PHP og MySQL, skal, skal ikke?
Fra : Helmuth

Dato : 20-07-03 20:04

Hej NG

Jeg har fået en ide om at jeg kan lære PHP til
brug med en database, både på min server og
på serveren der hoster mit domain. Så jeg
hentede ap.serveren , MySQL, phpMyAdmin
samt PHPmanualer og læste denne gruppes news.

Det første jeg faldt over, var en tidligere tråd om
PHP5 beta, i tråden snakkes der om licens problemer
og understøttelse af PHP og MySQL.
Nu ved jeg så ikke om jeg skal fortsætte med PHP
eller om jeg skal finde på noget andet, hvilket ville
være kedelig idet alt software er gratis.

M.v.h.
Helmuth

Fra : Anders K. Madsen

Dato : 20-07-03 20:14

On Sun, 20 Jul 2003 21:04:25 +0200
"Helmuth" <blackhawk@post.cybercity.dk> wrote:

> [...]
> Nu ved jeg så ikke om jeg skal fortsætte med PHP
> eller om jeg skal finde på noget andet, hvilket ville
> være kedelig idet alt software er gratis.

Nu er der jo muligheder nok, hvis du bare går efter gratis software...
Så kan en Apache med mod_ruby (og Ruby) eller eRuby og MySQL gøre det, eller
Apache med mod_perl, Perl og MySQL, hvis du virkelig vil have nogle
scriptingsprog med gods i...
Så vidt jeg husker, så er der også et apache-modul til at lave HTML med inline
C, så der er frit valg på alle hylder...
Java kunne også være en mulighed...
Men m.h.t. til PHP5 og MySQL, så er der bare tale om at du skal kompilere PHP
på en lidt anden måde end du er vant til, ikke andet...

Mvh.
   Madsen

--
- - - - - - - - - - - - - - + - - - - - - - - - - - - - - +
| Anders K. Madsen
http://lillesvin.linux.dk |
+ - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
| There are 10 types of people in the world... |
Those who understand binary - and those who don't.
| - http://bash.org |
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - +

Fra : Peter Brodersen

Dato : 20-07-03 20:28

On Sun, 20 Jul 2003 21:13:58 +0200, "Anders K. Madsen"
<madsen@sjovedyr.dk> wrote:

>Men m.h.t. til PHP5 og MySQL, så er der bare tale om at du skal kompilere PHP
>på en lidt anden måde end du er vant til, ikke andet...

... men så er vi ved at være ude over udviklerrollen, og ovre i
administratorrollen.

Jeg tror at de største kommercielle php-løsninger under un*x har fået
compile't php til lejligheden - men jeg tror også, at langt de fleste
hjemmedrenge, der blot henter php for at "kode lidt hjemmeside",
vælger en binary udgave. De folk er ikke nødvendigvis din eller min
nørd-omgangskreds.

Hvis folk gerne vil rode med PHP, fordi det er mere lettilgængeligt
end fx Java, så bør der tilsvarende være en lettilgængelig
installation for de brugere med det behov.

--
- Peter Brodersen

Fra : Jacob Atzen

Dato : 20-07-03 20:20

"Helmuth" <blackhawk@post.cybercity.dk> writes:

> [...]
> Nu ved jeg så ikke om jeg skal fortsætte med PHP
> eller om jeg skal finde på noget andet, hvilket ville
> være kedelig idet alt software er gratis.

Så vidt jeg er informeret er licensproblemerne kun i forbindelse med
MySQL og der arbejdes vist seriøst fra begge sider på at finde en
udvej. Derudover er MySQL jo ikke den eneste database, der kan bruges
med PHP, der findes faktisk en del andre (nogle ville endda sige
bedre) databaser, både frie og ikke frie.

Så gå du bare i gang med PHP

- Jacob Atzen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 20-07-03 20:22

> [...]
<blackhawk@post.cybercity.dk> wrote:

>Det første jeg faldt over, var en tidligere tråd om
>PHP5 beta, i tråden snakkes der om licens problemer

Det bliver næppe et problem i praksis. Folk er blot gået i panik over
de første udmeldinger, som blev taget for endelige.

Situationen er blot, at da PHP-folkene havde lyst til at smide en beta
af PHP5 på gaden, var licensen ikke umiddelbart i orden til at de med
PHP-koden kunne smide mysql-funktionaliteten med. Det er dog stadigvæk
noget, (teknisk dygtige) folk selv kan hente fra MySQLs site - og når
det er sagt, så skal det også nævnes, at både PHP- og MySQL-folk
arbejder på detaljerne med licensen, hvilket utvivlsomt vil komme i
orden før PHP5 bliver released. Og selv hvis man henter fx nyeste
daily Windows-build af PHP5-betaen, så er der allerede relevante
mysql-filer med - i hvert fald i den udgave, jeg hentede i dag. Intet
skulle omcompiles eller noget.

Når man kigger under motorhjelmen i diverse større
udviklingsprojekter, så vil der altid nu og da være nogle små issues,
der skal løses. Det er dog kun et problem, hvis man vælger at rode med
beta-software, der i sagens natur vil have problemer hist og her.

Så hvad angår MySQL, så ser jeg ingen grund til at være bekymret.

--
- Peter Brodersen

Fra : Helmuth Th. Reggelse~

Dato : 20-07-03 20:58

"Peter Brodersen" <usenet@ter.dk> skrev i en meddelelse

> Det bliver næppe et problem i praksis. Folk er blot gået i panik over
> de første udmeldinger, som blev taget for endelige.
SNIP SNAP
> - Peter Brodersen

Hej igen

Det syntes mig at at PHP og MySQL ikke mister forbindelsen, alt efter
hvad jeg kan læse ud af jeres svar, så jeg fortsætter.
Yderemere ser det ud til at PHP er meget udbredt, hvad der gør muligheden
for hjælp i disses nyhedsgrupper meget stor. En anden grund er at jeg står
for udviklingen af hjemmesider hos nogle små firmaer der ligger på servere
der kun understøtter MySQL databaser, så valget PHP ser ud til at være OK!.

Tak for svarene, ses.

M.v.h.
Helmuth

Fra : Anders K. Madsen

Dato : 20-07-03 20:48

On Sun, 20 Jul 2003 21:27:30 +0200
Peter Brodersen <usenet@ter.dk> wrote:

> [...]
> end fx Java, så bør der tilsvarende være en lettilgængelig
> installation for de brugere med det behov.

Jamen, ok, så hent en binær og konfigurer PHP til at loade et eksternt
MySQL-modul, eftersom det ikke er bundlet med PHP5...
Sværere er det ikke...
Du skal bare lave en linje a la: extension=mysql.so (for Linux) og:
extension=mysql.dll (for Windows) og smide den i php.ini...
Så er den røv barberet...

Mvh.
   Madsen

--