Forklaring ønskes: P4C800 DL -> IDE ATA100~
Fra : FalconDK© [2635]

Dato : 19-07-03 11:49

Hej.

Jeg har et mobo - ASUS P4C800 Deluxe m/ indbygget RAID og P-ATA og S-ATA og
en masse andet "skrammel" på "brædtet".

Nu er mit spørgsmål så:

Jeg har "kun" een harddisk - Maxtor 80GB/7200 swing i sek., ATA133 og den har
jeg - som man jo plejer at gøre, tilsluttet disken til min PRIMARY IDE som
"MASTER". Endvidere har jeg en PlexWriter 48/24/48A - tilsluttet min
SECONDARY IDE som "MASTER"

Jeg har læst men - ikke forstået hvordan og om, man kan "flytte" denne disk
over på min RAID - stik sådan at man kan udnytte den maksimale ydellse, altså
sådan at den ikke køre med ATA100 men - ATA133??

I så fald, hvordan går man frem når man i forvejen har indstalleret Windows
2000 og skal man ikke også indstallerer denne driver til RAID "kontrolløren"?

Jeg har ikke umiddebart kunne finde noget særligt i manualen, ikke sån' -
detaljeret ihvertfald og ej heller kunnet finde noget hjemme hos ASUS, bare
kun - at sån' kan det gøres... Huh,, ((((*))((*)))) ???

Håber der er en mega venlig sjæl der har et godt tip til - "Hvordan gør man?"

--
.\!!/.
(©.©)

Fra : Peter Pan

Dato : 19-07-03 12:10

"FalconDK© [2635]" <Spooky_M_@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg - som man jo plejer at gøre, tilsluttet disken til min PRIMARY IDE som
> "MASTER". Endvidere har jeg en PlexWriter 48/24/48A - tilsluttet min

Det lyder optimalt.

> [...]
altså
> sådan at den ikke køre med ATA100 men - ATA133??

For det første har du slet ikke en ATA100 controller. Det er en ATA133 der
er på det bundkort. Så der er intet at hente rent performance mæssigt. Næste
ting er at selv om den kørte ATA100, ville der intet være at hente, når den
har hele kanalen for sig selv. Harddisken kommer aldrig op i nærheden af 100
MB/s overførseler. Og sikkert heller ikke 50 MB/s. så om du kan overføre 100
eller 133 MB/s betyder intet.

> I så fald, hvordan går man frem når man i forvejen har indstalleret
Windows
> 2000 og skal man ikke også indstallerer denne driver til RAID
"kontrolløren"?

Raid driveren skal selfølgelig være installeret for at du kan bruge raid
controlleren. Dette gøres ligesom man installere enhver anden harddisk
controller driver i enhedshåndteringen, eller med F6 under installationen af
Windows.

Mvh
Anders

Fra : FalconDK© [2635]

Dato : 19-07-03 15:04

"Peter Pan" <.@anders.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> controlleren. Dette gøres ligesom man installere enhver anden harddisk
> controller driver i enhedshåndteringen, eller med F6 under installationen

Hej Anders.

Mange tak for dit svar.

Jeg var næsten helt sikker på, at jeg et sted havde læst at - der var
ATA100/66/33 på den alm. IDE og - hvis man havde behov for det eller ville
det, kunne bruge sin RAID (Promise Controller til overførelse med hele
ATA133!

Hmm - så må jeg vist lige have misforstået noget under læsningen... :)

M.h.t. driver indstalleringen ved jeg godt hvad/hvordan man gør, men - ikke
lige om der var brug for den driver da jeg jo ingen planner har om at køre på
et rent (så at sige) RAID system. Men ved du så hvad forskellen er i de
forskellige RAID's? Tit ser man f.eks. at - der er noget RAID 0, 1 og vistnok
også 2, ikk'?

Har det noget at gøre med om - det er en's diske eller forskellige diske
eller hvordan?

--
.\!!/.
(©.©)

Fra : Peter Pan

Dato : 19-07-03 17:29

> [...]

> et rent (så at sige) RAID system. Men ved du så hvad forskellen er i de
> forskellige RAID's? Tit ser man f.eks. at - der er noget RAID 0, 1 og

Du skal indstallere driveren til raid controlleren, hvis du vil bruge raid
controllere. Uanset om du bruger den til raid eller som en alm. ide
controller. Der skal ikke indstalleres noget specielt raid software, med
mindre man gerne vil overvåge status på ens diske. Selve raid delen foregår
i hardwaren og når det er sat op, ved Windows ikke at det er raid, men ser
det som en standard harddisk.

Lidt om raid:
Raid 0 = striping af diske. Her får du dobbelt hastighed, ved at dele filer
over, så halvdelen ligger på hver disk. Ryger 1 disk, ryger alt. Altså ingen
sikkerhed overhovedet.

Raid 1 = mirroring. Her spejler man den ene disk til den anden, således de
er identiske. Man opnår at kunne læse fra 2 diske, og dermed dobbelt
læsehastighed. Men skrive hastigheden svarer til en disk. Fordelen er at det
hele kører videre uanset hvilken harddisk der går istykker.

Raid 5 = striping med paritet. Kræver min. 3 diske. Ved at udregne en
checksum af indholdet af diskene og gemme, opnår man en sikkerhed, så man
kan udregne indholdet af en disk hvis den går i stykker. Man har en
udnyttelsesgrad på n-1 diske. F.eks hvis man har 4 diske, vil man kunne
udnytte 3 diskes kapacitet. Resten bruges til paritetsdata. Raid 5 kræver en
krafig controller til at udregne paritetsdata, og findes ikke på de billige
raid controllere.

Raid 0+1 (1+0, 0+1, 01, 10 - kært barn har mange navne) = Raid 0 og Raid 1
blandet sammen. Man striper 2 diske og spejler disse diske over på 2 andre
diske. Kræver mindst 4 diske. Udnyttelsesgraden er n/2 (4 stk 60 GB diske
giver 120 GB plads). Læsehastigheden bliver 4x så hurtig som 1 disk.
Skrivehastigheden kun 2x så hurtig. En hvilken som helst disk kan ryge og
det vil køre videre. Når første disk er røget, er der 66% chance for at det
stadig kører når anden disk ryger!

Der findes en par andre, men de bliver meget sjældendt brugt.

Mvh
Anders