rolig tæve), men mange kræver en fast hånd og er ikke
begynderhunde.

- Golden retrivere er gode familiehunde og for det meste rolige og nemme
at træne. De er gode i omgangen med børn og meget tålmodige. De er
generelt mere rolige end andre retrievere.

- Schæferhunde kan også være gode familiehunde og jeg kender en, der har
haft fem af slagsen og hun siger, ganske som, der tidligere er blevet
sagt, at udvælgelse af hvalpen er særdeles vigtig. Vælg gerne en
opdrætter som selv har mindre børn, for dels kender de samspillet mellem
hund og børn fra egne erfaringer og dels er hvalpen så præget på børn.
Vælg en opdrætter, der opdrætter familiehunde og ikke går efter avl af
brugshunde.
Besøg gerne flere opdrættere, da udvælgelsen må anses for vanskeligere
end hos f.eks. golden retrievere

Selvfølgelig vil jeg skynde mig at sige, at der er undtagelser, så man
kan aldrig sige, at ovenstående altid vil være gældende, men mon ikke
det kan bruges som en rettesnor?? Jeg havde et indlæg i et andet forum
hvor jeg spurgte folk om deres erfaringer med golden retrievere. Jeg fik
rigtig mange svar og kun et var negativt og det gik ikke på at hunden
var agressiv, men at det var en han, som løb ud af haven når kvarterets
tæver var i løbetid.

Vi har fundet ud af at vi, ved at vælge en golden retriver kan få de
fleste af vores ønsker opfyldt og børnene og deres glæde ved hunden er
vigtigere for os end f.eks at få en vagthund. I de første overvejelser
havde jeg schæferhunden som den øverste på ønskesedlen og set rent
egoistisk er den det nok stadig, men vi har desværre også en enkelt gang
oplevet at et af vores børn er blevet bidt i hovedet (1 1/2 cm fra
øjet!), så det spiller selvfølgelig også med i overvejelserne, for hvad
nu hvis man får en, der viser sig at skulle hævde sig når den kommer i
puberteten?
Nej, jeg tror vores familie i hvert fald får det bedst med købet af en
golden og så kan vi se hvad der evt. skal efterfølge den når børnene er
blevet store, men til den tid er vi jo sikkert blevet inkarnerede
goldenfans .

Uanset hvad I ender med at vælge, så held og lykke med det.

Venlig hilsen
Lisbeth

http://www.kandu.dk/

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 24-07-03 07:51

"mollymor" <mollymor.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> - køb en tæve. De vil normalt ikke, i samme stil som hannerne, have
> behov for at kæmpe med børnene om pladserne i hierakiet.

Hej Lisbeth

Hele dit indlæg var faktisk godt, men til den her må jeg lige sige...

Vrøvl!!!
Der er en kæmpe forskel på hanner alt efter hvilken race du vælger. Ved
Golden og Flat er hannerne meget nemme og omgængelige og ofte mere fattede
end tæverne. De er ikke så voldsomme... Tæverne har en tendens til at være
mere selvstændige og impulsive. Begge dele er naturligvis godt, men i
børne-sammenhæng vil jeg sige det er hip som hap når der er børn! Det er
ikke det man skal vælge ud fra. Man skal vælge hvilken type hund man mener
man bedst kan træne op. Her hjemme er det hannen der er mest forsigtig ved
ungerne og sådan har jeg også set det ved de kenneler jeg kommer i.

Rinnie
-Der selv har 3 børn og 4 hunde!

Fra : mollymor

Dato : 24-07-03 10:30

"> Vrøvl!!!

Hej Rinnie

Wow hvor er ordet vrøvl egentlig meget negativ når det bliver serveret
sådan med !!! bagefter!!! Nå, jeg går ud fra, at det ikke var helt så
slemt ment.

Jeg forsøgte såmænd bare at videregive de informationer/råd, som jeg har
modtaget fra opdrættere og ejere samt de erfaringer vi selv har samlet
og det er du så altså ikke enig i. I tilfældet golden kan du sikkert
have ret.
Jeg tror det vigtigste er, at man ud af kuldet vælger en rolig (ikke
kuet) hvalp og laver hvalpetesten med lige at lægge den på ryggen og så
iøvrigt bruger sin sunde fornuft.
Det kan så godt være du har ret i, at goldenhannerne ikke er så slemme
(misforså mig nu ikke her ;)) og at man såmænd hos denne race godt kan
vælge en han såvel som en tæve. De har jo selvfølgelig, som jeg også
skrev, ry for at være gode familiehunde.
Det med at vælge en tæve vil måske være mere gældende for schæfere og
RR?!
Nå, det er svært at "kloge" i, for der findes helt sikkert også
vidunderlige, søde og rolige schæferhanner og RRére.

Jeg har lige være inde på din hjemmeside og set dine dejlige hunde og
kan godt lide haves/ønskes når man kigger på Chili.

Kender du mon nogle gode opdrættere af goldens i DK (gerne i jylland)
eller Tyskland (jeg bor i Tyskland)? Der er maaaange opdrættere kan jeg
se og jeg har været på samtlige sider op til flere gage og altså også
haft kontakt med nogle stykker af dem, men jeg lytter gerne til folk,
der har gode erfaringer at øse af, det mener jeg man kan lære en del af.
Christina og Martin vil sikkert også gerne have nogle gode anbefalinger
:0).

Mange hilsener
Lisbeth

http://www.kandu.dk/

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 24-07-03 12:50

> [...]
>
> Wow hvor er ordet vrøvl egentlig meget negativ når det bliver serveret
> sådan med !!! bagefter!!! Nå, jeg går ud fra, at det ikke var helt så

Av ja, nu du siger det... Nej, det var absolut ikke så hårdt ment... Burde
nok nærmere ha' sagt "Sådan oplever jeg det ikke"!
Tak fordi du ikke to' på vej over det!

-Lige nu kender jeg 2 steder der har fantastiske og meget familie-venlige
Goldens. Det ene sted er jeg selv mere eller mindre vokset op og min gamle
tæve (Flat) på 11 år kommer der nede fra. Det er Kennel Whipcord i Rødding.
Wonder, der er mor er fantastisk rolig og afkommet plejere at være også.
Deres hjemmeside er http://www.kloster-gaarden.dk - Så er der Golden Djima
(Midtsjælland) der har 2 dejlige kuld lige nu. Lille Jenna er købt ved
datteren til dem. Der bliver hvalpene også virkelig passet efter alle
kunstens regler! Der findes selvfølgelig mange gode kenneler der ude, så jeg
synes du skal spørge rundt omkring. Der er bla.a. racearrangement i Region
Sydjylland (DRK) hvor du kan ta' hen og snakke med forskellige Golden-ejere.
Det vigtigste er at i føler jer trygge ved at handle hvalp ved den Kennel i
henvender jer til. Hvis i føler der er det mindste, så synes jeg i skal
finde et andet sted!
Den 3.8. er der ligeledes et racearrangemant på midtsjælland... Ligeledes
DRK hvor folk udefra også bare kan dumpe ind forbi og kigge!

Held og lykke med at finde en hvalp og hvis i kigger op til va fra Whipcord
så hils hende endelig fra mig...!

Rinnie