hjemme netværk
Fra : Rasmus Madsen

Dato : 19-07-03 14:55

hej gruppe

Jeg kan ikke få lavet et netværk mellem mine to computere herhjemme.
Det drejer sig om en bærbar der kører XP og en stationær der kører 98.
Jeg vil gerne have lavet det sådan at jeg kan dele filer og printer mellem
de to computere.
Begge computere er forbundet til en 8ports HUB, og derigennem har de
internetforbindelse.
Begge computere har zonealarm.

Er der nogle der ved hvor der kan findes nogle letforstålige tutorials eller
er der nogle der lige har svaret på hvorn det skal gøres?
Jeg har prøvet med de guides der er i begge windows versioner, men det
virker ikke rigtigt!

Mange glade hilsner fra Rasmus

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 19-07-03 15:48

"Rasmus Madsen" <dieeckerasmus@hotmail.com> crashed Echelon writing

> [...]
> mellem de to computere.
> Begge computere er forbundet til en 8ports HUB, og derigennem har de

Hvordan er din Internetforbindelse? Er det med router eller direkte
opkobling fra hubben til modemmet?

Hvis det er med router, kunne det tænkes at ZoneAlarm skal sættes til at
stole på den anden computer og omvendt.

Hvis det er sådan at du har en forbindelse direkte opkobling til modem,
hvor maskinerne får tildelt IP-adresse fra Internetudbyderen, vil den
nemmeste løsning være at installere NetBeui protokollen til den lokale
netværkstrafik.

Man kan også lave det sådan at TCP/IP protokollen både får IP-adresse fra
DHCP samt har en sekundær adresse til brug for lokal netværk. Dette kræver
redigering af Windows registreringsdatabase, så sig til hvis du tør denne
løsning.

--
Bjarke Andersen

Fra : Rasmus Madsen

Dato : 19-07-03 17:24

> "Rasmus Madsen" <dieeckerasmus@hotmail.com> crashed Echelon writing

> Hvordan er din Internetforbindelse? Er det med router eller direkte
> opkobling fra hubben til modemmet?

Det er direkte forbindelse fra modem til hub

> [...]
> hvor maskinerne får tildelt IP-adresse fra Internetudbyderen, vil den
> nemmeste løsning være at installere NetBeui protokollen til den lokale

Oki det lyder som mi løsning. Hvor finder jeg denne protokol.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 19-07-03 23:09

> Oki det lyder som mi løsning. Hvor finder jeg denne protokol.

Win98: Gå ind i egenskaber for netværk og tilføj->protokol->Microsoft-
>NetBeui

XP: Her er jeg ret usikker, da jeg ikke selv har kørt vildt meget med den
version. Men du skal have fat i XP CD'en hvor den så ligger. Andre, som kan
hinte bedre?

--
Bjarke Andersen

Fra : Keld Thomassen

Dato : 19-07-03 23:58

Tja, Netværksforbindleser->den aktive LAN forbindelse->højre klik og vælg
egenskaber->installer->protokol->tilføj.
Men der er ikke nogen netbeui der, men en IPX/SPX/Netbios compatibel
protokol. Den samme protocol findes også i win98.
MEN, du kan også lade din XP køre med ICS (Internet Connection Sharing), så
er det den som styrer din bærebares adgang til internettet. Så har du ingen
problemer med dit lokale netwærk - TROR jeg.

mvh. K.T.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 20-07-03 15:43

"Keld Thomassen" <keld@defire.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> Sharing), så er det den som styrer din bærebares adgang til
> internettet. Så har du ingen problemer med dit lokale netwærk - TROR

Du vil stadig have problemet, med at køre med statisk og samtidig få en
dynamisk IP-adresse hvis XP'en kun har ét netkort. Tricket med at få det
til at køre begge dele, kan kun ske ved at sætte det op i
registreringsdaatabasen.

--
Bjarke Andersen

Fra : Severino

Dato : 19-07-03 21:25

"Rasmus Madsen" <dieeckerasmus@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> de to computere.
> Begge computere er forbundet til en 8ports HUB, og derigennem har de

Hvis du virkelig bruger en HUB, så vil jeg anbefale dig at lægge den på
hylden til du skal udvide dit netværk betragteligt.
En Switch eller helst en Router vil være at fortrække.
Da jeg oprettede mit netværk købte jeg en Router D-Link 804, satte mine
PC'er til den og det hele virkede med det sammen uden nogen form for
installering.

Severino