<h1> og css
Fra : Thomas Tiedje

Dato : 20-07-03 22:12

Der må nogle der kender en løsning på dette, sikkert velkendte
problem:

Jeg har lavet en normal h1-ting i mit stylesheet..

H1 {color: #005383; font-family: Verdana; font-weight: bold}

... men når jeg bruger <h1>-koden på min html-side, kommer der et
stort og utilsigtet mellemrum mellem overskriften og den øvrige
tekst.

Hvordan slipper jeg af med dette?

Mvh.
Thomas Tiedje

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : René Poulsen

Dato : 20-07-03 22:44

Thomas Tiedje wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Der må nogle der kender en løsning på dette, sikkert velkendte
> problem:
>
> Jeg har lavet en normal h1-ting i mit stylesheet..
>
> H1 {color: #005383; font-family: Verdana; font-weight: bold}

Hejsa!

Det du skal gøre er bare at tilføje dette: 'margin: 0px;' til dit H1
style...Så skulle problemet være løst. Når du bare skriver 0px en
gang sættes alle marginer (venstre - højre - top og bund) til 0.
Hvis de skal være forskellige kan du f.eks. skrive: 'margin: 0px 0px
5px 3px;'...

/René

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 20-07-03 22:45

Thomas Tiedje <tiedje@ofir.dk> skrev :

>.. men når jeg bruger <h1>-koden på min html-side, kommer der et
>stort og utilsigtet mellemrum mellem overskriften og den øvrige
>tekst.

Det har ikke noget med css som sådan at gøre men fordi <h ..> er
et blokelement beregnet til overskrifter, hvor man mener der bør
være luft mellem overskrift og afsnit.

Kan fjernes på to måder:

h1 {color: #005383; font-family: Verdana; font-weight: bold;
margin-bottom: 0}
eller
h1 {color: #005383; font-family: Verdana; font-weight: bold;
margin-top: 0}
efter hvor mellemrummet skal fjernes.

Eller du kan lave det om til et inlineelement.
h1 {color: #005383; font-family: Verdana; font-weight: bold;
display: inline}
--
Knud