Hvad er DMZ ?
Fra : Kim

Dato : 20-07-03 10:31

Hejsa

Håber en kan svar på mit, sikkert, simple spørgsmål. Hvad er DMZ ?

Er det rigtigt forstået at det blot er er ekstra netkort i en
firewall/router, og via dette "netkort/ben" kan der kan så sættes
forskellige servere op og derved er det ikke på samme net som privatnettet ?

Dvs at betegnelsen DMZ blot er en anden gren af sit netværk, og ikke andet
fysisk end et netkort. Dvs der er ingen pc'er som gør noget som bindeled
(det tager firewallen/routeren sig af).

Internet

etho
----------
Firewall | eth1---(DMZ)--- "Serverpark"
---------
eth2

"Privet pc'er"

Mvh
Kim

Fra : Keld Thomassen

Dato : 20-07-03 10:53

Hej Kim
sådan cirka.

DMZ = De-Militarized-Zone
Der sidder en processor i din router og den sørger for at lave en tunnel ud
til én bestemt ip adresse. Og der er ikke nogen forbindelse til resten af
nettet, så en eventuel virus/hacker vil ikke kunne sprede sig derfra.
Så virkemåden er rigtig forstået.

mvh. Keld

Fra : Kim

Dato : 20-07-03 11:20

Hej Keld

Takker og bukker for hurtigt svar : )
Ok, det betyder altså at jeg blot skal sætte endnu et netkort i min
dedicated linux firewall/router (Shorewall). Så bliver det altså til en
"3-interface firewall".

Så kommer det til at se sådan ud:

Internet

etho
(194.x.x.x.x.)
----------
Firewall | eth1 (192.168.1.1)------------(switch)----------------- <<
("dmz-ben")
--------- | |

eth2 Web Ftp
osv.
(192.168.2.1) 192.168.2 192.168.3 192.16..osv.

(switch)-----------------------------------------------------------
| |

Kontor pc1 Kontor pc2 Kontor
osv..
192.168.2.2 192.168.2.3
192.168.osv..

Laver kun tegningen for at skære det totalt ud i pap og derved undgå
misforståelser : ) (Man er vel Newbie..)

Sådan kort illustreret:
1. etho <-> eth1 - kun adgang til de forskellige services (port 80 osv..)
2. etho <-> eth2 - alle porte lukket
3. eth1 <-> eth2 - Ingen adgang

Mvh og tak.
Kim
"Newbie som bare VIL"

Fra : Kim

Dato : 20-07-03 11:26

> [...]
> til én bestemt ip adresse. Og der er ikke nogen forbindelse til resten af
> nettet, så en eventuel virus/hacker vil ikke kunne sprede sig derfra.

Hej Keld

Sidder lige og læser din tekst igen, og ser at du skriver "tunnel" ud til en
bestemt ip..
Mener du ikke bare at man skal "forwarde" eller er du ovre i at lave en
secure tunnel til hver server fra firewallen (kan ikke lige se fidusen i det
*s*) ?

Mvh
Kim

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-07-03 16:02

"Keld Thomassen" <keld@defire.dk> skrev i en meddelelse

> Der sidder en processor i din router og den sørger for at lave en
tunnel ud
> til én bestemt ip adresse.

Ikke nødvendigvis. Et DMZ er blot et net, hvorfra/til generel eller
specifik trafik tillades, som ellers ikke tillades fra/til LAN. Altså
skal DMZ og LAN være fysisk adskilt, hvilket typisk gøres med dedikeret
netkort til hvert net i en firewall (og et passende regelsæt). Et DMZ
kaldes forresten også et "screened subnet".

--
-Jens B.

Fra : Keld Thomassen

Dato : 20-07-03 22:55

Lyder rigtigt, jeg havde bare forstået at det var en router han havde, hvor
det normalt er noget man kan slå til eller fra. Der sidder ikke ekstre
netkort i disse, men en processor til at styre det hele.

Jeg har snakket mere med Kim og fundet ud af at der er tale om en pc sat op
til at være gateway og dermed som du beskriver, med flere netkort.

mvh. Keld

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 20-07-03 20:34

"Kim" <removeXkim@cybercode.dk> writes:

> Håber en kan svar på mit, sikkert, simple spørgsmål. Hvad er DMZ ?

Det kan FAQ'en da:

<http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=dmz>

> [...]
> firewall/router, og via dette "netkort/ben" kan der kan så sættes
> forskellige servere op og derved er det ikke på samme net som

Ja, det lyder meget rigtigt. Man har jo så forskellige firewallregler
for DMZ og privatnet.

--
Jacob - www.bunk.cc
The longer the title, the less important the job.

Fra : Kim

Dato : 21-07-03 12:04

Har fået rimelig styr på det nu : ) (takket været Keld)
Mvh
Kim