geografiske vejdata for Danmark
Fra : Jakob Nielsen

Dato : 18-07-03 06:47

Jeg søger data over vejsystemet i Danmark så jeg kan forsøge mig med lidt
pathfinding. Jeg ved imidlertid ikke rigtig i hvilket format den slags data
normalt optræder eller hvor man finder oplysningerne. Jeg har da
oooovervejet at lave software der læser kort og finder vejkryds, men det kan
aldrig blive andet end en dårlig løsning.

Hvor kan jeg skaffe information om vejnettet med tilstrækkelig information
til at jeg kan lave pathfinding mellem vejkryds?
Hvordan optræder disse data normalt? Jeg forestiller mig noget med en
struktur hvor der eksisterer en lang række kryds med information om hvilke
veje der indgår, samt længden af et vejstykke mellem to kryds. På baggrund
af det kan man jo beregne ruter nemt nok.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-07-03 07:10

"Jakob Nielsen" <jni@no.mail> wrote in message
> [...]
> veje der indgår, samt længden af et vejstykke mellem to kryds. På baggrund
> af det kan man jo beregne ruter nemt nok.

Det kan købes hos www.kms.dk, men jeg er overbevidst om at det er alt alt
for dyrt til private formål.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 18-07-03 08:21

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message

> Det kan købes hos www.kms.dk, men jeg er overbevidst om at det er alt alt
> for dyrt til private formål.

Ja, og også til de fleste andre formål. Langt billigere data får man hos
www.davdata.dk. DAV er dog stadig for dyrt til hobbybetonede formål.

Hvis det er lige meget hvilket område, vejnettet skal dække, så start i USA:
http://www.census.gov/geo/www/tiger/tiger2002/tgr2002.html. På min
hjemmeside (www.routeware.dk) kan man finde en oversætter fra dette format
til det noget mere tilgængelige MIF format.

Hilsen
Uffe

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 18-07-03 08:47

Uffe Kousgaard wrote:
> [...]
> hjemmeside (www.routeware.dk) kan man finde en oversætter fra dette format
> til det noget mere tilgængelige MIF format.

Det burde også være gratis i DK... Suk... Men sådan er det vist desværre
i de fleste (alle?) europæiske lande...

Med venlig hilsen Preben

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 18-07-03 08:59

"Preben Mikael Bohn" <nospam@nospam.com> wrote in message

> Det burde også være gratis i DK... Suk... Men sådan er det vist desværre
> i de fleste (alle?) europæiske lande...

Sådan er det langt de fleste steder i verden og i virkeligheden også i USA,
da nævnte TIGER database ikke er af særlig god kvalitet. Den er bedst egnet
som adressedatabase eller til at beregne ruter på statsniveau eller
nationalt niveau. Den mangler f.eks. oplysninger om ensretninger, mange
vejnavne mangler og endelig mangler der en del topologiske oplysninger i
den. Den er dog også udviklet til et helt andet formål, nemlig noget
befolkningstælling, som vi pga. CPR ikke kender til herhjemme.

Fra : Bjarke Dahl Ebert

Dato : 20-07-03 01:12

"Preben Mikael Bohn" <nospam@nospam.com> wrote in message

USA:

> Det burde også være gratis i DK... Suk... Men sådan er det vist desværre
> i de fleste (alle?) europæiske lande...

Jeg kunne ikke være mere enig.
- Geografisk vejdata i elektronisk form er en vigtig del af et lands
infrastruktur.
- Det giver ikke mening at have konkurrence. Jo færre leverandører, desto
bedre kvalitet må man kunne forvente. To leverandører skal samlet bruge
dobbelt så mange ressourcer på dataindsamling, som én. Og som forbruger skal
jeg henvende mig to steder, hvis jeg opdager en fejl som bør rettes. Vi kan
jo også se i praksis, at de private leverandører af kortdata producerer data
af temmeligt ringe kvalitet.
- Udgiften ved at producere en nøjagtig GIS-database afhænger ikke af hvor
mange der bruger den. Faktisk må man formode at kvaliteten øges jo flere
brugere der er (fordi man får tilbagemeldinger om fejl). Så brugere er ikke
en reel udgift, men en fordel.

Af disse tre grunde finder jeg at det burde være en statslig opgave at
tilbyde en gratis, altid up-to-date GIS-database for Danmark.

Da en sådan gratis, åben database ikke findes, overvejede jeg på et
tidspunkt at påbegynde et projekt der havde til formål at udvikle en dansk
vejdatabase (til rutesøgning), samt noget ad-hoc software til hurtigt at
banke noget nødtørftigt data ind (fx baseret på indscannede kort).
Projektet er dog lagt på is, som så mange andre af mine computer-projekter.
Det kunne da være at vi skulle genoplive det?
Tanken var, at der skulle være frivillige til at "taste" data ind.. Man
kunne så udnævne "redaktører" for forskellige områder. Mange vejforhold
(spærringer, ensretninger, tilgængelighed for forskellige køretøjer, osv.)
ville nemlig kræve at en lokalkendt kunne holde databasen opdateret.

Det ville være et stort projekt, men det kunne være sjovt!
Så kunne vi lige vise Kampsax, at de kan stikke deres hammer-dyre database
(grundlaget for Krak.dk) op i r****

En endnu vildere ide kunne være at udvide databasen med køreplansinformation
for tog, rutebiler og bybusser.
Men det er nok riiimeligt optimistisk

Bjarke

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 20-07-03 09:31

> [...]
> (spærringer, ensretninger, tilgængelighed for forskellige køretøjer, osv.)
> ville nemlig kræve at en lokalkendt kunne holde databasen opdateret.

Ja, jeg synes det lyder som en glimrende ide. Det er utroligt hvilken
kvalitet man kan opnå med open source hvor et utal af mennesker bidrager
løbende. Samme må kunne virke for vejdatabasen. Jeg kunne nok godt overkomme
at lave data for mit nærområde, og jeg ville have mulighed for at holde data
ajour når der skete ændringer som ensretninger og nye ruter.
Hvis tilstrækkeligt mange gik sammen om det... hmm...

Hvis du starter noget op så sig til. Er ikke sikker på at jeg helt har
overskud til selv at stå for opstarten lige nu, men jeg tror gerne jeg vil
være med.

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 20-07-03 09:58

Bjarke Dahl Ebert wrote:
> [...]
> jo også se i praksis, at de private leverandører af kortdata producerer data

I øvrigt bygger de nuværende data vist på kommunernes/amternes
oplysninger, så reelt er der kun en udbyder alligevel?

> [...]
> banke noget nødtørftigt data ind (fx baseret på indscannede kort).
> Projektet er dog lagt på is, som så mange andre af mine computer-projekter.

Sjovt du nævner det, jeg sad og rodede præcis med dette for ikke mere
end et par uger siden... Jeg er med på idéen og kan snildt fylde hele
Lyngby+omegen ind, har GPS tracklogs for de fleste veje, og det kan man
sagtens verificere op mod kort-data. Det mest vigtige ved sådan et
projekt er at det _er nemt at gå til_ for brugeren, da
opdatering/verificering af data er utroligt vigtigt.

Hmm, det her er vist ikke mere videnskab, er det?

Med venlig hilsen Preben

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-07-03 11:07

Preben Mikael Bohn skrev:

>Hmm, det her er vist ikke mere videnskab, er det?

Jo da. Bliv endelig ved. Det er praktisk videnskab.

--
Bertel

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 20-07-03 12:46

> Jeg er med på idéen og kan snildt fylde hele
> Lyngby+omegen ind, har GPS tracklogs for de fleste veje, og det kan man
> sagtens verificere op mod kort-data.

Vil du mene den bedste måde at lægge vejdata ind er ved at analysere en
gps-log? Jeg forestillede mig umidelbart noget i stil med at indscanne et
detaljeret kort, i egen software lavet til opgaven markere samtlige
vejknudepunkter og på baggrund af det definere vejnettet som en række
segmenter mellem knuder. Segmenterne har så egenskaberne for vejen så som
vejtype, navn, hastighed ect. Senere kan man så lave et overlay af vejnettet
på et almindeligt bitmap der viser kortgrafikken.
Det vil give noget pillearbejde, men ikke i uoverskuelig grad hvis man er
mange som hver varetager sin egen lille del.

Er det navivt tænkt af mig? Der er vel intet behov for at kortlægge de
enkelte vejforløbs præcise positioner da det allerede kan findes i de
offentligt tilgængelige kort, og hvordan vil du registrere knudepunkterne
der skal bruges til pathfinding? Det skal jo fremgå om to veje løber
paralelt (uden forbindelse) meget tæt ved hinanden eller om der er små
forbindelsesveje.

Det kan være du har givet det en del mere tanke end jeg har, da jeg først
for ganske nyligt er begyndt at overveje disse ting. Du må gerne lige komme
med lidt flere detaljer om hvordan du ville lave et vejkort som kan anvendes
til pathfinding udfra gps data alene... hvis det altså var hvad du mente.

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 20-07-03 13:14

Jakob Nielsen wrote:
> Vil du mene den bedste måde at lægge vejdata ind er ved at analysere en
> gps-log?

Nej, absolut ikke...

> [...]
> detaljeret kort, i egen software lavet til opgaven markere samtlige
> vejknudepunkter og på baggrund af det definere vejnettet som en række

Problemet er at du får problemer med ophavsretten. Hvor får du et
detaljeret kort fra? Alle de detaljerede kort jeg kender til er
ophavsretsligt beskyttet, så det vil ikke være lovligt på denne måde at
digitalisere dem og gøre dem offentligt tilgængelige.

> Segmenterne har så egenskaberne for vejen så som
> vejtype, navn, hastighed ect. Senere kan man så lave et overlay af vejnettet
> på et almindeligt bitmap der viser kortgrafikken.

Jeps.

> Det vil give noget pillearbejde, men ikke i uoverskuelig grad hvis man er
> mange som hver varetager sin egen lille del.

Nemlig.

> [...]
> til pathfinding udfra gps data alene... hvis det altså var hvad du mente.

Nej. Jeg mener at GPS data kan bruges, samt indscannede - ikke
ophavsretsligt beskyttede - kort. Alm. kort kan bruges til verifikation.

Med venlig hilsen Preben

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 20-07-03 15:42

> [...]
> ophavsretsligt beskyttet, så det vil ikke være lovligt på denne måde at
> digitalisere dem og gøre dem offentligt tilgængelige.

Det er selvfølgelig rigtigt nok. Mon dog ikke det er tilladt at købe et kort
og anvende det til at indsætte knudepunkter, og derefter offentliggøre
knuderne? Så har man jo kun brugt kortet som et værktøj. Selve kortet skal
ikke offentliggøres... selvom det jo ville være rart med lidt grafik der
viser skove, huse, vandløb ect. Det kan naturligvis også plottes ind, så man
får noget vektorgrafik for det.

> Jeg mener at GPS data kan bruges, samt indscannede - ikke
> ophavsretsligt beskyttede - kort. Alm. kort kan bruges til verifikation.

Hvor finder man egentlig den slags kort? Nu man er ved at blive sjov så
kunne det være flot med offentlige flyfotos. Der er jo et projekt der går ud
på at luftfotografere hele danmark. Måske de allerede er færdige. De vil jo
nok desværre ikke lade andre bruge de billeder gratis.

Er det nu vi læner os tilbage og håber at en anden person gider starte
projektet op?

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 20-07-03 17:04

Jakob Nielsen wrote:
> Det er selvfølgelig rigtigt nok. Mon dog ikke det er tilladt at købe et kort
> og anvende det til at indsætte knudepunkter, og derefter offentliggøre
> knuderne?

Det tror jeg godt at vi som udgangspunkt kan gå ud fra at det ikke er.
Al digital kopiering er ulovlig.

> viser skove, huse, vandløb ect. Det kan naturligvis også plottes ind, så man
> får noget vektorgrafik for det.

Jeps, alle objekter skulle naturligvis kunne bruges.

> Hvor finder man egentlig den slags kort?

Ikke ophavsretsligt beskyttede? Don't ask... Hvis de er gamle nok er
ophavsretten ikke længere gældende, men mon man kan finde 70(+?) år
gamle kort der er præcise nok til formålet?

> Nu man er ved at blive sjov så
> kunne det være flot med offentlige flyfotos.

Og hvor finder man sådanne der ikke er ophavsretsligt beskyttede?

> Er det nu vi læner os tilbage og håber at en anden person gider starte
> projektet op?

Nej da... Jeg lægger gerne serverplads/båndbredde/domæne/ekspertise
til rådighed. Men et "feasibility-study" er jo nok påkrævet, inden man
begynder at lave brugergrænseflader, GIS-databaser, osv... Mht. GIS
interface, så er der muligvis nogle ting man kunne bruge fra
http://opensourcegis.org

Med venlig hilsen Preben

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 20-07-03 22:53

> Vil du mene den bedste måde at lægge vejdata ind er ved at analysere
en
> gps-log?

Det er stort set den eneste mulige, hvis man ikke skal komme ud i
problemer med ophavsretten for andres data. Man er NØDT til at starte
fra bunden selv.

Der er p.t. 113000 km vejstrækning i DAV databasen for Danmark, så at
lave en ny udgave kræver temmelig meget kørsel på cykel / i bil med en
GPS ved sin side. Det lyder meget urealistisk, selv som open-source
projekt med mange entusiaster.

Hilsen
Uffe

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 20-07-03 23:26

Uffe Kousgaard wrote:
> Det er stort set den eneste mulige, hvis man ikke skal komme ud i
> problemer med ophavsretten for andres data. Man er NØDT til at starte
> fra bunden selv.

Der er også andre muligheder, f.eks. ikke-ophavsretsligt beskyttede
luftfotos/kort. Men de bliver nok blot svære at finde.

> [...]
> lave en ny udgave kræver temmelig meget kørsel på cykel / i bil med en
> GPS ved sin side. Det lyder meget urealistisk, selv som open-source

Det tror jeg nu ikke. Der er ingen der siger at det skal være 100%
dækkende fra day one, og hvis man kan få folk der kører transport eller
andet til at indsende deres tracklogs, så tror jeg godt at man kunne få
et rimeligt grundlag.

Med venlig hilsen Preben

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 18-07-03 09:18

> Det kan købes hos www.kms.dk, men jeg er overbevidst om at det er alt alt
> for dyrt til private formål.

Fandt til gengæld en gratis adresse database, som da også kan være relevant
hvis der skal findes vej fra et reelt sted til et andet.
Imidlertid er jeg lidt forvirret over deres TUM koordinater (som jeg ikke
har erfaring med).

KMS siger at segment32 anvendes og at centralmerdianen for 32 9grader i
herning.

"Centralmeridianen i UTM zone 32 ligger på 9° (ved Herning) og 15° grader i
zone 33 (på Bornholm). Easting-værdien, som er stigende mod øst, er 500.000
m på centralmeridianerne."

hvad betyder det lige? Jeg ser så at en adresse i herning har koordinater
for easting på over 400.000 Skulle de ikke være nærmere nul... eller
500.000?

Hvad præcis ER centralmeridianen? Midten af blok32?

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 18-07-03 09:24

Jakob Nielsen wrote:
> Fandt til gengæld en gratis adresse database, som da også kan være relevant
> hvis der skal findes vej fra et reelt sted til et andet.

Øh, kunne du ikke lige give et link?

Med venlig hilsen Preben

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 18-07-03 09:39

> Øh, kunne du ikke lige give et link?

Joda. De ligger her opdelt amtsvis. Overvejer om ikke man lige burde læse
dem ind i en database. De er i tekstformat nu.

http://makeashorterlink.com/?Z11261F45

Det er hos www.kms.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-07-03 10:11

> relevant

> Joda. De ligger her opdelt amtsvis. Overvejer om ikke man lige burde læse
> dem ind i en database. De er i tekstformat nu.
>
> http://makeashorterlink.com/?Z11261F45

Det vil være en smal sag at lave et Delphi eller Builder program som
kombinerer vejnavn.txt, altvej.txt og adresser.txt så kan man finde
koordinaterne på enhver adresse i DK. Jeg prøvede lige med mine forældres
hus, det var lige i øjet

--
mvh/rg. Christian

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 18-07-03 10:23

> [...]
> kombinerer vejnavn.txt, altvej.txt og adresser.txt så kan man finde
> koordinaterne på enhver adresse i DK. Jeg prøvede lige med mine forældres

Ja. Rodede også filerne igennem manuelt og fandt koordinaterne for et hus,
som faktisk ligger hvor de siger Synes nu det er voldsomt nøjagtigt
angivet. Enheden er meter og der er to decimaler... nøjagtighed på 1cm???

Nu mangler man bare data for veje og landskab generelt og så kan man lave
nogen sjove programmer.

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 18-07-03 09:33

> [...]
> 500.000?
>
> Hvad præcis ER centralmeridianen? Midten af blok32?

Sorry.. tror jeg fatter den del nu. 9grader øst er den almindelige koordinat
for Herning. xcentrum for zone 32 er altså på 9graderØst og derfra falder
den mod vest til 0 og stiger mod øst til 1.000.000...
Enheden er kilometer og northing værdien er fra ækvator (negativ hvis på
sydlige halvkugle?).

Så en UTM eurof89 zone 32 på 507461.78Easting 6184990.77Nothing er altså
507461.78 - 500.000 =7,46178 km øst for Herning (øst for 9grader øst) og
6184,99077 km nord for ækvator..?

Fra : Kaare Fiedler Christ~

Dato : 20-07-03 17:16

Preben Mikael Bohn <nospam@nospam.com> writes:

> Det tror jeg godt at vi som udgangspunkt kan gå ud fra at det ikke
> er. Al digital kopiering er ulovlig.

Det er da efterhånden længe siden den regel er ophævet. Starten af
2001, hvis jeg ikke husker galt. Eller var det 2002? I hvert fald er
digital kopiering tilladt, dog ikke for programmer, og kun af en
original (man må ikke kopiere kopier). Der er lidt forskellige
smeeregler derudover jeg ikke har 100% styr på, men det er ikke
korrekt at al digital kopiering er ulovlig.

Hilsen
Kåre
--
Kaare Fiedler Christiansen fiedler@daimi.au.dk

2b|~2b == -1

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-07-03 19:23

Kaare Fiedler Christiansen skrev:

>Det er da efterhånden længe siden den regel er ophævet. Starten af
>2001, hvis jeg ikke husker galt. Eller var det 2002? I hvert fald er
>digital kopiering tilladt

Når vi snakker om at lægge resultatet offentligt frem, hjælper
ophavsretslovens tilladelser til personlig kopiering ikke.

--
Bertel

Fra : Kaare Fiedler Christ~

Dato : 20-07-03 19:29

Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk> writes:

> Når vi snakker om at lægge resultatet offentligt frem, hjælper
> ophavsretslovens tilladelser til personlig kopiering ikke.

Det tog jeg ikke stilling til. Jeg modsagde bare den kategoriske
afvisning "al digital kopiering er ulovlig". Sådan er det ikke
længere.

Hilsen
Kåre

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 20-07-03 23:20

Kaare Fiedler Christiansen wrote:
> Det tog jeg ikke stilling til. Jeg modsagde bare den kategoriske
> afvisning "al digital kopiering er ulovlig". Sådan er det ikke
> længere.

Skulle ses i kontekst. Spørgsmålet lød: "Mon dog ikke det er tilladt at

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 20-07-03 23:50

Preben Mikael Bohn skrev:

> [...] Spørgsmålet lød: "Mon dog ikke det er tilladt at købe
> et kort og anvende det til at indsætte knudepunkter, og
> derefter offentliggøre knuderne? "

Måske kunne I prøve med en sponsor samt en dygtig "hjælper",
der kan forhandle en god og rimelig aftale med KMS om retten
til at anvende "Det Levende Danmarkskort"s knudepunktsdata.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 21-07-03 00:14

Herluf Holdt, 3140 wrote:
> Måske kunne I prøve med en sponsor samt en dygtig "hjælper",
> der kan forhandle en god og rimelig aftale med KMS om retten
> til at anvende "Det Levende Danmarkskort"s knudepunktsdata.

Jeg tvivler nu på at de er interesseret i at deres dyrebare data kommer
ud i offentligt regi, men hvo intet vover, intet vinder...

Med venlig hilsen Preben

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 21-07-03 08:30

> Skulle ses i kontekst. Spørgsmålet lød: "Mon dog ikke det er tilladt at
> købe et kort og anvende det til at indsætte knudepunkter, og derefter
> offentliggøre knuderne? "

Jeg kan nu stadig ikke se problemet. Det er ikke det købte kort der senere
anvendes. Den bruges udelukkende til at beregne knudepunkternes koordinater.
At man så indlæser kortet i en computer før man anvender det, kan næppe være
et brud på noget. Hvis du køber et papirkort så må du jo nok lave en digital
udgave, bruge denne udgave og derefter slette kopien. De data du så har
fundet ved anvendelse af kortet må bestemt være dine.. præcis som du har
rettighederne til en rute du finder ved at se på et kort. Du behøver strengt
taget ikke engang føre kortet digitalt ind i computeren først. Du kan , hvis
du har lyst, måle koordinaterne for samtlige vejknudepunkter direkte på
papirkortet og indføre disse koordinater i din software. Hvordan man
anvender kortet til at finde de koordinater kan ikke komme andre ved end dig
selv... faktisk kan ingen bevise at du ikke bare har målt på papirkortet.

Det er mere jura, men jeg vil blive ganske himmelfalden hvis _det_ ikke er
tilladt. Jeg taler jo ikke om at lave en digital kopi af kortet og derefter
distribuere kopien.

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 21-07-03 10:27

Jakob Nielsen wrote:
> [...]
> et brud på noget. Hvis du køber et papirkort så må du jo nok lave en digital
> udgave, bruge denne udgave og derefter slette kopien.

Det sidste først: Du må gerne tage en digital kopi, men du må ikke
offentliggøre den.

> [...]
> selv... faktisk kan ingen bevise at du ikke bare har målt på papirkortet.

Jvf. ophavsretsloven
<http://www.ophavsret.dk/Ophavsret/ophavsretsloven.htm> (klippet og
fremhævet lidt hist og her):

§1 Stk. 2. _Kort_ samt tegninger og andre i grafisk eller plastisk form
udførte værker af beskrivende art henregnes til litterære værker.
§ 2. Ophavsretten medfører ... _eneret_ til at råde over værket ved at
fremstille eksemplarer af det og ved at gøre det tilgængeligt for
almenheden i oprindelig eller ændret skikkelse, i oversættelse,
omarbejdelse i anden litteratur- eller kunstart eller i anden teknik.

Jeg er ikke 100% sikker på om §71 kan bruges om kort-fremstillere (jeg
tror det), men here it goes:

§ 71. Den, som fremstiller et katalog, en tabel, en database eller
lignende, hvori et større antal oplysninger er sammenstillet, eller som
er resultatet af en væsentlig investering, har eneret til at råde over
det pågældende arbejde som helhed eller en væsentlig del deraf ved at
fremstille eksemplarer af det og ved at gøre det tilgængeligt for
almenheden.

Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 finder tilsvarende anvendelse på en
eksemplarfremstilling eller tilgængeliggørelse for almenheden af
uvæsentlige dele af indholdet af et katalog, en tabel, en database eller
lignende, som foretages gentagne gange og systematisk, såfremt de nævnte
handlinger kan sidestilles med handlinger, der strider mod en _normal
udnyttelse_ af de pågældende arbejder, eller som _skader fremstillerens
legitime interesser urimeligt_.

> Det er mere jura, men jeg vil blive ganske himmelfalden hvis _det_ ikke er
> tilladt. Jeg taler jo ikke om at lave en digital kopi af kortet og derefter
> distribuere kopien.

Du taler om at systematisk vektorisere væsentlige dele af et
ophavsretsligt beskyttet kort. Jeg tror ikke at der er mange jurister
der ville forsvare dig i retten, set i lyset af $1/$71... Du har ret
i at det er mere jura, men det ville godt nok være surt at have siddet
og vektoriseret alle DK-kort, for bagefter at få en kæmpe
bøde/fængselsstraf (?) for at offentliggøre det...

Med venlig hilsen Preben

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 21-07-03 10:56

Krydspostet videnskab og videnskab.jura
Hvis denne løsrevne post ikke giver mening, så sig til og jeg skal gerne
beskrive problemet i sin helhed.

> Det sidste først: Du må gerne tage en digital kopi, men du må ikke
> offentliggøre den.

Det vil jeg heller ikke. Jeg vil offentliggøre de koordinater som jeg finder
ved at _anvende_ kortet. Jeg vil bruge en computer som hjælpemiddel når jeg
anvender det.

> [...]
> almenheden i oprindelig eller ændret skikkelse, i oversættelse,
> omarbejdelse i anden litteratur- eller kunstart eller i anden teknik.

Jeg vil ikke mene at der er tale om "ændret skikkelse" hvis man ved at
anvende kortet finder en række koordinater som man derefter offentliggører.
Hvor går grænsen så? Må jeg nu heller ikke bruge kortet til at udarbejde en
detaljeret ruteplan og derefter offentliggøre ruten? Der er tale om at jeg
med kortet som guide finde koordinaterne for vejknudepunkter.

Jeg lader dine andre citater stå ubesvaret så andre kan læse dem senere. Jeg
ville umidelbart besvare dem på samme måde som det foregående.

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 21-07-03 11:08

Jakob Nielsen wrote:
> Det vil jeg heller ikke. Jeg vil offentliggøre de koordinater som jeg finder
> ved at _anvende_ kortet. Jeg vil bruge en computer som hjælpemiddel når jeg
> anvender det.

Og ved små mængder data er dette også OK, da man vel med rette kan kalde
dette for en slags "citat".

> Jeg vil ikke mene at der er tale om "ændret skikkelse" hvis man ved at
> anvende kortet finder en række koordinater som man derefter offentliggører.

Det er vel irrelevant om det er i ændret skikkelse eller ej, hovedsagen
er at du offentliggører en stor del af værket.

> Hvor går grænsen så? Må jeg nu heller ikke bruge kortet til at udarbejde en
> detaljeret ruteplan og derefter offentliggøre ruten?

Jo, hvis du ikke gør det systematisk eller skader fremstillerens
legitime interesser urimeligt. Men du vil jo netop gøre det systematisk,
og fremstillerens legitime interesser bliver vel (muligvis) urimeligt
skadet hvis projektet går hen og bliver en succes.

Jeg håber at der er nogle kloge jura-hoveder der kan opklare sagen, så
vi kan komme videre med projektet i den rigtige (og forhåbenligt
lovlige) retning...

FUT: dk.videnskab.jura

Med venlig hilsen Preben

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 18-07-03 09:38

Jakob Nielsen skrev:
> Jeg søger data over vejsystemet i Danmark så jeg kan forsøge
> mig med lidt pathfinding [...]

Et lille sidespring: En ven (som også har råd til at surfe på nettet
om dagen) gav mig et link www.map24.de som han talte meget
varmt for. (Rutefinding fra sted til sted i Europa). Det skulle være
meget detaljeret, også hvad Danmark angår. Jeg ved ikke, hvor
dette foretagende har hentet/købt sine data.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
- som endnu ikke selv har prøvet map24.de

Fra : Bjarke Dahl Ebert

Dato : 20-07-03 00:52

"Herluf Holdt, 3140" <herluf@worldonline.dk> wrote in message

> [...]
> meget detaljeret, også hvad Danmark angår. Jeg ved ikke, hvor
> dette foretagende har hentet/købt sine data.

Det ligner til forveksling Navtech's data. Jeg kan kende de
fejl/unøjagtigheder der er i .
Navtech er en af de største leverandører af vej-data af crap-kvalitet.
Bl.a. leverandør til Garmin's MapSource.

Mvh. Bjarke