Gode Scalare-butikker????????
Fra : Dorthe Vinther-Madse~

Dato : 20-07-03 21:33

Hej allesammen.

Jeg vil gerne høre om der er nogle der kan anbefale nogle gode butikker hvor
de handler med Scalare...... Dog kun på Sjælland.
Et andet spørgsmål er så: Kan Discus og Scalare gå i samme akvarium???? Jeg
har fået mange delte meninger fra både butikker, men også andre der har
akvarie.

Fra : Kim Gam-Jensen

Dato : 20-07-03 22:31

Hej Dorthe,

> Et andet spørgsmål er så: Kan Discus og Scalare gå i samme akvarium????
Jeg
> har fået mange delte meninger fra både butikker, men også andre der har
> akvarie.

Jeg ville ikke sætte dem sammen, alene af den årsag at scalare er væsentligt
mere aggresivt fødesøgende end discus. Det kan ende med, at dine discus ikke
kan "komme til fadet" og dermed får stress-symptomer. I sidste ende kan det
medføre stressrelaterede følgesygdomme.

--
Mvh. Kim Gam-Jensen
http://www.gam-jensen.dk

Fra : tarzan

Dato : 21-07-03 08:16

> [...]
ikke
> kan "komme til fadet" og dermed får stress-symptomer. I sidste ende kan

Rent teoretisk, så er Scalarene mere aggresive end discus. Jeg har dog holdt
5 discus sammen med 2 Scalere før - og der var INGEN problemer.. og hvis der
er et problem med, at dine discus ikke får mad, så sørg for at fodre 2
stedder i akvariet.

Jeg så nogle FLOTTE altums ude i Neonfisk for et par dage siden, stadig
ungdyr. Husk dog på, at disse bliver store som bare fanden - og kræver et
stort akvarium!

Med venlig hilsen
Henrik Rask Petersen
www.baljen.dk - dansk akvarieforum.

Fra : thomas schreiber

Dato : 21-07-03 08:33

> Med venlig hilsen
> Henrik Rask Petersen
> www.baljen.dk - dansk akvarieforum.

Sikke'n masse indlæg du har på dit forum, hva?

/ts

Fra : tarzan

Dato : 21-07-03 08:45

> Sikke'n masse indlæg du har på dit forum, hva?

Ja, det er underligt.. når man opretter et nyt forum - så hører der
automatisk ikke 564643 indlæg med i pakken! :P

Fra : Carsten Jensen

Dato : 21-07-03 09:30

Det er da et godt forsøg. Det røg med det samme under "foretrukne". Jeg
overvejer at skifte til cliklider og hvis der kommer gang i dit forum, så
tror jeg det bliver et godt sted at få ny info.

Carsten

tarzan <tarzan@jungle.dk> skrev i en

Fra : thomas schreiber

Dato : 21-07-03 09:32

> Ja, det er underligt.. når man opretter et nyt forum - så hører der
> automatisk ikke 564643 indlæg med i pakken! :P

> [...]

Kan bare ikke se nogen grund til at lave flere danske fora end der er i
orvejen, men held og lykke med dit.

/ts

Fra : tarzan

Dato : 21-07-03 10:52

Denne kommentar har jeg efterhånden mødt mange gang under min opstart, og
kan godt se at der er mange fora på nettet efterhånden.
Mit mål er dog, at prøve at lave det anderledes end de andre. Jeg vil prøve
at få folk til at være mere aktive, og få nogle arrangementer/hjemmemøder
igang, ligesom i gamle dage.. Det her med at det hele skal være online,
dræber en stor del af hobbyen og hyggen (min holdning..)

Jeg ved ikke om mit projekt kan lykkes, men jeg vil da gøre mit bedste..

Fra : Jesper Buch

Dato : 21-07-03 10:56

"tarzan" <tarzan@jungle.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> igang, ligesom i gamle dage.. Det her med at det hele skal være online,
> dræber en stor del af hobbyen og hyggen (min holdning..)

Hvorfor laver du så endnu et online forum ?

Fra : tarzan

Dato : 21-07-03 11:03

Hvis du nu lige brugte bare 1min, og kiggede nederst på siden.. så ville du
kunne se noget der kaldes "arrangementer"

Fra : Dorthe Vinther-Madse~

Dato : 21-07-03 23:38

> [...]
der
> er et problem med, at dine discus ikke får mad, så sørg for at fodre 2

Hvilken slags Scalare og Discus havde du, og betyder det egenlig noget?
Jeg havde faktisk selv tænkt på om jeg ikke kunne fodre dem i hver sin side,
så det er jo rart at hører at andre har gjort sådan før mig.

Dorthe

Fra : /

Dato : 22-07-03 00:52

Dorthe Vinther-Madsen wrote:
> [...]
> Jeg havde faktisk selv tænkt på om jeg ikke kunne fodre dem i hver
> sin side, så det er jo rart at hører at andre har gjort sådan før mig.

Har selv hatt 15+ discus sammen med scalare ( 12 stk ), og det er visse
bakdeler ved å blande disse artene.

1) har du stort akvarie, disse fiskene krever skikkelig god plass om du skal
blande artene da discusen foretrekker å gå litt gjemt om mulig.

2) hva slags scalare skal du blande ? altum scalare er eneste fornuftige
arten, benytter du vanlig scalare så er disse bærere av en eller annen
sykdom som kan overføres til discus og du risikerer å miste hele stammen
(mistet discus for 6000nkr selv pga dette, det var halve stammen min ;-/ ...
altum scalaren bærer ikke samme sykdom (beklager husker ikke navnet, latin

3) discus er tilbakeholdne / beskjedne fisker kontra andre mere agressive
arter som scalare, forer du på flere sider av akvariet og har et stort nok
akvarium så bør det gå bra likevel. Jeg benyttet et 600L+ (200x70x60 hva nå
det blir, bygd i plywood), der gikk det greit å mate på forskjellige sider
uten at det ble for mye kranglig ved mat fatet. Hadde nylig 3 stk discus og
4 stk scalare i et 128l og der kom ikke discusen godt nok til matfatet, ut
med scalare (begge arter var 6-8cm store).

Godt tips ikke bland artene med mindre du har et virkelig stort akvarie, har
du derimot det og råd til det så skaff altum scalare ellers risikerer du
sykdomsproblemer og discus er dyr fisk å miste om du er riktig uheldig.

Tor

Fra : Dorthe Vinther-Madse~

Dato : 22-07-03 10:35

Tor wrote:

> [...]

> du derimot det og råd til det så skaff altum scalare ellers risikerer du
> sykdomsproblemer og discus er dyr fisk å miste om du er riktig uheldig.

Vi havde tænkt os et 350L hjørneakvarie og mener at det skulle være stort
nok til vores behov.
Men jeg kan hører på det hele at Discus og Scalare måske ikke er den bedste
sammenblanding.
Vi har ikke købt det akvariet endnu, og har ikke så meget kendskab til
Discus. Men hvilken andre arter af fisk kan gå bedre sammen med Discus?
Hvad jeg har læst mig frem til i bøger og her, så skal det være rolige fisk

Dorthe

Fra : Carsten Gall

Dato : 22-07-03 11:57

Dorthe Vinther-Madsen <dorthe@ehlertSPAM.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Qy7Ta.51$dc5.6@news.get2net.dk...
> [...]
Discus?
> Hvad jeg har læst mig frem til i bøger og her, så skal det være rolige

Hvis I ikke har den store, for ikke at sige ingen erfaring med
diskus, ville jeg nok vælge dem fra
og holde fast i scalarene. Diskus kan være noget sarte og er ikke
lige den bedste fisk til folk uden stor erfaring.

Nu er der jo nok nogen som vil sige, at man godt kan begynde med
diskus, og der er da også nogen som har held med
dem fra start af, men der er også rigtigt mange som tabewr lysten til
at holde akvarie, hvis de løber ind i problemmer med fiskene,
og ingen vil vel påstå at diskus er begynder fisk.

Carsten

Fra : HHJ

Dato : 22-07-03 12:10

Jeg kan kun give Carsten ret,- start med scalarene og så kan I jo altid
senere ( når I har fået lidt mere erfaring ) skiftet scalarene ud med nogle
discus...

Mikkel
"Carsten Gall" <cgall(dette fjernes)@(X)vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:bfj59s$dsd$1@news.cybercity.dk...

Fra : /

Dato : 22-07-03 13:54

> Vi havde tænkt os et 350L hjørneakvarie og mener at det skulle være stort
> nok til vores behov.

Formen på akvariet er jo en smakssak men et hjørne akvarie gir mindre svømme
distanse enn vanlig avlangt akvarie (hvor de kan svømme fra side til side).
Med store ciklider som discus i et "lite" akvarie blir de jo mer eller
mindre stående i senter med liten plass å bevege seg på, kanskje en ide å
prøve noe større eller i det minste en annen form på akvariet? Hjørne
akvarier ser riktignok pene ut men gjør seg helst til noe mindre arter enn
discus

> Men jeg kan hører på det hele at Discus og Scalare måske ikke er den
bedste
> sammenblanding.

Discus er litt for beskjedne og liker ro, derfor er det ikke alltid lett å
finne arter som går bra sammen med disse. Man kan se saken fra flere sider,
økonomisk sett så kan det fort bli dyrt men har man råd så er jo ikke den
biten noe problem. Ser man at artene ikke passer sammen så kan man jo evt
bytte ut den ene arten.

> Vi har ikke købt det akvariet endnu, og har ikke så meget kendskab til
> Discus. Men hvilken andre arter af fisk kan gå bedre sammen med Discus?

Discus går fint sammen med f.eks kardinal tetra, neontetra, glødebånd tetra,
da har man en stimfisk som ser pen ut. I tilegg kan man som jeg har gjort
tidligere benytte endel dverg ciklider, f.eks sommerfugl ciklide (
Microgheopagus ramirezi ) , alternativt går også apistogramma artene fint
selvom disse danner små revir når de leker (
http://www.apistogramma.com/gallery.htm ). Mtp apistogramma så er disse også
ømfintlige mtp vannkvalitet så klarer du disse så bør du klare discus, og
omvendt.

> Hvad jeg har læst mig frem til i bøger og her, så skal det være rolige
fisk

Mange sier discus er så utrolig vanskelige å få til, det er de igrunn ikke
om man setter seg inn i tingene og gir de riktige levevilkår. Viltfanget
discus er en ting men kjøper du fremavlet discus som er vant til noe høyere
ph så bør det gå greit. Kan nevne at det går 5 stk discus her nå i ph ca 7,4
uten at disse har noen problemer med det.

Den enkle metoden ville være å droppe discus, holde seg til scalare og
gjerne ha noen andre arter sammen med disse (unngå småfisk de blir fort mat,
f.eks neontetra er utsatt når scalaren blir stor nok).

Ønsker man det litt mere fargerikt og spennende, og er villig til å gjøre de
tiltak som er nødvendig for at discusen skal trives så hvorfor ikke prøve.
Bare vær obs på at om man følger med eller gjør feil så er disse dyre å
miste rent økonomisk sett , men så langt skal man jo ikke la det gå før man
foretar vannbytte og løser problemet ?

Om du kjøper discus , så ville jeg funnet en butikk med fremavlet discus og
kjøpt noen med ok størrelse på , f.eks 8-12cm høye. Da er de store nok til å
tåle litt påkjenning (men koster gjerne litt mere) og du har litt mere
sikkerhetsmargin å gå på.

Om dere velger det hjørne akvariet så ville 4-5 stk discus være maks
fornuftig å sette inn.

Gode valg ellers :

Ancistrus dolichopterus ( alge spiser ) , f.eks hunn + hann (disse blir maks
10-15cm, snitt 12(hann))

Crossocheilus siamensis ( SAE , algespiser (trådalger f.eks som ancistrus
ikke rører), husk -ekte- variant sjekk latinske navnet på de i butikken ) ..
5+ stk, ettersom disse vokser til kan man ta ut og selge noen.

Hemigrammus Erythrozonus ( glødebånds tetra )
Paracheirodon innesi ( neon tetra , alternativt kardinal tetra )
Paracheirodon axelrodi ( kardinal tetra )

Microgheopagus ramirezi ( sommerufugl ciklide, 1 hann, 2-3 hunner)

Mtp nevnte tetraer, f.eks glødebånd + neontetra, 7 stk av hver sort blir en
fin liten flokk.

Om dere går for discus så sett opp akvariet først, beplant det, la det
godgjøre seg en uke (gi plantene gjødning osv). Sett inn noen enkle fisker
som tetraene og ancistrus f.eks. La det stå en stund med disse , sett så inn
f.eks sommerfugl ciklide eller apistogramma. La det gå endel uker videre og
se om disse lever godt, gjør de det så kan man etter noen uker sette inn
discus.

Min filosofi rundt akvarier er at det er flere måter å gjøre tingene på, den
vitenskapelige eller den praktiske. Holder man seg til den sistnevnte og er
villig til å gjøre alt for sine små, så går det meste greit og problemer
underveis må man regne med og lære av

Eget oppsett her i øyeblikket :

128L akvastabil 80x40x40 (i påvente av klargjøring av 375l (150x50x50))
Hydor prime 10 biofilter utvendig
Fluval 3+ innvendig filter
5 stk discus
5 stk Crossocheilus siamensis
3 stk Ancistrus dolichopterus (1m+2f)
9 stk Hemigrammus Erythrozonus
6 stk Paracheirodon innesi
2 stk Botia macracantha

Dette vil de fleste si er "feil feil feil" både mtp blanding av arter og
antallet fisk i et såpass lite akvarie, disse går nå her og trives helt
utmerket. Om ikke så lenge skal alle flyttes over i 375L når akvariet er
ferdig og mine planter er "klare"

Når scalarene gikk i samme akvariet ;
http://www.klanparty.com/as/bilder/lordoven/akv07/
Etter omplanting og flytting av scalare ;
http://www.klanparty.com/as/bilder/lordoven/discus1/
Diverse fra før discus ;
http://www.klanparty.com/as/bilder/lordoven/diverse/
Fra bytte av engelsk elvegrus til sort grus;
http://www.klanparty.com/as/bilder/lordoven/sortgrus/
Hovedside (oppdatering kommer) http://www.klanparty.com/as/

M.v.h,

Tor